fbpx
SLT, Sprinter, Zwolle, Reiziger, deur, te laat

Ook NS-staking van maandag gaat niet door – stakingsdreiging blijft ondanks nieuw loonbod NS

13 jun 2025 17:53

De aangekondigde NS-staking voor maandag gaat ook niet door. Dat meldt de NS, die vrijdag de bonden een nieuw loonbod deed vergezeld van een uitnodiging tot een gesprek. Er blijft evenwel ook volgende week nog een stakingsdreiging

Maandag 16 juni was een van de dagen die de vakbonden onlangs aankondigden waarop ze zouden gaan staken. Maar net als wat dinsdag gebeurde met de aangekondigde staking voor donderdag, lieten de bonden de officiële aanzeggingstermijn, die in het weekend eerder is, zonder bericht verlopen. De NS meldt maandag de normale dienstregeling te rijden, maar reizigers zullen niettemin met hinder rekening moeten houden omdat de NS uit voorzorg de dienstregeling al had aangepast.

Zaterdag volgens normale dienstregeling

Vrijdag was de derde staking van NS-personeel in juni. Het NS-treinverkeer in het noorden, zuiden en een deel van het oosten lag plat. Omdat sommige werknemers aangepaste intercitydiensten uit stakingsgebieden niet wilden overnemen, vielen ook in de rest van het land de hele dag intercity’s uit. De NS verwacht zaterdag weer volgens de normale dienstregeling te rijden.

Vrijdagochtend stuurde de NS de bonden een nieuw loonbod met de uitnodiging om dinsdag te gaan praten. In de brief aan de bonden schrijft de NS dat het bedrijf onmogelijk aan de looneis van de bonden kan voldoen. Het spoorbedrijf verhoogde het loonbod van 2,55 procent naar 3,25 procent. “Met dit hernieuwde bod doen wij, ondanks de zorgelijke financiële situatie van ons bedrijf, een poging om nu snel tot afspraken te komen”, aldus de NS die ook nog schrijft het ’teleurstellend te vinden dat de reizigers de dupe worden van acties die met een voortzetting van de onderhandelingen voorkomen had kunnen worden’.

’Bod onvoldoende’

De bonden hebben al gereageerd niet enthousiast te zijn over het nieuwe loonbod. “Als dit het bod is, dan heeft de NS een probleem”, zei FNV-bestuurder Henri Janssen vrijdag in een eerste reactie. “Dit bod is volstrekt onvoldoende om de stakingen op te schorten.” De bonden zeggen desalniettemin het loonbod en de uitnodiging in overweging te nemen. Vrijdagmiddag laat meldde de FNV wel in te gaan op de uitnodiging voor een gesprek.

In het rijtje aangekondigde NS-stakingen was dinsdag 17 juni een laatste, landelijke, staking. Maar nadat de bonden deze week besloten meer onrust te willen zaaien door onvoorspelbaarder te acteren, blijft het elke dag spannend tot het verstrijken van de aanzeggingstermijn.

(c) Treinreiziger.nl 

4.2 5 stemmen
Artikel waardering
57 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
West
26 dagen geleden

Fijn dat de bonden de uitnodiging tot een gesprek in elk geval overwegen. Ik hoop dat ze deze uiteindelijk ook aan zullen nemen.

Frans E.R.
25 dagen geleden
Antwoord aan  West

Het is niet alleen bij treinreizigers dat de FNV wilt gaan staken, ook het KLM grondpersoneeel wilt na de NAVO top het werk op Schiphol voor 24 uur stil leggen. FNV kent blijkbaar alleen het woord STAKEN en de reizigers die hebben het nakijken…

Mar
26 dagen geleden

We hebben Chinese praktijken hier nodig

West
26 dagen geleden
Antwoord aan  Mar

Jij wil massaal mensen en werknemersrechten schrappen of hoe moeten we deze vreemde uitspraak interpreteren?

