fbpx
(c) Logo OV Pay / Translink

OVpay, reizen zonder bureaucratische rompslomp. Of toch?

25 mrt 2023 12:24

Column door Karolien van Wijk

Opeens was er OVpay. Of tenminste, er stond reclame op de bus dat je met je pinpas kon inchecken. Ik wist dat het OVpay heette omdat ik in wat appgroepjes zit met mensen die nog wel beroepshalve in de ov-sector werken. Zij legden me uit wat OVpay is, waarna ik wat zeurde over de stomme naam in namaak-Engels.

Bureaucratische hoepeltjes

Alles bleef bij het oude en ik checkte in met mijn ov-chipkaart, als dat ding niet leeg was. Ik wantrouw automatisch opladen, al was het maar omdat ik jarenlang een nogal onregelmatig inkomen had. Toen mijn inkomen weer regelmatig werd, was ik te lui om automatisch bijladen aan te zetten, zodat ik nog steeds regelmatig met een lege kaart stond.

Zo was ik ook te lui om mijn OVpay aan te zetten. Tenminste, ik dacht dat dit moest. De ov-sector is doorgaans dol op formulieren, dus voor OVpay zou ik er vast ook eentje moeten invullen, postzegel er op, in brievenbus en afschrift in drievoud naar mijn bank, want hun pinpas.

Toen iemand me erop wees dat ik automatisch met mijn pinpas kon inchecken zonder door allerlei bureaucratische hoepeltjes te springen was ik om. Eureka! Nooit meer met een lege chipkaart bij afgelegen haltepalen, nooit meer een trein missen omdat het oplaadding stom doet. Voortaan swipete ik nonchalant mijn pinpas langs de incheckzuil.

Zwartrijden tegen wil en dank?

Nee, niet alles kwam goed. Ik trof nogal eens een tram waarin inchecken met pinpas uit stond, en dan in de hele tram. De OVpay’ers waren opeens te herkennen als mensen die na instappen een rondje door de tram liepen en uiteindelijk met een niemand-heeft-dit-gezien-toch-blik hun pinpas opborgen. Als je een geldig betaalmiddel hebt, maar dat door technische problemen buiten jouw schuld niet kunt gebruiken, ben je dan nog een zwartrijder?

De buschauffeur die mij een paar weken geleden meenam, had een oplossing. Ook zijn incheckpaal weigerde pinpassen, dus liet hij alle reizigers die met OVpay wilden betalen een dagkaart kopen, want het gewone pinapparaat werkte wél. Dat hun reizen daardoor duurder uitvielen, was niet van belang. Toen ik hier op Twitter over mopperde, stuurde de vervoersmaatschappij een linkje naar het klachtenformulier. Bladzijde twee van het formulier: vul het nummer van de ov-chipkaart waarmee je reisde in. Nee, lieve schatten, daar reisde ik juist niet mee.

Drie weken later kwam alles goed en stortte de vervoerder het verschil tussen de dagkaart en het zonetarief op mijn rekening; 89 cent. Een prima bedrag om op mijn oude chipkaart te zetten, om in te checken bij pinpasweigerende palen.

36 gedachten aan “OVpay, reizen zonder bureaucratische rompslomp. Of toch?”

  1. Huib schreef:

    OVpay, was ik nog niet mee bezig geweest. Dus de site maar eens bezoeken. Mmm, zelfde kleuren als OV-chipkaart.nl, zelfde club… niet direct vertrouwen gevend. Maar: ik kan op de startpagina mijn plaatsnaam ingeven om te zien of OVpay bij mij beschikbaar is. Resultaat na ingeven: ‘Oeps, er ging iets mis. Pagina niet gevonden’. Vertrouwen dat dit wat wordt direct overboord.

  2. Rogier de Wit schreef:

    Ik vind OVpay een verademing, zeker voor toeristen en incidentele reizigrs. Ik reis dagelijks met de tram in Amsterdam en heb slechts 1x een storing meegemaakt (= één keer te veel uiteraard).

