fbpx
Foto: Stefan Verkerk

NS start testprogramma ICNG, productie vertraagd

NS start vrijdag het testprogramma van de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG). De bedoeling is dat de nieuwe trein dan voor het eerst op eigen kracht zijn eerste meters zal maken op Nederlandse bodem. De testritten hebben plaats op de spoorlijn Groningen – Zwolle.

We blijven graag gratis dit soort uitgebreide reportages maken. Tijdens de coronacrisis hebben we echter nauwelijks advertentie-inkomsten. Wordt daarom supporter van Treinreiziger.nl. Dat kan vanaf € 12,50. Premium supporters kunnen als cadeau een beker krijgen met de ICNG.

Testprogramma

Dat heeft NS donderdag bekend gemaakt, vlak nadat de tweede ICNG in Nederland is aangekomen. Waarbij het eerste treinstel vooral bedoeld is om monteurs en trainers op te leiden, zal het tweede treinstel worden ingezet als testtrein. “Dit is het spannendste moment” zegt Hans Blaauw van treinfabrikant Alstom tegenover Treinreiziger.nl. “We hebben eerder al tests gedaan in het Tsjechische Velim, maar de trein is ontworpen voor Nederland. Dus is het meest interessant om de trein hier te testen”.

Het testprogramma zal de komende periode in snel tempo worden uitgebreid. Na de eerste tests tussen Groningen en Zwolle, zullen er tests volgen op de Hanzelijn. Blaauw: “Dan zullen we ook snelheidstesten doen met 200 kilometer per uur. Als dat allemaal goed gaat gaan we daarna richting de hogesnelheidslijn”. Alstom hoopt dat de tests in de Randstad al deze maand kunnen starten. Volgende maand staan er andere tests op het programma, en in augustus komen er meer testtreinen naar Nederland. “Zodat we ook gekoppeld kunnen rijden. Drie stellen kunnen aan elkaar gekoppeld worden, vandaar dat we meer testtreinen nodig hebben”. Voor de testritten zijn er in Tsjechië al zo’n dertig machinisten opgeleid die met de treinen kunnen gaan rijden.

Productie vertraagd door Corona

De productie van de gloednieuwe treinen, die ook wel ‘De Wesp’ wordt genoemd, loopt niet volledig op schema. “Door het coronavirus was er geen toevoer van onderdelen, daardoor heeft de productie ruim een maand stil gelegen” legt Blaauw uit. De productie is inmiddels weer opgestart, maar er gelden nog steeds allerlei beperkingen. “En ook de toevoer is nog niet op het niveau die we nodig hebben, dus we worden daarin wel beperkt in de productiesnelheid”.

Goed nieuws dus, dat de productie weer is opgestart, maar helemaal gerustgesteld is Blaauw nog niet. “We zijn afhankelijk van een enorme hoeveelheid leveranciers. We moeten nu zien dat zij de Coronacrisis overleven”, aldus de klantdirecteur van Alstom. Alstom monitort daarom alle leveranciers, om te zien of ze weer op het gewenste toeleveringsniveau kunnen komen. “Want we leveren, als alles straks weer loopt, één wagenbak per dag. Het tempo ligt dus enorm hoog”.

Op dit moment is er door corona een paar maanden vertraging ontstaan. Blaauw: “Maar we weten nog niet wat er nog gaat komen. Want we blijven werken met beperkingen”. En dan gaat het niet alleen om de productie van de treinstellen, die in Polen plaats vindt. Maar bijvoorbeeld ook bij de software-ontwikkeling die in India plaats vindt. “Daar zijn we twee maanden in complete lockdown geweest”. De treinen die normaliter de fabriek uitkomen, worden op een speciale testbaan in het Tsjechische Velim getest. Maar doordat de grenzen gesloten werden, moest ook dat worden stopgezet. Volgende week wordt dat hervat.

De productie loopt door de coronacrisis welliswaar vertraging op, voor een boete hoeft de van oorsprong Franse fabrikant niet te vrezen. Er is immers sprake van overmacht.

Vanaf 2021 met reizigers

In totaal heeft NS 99 nieuwe intercity’s besteld van het type ICNG. Het grootste deel van de treinen, 79, is bedoeld voor binnenlands gebruik. Die binnenlandse order bestaat uit 49 treinstellen van vijf rijtuigen en 30 treinstellen van acht rijtuigen. De treinen die nu in Nederland zijn, en in augustus worden verwacht, zijn vijfdelig. Na de zomer wordt de eerste achtdelige trein verwacht. Al met al zijn de 79 binnenlandse ICNG’s goed voor maar liefst 25.000 zitplaatsen. Naar verwachting zullen de nieuwe treinen vanaf volgend jaar ingezet worden.

