NS: werkgelegenheidsgarantie tot 2025

NS zet maximaal in op het begeleiden van mensen van werk naar werk binnen het spoorbedrijf. Daarom is een werkgelegenheidsgarantie tot 1 januari 2025 geboden voor alle medewerkers met een vast contract. Dat is één van de onderdelen van het eindbod voor een nieuwe cao.

Meer koopkracht

Het bod omvat meer, bijvoorbeeld hogere lonen. Vakbond FNV stelde gisteren dat de koopkracht van het personeel erop achteruit zou gaan. Maar volgens NS is dat niet zo.

Per 1 april 2020 worden de lonen – als het eindbod wordt geaccepteerd – met terugwerkende kracht met 1,2% verhoogd, per 1 april 2021 met 1,6% en per 1 januari 2022 met 1,2%. “Gemiddeld is dat 1,8% per jaar. De verwachte inflatie is 1,4%. Dit betekent dat de loonstijging hier per jaar gemiddeld 0,4% boven zit” stelt NS. Daarnaast ontvangen medewerkers die op 1 januari 2021 in dienst waren, in april 2021 een eenmalige vergoeding van € 200 netto.

Eerder stoppen en werkgelegenheidsgarantie

Er komt ook een mogelijkheid om eerder met pensioen te gaan. Hierdoor kunnen medewerkers tot drie jaar voor de aow-leeftijd stoppen met werken. Deze medewerkers krijgen eenmalig een uitkering van € 22.164 bruto per medewerker.

Aan de eerder genoemde werkgelegenheidsgarantie zitten wel een aantal voorwaarden. “Als een collega boventallig wordt, dan gaan we samen op zoek naar een andere passende functie binnen NS. Als dat niet lukt, dan blijft de collega in dienst tot 2025. Krijgt een boventallige collega een passende functie binnen NS aangeboden, dan mag die twee keer geweigerd worden. Functies buiten NS mogen altijd geweigerd worden” legt NS uit.

Eindbod

Als bij een organisatiewijziging de standplaats wijzigt, dan wordt de extra reistijd voor drie jaar volledig vergoed. Het eindbod van NS is aan de vakbonden. FNV reageerde gisteren terughoudend en heeft gemengde gevoelens bij het eindbod.

Voor NS is een zware tijd aangebroken. Vanwege de coronacrisis wil het bedrijf extra op de kosten letten. Zo is het de bedoeling dat er 2300 banen zullen verdwijnen. Gedwongen ontslagen zijn echter niet aan de orde.

This post was last modified on 22 januari 2021 16:17

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug