Ook donderdag 7 juni staking bussen, deze keer in Noord-Holland
04 jun 2018 22:09
De stakingsgolf in het openbaar vervoer gaat door. Op donderdag 7 juni rijdt het streekvervoer van Connexxion niet in Noord-Holland in de regio’s Haarlem-IJmond, Noord-Holland Noord en Amstel-Meerlanden. Deze staking komt bovenop de al aangekondigde staking op dinsdag 5 juni in delen van Zuid-Holland, Overijssel en Flevoland.
- Op 7 juni zullen de bussen van EBS en GVB WEL in Noord-Holland rijden.
- Op 7 juni zullen de Connexxion-bussen rond Schiphol, Haarlem, Amsterdam, Alkmaar, Den Helder en Enkhuizen niet of minder vaak rijden. Op de drukste lijnen rond Haarlem, Schiphol, Amstelveen verwacht Connexion beperkt busvervoer te kunnen inzetten. Meer info.
De chauffeurs in het streekvervoer voeren al weken estafettestakingen, steeds in andere regio’s. “Het wordt tijd dat de werkgevers laten zien dat ze echt oog hebben voor de mensen,” aldus Paula Verhoef, bestuurder FNV Streekvervoer. “Maar we hebben nog geen verbeteringsvoorstellen gezien. Daarom volgen de stakingen elkaar deze week sneller op. Nog steeds is de actiebereidheid ongekend hoog, dus ik verwacht dat er ook in Noord-Holland niet of nauwelijks bussen zullen uitrijden. De chauffeurs willen concrete toezeggingen over vijf minuten pauze per 2,5 uur en een einde aan hun hoge werkdruk.”
Loonsverhoging 20% in drie jaar niet haalbaar
De werkgevers wijzen erop dat de eis van de vakbonden neerkomt op een loonsverhoging van circa 4 tot 5 procent per jaar. “Bovenop het bestaande bod betekent dat minimaal 20% loonsverhoging in drie jaar. Op basis van deze voorwaarde is een verkenning niet mogelijk”, zo reageren de werkgevers. Volgens hen is het daarom niet haalbaar, want te duur. De Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) wil graag opnieuw met de vakbonden in gesprek om te zorgen voor een goede CAO met duidelijke afspraken over werkdruk, waar alle medewerkers vertrouwen in hebben. “Hier is de afgelopen weken achter de schermen hard aan gewerkt, zonder resultaat”, aldus de werkgevers.
Gratis vervoer geen optie
De vakbonden stellen dat gratis vervoer geen optie is. In het verleden werd dat wel gedaan, maar de vervoerders hebben toen via de rechter met succes een claim ingediend bij de vakbonden. De CAO Streekvervoer geldt voor 12.000 werknemers. Connexxion zal donderdag 7 juni zoveel mogelijk bussen proberen te laten rijden, en zich daarbij concentreren op de drukke lijnen. Op voorhand valt echter niet te zeggen hoe groot de impact van de staking zal zijn.
Connexxion probeert ondanks staking drukste buslijnen te rijden
Staking openbaar vervoer? Lees wanneer je geld kunt terugkrijgen
20%, chauffeurs en vakbonden zijn volledig de weg kwijt.
Scherp gereageert
Vakbonden zetten normaliter hoog in. Ze weten zelf best dat hun eisen achtelijk zijn, maar als ze dan een compramie sluiten met de werkgevers, krijgen ze dan een veel beter aanbod dan als ze laag hadden ingezet.
Ik vind dat ze met mekaar in overleg moeten gaan. Komt er niets uit dan kan het als nog staken maar alleen staken zijn de alleen de passagiers de dupe.
Er valt weinig te overleggen met eisen van 20%. Wie gaat dat betalen? De overheid niet, de reiziger zal er ook niet over piekeren en de bedrijven hebben het geld niet.
Ben nu 3 x de dupe geweest. Geef ze gelijk dat ze staken. Maar dit kost me veel geld hebben een abonnement…. laat ze maar snel tot een akkoord komem
U wil als reiziger die 20% looneis wel gaan betalen?
Balen, moet ik wéér een vrije dag inleveren. Ik snap dat er actie moet komen maar het kost mij elke keer dagen en die krijg ik niet terug. De bus is mijn enige vervoer naar het werk net zoals velen met mij.
Gewoon een auto kopen als het op de fiets te ver is.
Betaal jij die dan, plus rijbewijs?
Goedemiddag,
Er werken duizenden mensen op de Luchthaven Schiphol, Hoe gaan deze mensen dan naar de luchthaven komen vanaf de parkeerplekken, als de bussen niet rijden???
