NS krijgt in één jaar ruim tweeduizend meldingen via Whatsapp
30 jul 2021 18:26
Treinreizigers weten de Whatsapp/SMS Alert voor onprettige situaties goed te vinden. Dat stelt het spoorbedrijf. Sinds NS de dienst op 1 mei 2020 landelijk invoerde, zijn via het speciale nummer 06-13181318 in totaal 2.485 meldingen binnengekomen.
Overtreden huisregels
Reizigers kunnen laten weten dat ze zich onveilig voelen of overlast ervaren. Ze staan dan in direct contact met de meldkamer van NS, die bekijkt welke opvolging nodig is. “Soms is het al voldoende als een reiziger zich gehoord voelt. In andere situaties kan de hoofdconducteur of een medewerker van Veiligheid & Service hulp bieden” vertelt NS in een persbericht.
NS is tevreden over het eerste jaar. Sinds de start van de pilot gingen de meeste meldingen over het overtreden van huisregels (446). Op 2 staat onenigheid tussen reizigers of het lastig vallen van reizigers (300). Op de derde plaats staan meldingen over bedelen in de trein (251). Van alle meldingen gingen er volgens NS 26 over corona zoals het niet dragen van een mondkapje.
Meldingen terzijde geschoven
Treinreiziger.nl redacteur Hildebrand van Kuijeren heeft in juni vorig jaar ook een melding gemaakt van iemand die geen mondkapje droeg. “Op dit moment krijgen we veel meldingen binnen over het niet dragen van mondkapjes. We doen ons uiterste best om al deze meldingen te verwerken. Het niet dragen van een mondkapje is en blijft de verantwoordelijkheid van de reiziger” reageerde de meldkamer van NS toen. Het spoorbedrijf adviseerde om de hoofdconducteur aan te spreken of ergens anders in de trein te gaan zitten.
Ook meldingen over andere vormen van onveiligheid worden niet altijd serieus genomen. Een melding over een spekglad balkon werd terzijde geschoven, omdat het niet direct te maken had met sociale veiligheid. Die melding is echter van vóór 1 mei 2020, toen Whatsapp op proef al regionaal draaide.
Hoe je over de mondkapje denkt was het dragen van een mondkapje al vorig jaar juni en nog steeds verplicht (behalve diegene die onder de uitzonderingssituatie vallen) in het OV en daar zou de conducteur de reiziger zeker op aan moeten aanspreken. En antwoorden dat het de verantwoording is van de reizigers is juist het verkeerde antwoord.
Bij Keolis spreekt men wel de mensen op aan als mensen geen of een verkeerd type mondkapje op hebben. Vreemd dat dit niet bij de NS gebeurd.
meldingen van personeel die uitzonderingen voor de mondkapregel niet accepteren worden niet als “onveilig” gezien dus het is inderdaad nogal selectief en eenzijdig
2485 situaties waarin het fijn was geweest als conducteurs zich niet hadden teruggetrokken in een afgesloten ruimte. 2485 situaties waarin de aanwezigheid van een actieve conducteur werd gemist. Als je daarbij alle situaties optelt waarbij geen gebruik wordt gemaakt van dit nummer, kom je op tientallen malen per dag.
Zal het niet eens tijd worden dat goede conducteurs zelf opstaan om hun luie collega’s aan het werk te krijgen? Leuk zo’n werkgever die het geen bal uitmaakt wat je de hele dag zoal doet, als je maar nummeriek aanwezig bent en af en toe de deuren sluit.
Ik denk eigenlijk dat er een soort doofpot is, een wegpest situatie, of iets soort gelijks. Misschien durven conducteurs zich eigenlijk niet tegen elkaar uit te spreken. Ik zou het zelf eigenlijk niet weten, maar ik moest hier wel aan denken.
Het zou leuk zijn als een melding op het whatsapp-nummer tenminste een rondje van de conducteur door de trein tot gevolg zou hebben. Mijn ervaring is een andere. Ik kreeg van de helpdesk het advies “dan maar in een andere coupé te gaan zitten”
Blijkbaar is NS niet van plan de eigen huisregels aan het reizend publiek duidelijk te maken. Dit gaat, hygienische aspecten daargelaten, goed, als er iemand met de voeten op de bank zit. Zodra een groepje ongemaskerde fascisten de stiltecoupé overneemt, wordt het een ander verhaal en is het prettig als NS hun nieuwe meldpunt serieus gaan nemen.
De laatste weken heb ik regelmatig met de trein gereisd maar net als voor de corona pandemie zie je geen enkele conducteur soms wil er wel eentje door de trein lopen maar zeze doen geen controle van vervoers bewijzen in tegenstelling tot de DB waar de conducteurs wel vervoers bewijzen controle doen. Daar kan de NS nog wat van leren.
Mijn ervaring is dus 180 graden andere ervaring dan die van jou.
Ik ben tijdens de hele Corona periode zeggen en schrijven 3 ( drie) keer gecontroleerd, terwijl ik mezelf toch frequent reiziger mag noemen.
Nee, op deze manier kan NS de conucteurfunctie beter afschaffen.
Bij Arriva in Groningen werd een jongen aangesproken dat hij slecht/gebruikt mondkapje op had toen kreeg hij een FFP2/KN95 mondkapje. Verschil is er wel als we het over personeel hebben.