Ronald
26 dagen geleden
Antwoord aan  West

Werknemersrechten ok, maar dit zijn doorgeslagen egoïstische grootverdieners die helemaal niets te klagen hebben. Conducteurs zijn overbodig, kijk naar Arriva. Machinisten kunnen ook vervangen worden, metronetwerk in Kopenhagen werkt perfect zonder bestuurder.

Henk Lubbers
26 dagen geleden
Antwoord aan  Ronald

Machinisten is onzin, daar is ons spoornet veel te complex voor. Dat gaat binnen een dag mis met ernstige ongelukken. Wel graag even nadenken voor je zoiets hier plaatst. Voor conducteurs kan ik wel voor een groot gedeelte meegaan. Te vaak stukken van 200 km gereden de afgelopen jaren zonder dat ik personeel gezien heb.

Johan
26 dagen geleden
Antwoord aan  Henk Lubbers

Dat gaat binnen een dag mis met ernstige ongelukken. 

Hoogst onwaarschijnlijk. Het is zelfs onder ATB zeer zeldzaam dat een machinist bij een veilig seinbeeld de trein stil zet en daarmee een ongeluk voorkomt. Daarvoor zou het gevaar namelijk niet door het beveiligingssysteem moeten worden opgemerkt EN het moet voor de machinist zichtbaar zijn van verder dan de remafstand van de trein. Waarschijnlijker is het dat er treinen stil komen te staan omdat de automatische treinbesturing te veilig is gemaakt.

Veen
26 dagen geleden
Antwoord aan  Johan

Een machinist die herhaaldelijk de ATB laat aanspreken, krijgt een douw want dan heeft ie seinen genegeerd,meestal bij snelheidsbeperking (oranje) de snelheid onvoldoende beperkt. De ATB grijpt dan in. Overigens wel eens gezien dat een sein niet op rood stond maar voor de trein via oranje op rood ging, ook wel eerst op groen en dan weer terug naar rood. En dan beweren ze dat het systeem nooit faalt en altijd de machinist schuldig is aan een ongeluk. En dan nog. Goederentreinen rijden vaak zonder rood achterlicht. Dus als het systeem faalt kan men achter op een goederntrein rijden. Is het dan echt te veel moeite om twee rode lampen achter aan een goederentrein te hangen? Met LED zijn zulke lampen met oplaadbare batterijen tegenwoordig toch niet zo zwaar.

Veen
26 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

Met vreselijke pech hard achter op een volle LPG-ketelwagen, 100 m3 LPG.. De vuurwolk verschroeit alles en dood iedereen tot op twee honderden meters afstand. Blijkbaar moet eerst eens “het kalf verdrinken”.

S.O. de Mieter
26 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

De dekking van ATB is inderdaad niet volledig. Daar is met de verbeterde versie wel veel aan is verbeterd maar het blijft een verouderd systeem en had allang moeten worden vervangen. De doorschietruimte achter een sein is bij ons niet zo groot als bijvoorbeeld in Duitsland dus het blijft opletten geblazen voor de machinist.
Ook wat betreft de sluitseinen achterop een goederentrein heeft u een punt.
Soms moet een trein een mogelijk bezet baandeel binnenrijden. Dat doet de machinist dan weliswaar met bijzondere oplettendheid maar dan is de zichtbaarheid van de achterzijde van een trein wel belangrijk.
Ook moet hij dan rijden met ongedimde frontseinen en dat lijkt een beetje ‘uit de mode’ tegenwoordig hoewel het nog steeds verplicht is.
De zichtbaarheid van frontseinen is natuurlijk ook van belang bij niet actief beveiligde overwegen (NABO) en daar gaat het ook wel eens mis tegenwoordig.
Ik begrijp niet waarom u hierbij zoveel ‘minnetjes krijgt’ u heeft volgens mij ook weleens een punt.

