fbpx
Foto: Stefan Verkerk

‘Openbaar vervoer in 2023 weer even druk als in 2019’

16 jun 2022 14:45

Het valt te verwachten dat het openbaar vervoer in 2023 weer bijna net zo druk is als voor de coronapandemie, stelt het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). De onderzoekers houden wel een slag om de arm.

Economische groei

Als de economie een flinke dreun krijgt door de oorlog in Oekraïne, kan het nog tot 2025 duren totdat het ov even druk is als vanouds. Onder normale omstandigheden verwacht het KiM dat het openbaar vervoer volgend jaar nog maar 1 procent minder wordt gebruikt vergeleken met 2019. De onderzoekers zijn hierbij uitgegaan van de verwachtingen van de economische groei van het Centraal Planbureau.

Als de oorlog in Oekraïne de economie meer drukt dan verwacht en de kwaliteit van het ov niet langer verbetert, zal het volgend jaar naar verwachting 4 procent rustiger zijn in de treinen, bussen, trams en metro’s vergeleken met de periode voor de corona-uitbraak. Mensen zullen dan weliswaar vaker de auto verruilen voor het openbaar vervoer vanwege hoge brandstofprijzen. Maar het effect daarvan weegt niet zwaar genoeg om de daling teniet te doen.

2022: -20%

In het eerste coronajaar 2020 werd ruim de helft minder met de trein gereisd. De overheid verzocht Nederlanders om dit alleen te doen als het noodzakelijk was. Inmiddels is het al weer veel drukker in de treinen. Maar de onderzoekers verwachten nog steeds dat dit jaar rond de 20 procent minder mensen de trein zullen pakken vergeleken met 2019. Volgend jaar verwachten ze dat het in de treinen nog maar 1 procent rustiger is. De onderzoekers zien een vergelijkbare ontwikkeling in bussen, trams en metro’s.

© ANP

25 gedachten aan “‘Openbaar vervoer in 2023 weer even druk als in 2019’”

  1. Stokbosveen schreef:

    Ben het niet eens met de verwachting die in bovenstaand artikel geschreven wordt.
    Alles is in rap tempo duurder aan het worden en de koopkracht is als gevolg daarvan zichtbaar dalende. Mensen worden hierdoor gedwongen om keuzes te maken en verwacht dat het reizen met het ov niet zal toenemen.
    Ook al omdat de coronabesmettingen oplopen en mondkapjes weer verplicht gesteld zullen gaan worden.

    Bovendien dreigen er ook nog lijnen opgeheven te worden, of ingekort. En minder vaak rijden wordt ook overwogen. Al met al geen reden om -weer- vaker met het ov te reizen.

  2. Arjan Krabbenbos schreef:

    Dienstregeling 2023, zou eigenlijk al per december 2021 ingevoerd worden. Maar de ICNG -treinstellen zijn nog niet toegelaten voor het vervoeren van reizigers. Als dat het geval is zullen langzamerhand de ICR-rijtuigen uit de jaren 80 vervangen worden en gaan de TRAXX-locomotieven naar elders. Of er ook nieuwe stations bijkomen, vervallen of een andere naam krijgen weet ik niet, het laatst was dit gebeurd met Amersfoort en Eindhoven welke nu Centraal achter hun naam hebben. De komende jaren wordt er gewerkt bij Den Haag Centraal, waar de oude trein -en Randstadrailsporen weer in gebruik worden genomen. Het gaat hier om de thans verlaten perronsporen 11 en 12, maar voor het zover is leven we in 2025. Eerder rond 2024 wordt Delft-Campus -_Rijwijk viersporig opgeleverd en is de voltooiing van het ondergrondse station Delft een feit! Ben benieuwd of daarna het laatste stukje Oude lijn naar Schiedam Centrum wordt aangepakt of dat het nog vele jaren langer gaat duren. Er zijn plannen om tussen België, Duitsland en ons land weer wat spoorlijnen te reactiveren en benieuwd of dat gaat lukken. Ook of er nieuw spoor tussen Breda-Oosterhout-Vianen-Utrecht C., Lelylijn, Nedersaksenlijn en een opleving van Amersfoort C. via Leusden naar Rhenen nog komen of weer worden afgeketst. Wel zijn er plannen om Coevorden weer te verbinden met Bad Bentheim en een snellere trein Groningen-Bremen. Leeuwarden en Groningen zijn thans tot 2024 in de upgrade-fase en hopelijk worden er ook op toekomstige ideeën geanticipeerd. De tram Hasselt-Maastricht is ook gesneuveld na jarenlang getouwtrek, hier kan de huidige weekdagen-trein die hier thans rijdt elke dag gaan rijden. Of anders als lighttrain via Lanaken, kan de Maasbrug gehandhaafd blijven, is sneller dan thans via Luik en aangepast worden aan de scheepvaart. Dan sla je meer vliegen in een klap en zijn de kosten ook minder hoog! Zeker als compensatie voor het geplaagde tramtraject waar het na jaren soebatten een streep door is gezet!

