Ook OV Ombudsman ziet vervolg pilot fietsreserveringen niet zitten
17 nov 2021 13:52
OV Ombudsman adviseert NS geen vervolg te geven aan de pilot fietsreserveren zoals deze afgelopen zomer werd uitgevoerd. NS zou hierin duidelijke keuzes moeten maken:
Fiets pilot
“Als NS wil dat reizigers online een plek reserveren voor hun fiets, moet de reiziger ook de garantie krijgen dat zijn fiets mee mag. Als NS dat niet kan of wil garanderen, moet er geen gevolg komen van de pilot fietsreservering.” Dit schrijft OV Ombudsman in zijn klachtenrapportage over het derde kwartaal van 2021. Dat komt overeen met de kritiek die Rover en de Fietsersbond eerder uitten.
OV Ombudsman is net als Rover en de Fietsersbond van mening dat de pilot fietsreservering van NS in de zomermaanden niet goed heeft gewerkt. Het doel van NS was om het aantal fietsen in de trein te spreiden en zo te zorgen voor minder overlast van fietsen.
De ombudsman wijst erop dat veel reizigers klagen over de administratieve rompslomp en de inflexibiliteit van het systeem. Zo moesten reizigers opnieuw reserveren als er een aansluiting werd gemist.
Connexxion Zeeland
OV Ombudsman besteedt verder in de kwartaalrapportage aandacht aan Zeeland Voordeel, het nieuwe busabonnement dat Connexxion op 2 mei 2021 in Zeeland heeft geïntroduceerd. Bij dit abonnement krijgt de reiziger een hogere korting naarmate er meer gereisd wordt. Volgens Connexxion is dit abonnement een uitkomst voor frequente reizigers, maar OV Ombudsman ontving meerdere klachten van ouders van schoolgaande kinderen die nu 36 tot 40% meer moeten betalen. Treinreiziger.nl kwam al tot de conclusie dat het openbaar vervoer in Zeeland fors duurder zou worden.
OV Ombudsman vindt dat de vervoerder wat aan deze forse prijsverhoging voor frequente reizigers zou moeten doen. “Daarom roepen wij vervoerder Connexxion en provincie Zeeland op om nu al na te denken over een financiële compensatie voor de gedupeerden van dit nieuwe abonnement.”
Quote:
OV ombudsman adviseert NS geen vervolg te geven aan de pilot fietsreserveren zoals deze afgelopen zomer werd uitgevoerd. NS zou hierin duidelijke keuzes moeten maken:
Fietsreservering werkt drempelverhogend. Afgezien van internationale treinen werkt reserveren in OV in Nederland niet. Toegankelijkheid in OV is in Nederland essentieel.
Als de OV-ombudsman nou onafhankelijk was geweest had dit misschien enige zeggingskracht. Nu klinkt het als een voorspelbare echo van het standpunt van Rover.
Hoezo niet onafhankelijk? Een reservering zonder reservering is geen reservering.
Ah, blijkbaar vindt het spamfilter dat een link naar een andere pagina op deze zelfde site geweerd moet worden en is mijn reactie van gisteren niet geplaatst. Het bedoelde artikel “OV-ombudsman stapt op: te veel afhankelijk van Rover” is vindbaar via de zoekfunctie.
Ik kan geen bericht van je vinden die is tegen gehouden. Een link zou normaal gesproken ook geen probleem moeten zijn. Bij 2 of 3 links wordt het bericht niet direct geplaatst. En bij gebruik woorden als “geld lenen”, “geld nodig” worden berichten ook soms automatisch tegen gehouden. De link waarop je doelt is trouwens: https://www.treinreiziger.nl/ov-ombudsman-stapt-op-teveel-afhankelijk-van-rover/
De ombudsman is toch afhankelijk en maat zijn eigen adviezen het is geen echo van Rover.
Johan doelt op dit bericht: https://www.treinreiziger.nl/ov-ombudsman-stapt-op-teveel-afhankelijk-van-rover/ (zonder een waarde oordeel te willen uitspreken of hij gelijk heeft of niet).