Veen
25 dagen geleden
Antwoord aan  S.O. de Mieter

bemind worden, tja
Te weinig doorschietruimte, ja daar was eens bij Dordrecht een trein op het hoofdspoor geraakt en volgde een aanrijding.
Toch vreemd dat bij zulke wissels het sein niet zover staat dat de ATB op tijd ingrijpt.
ATB+ verouderd? Als men de installatieprijzen van die “moderne” systemen ziet dan lijkt het wel plunderzakelijk.
En dan begint het grote afpersen.
Na een paar jaren is het “moderne” systeem “verouderd” of wordt de leverancier failliet verklaard, wordt niet meer geupdate, moet snel het systeem vernieuwd en wordt er nog erger afgeperst, op kosten van het algemeen.

Jordy
25 dagen geleden
Antwoord aan  S.O. de Mieter

Als de treindienstleider een sterk vermoeden heeft dat een blok daadwerkelijk nog bezet is, dan wordt eerst contact opgenomen met de machinist van de desbetreffende trein om dat te verifieren. Daarnaast worden assentellers gebruikt om te verifieren dat een vrachttrein nog intact is en geen wagens achtergelaten heeft. Er gebeurd een hoop voordat aan een machinist gevraagd wordt op zicht de baan te inspecteren.

S.O. de Mieter
24 dagen geleden
Antwoord aan  Jordy

Tjonge Jordy, als ik dit zo lees is er in korte tijd veel veranderd op het spoor.

Jordy
25 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

Goederentreinen hebben dan misschien vaak geen achterlicht, maar machinisten rijden echt niet op zicht. De spoorweg heeft stroomcircuits en assentellers om te bepalen of de vrachttrein een bepaald blok verlaten heeft, en pas als dat gebeurd is mag de volgende trein erin.

De kans dat twee treinen op elkaar botsen is echt nihil, dan moet één van de machnisten door de treindienstleider langs een rood sein gepraat zijn of moet de machinist moedwillig onder de 40km/h een rood sein passeren om een ongeluk te creëren.

Veen
26 dagen geleden
Antwoord aan  Henk Lubbers

De conducteurs zijn te weinig beschermd. Bij sommige reizigers is eigenlijk een ME-tenu nodig met stok, pepperspray en elektroshocker. Vroeger was dat niet nodig. Als een passagier aggressief deed dan reed de trein door naar een apart perron bij Hollands Spoor of zo en dan stapte de spoorwegpolitie met meerdere bijtende honden in. Dus deden weinig passagiers lastig.
Tegenwoordig, als een conducteur in verdediging schopt of met de vuist stoot, krijgt ie een enorrrrm probleem.

Zander
26 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

Het is juist het NS-personeel dat met hun asociale houding agressie uitlokt.

W wigman
25 dagen geleden
Antwoord aan  Zander

Dit soort asociale meningen geeft al duidelijk het probleem weer.
Wat mij betreft komt spoorweg politie met honden en wapenstok terug, eens zien of u die mening behoudt.

Baardstaart
26 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

Waarom de conducteurs tot de tanden toe bewapenen als je ook met service en controle teams kunt werken, zoals veel regionale vervoerders doen / hebben gedaan. Trof de laatste keren dat ik met Blauwnet reis gewone conducteurs, maar dan in Keolis of Arriva uniform in de trein. En ze liepen wel in de trein, controleerde de kaartjes en ze zijn aanspreekbaar bij problemen (Als prorail er een potje van maakte) Wat hun niet deden itt tot de NS collega’s is treinen laten vertrekken dat doet vanoudsher de machinist (een mensbediening)

ab normaal
24 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Laat de NS weer uitgaan van REISRECHTEN, in plaats van REISPLICHTEN. Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten.

West
24 dagen geleden
Antwoord aan  ab normaal

Helaas blijkt al lange tijd dat velen niet meer in staat zijn met rechten om te gaan. Zie als mooi recent voorbeeld de massale fraude die is/wordt gepleegd met de stakingsvergoeding die je bij de NS aan kan vragen.