    In algemene zin denk ik dat de voordelen lang niet opwegen tegen de nadelen van het een toeristen uitleggen hoe ze een OV-chipkaart moeten kopen en opladen.

    Inchecken, reizen en uitchecken gewoon met contactloos betalen werkt al jaren in de Londense metro en ik vind het als toerist erg fijn dat het daar kon. Ik begreep dat het vanaf Mei ook in heel Nederland moet kunnen!

    1. Tim schreef:

      ook in verschillende Belgische + Duitse steden is contactloos betalen met pinpas al langer mogelijk. Zelfs de Tsjechen met hun antieke tramwagentjes bieden het aan. Des te beter dat het overal de norm wordt, om verwarring en ellende te voorkomen bij eenieder die veel gebruik maakt van OV in verschillende steden en landen.

  3. Ricardo schreef:

    Klinkt vooral als opstartpijn, dat had de OV-chipkaart ook, en daar kunnen we nu ook redelijk tevreden over zijn hoe dat nu werkt.

  4. Cisca hayes schreef:

    Hoe controleer je dan of ik betaald heb? Heb geen fysiek kaart in mijn hand alleen mijn pinpas?

    1. Anoniem schreef:

      Kaart kun je tegen de lezer van de controleur aanhouden en die ziet netjes dat je ingecheckt bent. Net als met een ov-chipkaart.

  5. Theo schreef:

    Mooi hoor, OVpay. Alleen werkt de 65+ regeling niet voor 65 plussers.

    1. Anoniem schreef:

      Uiteraard niet want op uw bankkaart staat uw leeftijd niet vermeld.

  6. Baardstaart schreef:

    “Zwartrijden tegen wil en dank?”

    Moet eens een keer een Keolis controleploeg zijn werk zien en er komen dan heel veel mensen uit die verkeerd zijn ingecheckt, kaartjes die kennelijk op deze lijn niet geldig zijn etc. Dit noem ik onbedoelde zwartreizigers. Als dit soort reizigers in grotere hoeveelheden voorkomen wijst dit op een ding… En dat is dat het betaalsysteem nodeloos ingewikkeld is en dus veel eenvoudiger moet. Dat omchecken in treinen is iets wat mij betreft voor alle reizigers gewoon weg moet en een reiziger hoort niet te hoeven nadenken met welke vervoerder deze reist.

    Dat omchecken op het spoor is eigenlijk net zoiets dat je als je naar iemand met een andere provider belt je een andere sim in je telefoon moet doen. En als ik naar iemand bel hoef ik toch ook niet na te denken of deze KPN, Vodafone of t-mobile heeft.

    Snap overigens niet waarom de politiek hier nooit ingegrepen heeft.

    1. Annemiek schreef:

      Ik heb zo’n controle eens meegemaakt in Airport shuttle 400 in Eindhoven. Die stopte onaangekondigd ergens aan de Anthony Fokkerweg en vervolgens kwam een flinke controleploeg door de bus. Zeker 70% van de mensen had niet de moeite genomen een kaartje te kopen en mocht de bus verlaten. Volstrekt asociaal natuurlijk als zwartrijden zo ongeveer het eerste is wat je doet na aankomst in een vreemd land. Alleen mensen die tegen een meerprijs ter plekke alsnog een kaartje kochten, mochten mee met de volgende bus, anders was het lopen geblazen.

      Toen ik een keer tram 11 van Scheveningen naar HS pakte, stroomde bij een halte plotseling de hele tram leeg. Vervolgens ging de tram de bocht om en bij de volgende halte stond een enorme controleploeg. Exact hetzelfde maakte ik eens mee in de Antwerpse tram. En in Wenen staan er direct mensen te waarschuwen op de metroperrons als er boven 100%-controle is.