  3. Jojo schreef:

    In Amsterdam kost een 2 zone abonnement nu 93 euro volgensmij wat gewoon schandalig is….. 20 euro duurder dan 2 jaar geleden en 50+ dan 10 jaar geleden DOOEEEEIUUU

    1. Baardstaart schreef:

      Je ziet tegenwoordig niet voor niets de e-bike, deelscooters etc. de rol van het stad en streek vervoer overnemen. OV wordt steeds duurder en volgend jaar is de inflatie correctie waarschijnlijk 12% en als het een beetje tegen zit wordt vanwege de Corona 20% a 30% in de busdiensten gesneden. Alleen valt met het wegvallen van het stad en streek vervoer wel een basisfaciliteit weg, die redelijk veel mensen toch nog nodig hebben.

    2. Anoniem schreef:

      €3 per dag is nou ook weer niet zo extreem duur

  4. Hanzeboog2012 schreef:

    Voorbarig. Zie vandaag personeelstekort op Schiphol. Ook bij NS geen onbekend fenomeen. Veroorzaakt door de coronacrisis. En volgende coronaepidemie zit er al aan te komen vanaf herfst/winter 2023.

    Levensonderhoud duurder vanwege oorlog. Inflatie is enorm. Daardoor is besteedbaar inkomen véél minder.

    Forenzen moeten wel met de trein reizen. Maar toeristen, dagjesmensen, ouderen, gehandicapten, en degenen die zich geen auto kunnen veroorloven zullen minder met de trein reizen. Je let toch wel op wat je kunt besteden. En reizen per trein is meestal niet de hoogste prioriteit.

    1. Baardstaart schreef:

      Idd voorbarig. Corona is het probleem niet. Eigenlijk is Omicron en de hieruit volgende varianten de nieuwe griep en de nieuwe Omicron varianten hoogst een weekje irritant en maand wat na verschijnselen. Geen reden om hier de samenleving over hoop te halen met de psychisch schadelijke Corona maatregelen.

      Immers we hebben wel andere problemen en ik wijs naar het vastlopen van het vervoer/transport en het energietekort. Ik denk dat we in de winter een energie lockdown krijgen. Hierbij moeten bedrijven sluiten, die veel gas verbruiken en om de druk op het OV alsmede gebruik van benzine te verminderen komt er een thuis werk/studeer maatregel. Verder zullen bedrijven en diensten die veel energie gebruiken en niet essentieel zijn gesloten kunnen worden.

      Verder is door personeelstekort en de gebrekkige aanvoer van onderhoudsmaterialen (zie falen aanbesteding Maaslijn) zal men proberen om met een lockdown de hoeveelheid verkeer proberen te reduceren. Spaart onderhoud aan spoor(wegen) uit vanwege minder intensief gebruik.

