fbpx
Foto: Stefan Verkerk

NS mist reizigers: afname van 55% in 2020

NS heeft in 2020 circa 55% minder reizigers vervoerd dan in 2019. Door de coronacrisis fluctueert het aantal treinreizigers enorm. In januari zat NS nog op een groei van 6%, maar in april bleef ruim 90% van de treinreizigers thuis. Op dit moment vervoert het spoorbedrijf ongeveer een derde van het normale aantal reizigers.

Terugkeer reizigers

 “De terugkeer van de treinreiziger is de topprioriteit voor 2021, zo licht de nieuwe bestuursvoorzitter van NS Marjan Rintel toe. “Door corona voelen we meer dan ooit wat de waarde van reizen is. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt. De terugkeer van de treinreiziger na corona is in het belang van heel Nederland.”

Volgens Rintel blijft de trein ook in de toekomst belangrijk. “Als alle reizigers de weg op gaan, loopt het land vast en raken de duurzaamheidsambities uit zicht. Nederland heeft het OV simpelweg nodig om de afspraken in het klimaatakkoord na te kunnen komen en alle delen van Nederland met elkaar te verbinden.”

Reizigersaantallen per maand

Vergeleken met 2019

januari106%juli49%
februari102%augustus45%
maart47%september49%
april9%oktober33%
mei16%november34%
juni29%december35%*
* december betreft een prognose

Zitplaatskans

Het percentage reizigers dat een zitplaats had in de spits komt over heel 2020 uit op 97,4%. Rintel: “Een record met een wrange bijsmaak. Het laat zien dat we er alles aan hebben gedaan om onze reizigers prettig en verantwoord te kunnen vervoeren. Dat is een groot compliment waard aan al die NS’ers die Nederland bereikbaar houden in deze moeilijke tijd.” Vorig jaar kwam het cijfer nog uit op 94,9%. Dat het cijfer niet op 100% uitkomt, komt volgens NS bijna volledig door januari, februari en de eerste helft maart. “We meten kpi’s op reizigersniveau, dus een trein met meer reizigers (in januari en februari) telt zwaarder mee dan een lege trein” vult NS-woordvoerder Erik Kroeze aan.

Stiptheid

Ook de stiptheid van treinen bereikte dit jaar een record. De reizigerspunctualiteit op het hoofdrailnet komt uit op 93,4%. 6,6% van de reizigers had dus 5 minuten of meer vertraging. Daarmee wordt de stijgende lijn van de afgelopen jaren doorgezet. In 2017 had 8,4% van de treinreizigers nog vertraging, in 2018 en 2019 was dat 7,4%.

0 0 stemmen
Artikel waardering
19 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Annemiek
3 jaren geleden

Na de erbarmelijke prestaties van NS met de treinvervangende bussen tussen Groningen en Assen in het afgelopen weekend, heb ik besloten ook mijn abonnementen op te zeggen en voortaan de auto te pakken. Het kan niet zijn dat NS ongestraft zo’n ongelooflijke wanprestatie kan leveren. Ram- en ramvolle bussen, een dienstregeling die bij het absurde af achterlijk is, terwijl lege bussen voortdurend heen en weer pendelden. Zelfs het NS-personeel ter plekke meldde uit zichzelf dat ze zich doodschaamden voor de wanprestatie. Naast het normale gedoe met zwakzinnige buschauffeurs die de route niet kennen of schijt hebben aan de regels, ging er nog veel meer fout. Dieptepunt vond ik de reis gisteravond, toen ik om 21:26 met een enkele propvolle ICM4 in Assen aankwam. Het aantal bussen bleek niet toereikend, terwijl bussen die vanuit met een handjevol passagiers uit Groningen in Assen aankwamen leeg terug naar Groningen werden gedirigeerd. Het duurde steeds enorm lang voor een bus tot de laatste plek vol was geladen en deze met beslagen ramen weg kon rijden. Ikzelf werd in een bus geladen die om 21:41 vertrok (tegelijk met de aankomst van de Sprinter uit Zwolle). Direct na vertrek werd omgeroepen dat dit de stopbus was die om 21:50 had moeten vertrekken. Om 21:55 kwam de bus in Haren aan. Vervolgens heeft hij tot 22:19 bij de halte staan wachten, om vervolgens via Europapark naar het hoofdstation te rijden. Vooral dat lange wachten met een afgeladen volle bus vol passagiers die allemaal naar Groningen willen, kan absoluut niet in coronatijd! Het is gewoon pure achterlijkheid dat NS toestaat dat zoiets onder haar verantwoordelijkheid gebeurt. Het laatste beetje hoop dat NS wat geeft om de reiziger, is bij mij inmiddels verdwenen.

