fbpx

Persoon overlijdt bij aanrijding ICE in Hamburg

11 feb 2025 17:12

Bij een aanrijding op een spoorwegovergang in Duitsland is dinsdagmidag een passagier van een ICE-trein omgekomen. Elf mensen raakten gewond. De ICE, waarin ongeveer 300 mensen zaten, botste in Hamburg op een vrachtwagen.

Van de elf gewonden is er een zwaargewond. Tien andere passagiers zouden lichtgewond zijn geraakt.

Het ongeval gebeurde op een spoorwegovergang iets ten zuiden van het Hamburgse stadsdeel Harburg. De vrachtwagen was van een bedrijf dat aan de spoorwegen werkt en was geladen met rails, die nu overal verspreid liggen.

Treinpassagiers die geen verwondingen opliepen, zijn met bussen opgehaald. De ICE was op weg van Hamburg, via Bremen, naar München. De spoorlijn is voorlopig gestremd, treinen worden omgeleid.

(c) Treinreiziger.nl 

4 1 stem
Artikel waardering
14 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
S.O. de Mieter
1 maand geleden

Er bevond zich op deze overweg kennelijk geen waarschuwingssysteem voor de machinisten dat er zich iets of iemand op de overweg bevindt. Dat bestaat in Duitsland wel, dus dat is jammer.
Gezien het grote aantal ongevallen op overwegen waarbij zware voertuigen zijn betrokken lijkt het me een goede zaak als zoiets standaard op een overweg wordt aangebracht.
Ook hier is de ravage weer enorm.

Paul Lamote
1 maand geleden
Antwoord aan  S.O. de Mieter

Er zijn in Duitsland tienduizenden overwegen.

S.O. de Mieter
1 maand geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Het gaat om Gefahrenraum-Freimeldeanlage. Dat zit in Duitsland ook niet op alle overwegen. In Nederland op geen enkele. Dat is mijn punt, gewoon beginnen.

Paul Lamote
1 maand geleden
Antwoord aan  S.O. de Mieter

Zal ik het banknummer geven zodat je geld kunt storten? Of ben je iemand die denkt dat er altijd onbeperkt geld beschikbaar is voor van alles en nog wat?

Laatst bewerkt op 1 maand geleden door Paul Lamote
S.O. de Mieter
1 maand geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Als Duitsland het kan betalen kunnen wij dat toch ook?
En wat denkt u dat zo’n ongeval kost en wat voor ellende het veroorzaakt?
Denk nog eens even terug aan het ongeval bij Voorschoten en probeer u voor te stellen hoe de situatie was geweest als die trein propvol reizigers had gezeten!
De reizigers van deze ICE hebben alle geluk van de wereld gehad dat de trein niet is ontspoord. Waarschijnlijk heeft de machinist de snelheid nog wat terug kunnen brengen want er is stevig geremd, maar dat lukt niet altijd.

S.O. de Mieter
1 maand geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Verder is er geld genoeg voor maatschappelijke voorzieningen maar het wordt al decennia niet opgehaald.
De ‘verwennerij’ van bedrijven, vermogenden en aandeelhouders heeft ertoe geleid dat de belasting- en premiedruk in Nederland  onder het Europees gemiddelde ligt (bron; cbs).

Joris
1 maand geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Groter land, meer mensen dus meer Geld …. Maar het feit dat jij overal op reageert zegt voor mij genoeg… Geen werk niks

lezer
1 maand geleden
Antwoord aan  Joris

Zelf verwijderd

Laatst bewerkt op 1 maand geleden door lezer
lezer
1 maand geleden
Antwoord aan  Joris

Je hebt trollen, en de meest vervelende trollen vind ik degenen die een inhoudelijke discussie proberen te traineren door mensen dan op de persoon aan te gaan vallen.

Dries Molenaar
1 maand geleden

Waarom is dit hier nieuws? Komen alle treinbotsingen in Europa nu op de site?

N...
1 maand geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Gelukkig zijn er zo weinig dat Hildebrand daar niet overwerkt van raakt :).

Frak
1 maand geleden

Opmerkelijk dat er nog overwegen zijn op trajecten voor hogesnelheidstreinen.

Dries Molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  Frak

Niet alles is HSL waar HST rijden.
Hier rijden ze met rangeertreinen bij 15km/h nog op een duidelijk zichtbare vrachtwagen.

Laatst bewerkt op 1 maand geleden door Dries Molenaar
Arjan
1 maand geleden
Antwoord aan  Frak

De overweg ter plekke mogen de treinen met 140 km/h rijden. Het stuk spoor word ook gebruikt door regionale treinen. Als ik het goed heb bevatten in Duitsland trajecten waar harder gereden mag worden dan 160 km/h geen overwegen. Dit in verband met de veiligheidsrisico van de impact bij aanrijdingen.