Als jullie weten hoe dit zit dan hoor ik het graag! Als het niet rijdt, dan blijf ik thuis 😉
Ik hoor het graag,
Job
Job, meestal wordt er voor Schiphol-personeel voor besloten “extra” vervoer gezorgd tussen P30 – Schiphol NS – P40. Dit is door de provincie verplicht gesteld in de bij de start van de concessie getekende overeenkomst.
ik ben het kots beu,al dat gestaak!Een flinke schop onder hun kont,dat moeten ze krijgen!Ik moet ook erg hard werken voor mijn laag loontje.Ik zeur toch ook niet!Ik sta met 40 graden binnen staand te werken als het buiten 28 graden is.En flink aanpoten ook!Ik ben juist blij dat ik werk heb en ga elke dag fluitend naar mijn werk.Ik ben altijd positief!Dus;Stop met die onzin en staak niet meer,stelletje kleuters!Wees blij dat je een baan hebt!En sta postief in je baan!En anders moeten ze maar een keer naar Afrika gaan.Daar zien ze dan wat armoede is.
Job.Jij kan gaan plassen wanneer je wilt.Bij de chauffeurs is dat alleen mogelijk op een eindpunt memet voorziening en dan lukt dat niet omdat er maar 1of 2 minuten draaitijd is.En te laat vertrekken nmmmag niet ivm boete provincie. Het niet eens hoofdzakelijk om die 20% maar de gelegenheid om na 2 uur even een sanitaire stop te kunnen maken. Vroeger stond er op bijna ieder eindpunt een soort ddixie maar dat us ook niet meer.
Dan maken ze maar een po-stoel in de bus!
Op enkele plaatsen blijft de bus altijd lang stil staan, daar kunnen ze toch plassen?
Wij als passagier hoeven niet altijd de dupe te zijn.
Zoek anders een andere baas waar je wel kan zeiken.
Het is gewoonweg absurd de looneis van 20% op tafel door de vakbonden te leggen. is niet realistisch. Beter zou het zijn om de loonsverhoging te beperken tot maximaal 3% per jaar. Een beter voorstel zou zijn om een buffer aan te leggen. Daar kan dan altijd uit geput worden. Een plaspauze waar alles om draait kun je heel gemakkelijk oplossen. Hoe? Door bij iedere eindhalte een plashuisje van Boels te plaatsen. Iedere buschauffeur een sleutel geven (als het ware een loper) die op alle plashuisjes past! Probleem is opgelost. Met een loosverhoging en een plaspauze erbij zijn de problemen opgelost. Helaas zoeken de vakbonden het in het luchtledige. Het wordt eens hoog tijd dat de vakbonden minder macht krijgen. Natuurlijk geen problemen met vakbonden die realistische voorstellen doen. Dat het op dit moment met de economie goed gaat is een fabeltje! Als dit zo was dan merkte iedereen dit in zijn portemonnee!
mooi gezegt!
Alle begrip voor de stakingen ik geef de chauffeurs gelijk dat ze staken iedereen heeft recht op plaspauze en een goed salaris dus gewoon zelf een alternatief regelen als je moet werken
weetje wel niet hoeveel een kaartje nu al kost.
laat staan een abonnement (wat ik niet heb).
Nou,ik vind dat ze er nu onderhand wel uit moeten komen,want dit gedoe duurt te lang.Daar wordt niemand blij van.😒
Schiet toch op.en het openbaar vervoer moet ook maar eens goedkoper worden,wat denk je van al die bezuinigingen overal?het is zo allemaal al duur genoeg..😖
Het duurt inderdaad te lang.Schiet op met dat plasprobleem als het zo is!Kom nu snel met een oplossing!En hou dan snel op met staken!Ik ben ook elke dag afhankelijk van de bus!ik zit helemaal vol stress en spanningen omdat ik elke dag maar af moet wachten of de bus wel of niet rijdt!
Kijk dat men staakt prima. Maar zet in ieder geval duidelijk op je site welke bussen er wel rijden en op welke tijden. zoals de 255 Haarlem naar Arena zet duidelijk neer 0m 08:00 gaat er en bus en volgende pas om 09:00. maar nee zoals altijd men doet maar wat. hoeveel mensen met gezond verstand werken daar eigenlijk. ga staken en wees duidelijk
Gelukkig rijden er wel streekbussen in de Gooi en Vechtstreek. Mijn ouders hebben voor de zekerheid geïnformeerd. Voor lijn 300 biedt de trein in sommige situaties als alternatief.
GODVERDOMME! ALWEER! HOU NOU EVEN OP NU KAN IK ALWEER NIET OP STAGE KOMEN GA WAT ANDERS VERZINNEN LAAT MENSEN NIET INCHECKEN BIJVOORBEELD! NU OOK NIET VERWACHTEN DAT IK OOIT NOG EEN BUSCHAUFFEUR GROET ALS IK IN ZO’N KUT BUS STAP!
Ik begrijp niet waarom ze ipv staken niet reizigers mee laten rijden zonder te betalen. Op die manier: bespaar je het volk geld, heeft het volk geen last van je staking, verspeel je nog meer geld voor je werkgever (denk aan benzine), en krijg je een grote massa van mensen achter je doel.