Anoniem
3 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Huilen

Reza
3 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

Onvoorstelbaar en inderdaad m.b.t. Corona onacceptabel.
Met alle moderne communicatie-middelen, die er zijn, had dit toch wel “ietsje” beter geregeld kunnen worden.

Annemiek
3 jaren geleden
Antwoord aan  Reza

Ik zie hierover in andere media ook berichten verschijnen. Bijvoorbeeld hier: https://www.sikkom.nl/reizigers-verontrust-ns-bussen-tussen-groningen-en-assen-zijn-veel-te-vol/

NS stelt daar dat ze de boel nauwlettend in de gaten houden en dat het vervoer binnen de kaders van de regelgeving past. Dat het binnen de kaders past, ben ik het deels mee eens. Maar dan moet NS er wel voor zorgen dat de ritten zo vlot mogelijk verlopen, zodat mensen zo kort mogelijk met elkaar zitten opgehokt tussen anderen die voortdurend hoesten en zonder dat er enige toezicht is op het dragen van mondkapjes. Mensen (die in een vitale sector werken, zoals ik) doen echt hun best om voortdurend anderhalve meter afstand te houden tot vreemden, zoals de regering wenst. Het hoort dan niet zo te zijn dat NS je vervolgens achteloos in de meest risicovolle situatie in maanden dwingt (omdat je geen andere keuze hebt) ten opzichte van besmetting met het virus. Na mijn werk op zaterdagavond, maakte ik de keuze om even te wachten bij het dringen rond de bussen. Toen gingen er twee propvolle bussen weg en in de derde bus (waarin ik terecht kwam) zaten 5 passagiers. Vervolgens reden er nog drie bussen leeg achteraan. Spreiden van mensen en risico’s had hier makkelijk gekund, maar blijkbaar is NS daar niet toe in staat. NS wenst nog niet de minste indruk te wekken dat het ze een bal interesseert.

Op de zaterdagochtend reden er ook grotendeels alleen stopbussen. De bus die ik nam (van 7:20), vervangt twee Sprinters en een intercity en was dus ramvol. De chauffeuse wist de weg niet, zat op de snelweg voortdurend met de telefoon in haar handen te bellen met collega’s en miste de afslag bij Assen, waardoor de rit (die in Assen toch al nergens op zou aansluiten) enorm vertraagd werd. Totaal onnozel dat NS dat niet beter plant. Zeker gezien het feit dat ons vanuit Assen een haast onophoudelijke stroom NS-bussen met steeds hooguit een handjevol reizigers tegemoet kwam.

Zoals gezegd heb ik besloten voortaan de auto te pakken. Reizen met de trein levert gewoon voortdurend risico’s op. Is het niet doordat er al maanden geen controle is, dan is het wel doordat NS de boel volslagen onnodig idioot slecht regelt.

FyraFlop34
3 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

niet de derde keer dat we dit horen? Erg positief ben je nooit.

Annemiek
3 jaren geleden
Antwoord aan  FyraFlop34

Dat je wat hoort?

Ik ben altijd realistisch.

Reza
3 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Dit is gewoon een verslag van Annemiek en heeft niets met negatief of positief te maken.
Het is gemakkelijk praten, als het een ander overkomt.
Dit zou niet mogen gebeuren!

Simon
3 jaren geleden
Antwoord aan  FyraFlop34

Niet alleen de Fyra is een flop.

Simon
3 jaren geleden
Antwoord aan  FyraFlop34

Dit vervangend vervoer is vaak een ramp en het was ook voor mij een reden na 15 jaar zonder weer een auto aan te schaffen.
Het probleem is ook bepaald niet nieuw.
https://www.treinreiziger.nl/rover-kwaliteit-vervangend-ns-busvervoer-moet-beter/

Hans
3 jaren geleden

Als de studenten weer naar school mogen zijn de treinen al weer een stuk voller, de rest van de reizigers komt vanzelf terug als er weer dagelijks 500km file staat.

Bert sitters
3 jaren geleden

Hoe komt het dat het voor de zoveelste keer fout gaat met “NS zet bussen in”?
Wie kan deze organisatie verbeteren?