S.O. de Mieter
25 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

Ook hier kan ik niet anders als het met u eens zijn.
De ondersteuning van de spoorwegpolitie op grote stations was van groot belang voor de veiligheid van conducteurs. Het afschaffen ervan was een daad van ongelofelijke onnozelheid door een beslissingsbevoegde idioot.

ronald
25 dagen geleden
Antwoord aan  Henk Lubbers

Op dit moment is het onzin, dat klopt. Maar als we echt willen zijn er wel oplossingen voor te bedenken, met die machinisten van de NS ga je het niet winnen. Denk dat we over een tiental jaar het toch gaan meemaken dat er geen machinist meer inzit. Toch heerlijk dat de treinen dan rijden zonder stakingen.

Jordy
25 dagen geleden
Antwoord aan  Henk Lubbers

Conducteurs kan ik ook in meegaan. 9 van de 10 keer zie ik ze op hun telefoon filmpjes kijken in de 1ste klas (en dan zijn ze wel aan het werk, want bij elk station lopen ze naar buiten om te fluiten) of zitten ze in een inactieve cabine filmpjes te kijken. Daar gaat een hoop geld in voor vrij weinig werk. En dan te bedenken dat elke trein na 22 uur twéé conducteurs moet hebben.

Zander
24 dagen geleden
Antwoord aan  Jordy

En dat lummelen in 1e klasse of lege cabine noemen ze dan “zwaar werk”.

Je moet maar durven.

Baardstaart
24 dagen geleden
Antwoord aan  Jordy

Als veel conducteurs het niet veilig genoeg vinden om in de trein te controleren zouden bonden juist blij moeten zijn met het werken in service en controle teams van 4 personen. Dan is er altijd genoeg personeel aanwezig om in te grijpen. Wel zou de machinist de trein met eenmansbediening moeten kunnen rijden en de NS treinen hebben itt. van sommige geliberaliseerde vervoerders een aparte cabine deur.

Baardstaart
26 dagen geleden
Antwoord aan  Ronald

De Rijselse spooktrein (metro van Lille – de eerste volledig automatische metro) heeft een beperkt net (2 lijnen) en maakt op geen enkele manier contact op het straatniveau. Is onmogelijk dat mensen op het metronet komen. Bij het spoor ligt het spoorwegnet op maaihoogte en zijn er veel overwegen. Ook zitten er in de metro van Rijssel ook voldoende mensen in een commando centrum om de ritten van de metro te controleren en indien mogelijk zelf een metro trein te verrijden. Machinistenfuncties worden in eerste instantie automatisch gedaan, maar er is genoeg ruimte tot ingrijpen door de mens die deze metro dan op afstand kan laten rijden.

Joost2
26 dagen geleden
Antwoord aan  Mar

Vraag een verblijfsvergunning in China aan zou ik zeggen.

ronald
26 dagen geleden
Antwoord aan  Joost2

Prachtig punctueel netwerk van hogesnelheidslijnen daar die wel rijden.

Drs.P
25 dagen geleden
Antwoord aan  ronald

Daar weten ze wel raad met dwarsliggers.

Daan
25 dagen geleden
Antwoord aan  ronald

Moah er zijn daar afgelopen jaar al meer dodelijke ongelukken geweest dan de afgelopen 5 jaar in de europese unie.

Johan
26 dagen geleden

Maar net als wat dinsdag gebeurde met de aangekondigde staking voor donderdag, lieten de bonden de officiële aanzeggingstermijn, die in het weekend eerder is, zonder bericht verlopen. 

Maar nadat de bonden deze week besloten meer onrust te willen zaaien door onvoorspelbaarder te acteren, blijft het elke dag tot het verstrijken van de aanzeggingstermijn spannend.

