fbpx
Foto: Stefan Verkerk Fotografie

NS-topman Roger van Boxtel voorziet financieel slechte jaren

NS-topman Roger van Boxtel voorziet de komende jaren grote financiële problemen voor de Nederlandse Spoorwegen. Door de coronacrisis en het massale thuiswerken is het aantal treinreizigers minimaal en zijn de verliezen groot, zei Van Boxtel donderdagavond in Op1.

NS vervoert normaal 1,3 miljoen reizigers per dag. “We verliezen onwaarschijnlijk veel geld, er komt eigenlijk niets meer binnen terwijl de kosten gewoon doorgaan”, zei Van Boxtel. Hij wil hierover komende dagen met de medezeggenschapsraad en de spoorwegvakbonden praten. “Ik ben er dag en nacht mee bezig.”

Van Boxtel zei dat de eerste paar jaar er slecht uitzien voor de NS. Hij pleitte eerder al voor het opschorten van de concessieprijzen die het bedrijf moet betalen voor het gebruik van het hoofdrailnet. “Maar ik zie inmiddels het bedrijfsmodel helemaal kantelen. Als je almaar blijft uitgeven en niets meer binnenkrijgt zullen we aan tafel moeten met onze aandeelhouder, de minister van Financiën, om hem een kapitaalinjectie te vragen. Ik ga mijn uiterste best doen alle mensen met een vast contract binnenboord te houden, maar ik ga aan de werknemers ook vragen maximaal flexibel te worden. We moeten samen de crisis door.”

De NS-topman denkt dat door de crisis op onderdelen het gedrag blijvend zal veranderen. Maar hij twijfelt niet aan het openbaar vervoer zal verdwijnen. “Uiteindelijk is het een illusie om te denken dat er geen openbaar vervoer zou zijn, want allemaal op de weg gaat ook niet. Dat hebben we de afgelopen jaren al gezien”.

Van Boxtel liet ook weten dat er op langer termijn gezocht kan worden naar nieuwe innovaties, bijvoorbeeld bussen en treinen anders inrichten.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

0 0 stemmen
Artikel waardering
47 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Simon
4 jaren geleden

“NS moet flexibel worden”, dat lijkt me een hele opgave voor de heer van Boxtel die ooit in tumultueuze tijden is aangesteld om rust te brengen. Dat is hem gelukt, maar of hij iedereen op tijd wakker krijgt….. We gaan het zien.

Johan
4 jaren geleden
Antwoord aan  Simon

NS flexibel maken klinkt als een sumoworstelaar een marathon laten lopen. Enfin er gebeuren meer onwaarschijnlijke dingen in coronatijd.

P.Heesakkers
4 jaren geleden

Het zou zomaar kunnen zijn dat N.S. m.n. alsmede overig openbaar rail en ander vervoer, klanten gaan verliezen zeker wanneer de coronacrisis voortgaat. En er nu al incidenten ontstaan tussen reizigers onderling, gezien de bezetting van het O.V. op dat moment, wie kan, mag of moet er mee. Hoe dringend is vervoer op dat moment voor de gemiddelde reiziger. Ook nu er al alarmerende berichten zijn dat het virus door onachtzaamheid, in volle hevigheid terug kan komen, in een tweede ronde. Ook doordat de publiciteit gewag maakt van opeen staande reizigers als in de spitsuren, waardoor bacteriën overdracht vrij spel heeft. En de klant /reiziger, meer gaat doordenken omtrent manier van vervoer in bus/ trein/ tram, zijn conclusies trekt en het wegverkeer weer flink zal gaan toenemen. Zou rampzalig zijn voor de O.V. diensten.

Henk
4 jaren geleden

En de KLM wel miljardensteun verlenen, NS is net zo goed van vitaal belang voor Nederland!

Frans
4 jaren geleden
Antwoord aan  Henk

NS is gewoon overheid alleen verpakt in ander pakketje .

boutrous
4 jaren geleden
Antwoord aan  Henk

Wel de KLM steun verlengen, maar ook de NS en OV bedrijven met bus (en trein) verlenen!