Annemiek
3 jaren geleden
Antwoord aan  Bert sitters

Het organiseren van het busvervoer wordt gewoon door volslagen onbenullen gedaan die niet kijken naar de behoeften van de reiziger. Wie anders verzint het dat reizigers die in Assen aankomen met de Sprinter, maar liefst 22 minuten moeten wachten in een bus die er al is (en waar niemand meer bij in past) op de snelste reismogelijkheid naar Groningen? Welke kansloze verzint zoiets idioots? En wie voert zoiets doms uit, terwijl er voortdurend lege bussen beschikbaar zijn. Het aantal bussen dat maar een beetje leeg rondreed (dus niet zoals normaliter dat ze allemaal geparkeerd staan) was gigantisch. Zelfs de NS’ers in Assen beklaagden zich erover dat bussen uit Groningen niet werden ingezet om reizigers te vervoeren, maar leeg naar Groningen terug reden. Als er ook maar 1 persoon met verstand aanwezig was geweest, was het niet zo’n bende geworden.

Simon
3 jaren geleden
Antwoord aan  Bert sitters

@ Bert
Tja, wie kan deze organisatie verbeteren?
Ik denk het streekvervoer, zij hebben de expertise en hun chauffeurs weten de weg. Maar of NS daarmee wil samenwerken?

Annemiek
3 jaren geleden
Antwoord aan  Simon

Ik zie daarbij wel wat problemen. Ten eerste de kosten. Chauffeurs in het stads- en streekvervoer verdienen meer dan touringcarchauffeurs. Dan het materieel. Dat behoort exclusief bij de concessie en kan niet zomaar voor andere doeleinden gebruikt worden. Arriva kan bij stremmingen ook niet terugvallen op materieel uit de concessies en zet dan meestal bussen van Arriva Touring in.

Ik herinner me desondanks dat sommige streekvervoerders eerder welwillend waren om bij te springen bij ongeplande verstoringen (aanrijdingen), maar dat de door NS geboden tarieven veel te laag zijn om dat kostendekkend te doen.

Aan de hoeveelheid beschikbare touringcars kan het deze periode niet liggen. De bedrijven zitten te springen om werk. Afgelopen weekend was de hoeveelheid beschikbare bussen ook het probleem niet. De chaos ontstond doordat een leeghoofd de taak had gekregen een planning te maken. En dat er bij NS niemand is die chaos signaleert en ingrijpt als het een teringzooi is. Het was zelfs beter geweest de bussen zonder verder plan maar een beetje in het wilde weg te laten pendelen.

Camille
3 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Ik kan me best indenken dat streekvervoerders welwillend staan tegenover meer werk. Ik vraag me alleen af op welke wijze de NS het vervangend vervoer geregeld heeft. Je leest altijd dat de prognoses veel te laag zijn ingeschat (ook al met normale materieelinzet). Kennis van mij om 5 uur in de avond uit Dordrecht naar Roosendaal in een ICM3.

Bert sitters
3 jaren geleden
Antwoord aan  Bert sitters

Vacature: NS zoekt coördinator inzet bussen.
Zorgt voor de juiste hoeveelheid capaciteit aan bussen op de juiste plaatsen.
Zorgt dat de busbedrijven geschikt personeel inzetten.
Zorgt dat de chauffeurs de weg weten op de route.
Zorgt dat de chauffeurs dienstverlenend zijn ingesteld.
Zorgt dat het vervangend vervoer tijdens het proces voortdurend wordt gemonitord en flexibel en snel extra capaciteit kan worden ingezet als dit noodzakelijk is.

Baardstaart
3 jaren geleden

Maar ik vind dat de NS met zijn marketing na de eerste lockdown en het zolang duurt eer de reiziger weer terug de trein in mag heeft veel mensen in doen zien dat het een goede zaak is niet van het OV afhankelijk te zijn en dus een auto aangeschaft. Dit vind ik zelf ook een flinke afknapper, maar heb zelf geen keus.

Verder is er door reserveringsbeleid etc. van diverse musea, pretparken etc. minder reden om een dagje weg te gaan. – Aan de andere kant is de zomermaanden nog de minste krimp te zien.

Thuiswerken dat sinds de Corona populair is, is een andere afweging. Een dagje thuiswerken is niet een dagje reizen.

erno-berk
3 jaren geleden
Antwoord aan  Baardstaart

De NS heeft niet geadviseerd om tot 1 juli geen recreatieve en andere niet-noodzakelijke reizen te maken, dat heeft de Nederlandse Rijksoverheid geadviseerd. De NS had daar 0,0 invloed op.