Ov en auto te duur voor grotere groep mensen
01 okt 2024 10:55
Reizen met openbaar vervoer, en de auto, is te duur voor een grotere groep mensen dan eerder gedacht. Ook huishoudens met een modaal inkomen hebben problemen om reiskosten te betalen, blijkt uit onderzoek dat het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) heeft gedaan in opdracht van de Mobiliteitsalliantie. Uit een ander onderzoek, dat ook dinsdag is gepresenteerd, blijkt dat meer dan de helft van de jongeren het ov te duur vindt.
Als gezinnen en stellen met een modaal inkomen niet flink besparen op andere kosten, komen ze maandelijks 200 tot 900 euro tekort voor het reizen per openbaar vervoer of de auto. Tussen 2015 en 2023 stegen de vervoerskosten met bijna dertig procent, terwijl de inflatie op 26 procent lag. Dat tien procent van de bevolking, vooral mensen met lage inkomens, problemen heeft om reiskosten te betalen was al bekend, maar nu blijkt die groep veel groter te zijn, aldus de mobiliteitsalliantie (NS, ANWB, BOVAG, Bouwend Nederland).
Tekort voor noodzakelijke reizen
Het Nibud berekende dat een gezin met een modaal inkomen en twee kinderen, dat buiten de stad woont, tot wel 475 euro per maand tekortkomt voor noodzakelijke reizen. Voor een gezin met drie kinderen loopt dat op naar 853 euro per maand. Stellen zonder kinderen komen 210 euro tekort. Voor gezinnen in zeer stedelijk gebied is dat respectievelijk 241 euro, 467 euro en 126 euro.
“Toegang tot betaalbare mobiliteit is een randvoorwaarde om deel te kunnen nemen aan de samenleving”, zegt Marga de Jager, voorzitter van de Mobiliteitsalliantie. “Of dat nu is om naar werk of een sollicitatie te gaan, een ouder te bezoeken om mantelzorg te verlenen of om kinderen naar de sportclub te brengen.” Om de situatie aan te pakken pleit de alliantie er onder meer voor dat er beter gebruik wordt gemaakt van de “mogelijkheden voor reiskostenvergoeding”. Ook vindt de alliantie dat wonen, werken en voorzieningen dichter bij elkaar moeten komen.
Op korte termijn worden de problemen alleen maar groter. Volgend jaar wordt vooral de trein een stuk duurder. De prijs voor treinkaartjes van de NS stijgt met zes procent.
Driekwart jongeren probleem met ov
Uit onderzoek van State of Youth NL, het digitale jeugdpanel in Nederland, blijkt dat 74 procent van de jongeren en jongvolwassenen (12-29 jaar) problemen ervaart met het ov. Meer dan de helft (54 procent) van de jongeren vindt het openbaar vervoer te duur. State of Youth, dat een initiatief is van de Stichting KidsRight en een coalitie vormt met de Nationale Jeugdraad, roept op de kosten van het ov te verlagen, betere verbindingen te maken en meer naar jongeren te luisteren met het maken van beleid.
’’Het nieuwe kabinet stelt dat iedereen recht heeft op voldoende mobiliteit. Het kabinet wil dit zo houden voor komende generaties. Maar de uitkomsten van dit onderzoek maken duidelijk dat nu al de toegang van jonge mensen tot het ov enorm beperkt is, en daarmee hun deelname aan de maatschappij’’, zegt voorzitter Marc Dullaert van Kidsright.
Minder vaak op bezoek
Van de jongeren die het openbaar vervoer te duur vinden, zegt 55 procent minder vaak een stad of culturele plek te bezoeken, 51 procent bezoekt minder vaak familie en vrienden en 16 procent zegt door de kosten van het ov niet de school of stageplek te kunnen kiezen die ze zouden willen. Voor 22 procent van de jongeren is er niet genoeg openbaar vervoer in de woonomgeving.