Peter Kleton
4 jaren geleden

Zolang er geen vaccinatie mogelijk is, zal het OV zoveel mogelijk gemeden (moeten) worden. De huidige vervoerscapaciteit ( 40 % minder )zal ook voor de overblijvende aantallen reizigers te klein zijn .Als de Overheid wil ,dat het OV( in een nieuwe vorm misschien ) blijft bestaan ,zal het veel financiele steun moeten krijgen.
Peter

Henk
4 jaren geleden
Antwoord aan  Peter Kleton

Wellicht een periode waarin de dienstregeling wordt afgestemd op het benodigde aanbod. Kan me echt niet voorstellen dat men de OV-bedrijven over de kop laten gaan.

hanzeboog2012
4 jaren geleden

Het zijn zware tijden. We zitten nu in de overgangsfase. Maar de uiteindelijke oplossing zal het vaccin zijn. In die tussentijd moeten we met zijn allen uitvinden hoe we zo goed en veilig mogelijk met de OV kunnen reizen. Makkelijker gezegd dan gedaan.

NS zal in die tussentijd zoal geen winst maken. Als je slechts maximaal 40 – 50% van het aantal zitplaatsen kan laten bezetten wordt het financieel zoal niks. De overheid zal waarschijnlijk moeten bijspringen via Ministerie van Financiën.

Als goed was zou dit jaar een nieuwe concessie vanaf 2025 bekend gemaakt worden voor NS. Maar
vraag me af of dat dit jaar nog bekend gemaakt wordt. Want staatssecretaris Stientje van Veldhoven en minister Cora van Nieuwenhuizen hebben veel te druk met de gevolgen van de coronavirus.

Johan
4 jaren geleden
Antwoord aan  hanzeboog2012

“Als goed was zou dit jaar een nieuwe concessie vanaf 2025 bekend gemaakt worden voor NS.”

Er is nog niet besloten of de volgende hoofdrailnetconcessie weer voor NS is. Officieel dan.

hanzeboog2012
4 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

Officieel is nog niet besloten dat de hoofdrailnetconcessie voor NS is.

Maar ga daar wel vanuit. Wel met wat aanpassingen. Wel waren afgelopen jaren wat berichten over aanbesteden van Sprinterverbindingen op hoofdrailnet. Zoals Zwolle – Groningen/Leeuwarden, Enschede – Apeldoorn e.a. Ook werd er veel gediscussieerd over dat HSL apart aanbesteed moet worden. Maar de ICNG is aangeschaft. En het lijkt mij onwaarschijnlijk dat NS op de gok 50 achtdelige en 49 vijfdelige treinstellen ter waarde van 1,1 miljard Euro gaat aanschaffen.

Maar zou niet verkeerd zijn om Thalys en Eurostar de HSL te laten exploiteren. Nu moeten ze NS nog betalen voor het rijden op de HSL tot 2025.

Johan
4 jaren geleden
Antwoord aan  hanzeboog2012

Als NS de hoofdrailnetconcessie zou verliezen, gaat het materieel gewoon mee naar de de volgende concessiehouder. Dat hoeft geen belemmering te zijn.

Frans
4 jaren geleden

Ik lees nu net dat die 1,5 meter misschien allang genoeg geduurd heeft zie ad van 16 mei meer naar buiten en genieten van het leven.

Pindalientje
4 jaren geleden

Tja, zo lang die mondkapjes verplicht zijn, zal je mij niet in een trein zien. En ik ben echt niet de enige die er zo in staat.

Je kunt niet enerzijds gaan klagen dat je inkomsten wegvallen en tegelijkertijd je betalende klanten weer de auto injagen. Het OV had bij velen al geen goede naam, en menig automobilist overweegt nu helemaal niet meer om gemuilkorfd in een trein of metro te gaan zitten.

Baardstaart
4 jaren geleden
Antwoord aan  Pindalientje

Ik denk dat de geest nu ver uit de fles is. Steeds minder mensen, die de kleutertekeningen op de vloer nog serieus nemen. Ik vraag me af hoelang de mensen, zich nog gaan houden aan de muilkorfplicht en de 40% maatregel in het OV. Je kunt mensen niet onnodig lang isoleren en een slecht toneelstukje laten spelen, zonder dat dit schade aanricht. De sociale en menselijke behoeften blijven en ondertussen spreken steeds meer wetenschappers en doktoren uit voor een alternatieve (lifsstyle) aanpak van Corona. Ook worden geneesmiddelen voor de eerste fase van Corona genegeerd en wacht men op een vaccin, die er hoogst waarschijnlijk niet komt.