      Tja je zult zeggen dat dit weer veel geld kost en de economie schaadt. Ik denk zelf dat dit huidige financiële systeem op zijn laatste benen loopt en het doodsvonnis al in 2012 is getekend dat de kredietcrisis 2008 en de Eurocrisis in 2010 grotendeels is opgelost door het opkopen van schulden door centrale banken. Er zullen de komende jaren zeer stevige monetaire hervormingen plaats vinden omdat het huidige systeem niet meer werkt.

  5. Erno-Berk schreef:

    Zolang, door de enorme huizenprijzen, dichter bij het werk gaan wonen er echt niet in zit, moet ik wel met de trein naar het werk. Ik vrees wel weer dat in september de trein enorm druk woedt in de spits, maar ik hoop wel dat de mondneusmaskerverplichting in de spitsuren weer terugkomt en dat de aard van mijn werkzaamheden meer mogelijkheden biedt voor thuiswerken.

    1. Baardstaart schreef:

      Als je je niet zeker voelt in het OV raad ik je echt aan om over te stappen op FFP2 maskers. Waar de eenvoudige mondkapjes alleen een ander beschermt, beschermen de FFP2 / KN95 maskers (de snavels) ook jezelf. Je kunt FFP2 maskers meerdere keren gebruiken door tussen gebruik minimaal 3 dagen tussen te laten en dat overleeft het Corona virus namelijk niet. Verder werkt geen enkel mondmasker meer als je in HIT (Haringen In Ton) treinen zit, immers er is ook een beperking wat de filteringssystemen in treinen aankunnen. Ventileren is een van de essentiële maatregelen om infectie met luchtweg infecties (ook Corona) te verminderen. Gelukkig is aan de andere kant Corona een griepachtige ziekte geworden, die zelfs mensen van 70 jaar en een redelijke gezondheid zonder teveel problemen doorkomen. We hebben het nu over de Omicron variant en niet de Wuhan (oer) variant.

  6. Brabo schreef:

    Wat het KiM over het hoofd ziet is dat het OV voor veel reizigers veel te duur wordt. Ze zijn veel te optimistisch.

  7. Petra schreef:

    10 procent van de reizigers komt nooit meer terug nu op 80 procent ongeveer kleine plaatsen geen ov meer en straks nog meer plaatsen geen ov meer gaan er nog minder mensen met het ov zit je volgend jaar op 60 procent goed bezig. Buschauffeurs werkloos thuis per concessie 50 man eruit. Goed bezig.

    1. Karel Geerts schreef:

      Busvervoer is een moeilijk probleem door de zeer hoge loonkosten in die sector. Eigenlijk kun je geen bus meer laten rijden jaren als daar niet minstens 25 reizigers in zitten anders vraagt dat enorme subsidies.

    2. Brabo schreef:

      Wel eens met Karel. Busvervoer 20/7 naar ieder klein dorp is niet meer te betalen. Het regionale bus-OV zal keuzes moeten maken en zich moeten richten op de lijn met wat grotere reizigersaantallen. Wie in een klein dorp gaat wonen moet zich er van bewust zijn dat hij/zij op eigen vervoer is aangewezen.

      Daarnaast zijn er nog steeds van buslijnen die volledig parallel aan de trein rijden. Een voorbeeld: de vrijwel non-stop bus van Assen naar Groningen, terwijl er daar in de spits ook 6 treinen per uur rijden.

      1. Erno-Berk schreef:

        Probleem is alleen dat niet iedereen kiest om in een dorp met weinig voorzieningen te gaan wonen. Jongeren worden geboren en getogen in dorpen met weinig voorzieningen en gezien de torenhoge huizenprijzen is verhuizen vaak geen optie.

      2. Annemiek schreef:

        Het verbaast mij dat de spitstrein tussen Assen en Groningen inderdaad weer is gaan rijden. Volgens mij de meest overbodige treinserie die er bestaat.