Dat de treinen nog niet gelijk wordt ingezet, komt omdat de treinen eerst toegelaten moeten worden voor het Nederlandse spoor. Ook zijn er veel testen nodig, omdat er altijd ‘kinderziektes’ zijn met nieuwe treinen. Met andere woorden: direct uit de fabriek zijn ze nog niet perfect. Zo nodig kunnen er vervolgens nog aanpassingen plaats vinden.

Foto: De testtreinen zijn nog niet volledig afgebouwd. Fotograaf: Stefan Verkerk.

Dat is ook de reden dat Alstom in eerste instantie alleen de testtreinen bouwt, zodat de belangrijke aanpassingen kunnen worden uitgevoerd voordat de massaproductie start. De testtreinen zijn voorzien van interieur, maar ze zijn nog niet afgebouwd, benadrukt NS. Daarom hangen er nu in de trein nog allerlei kabels los. Om voldoende gewicht te hebben, liggen er ook zandzakken in de trein en is er veel meetapparatuur aanwezig.

De verwachting is dat de nieuwe treinstellen in de loop van 2021 als eerste te zien zullen zijn tussen Amsterdam – Rotterdam (- Breda). Geleidelijk zullen er steeds meer treinen instromen. Als alle Traxx treinen tussen Amsterdam en Breda zijn vervangen, volgt vervolgens de intercity Den Haag – Eindhoven. Op termijn – volgens planning 2023 – zullen de Wesp-treinstellen ook gaan rijden vanuit Groningen en Leeuwarden, via Schiphol, naar Breda.

Alle gemakken

Anders dan bij de Sprinters, is comfort bij intercity’s belangrijk. De stoelen hebben in vergelijking met de Sprinter dan ook een beter zitcomfort. Daarnaast zullen de treinen uiteraard uitgerust zijn met wifi, maar ook met stopcontacten en usb-contacten. “Bijzondere aan deze trein zijn de grote tafels” vertelt programmamanager Maarten Bakker van NS.

Foto: De testtrein zit nog deels in de verpakking. Fotograaf: Stefan Verkerk.

In vergelijking met de huidige treinen zullen de nieuwe intercity’s ook relatief veel plek hebben voor bagage. Niet alleen boven de zitplek, maar daarnaast zijn er ook extra bagagevakken. Wat verder bijzonder is, is de binnenverlichting. Die zal niet overal hetzelfde zijn. De trein zal drie zones hebben: voor ontmoeten, werken en stilte. Per zone zal de verlichting anders zijn.

België

Naast de 79 treinstellen voor binnenlands gebruik, zijn er ook nog eens 20 ICNG’s besteld die naar België kunnen, de zogenoemde ICNG-België. Hier heeft Alstom al twee treinstellen (grotendeels) van gebouwd. Nog dit jaar zal de ICNG-België volgens planning getest worden op het testcircuit van Velim. Volgend jaar zal de ICNG-België naar verwachting naar Nederland komen.

Foto: veel testapparatuur in de nog niet volledig afgebouwde intercity’s.

Overzicht planning:

  • Vanaf 5 juni testen op de spoorlijn Groningen – Zwolle.
  • Later deze maand volgt een snelheidstest op de Hanzelijn.
  • Als alles volgens plan verloopt zal de ICNG ook deze maand nog te zien zijn op de HSL.
  • In augustus worden nog twee testtreinen verwacht.
  • Na de zomer wordt de eerste achtdelige trein verwacht.
  • In de loop van dit jaar zal de eerste ICNG-België getest worden in Tsjechië.
  • In de loop van 2021 zullen de treinstellen naar verwachting de eerste reizigers gaan vervoeren.