Dit gaat men niet meer tegen houden. Ook de boetes niet, want ze worden aangevochten. Al was het alleen om de rechterlijke macht te overbelasten opdat de minister zijn keutel moet intrekken.

Vergeet niet dat we als mensen sterker zijn dan de overheid en dat angst aanpraten op een gegeven moment niet meer werkt. Men is nu voorbij de angst en het kan een boel mensen allemaal geen zak meer schelen.

De laatste aanwijzing, die ik wel zeggen is dat repressie en schuldgevoel op een gegeven moment uitgewerkt is.

Baardstaart
4 jaren geleden

Ik heb besloten om vanaf vandaag alle Corona maatregelen aan de laars te gaan lappen, dus mij zal je weer in de trein zien… Zonder mondkapje natuurlijk. Ik kan het niet meer langer aanzien dat we hier in een massa psychose terecht komen en de sociale onthouding richt alleen maar psychische schade aan.

Leo Lansbergen
4 jaren geleden
Antwoord aan  Baardstaart

En als je de komende dagen besmet raakt met het virus, ga je dan na jouw herstel ( ? ) excuses maken op dit forum voor jouw ondoordachte uitspraken ?

Baardstaart
4 jaren geleden
Antwoord aan  Leo Lansbergen

Het is voor mijn de keus mijn geestelijke of mijn lichamelijke gezondheid. En ik kies nu voor mijn geestelijke gezondheid. Niemand, die zich afvraagt wat de gevolgen zijn van al die maatregelen op de geestelijke gezondheid en de welzijn van de mens. En ik bedoel de komende zomer. Ook van medici komt er steeds meer kritiek. Corona moet beheerst worden, maar er mag inmiddels wel een discussie gevoerd worden hoe, want er zijn meerdere invalswegen om het probleem te benaderen.

https://www.tubantia.nl/enschede/twentse-specialisten-zijn-klaar-met-angstige-1-5-meter-langdurige-stress-verzwakt-weerstand-br~a06a5e30/

Simon
4 jaren geleden
Antwoord aan  Baardstaart

De specialisten in dit artikel vinden dat voor ouderen en kwetsbaren de dood nu eenmaal bij het leven hoort.
Je zult maar patiënt zijn bij deze mensen!
Net zomin als een gezond lichaam ‘een keuze’ is, is een gezonde geest dit. Wanneer u psychische problemen krijgt door deze crisis raad ik u aan contact op te nemen met uw huisarts die u dan kan doorverwijzen naar een psycholoog.
Je kunt allemaal een keer pech hebben of wat minder weerbaar zijn.

Pindalientje
4 jaren geleden
Antwoord aan  Simon

De dood hoort ook bij het leven. En voor oude en zieke mensen is de kans op de dood nu eenmaal groter.

Moeten we dan miljoenen gezonde, werkende, productieve mensen hun levens compleet gaan verzieken zodat ongezonde, niet-werkende mensen een paar maanden langer kunnen leven?

De enige crisis hier is de manier waarop omgegaan wordt met dit virus. Het virus zelf stelt helemaal niets voor!

Simon
4 jaren geleden
Antwoord aan  Baardstaart

@ Pindalientje
Een carrière in de gezondheidszorg zou ik u afraden.

Vrijheid Eerst
4 jaren geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Heel goed, ik lap ook alle coronamaatregelen en coronaregels aan mijn laars. Wel heb ik er uiteraard respect voor als iemand afstand wil houden. Maar ik merk dat veel mensen het ook niet serieus nemen en dat is fijn om te zien. Verder doe ik niemand schade aan als ik geen mondkapje op heb omdat degenen met mondkapje zichzelf al beschermen, dus die hoeven niet bang te zijn als een ander geen mondkapje op heeft. Verder zijn het regels en geen wetten. Ze maken ons bang met boetes die uitgeschreven kunnen worden maar die zijn onrechtmatig en zullen niet betaald hoeven te worden als ze al worden uitgeschreven. Angst is een slechte raadgever. Laten we weer leven!