Suggestie aan treinreiziger.nl: Een handig tabelletje publiceren waarin per dag staat wanneer de aanzeggingstermijn eindigt. Bijvoorbeeld: Als je op woensdag wilt reizen, dan kun je vanaf maandag 12:00 uur weten of er wel of niet gestaakt wordt (of iets dergelijks).

Matthijs
26 dagen geleden
Antwoord aan  Johan

Goed idee. Ik zou meteen gebruiker worden van die tabel. 🙂
Dinsdag de 17e stond namelijk ook in de oorspronkelijke lijst van mogelijke stakingsdagen. Moet ik tot zondagmiddag wachten tot de aanzeggingstermijn verstrijkt voor een staking die op dinsdagochtend zou moeten beginnen?

Daan
25 dagen geleden
Antwoord aan  Matthijs

Helaas ben ik bang van wel, met hoe de bonden zich gedragen.

Kenneth Tharmaratnam
24 dagen geleden
Antwoord aan  Matthijs

Lees net op teletekst dat er op dinsdag gestaakt wordt in het oosten en noord-westen door de VVMC. Misschien is het, afhankelijk van hoe gesprekken en onderhandelingen lopen, dan beter om voorlopig in een tabel aan te geven op welke dagen treinen wel rijden.

Klaas-Jozef
26 dagen geleden

de bonden hoeven alleen maar te dreigen met staking…🤣
de ns maakt er zelf een puinhoop van…
gaat niet ten koste van de stakingskas…
briljante strategen bij de ns 😡

Baardstaart
26 dagen geleden
Antwoord aan  Klaas-Jozef

Het is gewoon misbruik maken van de kwetsbaarheden van de planning van de NS om voor de eigen kinderachtige belangetjes de boel te ontwrichten. Dit heeft gewoon een naam… sabotage.
Voor de rest nu zien te bewijzen dat deze acties er zijn omdat vakbonden zichzelf doen te laten overleven en dan de handel via de rechter laten verbieden.

Simon
26 dagen geleden
Antwoord aan  Klaas-Jozef

Ik zie dat anders.

NS heeft voor de regionale staking van gisteren een prima alternatieve dienstregeling opgesteld. Maar vervolgens wordt dat werk door de bonden als “besmet” bestempeld waardoor er maar weinig treinen konden rijden.

Ik ben heel kritisch geweest op de beslissing van NS om bij de eerdere stakingen het treinverkeer stil te leggen, maar nu snap ik die overwegingen. Een machinist mag kennelijk weigeren een trein van Amsterdam naar Enkhuizen te rijden als er in Nijmegen wordt gestaakt.

De puinhoop wordt -bewust- veroorzaakt door de bonden.

De bonden hebben macht, en daar hoort verantwoordelijkheid bij. Het wordt tijd dat ze zich ook eens verantwoordelijk op gaan stellen.

Simon
26 dagen geleden
Antwoord aan  Simon

Nijmegen moet natuurlijk Maastricht zijn.

Daan
25 dagen geleden
Antwoord aan  Simon

Nou eigenlijk mag een machinist dat helemaal niet. Als dat niet ook aangekondingd is bij de staking.* Een staking mag niet op de dag zelf uitgebreid worden. Alle uitbreidingen van de staking moeten ook 36 uur vantevoren gemeld zijn, de enige uitzondering is het afblazen of het verkleinen van een staking.

Het probleem is, wil je als NS nu het conflict groter maken door die machinisten voor een rechter te dagen?

(dat men ook buiten het stakingsgebied weigert treinen te rijden als deze door het stakingsgebied zouden gaan in de normale dienstregeling.)