In beeld: De eerste (nog niet afgebouwde) testtrein

Foto’s: Stefan Verkerk in opdracht van Treinreiziger.nl

Video: de eerste ICNG’s in beeld

23 gedachten over “NS start testprogramma ICNG, productie vertraagd”

  1. Arjan Krabbenbos schreef:

    Ziet er fraai uit van zowel binnen als buiten. Hoewel nog niet volledig afgebouwd starten morgen de eerste testritten in Noord-Nederland. Dat er vertraging door de huidige Corona/ Covid 19 is, was dan wel te verwachten. Nu alles wat beter gaat en meer leven in de brouwerij komt na deze crisis is uiteraard positief! Dit nieuwe materieel zal een waardige opvolger zijn van het DDZ en eerste ICMm/ICRm- wagenpark en nieuwe ‘smoel’ geven aan een nieuw treinentijdperk.
    Ook leven we thans in een afstandsmaatschappij met die 1,5 meter regel en mondkapjesplicht, deze nieuw Intercitytreinen zullen ons nieuwe reizen worden. Ik hoop als de nieuwe treinen eenmaal indienst gesteld zijn voor reizigers, dat deze “Wespen”, “Bijen” of hoe ze ook genoemd mogen worden, niet binnen de kortste keren van binnen en buiten onder de graffitti zitten. Ik hoop dat er aan dit probleem gedacht is en dat hier ook voorzorgsmaatregelingen voor genomen zijn. Men wil graag in een mooie, nette trein reizen en niet die beklad is met allerlei leuzen of uit de hand gelopen (kinder)tekeningen. Als je bij de huidige VIRMm treinen kijkt is het soms niet om aan te zien. Kijk maar eens hoe zo’n toilet er uit kan zien! Ik hoop dat NS daar meer rekening mee houdt, net zoals de RET of GVB ook schone metro’s heeft rijden. Bij bussen of trams is dit probleem gelukkig niet te zien!
    Nieuw materieel kost miljoenen Euro’s om aan te schaffen en moeten zeker 40 jaar mee! Dan moet het er ook representatief er uit blijven zien voor de reizigers en personeel om hier mee te rijden! Hopelijk dat er plakfolie gebruikt is voor zowel de binnen (bij de toiletten) als buitenkant.
    Maar het treinstel is weer een fraaie loot in de moderne trein architectuur! Hopelijk met rustige rij eigenschappen en met een gedoseerd geluid, bij volle snelheid!

  2. JA schreef:

    Helaas zijn er weer banken met een beperkt uitzicht … 2e klasse banken in de vis-a-vis opstelling zijn niet of niet allemaal zodanig geplaatst dat er een volledig raam tussen zit, maar een dikke ‘raamstijl’.

    1. Weer een gemiste kans inderdaad schreef:

      Komt wel goed, dat raam zit nog in de verpakking lol. 😂 Comfort is bij intercity’s immers belangrijk? 😇

    2. dries molenaar schreef:

      De lichaamslengte is in Nederland vaak groter. NS heeft een grotere stoelafstand. Dus dat komt niet uit bij de ramen van deze trein voor landen met kleine mensen.

  3. hanzeboog2012 schreef:

    Het was te verwachten dat levering van de nieuwe IC als gevolg van de corona vertraagd zou worden. Alstom heeft zoveel toeleveranciers. In Katowice wordt het in mekaar gezet. Maar vanuit Alstom België worden de beveiligingssystemen ETCS en ATB geleverd. Ook uit Frankrijk en Duitsland worden de onderdelen voor de ICNG geleverd. En de software komt zelfs uit India!

    De Fyra enquête heeft geleerd dat de vroegere Euro Lloyd Register Rail (nu Ricardo Rail), IL & T en NS fouten hebben gemaakt tijdens de testritten. Laten ze leren van de fouten die gemaakt zijn bij de Fyra debacle.

    En door de corona heeft NS bepaalde geen tekort aan treinmaterieel. Zelfs nu ze met 40 % – 50% aan zitplaatsen zijn. De huiver voor reizen met de trein is behoorlijk groot. En de meesten volgen de aanwijzingen van NS op.

    De ICNG is daarom nog niet direct nodig. Bij de levering van de Fyra was er tijdsdruk. Bepaald door de politiek. Ook dat zorgde voor fouten. Hopelijk gaan de testritten soepel en zal de European Railway Agency (ERA) ergens in 2021 toestemming geven dat de ICNG op het Nederlandse spoornet mag rijden.

    1. Albert J. P. schreef:

      > De ICNG is daarom nog niet direct nodig.

      Uitbreiding is niet direct nodig, maar deze gaan juist eerst bestaande treinen vervangen. De TRAXX-locomotieven op de HSL zorgen voor geluidsoverlast en mogelijk schade aan het spoor door de hoge aslast.