Joost2
4 jaren geleden
Antwoord aan  Vrijheid Eerst

Jammer dat u er zo in staat. De regering is bezig met coronawetten die naar de 2e en 1e kamer gaan om wel rechtmatig te kunnen handhaven. Blijkbaar is dat nodig omdat mensen zoals u dit risico voor de volksgezondheid niet serieus nemen en er daarmee een kans is op een humanitaire ramp.

Frans
4 jaren geleden
Antwoord aan  Joost2

Er zijn ook grondwetten die de zelfde overheid zomer terzijde schuift.macht misbruik vindt ik dus meer van toepassing.

Baardstaart
4 jaren geleden
Antwoord aan  Joost2

Besef wel welke schade deze wetten bij de geest van de mens aanricht. De regels negeren is gewoon het beste wat je kunt doen om je eigen psychisch welzijn te bewaren.

Zo heeft onze lokale zwemplas 27 Corona regels t/m een inhaalverbod aan toe. Je begrijpt wel dat ik de komende zomer zwem in een illegale poel.

Overigens wordt het nut van 1,5 meter buiten door diverse docters en wetenschappers ernstig in twijfel getrokken en het onderhouden van sociale contacten zijn dus ook essentieel voor de welzijn van de mens. Dus bij bezoek gaan op vrienden in een andere plaats is dus mijninziens ook essentieel vervoer. Zeker als je zoals ik geen rijbewijs heb.

Waar men geen rekening mee houdt is het belang van een gezonde eet en levensstijl. Een goede weerstand is ook een goede bescherming voor Corona. Bovendien zal er veel meer gekeken moeten worden om Corona in de eerste fase te behandelen en er zijn methoden, maar die mogen hier nog niet. (bureaucratie heet dit)

En dan heb ik het nog niet gehad over de economische consequenties en het daarmee gepaard psyschisch en gezondheidsleed van de volgende nodeloze recessie.

Joost2
4 jaren geleden
Antwoord aan  Joost2

We leven in een land met 17 miljoen mensen en die hebben allemaal last van het coronavirus. Ieder heeft er op een andere manier mee te maken, maar het heeft op ieder van ons negatieve invloed. Dat het kan leiden tot psychische klachten hoeft u mij niet te vertellen, daar heb ik namelijk dagelijks last van de afgelopen weken.

Wat we echter ook weten is dat het Coronavirus zich razendsnel heeft verspreid. Van een enkele besmetting in China eind december tot een mondiale verspreiding medio maart. De immuniteit is beperkt. Het volledig loslaten van alle maatregelen zal dus opnieuw zorgen dat het virus zich in hoog tempo gaat verspreiden met alle gevolgen van dien. Het coronavirus zal niet stoppen met zich verspreiden omdat de mensheid het beu is. De definitie van een stommiteit is: twee keer hetzelfde doen en verwachten dat het resultaat anders is. We hebben al een keer eerder gedacht dat het met de verspreiding van het Coronavirus niet zo’n vaart zou lopen en dat we niets hoefden te doen. Laten we dus niet de stommiteit begaan door dat opnieuw te gaan denken.

De extra mogelijkheden per 1 juni zullen vermoedelijk wel doorgaan gezien de positieve trend van de afgelopen weken. Het volledig laten varen van alle coronamaatregelen is onverantwoord en zal ertoe leiden dat de problemen op langere termijn nog veel groter worden met nog grotere werkloosheid, nog meer doden en nog meer psychisch leed. Laten we positief blijven en elkaar motiveren om dit vol te houden.

Baardstaart
4 jaren geleden
Antwoord aan  Joost2

Ik ken het verhaal en de officiele Corona aanpak methode. Ik heb me 2 maanden voorbeeldig aan gehouden, maar de emmer is leeg.
Maar bij mij is het nu simpel. Ik doe dit niet omdat ik aso ben of ik het leuk vind om de boel te stangen, maar om het voor eens en altijd duidelijk te maken dat ik deze maatregelen niet meer trek en mijn eigen geestelijke gezondheid in het geding is. Ik wil de geestelijke gezondheid nu op de agenda van de politiek krijgen.

