fbpx

OV-chipkaart met Best Price principe binnen handbereik

Welk kaartje of abonnement is het voordeligst? Nu verdwalen reizigers geregeld binnen het aanbod van abonnementen. Maar binnen één a twee jaar kán dat opgelost zijn. Tenminste als de vervoerders dat willen. Dan kan de OV-chipkaart echt meerwaarde krijgen voor de reiziger. Dat stelt redacteur Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl.

Opinieblog

Kritisch
Tot nu toe ben ik geen groot fan van de OV-chipkaart. Het heeft het voor incidentele reizigers aantoonbaar duurder gemaakt. Immers, ze moeten nu ofwel een OV-chipkaart kopen die ze na een paar jaar weer weg kunnen gooien ofwel per reis een toeslag betalen voor een eenmalig kaartje. En dan nog niet te spreken over allerlei (kleine) dingen die de kaart niet kan. 

Reiziger op 1, 2 en 3
Maar, als vervoersbedrijven de komende twee jaar serieus de reiziger op 1, 2 en 3 gaan zetten, zou ik wel eens fan kunnen worden van de OV-chipkaart. Want, een gebruiksvriendelijke OV-chipkaart ligt binnen handbereik.

Single check-in check-out
Zo wordt volgend jaar een proef gehouden op de Valleilijn, waarbij treinreizigers niet per vervoerder hoeven in- en uit te checken. Ook kunnen kinderen met een persoonlijke OV-chipkaart vanaf volgend jaar gratis meereizen met hun ouders of grootouders.

Achteraf Betalen voor Consumenten
Ook positief is de proef Achteraf Betalen voor Consumenten (ABC) waar RET in samenwerking met Trans Link Systems als eerste mee begon. Met ABC hebben reizigers geen saldo nodig op hun OV-chipkaart, maar krijgen ze achteraf een factuur. Die wordt betaald via automatische incasso. Ook handig is dat je meerdere OV-chipkaarten (bijvoorbeeld voor het hele gezin) kunt aanmelden op dezelfde rekening. Ben je vergeten uit te checken? Dan kan je dat online rechtzetten. Nu kunnen alleen RET-reizigers reizen op rekening, maar binnenkort volgen ook het GVB en Syntus. En natuurlijk moeten ook alle andere vervoerders zo snel mogelijk volgen. 

Veel verschillende tarieven
Maar de OV-chipkaart wordt past echt klantvriendelijk als de reiziger altijd de beste (lees goedkoopste) prijs betaalt. Wie bijvoorbeeld dagelijks met de RET vanuit Rotterdam Zuid, Spijkenisse of Capelle naar Den Haag Centraal reist, kan beter geen abonnement kopen, niet reizen op saldo, maar dagkaarten kopen. Een wijsheid die veel reizigers niet weten, en wat zelfs de RET zich niet realiseert. Op zich niet raar, want er zijn zoveel verschillende tarieven dat het lastig is om het beste tarief te bepalen.

Best Price
Met de ABC filosofie (achteraf betalen) komt het "best price"-principe binnen handbereik. Immers, als er achteraf betaald wordt, kan je ook achteraf de prijs bepalen. Je kunt dan voorkomen dat iemand bij één vervoerder meer betaalt dan bijvoorbeeld een dagkaart of een uurskaartje. Ook kun je aan de hand van het reisgedrag bepalen of een reiziger wel of geen abonnement had moeten hebben.

Nu durven
Met Achteraf Betalen voor Consumenten komt dus het Best Price-principe binnen handbereik. De vraag is alleen: durven de vervoerders het aan om de OV-chipkaart gebruiksvriendelijk te maken voor de reiziger? Of zullen ze bang zijn omzet te verliezen omdat de reiziger nooit teveel betaalt? Ik denk dat een gebruiksvriendelijke en voordelige OV-chipkaart zich dubbel en dwars terugbetaalt. Wie weet ben ik dan over twee jaar ook fan.