OV-NL: verleng financiële steun tot eind 2021
13 jan 2021 10:55
Bedrijven in het openbaar vervoer willen tot eind 2021 gebruik kunnen maken van de zogenoemde ‘beschikbaarheidsvergoeding’. Dat stelt de branchevereniging (OV-NL) in reactie op de verlenging van de lockdown.
93 procent
De huidige beschikbaarheidsvergoeding duurt sowieso tot juli 2021. OV-bedrijven krijgen volgens die regeling tot 93 procent van hun kosten vergoed door de overheid. Koepelorganisatie OV-NL hoopt nu dat deze afspraak tot het einde van het jaar wordt verlengd.
“Ons pleidooi is: blijf ons tot in ieder geval 31 december ondersteunen”, zegt voorzitter Pedro Peters. “Dan kunnen we in de zomer kijken hoe de situatie met de coronabesmettingen en vaccinatiegraad is, om een nieuwe afspraak voor het jaar 2022 te maken.”
Noodzakelijke reizen
In december riep de organisatie ook al op tot de verlenging van de vergoedingsregeling tot eind 2021.Het ov blijft tijdens de verlenging van de lockdown tot en met 9 februari beschikbaar voor noodzakelijke reizen. De beschikbaarheidsvergoeding is beschikbaar voor alle vervoerders die in opdracht van de rijksoverheid of decentrale overheid het openbaar vervoer in Nederland verzorgen. Het gaat dan om bijvoorbeeld NS, Arriva, Transdev, Keolis, RET, GVB, HTM en EBS die aanspraak kunnen maken op de regeling.
(c) ANP
OV wordt een bodemloze put zonder einde. De bedrijven houden hun hand op maar zelf kosten besparen ho maar.
Zo werkt het niet.
Als de OV-bedrijven op dezelfde manier zouden bezuinigen als bijvoorbeeld de luchtvaart, dan zouden we het volgende zien:
1. Veel minder treinen
2. Geen treinen / nauwelijks treinen na 21:00, of voor 06:00
3. Kortere treinen. Immers, mensen mogen staan, dus is het goedkoper als ze dat doen
4. Meer dynamische ticketprijzen, waardoor de superspits enorm duur wordt.
Openbaar vervoer is noodzakelijk, omdat mensen er van afhankelijk zijn. Het zorgt ervoor dat mensen bij hun werk komen, etc. etc.
Die paar miljarden die er naar toe gaan qua subsidie klinkt als veel, maar het kost nu eenmaal bijna net zo veel geld om een lege trein te laten rijden als dat het kost om een volle trein te laten rijden
Ik vind dat de overheid basis OV moet financieren en garanderen – voor diegene zonder keus – en basis OV betekent 2 stoptreinen en evt 1 a 2 IC per uur op dikkere lijnen tot 20:00u. Al het andere is mijninziens op initiatief en verantwoordelijkheid van de vervoerders geregeld worden. Is het rendabel om 6 IC of 6 stoptreinen te laten rijden dan is dit voor de verantwoordelijkheid van de vervoerders. Daar staan ook inkomsten tegenover. Ook moeten er maximum tarieven komen om te voorkomen dat men de hoofdprijs gaat betalen.
Lijkt me redelijk. Als de treinen voor 80% leeg zijn hoef je niet 10 treinen per uur rijden.
Waarom zou je nog steeds hetzelfde aantal treinen rijden als er nog maar 25% van de reizigers over is. Dat is gewoon belastinggeld verbrassen.
Of je 6x per uur een intercity moet blijven rijden (wat niet gebeurd) kan je over discussiëren. Maar meer ruimte voor reizigers en geen overvolle treinen is natuurlijk fijn. En aanbod schrappen zal de vraag verder verminderen. Kijk naar het voorjaar. Toen is het gebruik van ov harder gedaald dan autogebruik. Dat kwam enerzijds door frequenties en anderzijds de oproep alleen noodzakelijke reizen te maken.
Ik denk dat huidig beleid redelijk te verantwoorden is. Dus een beetje schrappen, ruimte bieden aan reiziger en mikken op herstel in de tweede helft van dit jaar. Misschien kun je nu trouwens nog wat meer schrappen, maar je moet niet naar de basisdienstregeling terug.
@Hildebrand
In Duitsland wordt komende week beslist of het hele OV voor onbepaalde tijd wordt stilgelegd. En dan zou een basisdienstregeling hier niet kunnen?
De spitstarieven zijn in Nederland nu ook al bijna het duurste van de hele wereld.
Ik heb dat inderdaad meegekregen. Ik bedoel niet te zeggen dat we hier misschien niet nog wat kunnen uitdunnen. Maar wat ik wel bedoel te zeggen: denk er over na, en kijk naar meer factoren dan alleen de afname van het aantal reizigers. Zeker in een lockdown en waarbij je zo min mogelijk bewegingen wil, kan ik mij voorstellen dat je misschien nog wat meer schrapt.
@Hildebrand
Ik denk dat je het uitdunnen van het treinverkeer tijdens een lockdown en het saneren van het treinverkeer nadat de Corona epedimie en de maatregelen voorbij zijn vanwege blijvend verminderde vraag door thuiswerken en thuisleren moet scheiden.
Ik denk dat je nu ten tijde van de lockdown naar 2 stoptreinen en 2 IC’s per uur toe kunt. Hier hou je de ruggengraad van het OV in stand voor noodzakelijke reizen, maar je laat geen nodeloze lege treinen rijden. – Tenzij dat men extra socialdistancing wilt hebben.
Na de Coronacrisis afschalen wat nodig is en zorg dat het basis OV blijft rijden en een goed, maar ook reeel plan maken om de non-keuze reizigers toch te kunnen bedienen. Ipv lege bussen bijv. deeltaxi’s tegen bustarief etc.
Ik denk dat je eventueel inderdaad de winterweer dienstregeling kan gebruiken. Maar niet heel veel meer dan dat moet je willen schrappen. De basisdienstregeling was te basaal. En de vorige keer is ov te lang gesloten gebleven toen de rest begon op te starten.
En inderdaad beetje extra socialdistancing kan geen kwaad. Bezetting van 25 procent lijkt mij redelijk streven. Maar geen probleem als het een keer voller is, mag wel. Maar 50 of 100 procent Hoge Bezetting helpt indammen niet, ook al mag het
@Hildebrand
Als je het aantal verplaatsingen wil beperken is het voorlopig schrappen van alle intercity’s wellicht de beste oplossing. Voor de lange termijn zal na corona vraag en aanbod in overeenstemming moeten worden gebracht.
In mijn omgeving gaan veel mensen nu onnodig naar kantoor omdat ze het thuis met de kinderen te druk vinden. Anderen gaan naar kantoor omdat ze anders geen autovergoeding meer krijgen waar ze maandelijks dik geld aan overhouden.