Voorzieningen
Vorige week schreef Treinreiziger.nl nog over onderzoeken die werden gepresenteerd over de slechte bereikbaarheid van voorzieningen in Nederland. Het Planbureau Leefomgeving concludeerde dat de laatste jaren voorzieningen als scholen, ziekenhuizen en winkels slechter bereikbaar zijn geworden met het ov. Reizigersorganisatie Rover overhandigde dinsdag aan de Tweede Kamer een onderzoek over de slechte bereikbaarheid van ziekenhuizen met het openbaar vervoer.
© Treinreiziger.nl
State of Youth NL – wie verzint zo’n naam? Is men helemaal taalkundig onbekwaam?
State of Youth is een internationale organisatie, en dit betreft een onderzoek van hun Nederlandse afdeling. Heeft mij een hele minuut gekost om te googelen, kan u ook doen in de toekomst!
Zolang het OV weigert de kosten in de hand te houden en de lonen ieder jaar 10-20% verhoogt zal het steeds onbetaalbaarder worden.
Zolang de overheid en een deel van de politiek het OV niet beschouwt als een publieke voorziening c.q. een basisvoorziening c.q. als een nutsvoorziening – bijvoorbeeld vergelijkbaar met de eerstelijns gezondheidszorg – zal de immobilteit voor grote groepen in de samenleving alleen maar toenemen.
Zoveel verhoging krijgen ze nergens. Zeker niet per jaar.
Als ik sommige reageerders op deze site zou geloven, reist bijna iedereen zwart, dus wat maken de OV-kosten dan uit? Of reist het overgrote deel gewoon netjes met een geldig vervoersbewijs en overdrijven die reageerders de boel enorm?
Ik denk echt dat de overheid hier moet inspringen. Wellicht kan een gratis ‘dal voordeel’ abonnement, ook geldig op lokaalvervoer, voor minima al heel veel helpen?
Zie initiatief in Limburg.
Arriva dalvrij voor minima.
Echter in maart aangekondigd en nix meer van gehoord.
Meschien op basis van je jaarinkomen een bedrag per maand vragen? Met wel een max erop
Ik zie het probleem niet zo.
Je kunt lopend en met de fiets ook nog op veel plekken komen en je hoeft om je dingen te doen niet ver te reizen. Plus het is maar waar je je prioriteit legt.
Al met al vind ik het onzin en prima zoals het nu is.
Kijk niet alleen vanuit uw eigen situatie, Ik doe ook heel veel op de fiets, maar dat is niet voor iedereen weggelegd. Verder zijn er ook afstanden die voor veel mensen te groot zijn om te fietsen.
Ik ben het ermee eens dat in de directe omgeving van de woonplaats veel dingen lopend of met de fiets gedaan kunnen worden. Ben van mening dat sommige mensen weigeren dit te doen.
Echter zijn hier natuurlijk grenzen aan. Zo zijn er genoeg activiteiten waarvoor mensen verder weg moeten reizen zoals bijvoorbeeld familiebezoek.
Lopend en fietsend kan veel, maar veel ook niet, anders snap ik niet waarom de snelwegen en het OV iedere ochtend en avond weer vol zijn, waarom gaan al die mensen niet lopend of op de fiets naar hun werk?
En het gaat nog verder dan dat, want stel je familie woont aan de andere kant van het land, mantelzorg zit er dan niet meer in als je de reiskosten niet kan betalen. Kind op de sport kan eigenlijk ook niet als de reiskosten een probleem zijn, want de meeste sporten hebben regelmatig toernooien of wedstrijden, die zijn vaak niet naast de deur en carpoolen is ook niet altijd een optie (als die ouders niet ook al in hetzelfde schuitje zitten met de reiskosten). Ook is er best een druk om deel te nemen, dus nee zeggen is ook niet altijd makkelijk.
Dit is echt inkomenspolitiek. Steeds meer huishoudens raken in de knel. Partijen die nu het “karbonadekabinet” vormen (met dank aan de heer Molenaar), die voor de verkiezingen prachtige dingen beloofden, laten nu deze kiezers in de kou staan.