Ik ga de komende weken veel trein reizen en na 1 juni zonder muilkorf. Hele zomer geconfronteerd worden met een steeds grotere gekkigheid als je je wilt ontspannen.

Ik heb ook al vrienden gevraagd of ze adressen in afgelegen gemeenschappen hebben waar ik op de oude normaal kan leven, zonder zelf geconfronteerd te worden met de zaken, die langzamerhand mij als een massapsychose overkomen.

Wat doe je als volhouden geen optie meer is!!!!

Ricardo
4 jaren geleden
Antwoord aan  Joost2

Helaas zijn er idioten die menen het beter te weten dan al die deskundigen, die menen dat hun wil boven de gezondheid van anderen staat, die imbecielen het risico op een tweede golf heel reëel maken.

En als die tweede golf komt, dan zijn de rapen gaar. Dan is alles wat we nu merken van corona-maatregelen maar een kleinigheidje, een tweede golf zal veel harder aankomen. Want op een gegeven moment is het geld van de overheid ook op, dus zal heel veel omvallen, de schade die dat aan zal richten zal niet te overzien zijn, alleen maar omdat mensen het nu niet serieus nemen.

@Baardstaart: “Wat doe je als volhouden geen optie meer is!!!!”

In uw geval is blijkbaar uw actie om het risico te nemen dat u anderen willens en wetens de dood in jaagt, maar blijkbaar is dat voor uw psychische gezondheid beter dan netjes de regels te volgen om het virus in te dammen.

Pindalientje
4 jaren geleden
Antwoord aan  Joost2

Er dreigt helemaal geen humanitaire ramp man. Doe normaal. Er gaat bijna niemand dood aan dit virus, en van de mensen die wel doodgaan, was ruim 99% al ernstig ziek.

Wanneer houdt deze idiote bangmakerij nou eens op? De kans dat je als gezond persoon door een auto wordt geschept is groter dan dat je aan dit virus overlijdt.

Joost2
4 jaren geleden
Antwoord aan  Joost2

Er gaat bijna niemand dood, omdat we mensen kunnen behandelen en de patiënten aan de beademing kunnen. Als er meer patiënten bijkomen en ook zorgverleners ziek worden is het natuurlijk niet meer mogelijk om aan iedereen de benodigde zorg te leveren.

Daarnaast is er meer dan alleen zwart/wit-denken over leven en dood. Er zijn ook coronapatienten van 25 jaar oud die gezond waren en inmiddels al weken achter elkaar ziek zijn, waarbij wordt gevreesd voor chronische longschade. Naïef naar dit virus kijken is heel gevaarlijk.

Pindalientje
4 jaren geleden
Antwoord aan  Joost2

Er zijn zo ongelofelijk veel dingen in het leven waar je ziek van kunt worden of dood van kunt gaan. Dan kunnen we wel met honderden verboden komen en mensen voor eeuwig in hun huis opsluiten. (Waar je weer prima kunt sterven aan koolmonoxidevergiftiging om maar iets te noemen.)

We kunnen niet de hele maatschappij en economie in laten storten voor een handjevol mensen dat dood zal gaan of cronisch ziek zal blijven. Tegelijkertijd zijn er op de wereld miljarden mensen die niet doodgaan aan COVID-19, of er langdurige klachten aan overhouden. Dat overkomt namelijk bijna niemand. Statistisch gezien is het verwaarloosbaar; het is dat de media er zo raar over doet.

Ik vermoed dat er veel meer chronische gezondheidsklachten zullen ontstaan door depressies, en veel meer slachtoffers gaan vallen aan suïcide dan COVID-19 ooit zal doen. En dat zal de zorg nog veel zwaarder belasten ook.

We zijn veel te ver doorgeslagen. Dit is het echt helemaal niet waard.

Janneke 1
4 jaren geleden
Antwoord aan  Joost2

Pindalientje, fijn voor jou dat je zo jong en gezond bent, maar denk ook eens aan anderen. Het klopt dat de dood bij het leven hoort, maar al die ,,oude en zieke” mensen die jij niet belangrijk vindt, hebben allemaal naasten voor wie ze wél belangrijk zijn. Daarom zijn al deze maatregelen er.