        Die buslijn (309) loopt echter niet geheel parallel aan het spoor. De betreffende Qliner komt immers niet in de buurt van het station in Assen. De lijn is zo bedacht, omdat de wijk Kloosterveen werd aangelegd voor mensen die in Groningen moesten werken, maar die toch ruim wilden wonen. Een goede verbinding met het OV werd daarvoor noodzakelijk gevonden. Kijkend naar het aantal reizigers (ten opzichte van andere bussen in de regio), lijkt me de lijn niet heel onrendabel. Volgens mij stappen er ook flink wat mensen in/uit die overstappen op het busstation Marsdijk. Ik heb de indruk dat de beoogde bewoners voor Kloosterveen (de wat rijkere mensen) er niet meer wonen, maar de wijk groeit nog steeds flink. Ik denk dat veel bewoners direct kiezen voor de auto, zodra de buslijn verdwijnt.

        1. Otto schreef:

          Op zich is het natuurlijk gewoon valse concurrentie. Het busvervoer wordt voor ongeveer 60% gesubsidieerd en de trein niet.

        2. Annemiek schreef:

          @Otto. Om te spreken van (valse) concurrentie, is minimaal vereist dat er gepoogd wordt dezelfde markt aan te boren. Dat is met Qliner 309 echt niet het geval. Voor mensen in Kloosterveen is de trein geen alternatief.

          Het geld voor het derde perronspoor te Assen, waardoor NS uberhaupt een spitstrein kan inzetten, heeft NS te danken aan hetzelfde regiodenken als waardoor Qliner 309 bestaat.

          Wat het stads- en streekvervoer betreft, heeft NS volgens mij niets te zeiken qua concurrentie. In het hele land worden reizigers immers keurig netjes op de stations afgezet, zodat ze daarna kunnen overstappen op de trein.

  8. Rob schreef:

    Je moet juist handig en ongecompliceerd ov aanbieden. Dan komen mensen wel. Het lijnennet kan voor een deel anders ingericht. Daarvoor is het goed potentiële en vaste reizigers zelf mee laten denken in hoe het zou moeten zijn en daarop inspelen voor zover mogelijk. Betrokkenheid genereren = meer loyaliteit en interesse = beter gevulde bus. Zij zijn de reizigers, niet de medewerkers op kantoor bij een vervoersbedrijf. Alles rendabel maken is onmogelijk, maar je kan slim herorganiseren, een enkele slechte lijn schrappen. Daarnaast: de dikke lijnen compenseren weer voor sommige magere lijnen. Gewoon maar opheffen is de weg van de minste weerstand en ook in kleinere dorpen van nog enige omvang dient ov te zijn, ook al is het in het weekend en avond 1x per uur en ook al is het een kleinere bus.

    1. Juriaan schreef:

      Zelfs de dikste lijnen draaien nog op subsidie, er valt dus niets te compenseren.

      En kleinere bussen besparen vrijwel niets, de hoge personeelskosten nekken het busvervoer.

      1. Willem schreef:

        Die hoge personeelskosten is wel een relatief iets. Voor Arriva en overige vervoerders een hoge kostenpost. Voor de buschauffeur een honger loontje. Laten we aub niet doen alsof die mensen veel verdienen. Vergeet niet dat die chauffeurs ook nog regelmatig gebroken diensten draaien. Wat ik persoonlijk tegen het belachelijk aan vindt dat dat überhaupt bestaat.