    2. Realisme graag schreef:

      Omchecken afschaffen kan alleen als de overheid opbrengst verantwoordelijk wordt. End dat heeft twee consequenties: afschaffing van het NS-monopolie op het HRN en meer financieel risico voor de overheid. Vandaar dat de overheid dat toch maar niet wil.

      1. Hildebrand Van Kuijeren schreef:

        Onzin lijkt mij dat. Vergeet niet dat 2014 (uit mn hoofd) ook kon, en daarna nog met e-tickets, ook dagkaarten. Op basis van in- en uitchecktijd kan je meen ik al met 99.7% van de checkins met zekerheid aan een vervoerder/route koppelen.

  7. Reactionaire revolutionair schreef:

    Wat een zeur-column zeg..
    Voor sommigen is het nooit goed, had NS nog met de strippenkaart mogen werken.

    1. HHM schreef:

      Met de invoering van de OV-Chipkaar was beloofd dat het systeem comfortabeler en makkelijker zou worden.

      In feite is het feit dat je bij wisselen van spoorvervoerder moet in- en uitchecken al het breken van de belofte.

      Daarnaast ook nog eens de willekeur met wanneer zaken worden afgeschreven van je bankpas. ELKE pin-automaat schrijft direct af van je bankpas. Met één uitzondering: automatisch afschrijven OV-Chipkaart, waar het ergens tussen dezelfde dag en een week later kan zijn (is mijn ervaring).

      Erg vervelend als je overzicht wil houden over je financiën.

      1. Annemiek schreef:

        Ja, als je alle voordelen wegcijfert en het omchecken opblaast tot enorme proporties, dan wegen de nadelen inderdaad niet op tegen de voordelen.

        Dus jij vond echt dat het allemaal makkelijker was in de tijd dat je vanuit je woonwijk niet met de bus kon op tijden dat er geen buskaart en geen kleingeld in de buurt was en in de tijd dat het merendeel van de reizigers dagelijks/wekelijks bij de automaat stond voor het kopen van papieren reisproducten?

        Het is net als dat gezeik over de zelfscan bij de supermarkt. Dat je tot een paar jaar terug met gemak 15 minuten in de rij stond om af te rekenen (en als je wat kleins vergeten was nog een keer), zijn mensen dan snel vergeten. Wat de zelfscan in elk geval totaal heeft verdreven, is het gezeur over de praatzieke caissière of de bejaarden in de rij die met munten willen betalen die ze nog steeds niet herkennen.

        Als je er nou eens objectief naar kijkt, vind je dan de handeling van omchecken daadwerkelijk een onoverkomelijk iets? Of is het wat het daadwerkelijk is? Namelijk binnen een paar seconden een pasje tweemaal voor een paal houden. Eerst je veters moeten strikken is een beter excuus tegen reizen dan eventueel moeten omchecken.

  8. vissers schreef:

    Ben nu in Spanje en hier blijkt dat ´OV-pay´ al ook in vrij veel steden/regio´s goed te werken-zelfs op RENFE cercanias lokale lijnen. Blijkbaar zonder straf: 1x is mijn uitsjek (poortjes, dus kan niet missen) niet goed doorgekomen en bleef die rit 0 kosten-ipv 1,80.
    Dat is toch heel wat aangenamer voor de incidentele bezoeker om haar/hem niet te dwingen in elke stad opnw weer zo´n 3-4-5€ kostende sjipkaart te kopen enkel om dan daarmee te betalen-en dan vaak ook nog met bvb min. 5€ erop als saldo-voor 2 ritjes die dan elk 1,95 kosten.

    1. Anoniem schreef:

      Spanje, het land waar je pak hem beetje rondom elke grote stad (~150km) andere tarieven en ov-kaarten hebt? Verder is het land dol op 10 ritten kaarten, maar die moet je dan wel per zone aanschaffen. Veel mensen hebben dan ook een kaart om naar het centrum te gaan, eentje voor de bus, eentje naar het vliegveld etc. Die cercanias met een belabberde frequentie en die alles en iedereen moeten voorlaten zijn ook mooi. Een intercity naar hetzelfde station nemen mag dan weer niet. Een voordeel? In veel regio’s kost het stadsvervoer bijna niks, soms maar 60ct om 60km af te leggen.