Kees
4 jaren geleden
Antwoord aan  Janneke 1

Wat doen al die zieke mensen dan in de trein? Als die het OV nou eens uit zouden blijven, konden de werkende mensen het normaal gebruiken. Het is je reinste onzin dat de werkende mensen daarvoor kapot moeten.

Ricardo
4 jaren geleden
Antwoord aan  Joost2

@Pindalientje: Volgens het RIVM ( https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/actueel ) zijn er ruim 44000 mensen positief getest, en ruim 5600 mensen overleden. Wilt u nu zeggen dat 10% bijna niemand is? Er moeten wel heel veel mensen met Corona niet getest zijn voordat dat percentage enigszins in de buurt van “bijna niemand” komt.

Daarnaast, als miljarden mensen het niet oplopen, komt dat juist door de maatregelen die wij nu nemen, om de verspreiding zoveel mogelijk te beperken. Daardoor kunnen nu juist weer dingen toegestaan worden, omdat er wel degelijk een balans gevonden moet worden tussen het indammen van het virus enerzijds en de economie en het psychisch welzijn aan de andere kant. Maar dat openstellen kan alleen als men zich wel bewust is van de risico’s die dat met zich mee brengt en daar naar handelt.

En om even in uw vergelijking te blijven dat de kans groter is dat ik door een auto geschept wordt (al gaat die een beetje mank omdat geschept worden door een auto niet besmettelijk is): Ook deelnemen aan het vervoer is aan allemaal regels verbonden, om die risico’s te beperken, maar ook daar zijn genoeg mensen die denken dat de regels niet voor hen gelden en daarmee dus zichzelf en anderen in gevaar brengen. En die mensen reageren ook met een “dat overkomt mij niet”.

Kees
4 jaren geleden
Antwoord aan  Ricardo

Van de 17,4 miljoen mensen zijn er 5600 overleden. Dat is 0,032%. Statistisch verwaarloosbaar, zoals al gezegd. Wereldwijd ligt het cijfer niet anders.
In Zweden, waar geen lockdown is, geen mondkapjesonzin of wat dan ook, zijn er van de 10,3 miljoen 3700 mensen overleden. Dat is 0,036%.
Die lockdown scheelt 0,002 procentpunt, met als verschil dat Zweden niet failliet gaat, Zweden niet massaal depressief raken, en Zweden niet straks met een tweede besmettingsgolf zit.
Hoe kunnen mensen nu naar de cijfers kijken en niet doorhebben dat dit allemaal echt nergens op slaat?

Pindalientje
4 jaren geleden
Antwoord aan  Ricardo

10% is echt een onzinstatistiek. Ze roepen zelfs op het paniekjournaal van de NOS elke dag dat “het daadwerkelijke aantal doden hoger ligt, omdat niet iedereen getest wordt”.

Zo ligt het daadwerkelijke aantal besmettingen natuurlijk ook *veel* hoger, maar dat zeggen ze er dan weer niet bij. Waarschijnlijk hebben honderdduizenden, zo niet miljoenen Nederlanders dit virus al gehad, en dan nog zijn er maar minder aan overleden dan tijdens de griepgolf van 2018.

Het is allemaal massale aanstellerij. COVID-19 is helemaal niet bovengemiddeld gevaarlijk. Net als ieder griepvirus kunnen zwakke mensen eraan doodgaan. Dat is altijd al zo geweest, en dat zal altijd zo blijven. Als je tot de risicogroep behoort moet je oppassen, net als bij de griep. Hoor je dat niet, kan je gewoon doorgaan met het dagelijks leven, en had je dat al die maanden kunnen blijven doen.

Helemaal niets kan de maatregelen goedpraten; zeker niet dat ze vooral in het OV nu strenger worden. De cijfers sluiten totaal niet aan op de massahysterie, en de gevolgen van de maatregelen zullen veel, veel meer slachtoffers veroorzaken dan dit virus zelf.