      1. Hanzeboog2012 schreef:

        Klopt. Het is niet direct uitbreiding als de ICNG de Traxx + ICR vervangt. Tenzij alle 99 ICNG zijn geleverd. Hoe eerder de ICNG de Traxx + ICR kan vervangen des te beter. Maar eerst alle kinderziektes eruit werken. Vooral het rijden in spanningssluizen is belangrijk. Schijnt dat de ICNG dat automatisch gaat doen. Ben benieuwd.

        De Traxx veroorzaken schade aan de bovenkant van de spoorstaaf van de HSL spoor. Dat werd gemeld door Infraspeed. Maar uit een daarop volgende onderzoek bleek dat de schade wel mee viel. Er is alleen extra onderhoud nodig aan het HSL spoor.

        In ieder geval blijkt dat de Traxx niet helemaal voldoet aan alle specificaties voor het rijden op de HSL. De ICNG daarentegen wel.

  4. hanzeboog2012 schreef:

    De ICNG zal eerst ‘s nachts getest worden. Zien wanneer het overdag tussen de reguliere treinen gaat rijden. En waardoor ook de treinmachinisten opgeleid worden.

    De Hanzelijn zal wederom met 200 km p/u bereden worden. ICE was de eerste trein die met 200 km p/u op de Hanzelijn reed:

    https://www.youtube.com/watch?v=bbRCD_FXTKs

    Op de Hanzelijn werd de Abellio Flirt, Vectron, SNG, Eurostar 320 getest.

  5. Jason schreef:

    Afschuwelijk ding gelukkig suurt het nog even voor onze ogen kapot gestoken Worden door deze kutwesp

    1. Hanzeboog2012 schreef:

      Smaken verschillen. De een vindt het mooi. Andere vindt het niks. Het is een standaard ontwerp. Zoals alle Coradia van Alstom. Korte neus bij de koppelingsmechanisme. En daarna de ruit wigvormig aangebracht.

      De NS Coradia Stream is gestroomlijnder dan de POP van Trenitalia. Die ziet iets lomper uit.

  6. Baardstaart schreef:

    Mooie trein… Ziet er goed uit.

    Over de bouwvertraging kan ik alleen melden dat de reizigers de komende tijd ook vertraagd zijn en het eventjes duurt eer de reiziger hun auto vervangen door de trein. De Corona schrik en het niet kunnen reizen per OV zal de komende tijd er nog goed in zitten. En thuiswerken en teleleren zal sowieso meer ingeraken en die ritten worden definitief niet meer gemaakt. Verder zal spreiding spits ook de druk op de wegen en spoorwegen verminderen en zal ook een blijvertje worden in het post-Corona tijdperk.

    Jammer dat deze voor de Corona is besteld… Anders hadden ze wellicht weer ramen in gedaan, die door de reiziger makkelijk open gemaakt kan worden om de trein te ventileren. Ik denk dat ventilatie frisse lucht essentieel is om de lucht binnen gezond te houden.

    Ook zie ik nog USB A poorten erin zitten, maar ik vraag me af hoelang het duurt eer USB C commonsense is. Kan mij voorstellen dat over c.a. 10 jaar deze USB A poorten van generlei waarde zijn.

    1. dries molenaar schreef:

      Ladersnoeren hebben aan de apparaatkant (voor de lader) meestal een USB klassiek. Aan de gebruikerkant is het naar eigen wens. De mensen hebben zelf een snoertje.
      Belangrijk is wel op te passen voor nep-aansluitingen en ‘rubber-duck’. Voor je het weet zit een gangster je apparaat te kopiëren.

    2. dries molenaar schreef:

      De rijdende treinen komen dan op Zwolle te staan? Of rijden ze eerst van Amsterdam naar Zwolle? Het is wel jammer dat de opstelplaats Llelystad geen achterdeur richting Dronten. Maar wellicht staan ze op Zwolle veiliger. Bij Lelystad is het hek maar 80cm.

      1. hanzeboog2012 schreef:

        Vermoed dat werkplaats Onnen voorlopig het begin – en eindpunt is van de testtrein.

        Weet niet hoe dat gaat als de ICNG op de HSL getest wordt. Lijk me niet logisch dat het dan helemaal naar Onnen rijdt terwijl Watersgraafsmeer dichter bij is.