  9. Wouter63 schreef:

    Ik rijd op een buurtbus, waarin we sinds kort ook OV-pay hebben. Mooi om te zien hoeveel gemak dit geeft voor mensen die incidenteel het OV pakken. En inderdaad voor buitenlanders. Het werkt gewoon.
    En wat niet iedereen weet: contactloos betalen hoeft niet aan te staan op je bankpas, er wordt ook geen geen saldo-check gedaan.

    1. Johan schreef:

      Precies. De banken hebben het mogelijk gemaakt dat OVPay contactloos geld van bankrekeningen kan trekken waarvan de eigenaar daar nooit mee ingestemd heeft. Sterker nog: Er bestaat niet eens een opt-out. Het is op het criminele af.

  10. Tom schreef:

    Ik checkte laatst bij Amsterdam Centraal in met m’n OVkaart, dat dacht ik. Ik hoefde niet te reizen, enkel bloemen halen in het station. Bij het uitchecken bleek ik niet ingecheckt te zijn en moest ik extra 10 euro instaptarief betalen Thuis zag ik dat er pok 20 euro van m’n betaalrekening was afgeschreven, via m’n betaalpas. Het toegangspoortje las door mijn portemonnee heen de betaalpas in plaats van de OVkaart die ik tegen de scanner hield De 30 euro met pijn en moeite via verschillende websites terug gekregen.

    1. Tom schreef:

      Daar wordt dus ook voor gewaarschuwd: haal je te gebruiken kaart uit je portemonnee bij het in-/uitchecken!

      1. Arjan schreef:

        Ten eerste: niet overal word je daarvoor gewaarschuwd, eigenlijk alleen op grote stations, maar niet in de regio.

        Ten tweede: eerst kon je niet met je bankpas inchecken, dus ik snap best dat je op de automatische piloot hetzelfde doet als in alle jaren hiervoor: toen was het niet zo’n probleem als je niet je je bankpas bij je portemonnee in had.

        Ten derde: blijkbaar kun je deze functie niet uitzetten. Ik snap best dat je denkt dat inchecken met je bankpas niet werkt als je contactloos betalen uit hebt staan.

        Kortom: het zijn opstartproblemen en het is volstrekt logisch dat dit vaak mis zal gaan in het begin, ook voor de mensen die vaak met het ov reizen. Het is niet dom van mensen als het misgaat, “opeens” wordt nu ook de bankpas gescand.

        Neemt niet weg dat het een mooie ontwikkeling is, mensen moeten hun gedrag alleen wat aanpassen.

        1. Puck schreef:

          Dat is niet waar: op alle poortjes en palen op alle stations staat in twee talen dat je slechts een pas ervoor moet houden. Uit je portemonnee halen dus, anders houd je er meerdere tegelijk voor.

    2. Anoniem schreef:

      Tja, toch hardleers je pas niet uit je portemonnee halen en dan hier weer gaan klagen.

      1. Arjan schreef:

        Het is een terecht geklaag, zie reactie hierboven.

  11. Realisme graag schreef:

    Wat een zeur artikel van deze mevrouw.

  12. Juriaan schreef:

    Wat veel verwarring geeft is de gefaseerde invoering. Reizigers weten niet waar je oVpay wel en niet kunt gebruiken.