Ook allerlei andere dagelijkse uitgaven worden teveel voor deze groep.
Er zijn gemeenten die met een stadspas leuke kortingen geven aan mensen met een laag inkomen. Ook in het O.V. Wellicht een “landspas”. Helaas zie het huidige kleuterklasje hier niet snel mee komen.
Dat komt er dus van als je een maatschappij inricht die grotendeels gericht is op individualisme.
1978 vs. 2024. Ons land is niet groter geworden. Onze bevolking is met 40% gegroeid. Ons wegennet idem. Maar ons autobezit is meer dan verdrievoudigd. Die auto’s zijn per stuk ook groter geworden.
In 1978 werden auto’s opgevuld. Ons voetbalelftal paste in 3-4 auto’s en die werden alleen ingezet bij uitwedstrijden. Bij thuiswedstrijden kwam iedereen te voet of op de fiets. Nu zie ik elke voetballer keurig netjes door pa of ma in de eigen auto gebracht worden, ook bij thuiswedstrijden. Inderdaad, de “soccer mom”; goed Amerikaans voorbeeld doet volgen. Ik snap dat wel. Je wilt immers niet dat je zoon door een pick-up truck overreden wordt. Dus bescherm je hem met een cocon van 1,5-2 ton staal.
In 1978 had ons gezin één auto: een Mini. Het autootje deed precies wat het moest doen: een gezin degelijk van A naar B brengen. Inmiddels zie ik bij sommige eengezinswoningen drie auto’s voor de deur staan: een voor pa, een voor ma en een voor oudste. Want die woont nog thuis (zelfstandig wonen is te duur) en wil niet gezien worden met de geleende auto van pa of ma; die wil dus een eigen auto.
Iedereen scheeuwt intussen moord en brand over de milieuvervuilende auto. Niemand schreeuwt echter moord en brand over de ruimtevretende auto. We verwachten maar dat de overheden wel ruimte blijven maken. En anders wordt het voetpad of fietspad geclaimd, want de auto is te breed voor de parkeerplaats. Ondertussen vergeten we gemakshalve even dat die publieke ruimte ook geld kost.
En toch… OV gaat hem denk ik niet meer worden. Die “soccer mom” (lees: een op de auto gebaseerd sociaal vervoersnetwerk) lijkt mij een betere investering. Voor OV heb je speciale voertuigen en gediplomeerd personeel nodig. Die soccer mom heeft aan een gewone auto en een B-rijbewijs genoeg.
Sinds Lubbers en Paars is fiscaal ingezet op een hogere arbeidsparticipatie,lees tweeverdieners. De aanrechtsubsidie (vrouw zonder baan) moest weg heette het. Als je wooncariere in de Randstad wilt maken, dan zijn twee inkomens sowieso een minimumeis, uitzonderingen daargelaten.
Nu moeten klimaatdlstellingen gehaald worden, dus nu zullen automobilisten zo negatief mogelijk geframed worden.
Het probleem is juist dat er in Nederland voor alles een diploma nodig is…. Zelfs busschauffeur…
Ja, mobiliteitsrecht.
Helaas heeft rechts beleid dat Zoals vele rechten voor de bevolking beperkt!
Kwaliteit van het leven voor mens, natuur en klimaat lijden onder domrechts beleid.
Misschien is concurrentie toch nog niet zo’n gek idee. Nu blijft de NS de prijzen maar hoger maken.
Dit heeft met al het OV vervoer te maken dus niet alleen de trein
Snap het niet oa Ns heeft zoveel vormen van korting via Ns flex heb zelf een weekend abonnement voor 2.20 permaand reis gemiddeld 8 keer perjaar met de trein lange afstanden en heb met de abonnement 40% korting daar kan geen auto tegen op ( heb ik ook ) als je de totale kosten berekend ( bemzine parkeren etc ).