  7. Frans Eekhout schreef:

    1) Wesp ?, ik geef de voorkeur aan de meer toepasselijke naam CHEETAH, het snelste landdier ter wereld en zeker voor een trein die 200 km/u kan halen zoals de ICNG.
    2) Opvallend : de Eerste klas heeft (nog) de 2 + 1 stoelopstelling behouden en niet de 2 + 2 zoals men steeds meer ziet aan boord van de SLT, Civity en Flirt omdat het een Intercity trein is soms ?
    3) Volgens mij zijn die eerste klas stoelen niet verstelbaar het lijkt erop of het een “vaste” rugleuning heeft zoals bij de verbouwde ICRm rijtuigen die bij de Intercity Direct rijden !
    4) Kleur verschil Eerste en Tweede klas gelukkig behouden van standaard rood eerste en blauw tweede klas.
    5) Grote niet inklapbare tafels bij stoelen die recht tegenover elkaar staan zoals men die soms in enkele Arriva Flirt treinen wél ziet !
    6) Is er een aparte plaats voor mensen met een rolstoel en bijbehorende riemen ?
    7) Ik hoop dat de ICNG G é é n KOUDE airco heeft zoals in de DDZ en VIRMm treinstellen, want beide zijn op dit vlak Kl… treinstellen en geef ze daarom de bijnaam “koelbox” mee.
    8) Ben het met Arjan mee eens dat o.a. de toiletten hopelijk gevrijwaard worden van graffiti en SCHOON en NIET Mondriaan achtige kunst uiting heeft die men in de Civity sprinters aantreft. Neutraal, netjes met een deurbediening die voor iedereen begrijpelijk is. Veel mensen hebben in de DDZ en VIRMm moeite met de bediening ervan en daar ontbreekt het ook aan een WC bezet lampje in de cabine, moge dat in de ICNG wél aanwezig zijn ! Trouwens wat voor soort “kunst” past NS in de ICNG toe, want NS voorziet de treinen toch vaak van diverse kunst gerelateerde objecten of is dat bij dit treinstel achterwege gelaten ?
    9) Een info display waarop óók de snelheid valt af te lezen zoals in de SLT sprinters naast de stations informatie en temperatuur zou erg leuk in de ICNG kunnen zijn, al was het maar om te zien of men echt wel 200 km/u of iets meer is gaan rijden op de HSL of Hanzelijn.
    10) Tot slot een rustig én veilig weggedrag met voldoende beenruimte voor een comfortabele IC reis.

    1. dries molenaar schreef:

      Alles is al besloten en ze worden gebouwd. Even wachten en u kunt het ervaren.

    2. hanzeboog2012 schreef:

      3. Het is slechts een prototype.
      6. Ja er zijn invalidenzitplaatsen + invalidentoilet
      9. De ICNG gaat met een dienstsnelheid van 160 km p/u rijden. Zie rapport van staatssecretaris Stientje van Veldhoven op bladzijde 15:

      Zowel Amsterdam-Utrecht als de Hanzelijn geschikt maken voor 160 km/pu;

      https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/rapporten/2019/04/26/bijlage-3-tiende-voortgangsrapportage-programma-ertms/bijlage-3-tiende-voortgangsrapportage-programma-ertms.pdf

      10. Heb daar wel vertrouwen in. 2 jaar zat in een Zweedse Coradia trein. Dat reed uiterst stabiel en was stil.

      1. Oscar schreef:

        Continental (DB-ET440), Duplex (bv. SNCF-Z 24500), Liner (de Franse IC’s) en Stream (onze ICNG) zijn allemaal Coradia’s.
        De ene Coradia is de andere niet.
        De ET440 leverde in Duitsland behoorlijk wat kritiek op.

        1. hanzeboog2012 schreef:

          Inderdaad typisch dat de ET 440 dan niet goed doet. Zoals de Stadler Flirt tussen Bielefeld – Hengelo het niet goed doet. En niet te vergeten de Traxx van NS Reizigers het niet goed op de HSL.

          En dat zijn wel treinen gebouwd op basis van een beproefde platform. Wil dat zeggen dat de treinbouwer geen goed werk geleverd heeft? Of ligt dat aan de spoorvervoerder?

          De meeste Coradia, Flirt en Traxx locomotieven doen het prima. Dus waar ligt het probleem dat sommige types het ineens minder goed doen?

  8. Frans Eekhout schreef:

    Bedankt voor de info beste trein fans en nog een prettig en gezond weekend toegewenst en ondertussen genieten van het toepasselijke liedje : “Here comes the train” van Chevelle Franklyn…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.