‘OV moet ook voor digibeten toegankelijk blijven’

klok 21 mei 2019 9:02

OV-bedrijven en hun opdrachtgevers (overheden) moeten rekening houden met reizigers die niet uit de voeten kunnen met computers en met smartphones. Dit schrijft het OV Loket, de ombudsman voor beter openbaar vervoer, in zijn rapportage over het eerste kwartaal van dit jaar. Het gebruik van apps, e-tickets en digitaal betalen heeft voor grote groepen reizigers voordelen, maar niet voor iedereen.

Toegankelijkheid

De ombudsman voor het OV wijst erop dat een deel van de ouderen, laaggeletterden en nieuwkomers soms moeite hebben met de digitalisering. “Openbaar vervoer is bij uitstek een voorziening die voor iedereen toegankelijk moet zijn, dus ook voor wie digitaal minder vaardig is”, aldus de ombudsman.

Digitale keuzedagen

Het OV Loket, dat klachten behandelt van reizigers die er met een OV-bedrijf niet uitkomen, krijgt geregeld meldingen over de voortschrijdende digitalisering. Het gaat dan bijvoorbeeld over de ‘keuzedagen’ die horen bij een NS-kortingsabonnement voor 60-plussers. De vroegere papieren dagkaarten zijn vervangen door een online variant.

Diverse klachten

Voor sommige reizigers is het ook lastig dat ze soms een digitaal account nodig hebben voor het afsluiten, verlengen of stopzetten van OV-abonnementen. Ook het vervangen van papieren OV-actiekaartjes, die via de detailhandel verkrijgbaar waren, door e-tickets stuit op bezwaren van reizigers. De klagers hebben één ding gemeen: ze hebben geen
printer en geen smartphone.

Klachtenstroom bij Treinreiziger.nl

Treinreiziger.nl herkent de klachten van de ombudsman. “Wij hebben in het eerste kwartaal een stortvloed van klachten gehad van reizigers die het niet eens dat actietreinkaartjes uitsluitend online te verzilveren zijn”, zegt redacteur Hildebrand van Kuijeren. NS heeft de groep klagers echter niet tegemoet willen komen. De vervoerder negeert daarbij de kritiek van onder andere Rover en het OV Loket.

Decennia rekening houden

Het OV Loket waarschuwt voor een ontwikkeling waarbij er geen alternatief is voor de digitale optie. “We moeten nog zeker enkele decennia rekening houden met mensen die niet goed uit de voeten kunnen met digitalisering”, stelt het loket.

Concessieveranderingen

Het OV Loket vraagt in het kwartaalrapport ook aandacht voor de problemen rond concessiewisselingen. Omdat concessies gemiddeld eens
in de tien jaar wisselen, ontbreekt bij de betrokken partijen soms voldoende kennis en ervaring om dit traject goed te laten verlopen.
Vanuit de optiek van reizigers gaat er daarom nogal eens wat fout als de ene vervoerder wordt ingeruild voor de andere: abonnementen hebben een andere geldigheid, apparatuur werkt anders, informatievoorziening is ontoereikend en bij de opzet van de dienstregeling wordt te weinig rekening gehouden met ervaringen uit het verleden (bijvoorbeeld bestaande forensenstromen).

Qbuzz Dordrecht

De overgang van Arriva naar Qbuzz rond Dordrecht verliep in december verre van soepel. Op de eerste werkdag was de vervoerder nog optimistisch, maar later bleken er forse problemen te zijn. In januari en maart werden inschattingsfouten met wijzigingen in de dienstregeling alsnog verholpen.