Geertje
26 dagen geleden

Een auto kopen, of thuis blijven. Probleem opgelost

Simon
26 dagen geleden
Antwoord aan  Geertje

Oplossing voor alle problemen.
– staking bij de vuilnisophaaldienst? Geen afval weggooien
– staking in het onderwijs? Priveles nemen
– staking bij schoonmaakbedrijven? Gewoon niets vies maken
– staking bij het zwembad? Zwembad in je tuin aan laten leggen
– staking bij huisartsen? Niet ziek worden

W wigman
25 dagen geleden
Antwoord aan  Simon

Soms zijn oplossingen zo gemakkelijk dat bijna niemand ze ziet.

Baardstaart
26 dagen geleden
Antwoord aan  Geertje

Niet iedereen heeft een rijbewijs. Ik kan om medische redenen deze niet halen en een auto is voor mij pas een optie als er een volledig werkende full self drive is. Overigens moet je niet bij Tesla zijn voor full self drive, want die kan maximaal level 2, terwijl Baidu en Intel al experimenteren met Level 4. Voor full self drive heb je level 5 nodig waar alle kinderziekten uit zijn.
Dus ik ben zelf afhankelijk van OV, dus zo makkelijk is het niet. Gelukkig rijden mijn favoriete vervoerders Blauwnet en Arriva wel.

Zander
26 dagen geleden

FNV en collega-vakbonden saboteren een essentiële sector. Dat was het immers toen NS-personeel de zakken kon vullen met lege 1:1 modeltreintjes rondrijden.

Platleggen essentiële sector zou in de wetgeving onder terrorisme moeten gaan vallen. Voor aanstichters als vakbondkader kunnen fysieke straffen en wat mij betreft ook standrechtelijke executie overwogen worden.

Dit kan niet hard genoeg aangepakt worden.

Baardstaart
26 dagen geleden
Antwoord aan  Zander

Leef je in de middeleeuwen? Ik heb een keer Tatcher aangehaald en dat werd ook niet echt gewaardeerd door de medelezers. Mij lijkt dat een rechter veel sneller uitspraak moet kunnen doen als er in het OV of waar dan ook gestaakt wordt en als de bonden een gerechtelijke uitspraak negeren dan medewerkers van de bonden zelf vervolgen. De rechter zal dan moeten kijken naar de reden / aard van de staking en de overlast, die het veroorzaakt. Om tot beter evenwicht te komen zou er evt. gebruik gemaakt moeten kunnen worden van een meervoudige kamer (3 rechters ipv 1) om tot een betere afweging te komen. Uiteraard zou de huidige staking snel verboden moeten worden, maar als een staking direct gaat over veiligheid op de werkvloer na een zwaar incident of een ongezonde werkdruk na concessiewissel hier meer respijt voor moet hebben. Ook de eerdere pogingen om op andere manieren om tot een oplossing te komen zouden meegewogen moeten worden. Er zouden dan richtlijnen moeten komen omtrent de proportionaliteit van de acties.

Klaas-Jozef
25 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

🙄 de rechter gaat uit van de wet, zij is geen eigen rechter!

Baardstaart
25 dagen geleden
Antwoord aan  Klaas-Jozef

De wetgever kan wetten en richtlijnen maken waarin een staking wel of niet kan. De regelgeving mag en kan complex zijn en de insteek is een staking is legaal totdat de rechter anders heeft geoordeeld. Omdat wellicht niet alles tot exact tot de letter vast te leggen is en nog jurispredentie gemaakt moet worden zou in de eerste keren gebruik gemaakt moeten worden van een meervoudige kamer totdat de grenzen duidelijk gezet zijn. Er moet duidelijk een mogelijkheid zijn waar staken een te zwaar middel is de bonden teruggefloten moeten kunnen worden.

Ricardo
25 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

En die mogelijkheden zijn er nu ook al, om naar de rechter te stappen met het verzoek de staking te verbieden. De lat ligt alleen heel hoog om een staking te laten verbieden, en mijn inziens is dat terecht.

