Ook Brusselse Eurostar-terminal krijgt opknapbeurt
13 apr 2024 21:19
Net als in Amsterdam krijgt ook de Brusselse terminal van Eurostar de komende tijd een grondige opknapbeurt. De zone tussen het Schengengebied en het VK wordt uitgebreid met meer zitplekken en winkels. De werkzaamheden duren tot de zomer van 2025.
De NMBS gaat het komende jaar aan de slag in de terminal om de capaciteit te vergroten. Momenteel maken jaarlijks 2,2 miljoen reizigers daar gebruik van, waar de identiteitscontroles voor reizigers met de Eurostar tussen Brussel en Londen plaatsvinden. De zitplaatscapaciteit wordt uitgebreid, de toiletten krijgen een opknapbeurt en er vindt nog een aanbesteding plaats voor nieuwe fastfoodrestaurants. De vernieuwde grensruimte wordt daarnaast uitgerust met het Europese in- en uitreissysteem EES. Dit IT-systeem handelt met behulp van gezichtsherkenning de registratie van niet-Europese reizigers af.
Ook in Amsterdam
De werkzaamheden komen op een moment waarop de terminal juist extra veel gebruikt gaat worden. Omdat de Amsterdamse terminal door werkzaamheden vanaf juni buiten gebruik wordt gesteld, zijn Nederlandse reizigers naar het Verenigd Koninkrijk aangewezen op de Brusselse identiteitscontrole. Reizigers vanuit Nederland zijn door die werkzaamheden een halfuur extra onderweg, en door de controle in Brussel en bijkomende werkzaamheden kan die tijd alleen maar oplopen. Eind december zou de nieuwe terminal in Amsterdam opgeleverd moeten worden.
De verbouwing van de Brusselse terminal wordt gefinancierd door de NMBS, maar het kostenplaatje is niet openbaar gemaakt.
Opzoch niks mis met dat de terminal in brussel opgeknapt wordt, hij is tenslotte al best oud.
Maar konden ze echt niet een paar maanden wachten totdat de terminal in amsterdam klaar was?
Echt een gemis in europa, dat zulke werkzaamheden nauwelijks afgestemd worden op elkaar.
Eigenlijk is men niet langer onderweg. De inchecktijd A’dam is veel korter en de overstap kost wat tijd, maar even veel als in A’dam of R’dam. Het tijdstip van huis blijft gelijk.
In hoeverre gaat de Douane controles etc gewoon door in Brussel? Mij lijkt dat het in Brussel gewoon door gaat itt tot Amsterdam. Wordt wel ff stofhappen, maar er zal zeker wel een reden zijn om de zaak eens onder handen te nemen. Niet echt handig om de verbouwingen van Amsterdam en Brussel gelijktijdig uit te voeren.
Bij vertrek uit NL is KMar controle. Bij terugkeer is er douane en ID controle bij de Franse balie op st Pancreas.
Het wordt de Eurostar reizigers naar Londen niet makkelijk gemaakt. De directe verbinding Amsterdam – Londen wordt al opgeheven. En nu dit erbij.
Voorlopig maar de Eurostar naar Londen mijden.
die paar maandjes. Aan wegen wordt nooit gewerkt, aan het vleigveld ook niet.
Bij wegen kan je omrijden, bij vliegvelden uitwijken naar een andere.
Genoeg alternatieven voor Eurostar. En vaak ook goedkoper.
Ryanair en Easyjet?
De Eurostar terminal voor Londen stamt uit 1994 en is na 30 jaar toe aan een opknapbeurt. De treinen zijn hiervoor ook aangepast door de nieuwere E320 die de eerste generatie al meer heeft verdrongen. Brussel Zuid midi is een spil in het internationale spoorwegnet en vele HST treinen komen hier uit diverse richtingen samen. Amsterdam Centraal wordt verbouwd, alsmede het Zuidstation van onze eigen hoofdstad! Aanpassingen zijn soms nodig, dus ook in Brussel! Ik hoop wel dat er tijdens de verbouwing goede richtingen aangegeven worden, die een verbouwing vaker onoverzichtelijker is op weg van en naar de trein. Vooral bij drukte op werk en feestdagen!
Op deze pagina zien we nu nog reclame voor de treinen naar de sneeuw?
The Terminal at Brussel Zuid was quite reasonable but since Brexit, quite a lot of space has been taken up by the Duty Free Shop.