  13. Frans E.R. Eekhout schreef:

    Hemels
    Mijn vader zaliger zei eens : ” elke verandering is nog geen verbetering”, en hij heeft nog gelijk ook.
    Naast de “gewone” OV chipkaart, weer een extraatje om met het ov te reizen al is die laatste kaart ook niet feilloos, maar wel handig voor al die toeristen uit binnen- en vooral buitenland die eens met ons steeds verslechterende openbaar vervoer (moeten) reizen en van ons huidige ingewikkelde OV chipkaart systeem de ballen verstand van snappen hoe het in elkaar zit. Nederland is koploper digitaal op velerlei terreinen, maar of dat altijd zo leuk en handig is, daar kan men vraagtekens bij zetten.
    Gelukkig heeft mijn vader er geen last meer van nu hij in het Hemelse Rijk altijd vrij reizen heeft zonder pas, of zouden ze daar ook een pas vorm hebben vliegend over de schapenwolken en zich neerwaarts afvragend wat die gekke Nederlandse aardbewoners nu weer aan het uitspoken zijn…?

  14. Anoniem schreef:

    Wat een verschrikkelijk slechte column. Van een mug een olifant maken. Voor 99,9% van de doelgroep is OV Pay een verademing.

    1. Tom schreef:

      En die doelgroep vormt hoeveel procent van alle reizigers?

      1. Anoniem schreef:

        % van het aantal unieke reizigers? Ik denk een meerderheid. Als er geen NS Flex was geweest, had ik mij ook meegeteld. % van het aantal reizen op een dag? Ik denk dat hier het percentage een stuk lager ligt. Ik zie het niet voor mij dat alle forensen het in de huidige vorm handig zouden vinden.

    2. Annemiek schreef:

      Het uitvergroten van een probleem, is natuurlijk een veelgebruikt middel in columns. Dat er van een mug een olifant wordt gemaakt, betekent dus niet per definitie dat de column slecht is. Ik weet niet of het de bedoeling is dat mevrouw van Wijk hier vaker columns gaat publiceren, maar ik denk dat ze het best zal waarderen als je je kritiek in opbouwende vorm formuleert.

  15. Anoniem schreef:

    Dit is wel een heel onsamenhangend slecht geschreven stukje tekst. Hopelijk blijft het bij deze poging.

  16. Emilio Zabieta schreef:

    ze schrijven zo gewoon je geld van je rekening , dan wacht je paar weken tot je wat terug hebt. Oplichters maken misbruik van een technologie – contactloos betalen. Koop je dag kaart, week later wordt van je rekening geld eraf gehaald ( reservering ) … ga je daar bellen wordt excuses aangeboden en gezegd dat je paar weken moet wachten en dat ik ben vergeten uit te checken tenzij ik een dag kaart heb !!! IDIOTEN! oplichters hebben ze niet eens een email …. waardeloos. Dieven laatste boodschappen geld afgeschreven en aan telefoon ze gaan maar vrolijk door. Reis 1ste keer in 10 jaar en vervolgens wordt je beroofd. “Steeds slimme en makkelijke manier om mensen te gaan oplichten en maar cashen …. DENK JULLIE MENSEN HOEVEEL MENSEN MISSEN HET DAT GELD???? vuile dieven 33.60 euro van beroofd.

  17. Joviool schreef:

    Hier kocht zoon een jongeren kaart.die komt in app op gsm. Netjes in en uit gecheckt. Tot zijn verbazing dag later naast ticket nog eens 20 euro afgeschreven. Buiten zijn gsm geen bankpas ea aanwezig. In systeem is jongeren ticket nog niet verwerkt zegt men. Gaat dan via zijn ing app zegt men. Ik zeg dat ie daar helemaal geen toestemming voor geeft .ja contact Loos betalen kan ook al paar jaar. Ja duh daar kies je zelf voor een aankoop. Nu eerst een week wachten voor je je geld terug kunt vragen. Dan kan het nog 2 weken duren voor ze uit betalen. Op deze manier is kindertekening snel leeg

  18. Remco Meeder schreef:

    OVPay werkt in de basis prima. Er is echter wel een probleem met het gebruik van de app en een account. Je kan maar één pas aanmaken en als je een en/of rekening hebt is het ook lastig. Het zou ze sieren als je meerdere passen kan koppelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *