Foto: Stefan Verkerk

Vanaf 2024 mogelijk sneltrein Arnhem – Doetinchem

Een sneltrein tussen Arnhem en Doetinchem is kansrijk als het spoor tussen Didam en Doetinchem de Huet wordt verdubbeld. Dat meldt de provincie Gelderland op basis van een eerste onderzoek. De provincie gaat de haalbaarheid van de sneltrein nader onderzoeken.

Als de sneltrein er komt, dan is dat op z’n vroegst in 2024. De snelle trein moet dan 13 tot 20 minuten sneller zijn dan de bestaande stoptrein. Het idee is dat de trein alleen in de spits gaat rijden, en na Doetinchem door rijdt als reguliere stoptrein naar Winterswijk. Als het plan doorgaat stijgt het aantal treinen tussen Arnhem en Doetinchem naar 5 treinen per uur. Het aantal treinen tussen Doetinchem en Winterswijk wijzigt niet. Wel krijgen die reizigers in de spits een snellere verbinding met Arnhem.

Om de sneltrein mogelijk te maken moet het spoor tussen Didam en Doetinchem de Huet verdubbeld worden. De aanleg kost naar schatting tussen de 63 en 80 miljoen euro. De kosten voor het verbeteren van de veiligheid van overwegen en een mogelijke tunnel in de Europaweg in Doetinchem komen hier nog bij. “Daarom moeten we samen met alle partijen eerst meer onderzoek doen. We bekijken ook of de winst voor de reizigers en de regio opweegt tegen de kosten”, laat de provincie weten.

Tussen Arnhem en Doetinchem rijden op dit moment vier treinen per uur: twee van Breng, en twee van Arriva.

 

11 gedachten over “Vanaf 2024 mogelijk sneltrein Arnhem – Doetinchem”

  1. Zevenaar schreef:

    Met of zonder stop in Zevenaar? Anders zou Zevenaar ook ETMET kunnen krijgen

    1. Puck schreef:

      Er rijdt al een sneltrein van Abellio tussen Zevenaar en Arnhem. Die logica volgend zou deze sneltrein daar dan ook moeten stoppen.

    2. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Geen idee. ETMET gaat natuurlijk wel van een tien minuten patroon uit, ende sneltreinen zullen vast vlak voor de stoptrein vertrekken, verwacht ik zo. Ik schat zelf ’12, ‘3, ’15, ,’15, ’15 achtig patroon.

    3. dries molenaar schreef:

      ligt dat überhaupt aan hetzelfde spoor?

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Ja, de trein Arnhem – Doetinchem – Winterswijk rijdt via Zevenaar.

  2. keesdewaal2006 schreef:

    Welke stations worden er dan geschrapt?

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      De stoptrein blijven overal stoppen, waar de sneltrein moet gaan stoppen, heeft Gelderland nog niet genoemd (in het persbericht), maar ik kan mij voorstellen dat dit ook nog niet precies vast staat.

  3. Wim Lubbers schreef:

    Over een jaar of 7 is het zover. Ik kan niet wachten. Nooit meer (in het weekend) 27 minuten wachten vanuit en naar Den Bosch. Het wordt wel nog krapper op het tweesporig stukje van Arnhem Centraal tot even voorbij Velperpoort, omdat er ook de nodige goederentreinen bijkomen.

  4. dries molenaar schreef:

    Verbeteren van overwegen is toch gewoon ze op te heffen? Bijzo’n vernieuwing moet dat drastisch worden toegepast.

  5. Anoniem schreef:

    Aan een provincie bestuur dat iets gaat onderzoeken dat eind jaten 60 vorige eeuw al is gedaan heb ik niets. Is alleen maar om de Duitse vetboerder te verblijden. Als dit echt gebeurd allern NEDERLANDSE vervoerder toestaan Arriva bakt er niets van DB is alleen goed in het vervoeren van mensen naar gaskamer

  6. EGrafland schreef:

    Beste “Anoniem”, grote held en intellectueel van mij,
    ik moet je teleurstellen: de DB is opgericht op 7 september 1949 en heeft géén ervaring met personenvervoer richting gaskamers. Gelukkig maar, zou ik haast zeggen, want de ervaring met dergelijk vervoer door eerdere Duitse spoorwegmaatschappijen waren uiterst negatief. De Nederlandse trams en politieauto’s waarmee de passagiers naar het station werden gebracht waren inderdaad nog gerieflijker, en dat wil natuurlijk wel wat zeggen.
    Maar goed, dat is waarschijnlijk allemaal klein bier (d.w.z., bier waarvan je geen vetboerder wordt) vergeleken met al het leed dat jou is aangedaan door Arriva en DB. Ik wil niet zo smakeloos zijn om jouw intense misère met het eerder genoemde Reichsbahn-ongemak gelijk te stellen en te bagatelliseren. Neen, ik heb zelfs een opbeurend bericht: deze post gaat over Intercity-vervoer en daarbij is vervanging door particuliere of ‘particuliere’ maatschappijen voorlopig nog niet aan te orde.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.