Baardstaart
24 dagen geleden
Antwoord aan  Ricardo

Ik denk dat er een andere afweging gemaakt moet gemaakt kunnen worden. Als de maatschappelijke overlast te groot is ten opzicht van de eisen, zou een rechter een staking moeten kunnen inperken dan wel verbieden. Hiervoor zal de wet waarschijnlijk aangepast moeten worden. Wel vind ik dat het stakingsrecht gewoon blijft bestaan totdat de rechter anders oordeelt. Verder zouden consumenten / reizigersorganisaties een stakingszaak aanhangig moeten kunnen maken. Dat de consument / reiziger in dit geheel ook een stem heeft vind ik ook belangrijk. Omdat alles waarschijnlijk niet goed qua wetten vast te leggen is en een verschil van interpretatie kan zijn zou zo een zaak door een meervoudige kamer gedaan moeten worden, waardoor er 3 rechters naar kijken ipv 1. De spoorweggebruiker wordt wel iedere keer onevenredig getroffen door een staking en er zijn genoeg mensen, die iedere stakingsdag een dag vrij moeten opnemen. Uiteraard zou je ook in de wet moeten vastleggen dat de inperkingen van het stakingsrecht ivm een te grote maatschappelijke impact door consumenten / reizigers organisaties gedaan moeten worden en niet door de werkgever.

W wigman
25 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Stakingsrecht is een groot goed, daar is hard voor gestreden.
Dat aantasten alleen voor wat ongemak (voor de een meer dan de ander) moet gewoon verboden worden.
Hoe naïef kun je zijn om te denken dat dit beperkt moet worden, omdat jij er zelf last van hebt.
Ruim van te voren aangekondigd, neem je eigen verantwoordelijkheid en regel iets het ligt niet altijd aan een ander.

Baardstaart
24 dagen geleden
Antwoord aan  W wigman

Niet iedereen kan en mag autorijden en je moet op zijn minst ook denken aan een basisdienstregeling voor die groepen. En hoelang moet je dan iedere keer vrij vragen voor een stakingsdag of aan Jan en alleman vragen om je van A naar B te rijden. Er mag weldegelijk grenzen zijn aan het stakingsrecht, door de consumenten organisatie ook de mogelijkheid te bieden om een zaak aan te spannen, waarbij de rechter toetst of de impact van de staking op de maatschappij niet te groot is met het door de staking te realiseren doel en hier de staking inperkt of zelfs verbiedt.

West
25 dagen geleden
Antwoord aan  Zander

Fysieke straffen, zelfs executie? Tis hier geen dystopie en zoiets moet je ook zeker niet willen bewerkstelligen. Of wellicht kunnen we een uitzondering maken maar dan enkel voor degenen die dit soort ideeën opperen 😉

Arjan krabbenbos
26 dagen geleden

De Belgische spoor collega s gingen ons voor en hopelijk zijn ze daar nu wel tevreden met hun eisenpakket. Nederland overweegt ook nabesprekingen dat is een goed streven en nu maar hopen dat er voorlopig niet gestaakt hoeft te worden. Flix bus vaart er wel bij, maar die is eigenlijk bedoeld voor lange afstanden door Europa en dus niet voor korte pendelritjes in Nederland. Maar ja de een zijn dood is de ander zijn nood! Wie weet komt Flixtrain ooit nog in ons land met een ICE L trein in de vertrouwde groene kleurstelling!

Kenneth Tharmaratnam
24 dagen geleden
Antwoord aan  Arjan krabbenbos

Maar dan zou idealiter de NS ook haar monopoliepositie op het hoofdrailnet moeten kwijtraken zodat Flixtrain in ieder geval nog tussen de grote steden moet kunnen rijden.

Jan
25 dagen geleden

Waar zou er maandag gestaakt worden? Ik zie dat nergens staan

Kenneth Tharmaratnam
24 dagen geleden
Antwoord aan  Klaas-Jozef

Inmiddels is de treinstaking verschoven naar dinsdag en enkel in het oosten en noord-westen en tot nu toe enkel uitgeroepen door vakbond VVMCS.