Joost2
4 jaren geleden
Antwoord aan  Joost2

Die 10% lijkt me inderdaad vrij hoog, maar het aantal slachtoffers dat valt als je het normale leven zijn gang weer laat gaan is duidelijk vele malen hoger dan van een griepgolf. Dat hebben we gezien in Bergamo: een stad met ruim 130.000 inwoners, waarvan er in een paar weken tijd ongeveer 5000 zijn overleden. Dat is dus ongeveer 4%. In Zweden vallen wat meer doden dan in andere landen, maar gaat het op zich prima. Echter is ook in Zweden het leven anders dan normaal. Evenementen zijn niet toegestaan, verpleeghuizen zijn gesloten en het advies is om thuis te werken en aan social distancing te doen. De Nederlandse situatie gaat met de versoepelingen die gepland zijn, meer lijken op de Zweedse situatie en dat is verstandig.

P.Heesakkers
4 jaren geleden

Ik moet het eigenlijk in dit land niet meer zijn maar ben hooglijk verbaasd over z.g. deskundige wetenschappelijke reacties van overigens volstrekt leken , waar het ziekten als corona betreft. De betweters willen hun gelijk, en hebben er totaal geen boodschap aan wanneer door hun eigen toedoen, mensen, nabestaanden verder dieper in het leed van een verlies van naasten en geliefden gestort worden. Krankzinnigheid en onverschilligheid viert hoogtij in dit land. Ze willen niet luisteren naar ECHTE deskundigen, en verplegend personeel die al maanden in de ellende van de dag hun werk blijven doen.

RRob van der Meer
4 jaren geleden
Antwoord aan  P.Heesakkers

R.van der Meer schrijft,
Mensen die toch op welke reden van de trein gebruik maken een redelijke percentage bovenop de treinprijs betalen. Ik denk hierbij aan een marge van 6 tot 8%. Zo proberen we de NS toch en hart onder de riem te steken in deze tijd en die komen gaat. Denk is mee en geef je mening

Simon
4 jaren geleden
Antwoord aan  RRob van der Meer

Niet mee eens, laat de vervuilers (luchtvaart, wegverkeer, deep sea) dat maar betalen. Maak daarnaast lopen en fietsen veel aantrekkelijker.

Pindalientje
4 jaren geleden
Antwoord aan  P.Heesakkers

Iemand in een bejaardentehuis gaat niet dood als een willekeurig ongerelateerd persoon met de trein naar het werk gaat. Zo werkt een virus simpelweg niet.

Die twee dingen zijn ongerelateerd. Gezonde, werkende mensen kunnen prima gaan en staan waar ze willen. De risicogroepen moeten oppassen.

Nu wordt iedereen gegijzeld, en dat is nergens voor nodig. Landen zonder lockdown laten wel zien dat het sterftepercentage nagenoeg identiek is.

Kritische mensen zijn geen “betweters”. Ze zijn kritisch, en dat zijn ze terecht. Want de cijfers reflecteren totaal de huidige realiteit niet.

De enige humanitaire ramp waar we ingestort worden is een economische malaise en massale volksdepressie. Niet COVID-19.

Ricardo
4 jaren geleden
Antwoord aan  Pindalientje

“Iemand in een bejaardentehuis gaat niet dood als een willekeurig ongerelateerd persoon met de trein naar het werk gaat. Zo werkt een virus simpelweg niet.”

Totdat die willekeurig ongerelateerde persoon ziek is en iemand aansteekt, die thuis zijn partner aansteekt, die vervolgens met de kinderen naar het bejaardenhuis gaat om even bij oma langs te gaan. Want zo werkt een virus, het verspreidt zich van mens op mens.

En dat landen zonder lockdown het beter doen? Zijn die landen ook vergelijkbaar met Nederland? Hebben die een zelfde bevolkingsdichtheid, zitten die ook soms als haringen in een ton in de trein? Of is de bevolkingsdichtheid zoveel lager dat de besmettingsgraat automatisch ook lager wordt?