6 gedachten over “‘OV moet ook voor digibeten toegankelijk blijven’”

  1. P.Heesakkers schreef:

    Het wordt dus eindelijk wel erkend, dat grote groepen en ook oudere reizigers, verblijvers voor vakanties in ons land, maar ook de migranten en nieuwkomers met grote problemen te kampen hebben. Mede door het woud van kaart en betaalmogelijkheden, welke bij elke busmaatschappij weer anders kan zijn. Dit kost vast en zeker klanten in het algemeen bij het openbaar vervoer in ons land. Deze mensen gaan alternatieven voor verplaatsing zoeken. Bij busmij. De Lijn in België welke landelijk opereert, maar vooral in Vlaanderen werkt dit veel soepeler, overzichtelijker. Ben er niet zeker van het systeem als in Wallonië waar de TEC opereert of die in overeenstemming is. MIVB in Brussel en omstreken idem. Men gaat er hier te gemakkelijk van uit dat iedereen een computer en printer bezit en smartphones heeft e.d. of er mee overweg kan. Voor al die mensen schijnt er er eindelijk licht aan de horizon.

  2. Mevr van Sloun Wolters schreef:

    Wij hebben met 5 dames kaartjes voor de libelle beurs gekocht bij de NS op Dinsdag 28 Mei. Nu is er die dag staking.Dus moeten we alles omzetten naar een andere dag.Maar nu moeten we weer alles opnieuw laten printen. Met alle gegevens, nr van het ticket,Naam en adres,geboortedatum,Email.Dus van alle 5.Wij zijn dames op leeftijd 75-80 jaar.Dus we moeten weer iemand zoeken die dat voor ons regeld.Waarom zijn die kaartjes niet ook op 27 Mei geldig. Is een bedrag van 150 euro. Zo ik heb het even kunnen zeggen.

  3. Mevr van Lieshout schreef:

    Het is niet alleen het OV. Ook gewoon de normale dagelijkse dingen als bijv je inschrijving bij een woon voorziening alles gaat digitaal er is geen telefoonnummer terug te vinden. Ouderen en wie al niet meer die niet beschikken over een pc kunnen gewoon niks. Alles moet maar digitaal. En gewoon een schande dat de NS niks gedaan heeft met al die klachten over verdwijnen van gewone actie trein kaartje.

  4. zeurkous schreef:

    Nu doet men alweer alsof je achterloopt door met een echt kaartje te
    reizen. Dat is natuurlijk absurd: computers zijn nu eenmaal van nature
    enigzins complex, en de gebruikelijke pogingen om het gebruik ervan
    “makkelijker” te maken (bekleuterende snoepjesinterfaces e.d.) staan
    lang niet iedereen aan…

    …maar ja, dat is natuurlijk een taboe, vooral in .nl. Zolang we
    vooruit gaan is het goed, en achterblijvers zijn schlemielen, ook al
    kukelen we recht vooruit het IJsselmeer in, haha, zie die
    achterblijvende stumperts toch eens!

    Laten we nu maar eens stoppen met toepassingen doordrukken wanneer de
    technologie gewoon nog niet zover is, in plaats van onszelf dom te
    maken omdat de technologie dat ook is (kijk maar hoevaak ze met het
    woord “smart” moeten liegen om het te verkopen).

    Progress: how we have moved on from smart people using dumb terminals
    to dumb people using smart terminals 🙂

  5. dries molenaar schreef:

    Ach, lang geleden werd er een geautomatiseerd systeem ingevoerd op vestigingen van een bekend uitzendbureau. Veel ophef en bezwaar bij de franchisende ouderen. Het was te duur en te ingewikkeld. Vreemd was wel dat na enige maanden bleek dat één van de bezwaarden wel een obscuur gaatje had ontdekt om tegen de regels uitzendkrachten van andere vestigingen over te nemen. Dit door ze een niet bestaand buitenlands paspoort te geven waardoor de controle werd gedactiveerd en later na de inschrijving dit te corrigeren wat dan ook geen bezwaar was.
    Het is alleen ingewikkeld wanneer men er zelf geen baat bij heeft.

    1. zeurkous schreef:

      Inderdaad, iets opgedrongen krijgen waar je zelf geen enkele baat bij
      hebt is buitengewoon onplezierig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.