  9. Frans E.R. Eekhout schreef:

    In een of andere wijze is OV een vorm van een verkapte “nutsvoorziening” voor mensen die niet over een particulier vervoermiddel bezitten en men een minimaal lijnennet moet zien te handhaven om in een vervoersbehoefte te voorzien ook als het economisch niet altijd haalbaar is. Ik begrijp best dat men op de kosten moet letten en je niet met 99 % lege OV bussen, treinen of trams kan rijden, tegenwoordig echter valt het mij op dat vooral buslijnen “om de wijken” worden gelegd i.p.v. door een wijk om maar een voorbeeld te noemen. Soms zijn gemeenten daar zelf schuld aan, worden wegen veranderd met meer obstakels dan men lief is en een bus zigzaggend z’n weg zien te vervolgen dan verlies je door tijdverlies heel wat aan klantenbinding.
    Toch moeten we ervoor waken dat er een te sterke afkalving plaats vindt door ritprijzen duurder te maken dan gewenst, te minimaliseren in de dienstregeling en mensen al dan niet noodgedwongen toch voor een auto of zo kiezen. Of er weer een toename van het aantal reizigers zal plaatsvinden is een kwestie van “eerst zien dan geloven” dat hangt van legio factoren af en vooral budgettaire ook van de individuele reiziger of dat concreet gestalte krijgt.

    1. Baardstaart schreef:

      OV busvervoer is zeker een nutsvoorziening. Het zorgt ervoor dat rijbewijs/auto lozen toch op de plek van bestemming kunnen komen zonder taxi of WMO vervoer. Een rijbewijsloos iemand kan ook niet gebruik maken van deelscooters etc. Ben zelf rijbewijsloos. Alleen valt het me wel op dat veel buslijnen toch allemaal vrij leeg zijn. Wat kan helpen zijn op de OV-chipkaart gekoppelde (e)-fietsen (zoals de OV fiets) en het vrijstellen van het rijbewijs voor 25 km/h scooters.

      De stadsbus, die bij mij in de wijk rijdt is een typisch voorbeeld van een lege bus en ook een bus die mijn inziens vrij nutteloos is, omdat deze een kant op gaat en we in de wijk beschikken over een dikke buslijn en een treinstation. Ik denk dat de gemeente ook moet denken aan senioren buurtbussen die ouderen van senioren centra, winkelcentra en gezondheidscentra met elkaar verbinden ipv dit soort onrendabele bussen gaande te houden. Wel vind ik dat deze senioren busjes een vast reistarief moet hebben gezien ze vaak niet erg rechtstreeks rijden. Ik denk dat dit soort dingen wel efficient kunnen zijn en dit als alternatief kan dienen voor onrendabele stadslijnen. Ook kan ook gekeken worden hoe wijken bediend kunnen worden door langs rijdende streekbussen.

      Verder zou in kleinere dorpen zonder bussen ook een oproepzuil geplaatst kunnen worden waar mensen een bus(je) op kunnen roepen, die hen naar een station of een grote plaats brengt. Op grote plaatsen staan op centrale punten wel altijd bussen klaar om weer terug naar de kleine plaatsen te gaan. Als je met een zo een busje naar een kleinere plaats gaat moet je ook met de chauffeur een afspraak kunnen maken voor de terugreis.

      1. bert sitters schreef:

        Ik vind het onverantwoord om een rijbewijs los te laten voor een “snorscooter”. De meeste kunnen echt aanzienlijk harder dan 25 km en het overgrote deel van scooteraars doet dan dat ook. Feitelijk zou de speciale categorie “snorfiets” moeten verdwijnen, net als in de EU-landen Frankrijk, Spanje, Portugal, Italië en Oostenrijk.

  10. bert sitters schreef:

    In Frankrijk zijn voor juli en augustus al meer dan 10% treintickets verkocht dan in 2019. De SNCF zet deze zomer een half miljoen extra treinplaatsen in.

    1. Willem schreef:

      Ik kan je gegevens niet bevestigen, maar dat zou inderdaad best kunnen. Maar waarom is dat? En is de Nederlandse situatie eigenlijk wel vergelijkbaar? Ik kan me bijvoorbeeld goed voorstellen dat de mensen door de hoge vliegticketprijzen en drukte op de vliegvelden de trein kiezen. Maar is de NL situatie wel vergelijkbaar.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.