Er is niets mis met kritisch zijn, maar sommigen zijn wel degelijk betweters en menen het beter te weten dan de experts die er voor gestudeerd hebben en dat de regels en adviezen van die experts dus niet voor hun gelden.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
4 jaren geleden
Antwoord aan  Ricardo

Op het eerste deel: geen commentaar.
Op het tweede deel, omtrent vergelijking met andere landen: We weten niet precies welke rol de trein heeft gehad bij de verspreiding van het virus. Vast staat dat sinds de intelligente lockdown het verspreiding van het virus is afgeremd. Dus zoals Jaap van Dissel zei, we doen iets goed. Doen we teveel? Zou kunnen. Ik ben ook zeer voorstander om te kijken naar andere landen, en kijken wat daaruit te leren valt. Maar het is ook een leerproces. Ik kan begrijpen dat men daarbij voorzichtige stapjes zet.

Jaap van Vliet
4 jaren geleden
Antwoord aan  Ricardo

En waar ligt het probleem dan? Dat iemand geen mondkapje draagt, welke niet werken en dus geen rol spelen in het tegengaan van verspreiding, of dat iemand terwijl hij ziek is nog met de trein gaat? Of dat iemand terwijl haar partner ziek is nog met de kinderen naar een verzorgingstehuis gaat? Dus nee, als een gezonde treinreiziger met de trein reist, wordt niet ineens een half bejaardentehuis ziek. Dan moeten er echt andere dingen gebeuren waar onzinnige mondkapjes niks tegen beginnen.
Verder moet je ook niet vergeten dat heel veel academici in een bubbel leven van hun eigen vakgebied, en daarbuiten vaak behoorlijk wereldvreemd zijn. Al die virologen hebben ongetwijfeld verstand van infectieziekten, maar kunnen totaal niet overzien hoe hun handelen invloed heeft op de maatschappij, de economie, het welzijn van de bevolking. Het is levensgevaarlijk om zulke ingrijpende beslissingen alleen maar af te laten hangen van medici die nooit hun laboratorium uitkomen.
De maatregelen hebben ook schadelijke gevolgen voor de volksgezondheid, en het zou goed kunnen dat die nog schadelijker zijn dan het virus zelf.

Bert de Jong
4 jaren geleden

Reizen wordt door de overheid en NS (moet daar in mee…..) zoveel als mogelijk ontmoedigd, terwijl Roger van Boxtel steen en been klaagt dat er weinig inkomsten binnen komen. NS in een spagaathouding.NS net als KLM een (vervoerbedrijf) van nationaal en vitaal belang. Uiteraard ook de andere vervoerders.Ik verwacht toch wel een kapitaal-injectie.
Ik weiger een mondkapje te gaan dragen in het OV. Een boete riskeer ik en zal die aanvechten. Ik volg braaf de 1.5 meter afstand op station en perron, zo ook in de trein. Met groene stickers staan keurig de plekken in de trein aangegeven waar je dient plaats te nemen. Dan ook nog verplicht een mondkapje gaan dragen. Een advies zou kunnen. Het moet geen kleuterklas worden. Ik geloof wel in een vaccin, maar het lijkt wel of de virologen met Ab Osterhaus voorop er niet echt geinteresseerd in zijn. Vinden het wel best zo (economie, werkloosheid, vervoer, ach….) met hun vette salarissen en riante bonussen voor al weer een optreden in een talkshow……. Nog 1 ding. Ik zie auto’s zoals op HV dag met 4 of meer personen op elkaar gepakt- en echt niet allemaal huisgenoten-naar recreatiegebieden of anderszins rijden. Dat kan allemaal wel; risico op besmetting? De reizigers in het OV MOETEN gemuilkorfd worden…..

prudent clement willemsen
4 jaren geleden

Uw probleem is gewoonweg op te lossen, als U wat echt wil weten, neem contact met mij op, dan kan ik U zeer goede info geven, ik reis regelmatig met de trein. Prudent Clement Willemsen, blokland 7 , pc – 3075 da te rotterdam, reactie via mijn email, groetend

p.c.willemsen
4 jaren geleden

Mijn reactie is echt voor de heer NS-Topman Roger van Boxtel, ik kan hem helpen zonder weerga, wil hem persoonlijk spreken, dit hoeft niet geplaatst te worden, wel als persoonlijk gesprek tussen hem en mij, daar ik hem kan vertellen wat hij moet doen. groetend p.c.willemsen,