fbpx
Foto: Martin de Jongh / archieffoto

ProRail bereidt zich voor op herfststorm Ciarán: extra materieel en personeel ingezet

01 nov 2023 15:22

ProRail gaat donderdag extra sleepvoertuigen en personeel op het spoor inzetten vanwege storm Ciarán. ProRail zet een extra wegsleeplocomotief in voor als treinen door het slechte weer stranden op het spoor. Ook heeft de spoorbeheerder Unimogs tot zijn beschikking: een soort kleine vrachtwagens die op het spoor kunnen rijden om treinen weg te slepen.

De Unimogs kunnen pas sinds 1 oktober gebruikt worden, omdat er een speciale training nodig is om de voertuigen te besturen. Een woordvoerder zegt dat ProRail ook genoeg bestuurders klaar heeft staan voor donderdag. Ook wordt er op een aantal plekken extra personeel ingezet om eventuele storingen af te handelen.

Reisplanner checken

Vooralsnog lijkt de verwachte storm geen invloed te hebben op de dienstregeling, laat de NS weten. Een woordvoerder zegt dat de spoorwegmaatschappij de weersverwachting “nauwlettend” in de gaten houdt. De NS raadt reizigers wel aan om regelmatig de reisplanner te raadplegen.

Voor automobilisten heeft ANWB alvast een thuiswerkadvies afgegeven voor morgen. Omdat veel bomen nog volop blad hebben, is de kans op omvallers groter, zegt NOS-weervrouw Roosmarijn Knol. Dat risico heeft ook gevolgen voor het spoor.

0 0 stemmen
Artikel waardering
24 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Eric
11 maanden geleden

Zou dat echt lukken, met zo n Unimog?

Is een relatief licht vrachtwagentje

Arian
11 maanden geleden
Antwoord aan  Eric

Met een krachtige motor!!

Dries Molenaar
11 maanden geleden
Antwoord aan  Arian

Het is meer de extreem lage versnelling.

Rudy
11 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Het adhesiegewicht is ook heel belangrijk en dat is erg laag voor een Unimog. Het wordt dus in een lage versnelling slippen.

Annemiek
11 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

@Rudy. Als het grootste moment dat gevraagd wordt, wordt bereikt wanneer de 0 touren worden benaderd, dan is het juist dom om met veel slippen te gaan rijden.

Dries Molenaar
11 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

er is over nagedacht. Men is niet gek bij Unimog en Benz. Unimogs doen dit al decennia. En veel meer.
Weg met die Landrovers en Toyota’s. Benz doet het beter.

Johan
11 maanden geleden
Antwoord aan  Arian

“Vooralsnog lijkt de verwachte storm geen invloed te hebben op de dienstregeling, laat de NS weten.”

Famous last words.

Rudy
11 maanden geleden
Antwoord aan  Johan

Bij iedere storm horen een aantal eigenwijze spoorbomen die dwars gaan liggen. En daarna hebben ze een week nodig om de bovenleiding te herstellen.

A.M. Berben
11 maanden geleden

@ Eric: Ja dat lukt zeker.
Unimogs worden al jaren gebruikt voor rangeertaken op bijvoorbeeld industrieterreinen waar geen eigen locomotief is gestationeerd.

Baardstaart
11 maanden geleden

Morgen hoef ik gelukkig niet met de treinen laten we morgen even verder hebben hoe het spoor morgen is verlopen met Ciaran.

Rudy
11 maanden geleden

Dit is wel heel bijzonder. ProRail gaat een poging doen om het treinverkeer in stand te houden. Normaal is dat het treinverkeer bij voorbaat wordt stilgelegd en de daarop volgende week slecht een beperkte dienstregeling worrdt gereden.

Die extra wegsleeploc kan het beste in Groningen gestationeed worden. Dat is de plaats die het verste van de mogelijke inzet gebied weg ligt. Wat doe je met ‘e’en wegsleeploc? Ieder knooppunt hoort er ‘e’en te hebben. Dat zijn er dan een stuk of twintig diesellocs.

Het is wel even wennen deze totale gedragsomslag van ProRail.

Bert Sitters
11 maanden geleden
Antwoord aan  Rudy

Niet overal in Nederland zijn de stormverwachtingen gelijk. Zo zijn Overijssel, Drenthe en Groningen gewoon groen.
KLM schrapt wel alle vluchten, maar Schiphol ligt niet ver van de westkust.

Allan Kleiweg
11 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Bert, kijk toch uit ! Het serieus aanvoeren van redelijke en rationele argumenten zal je niet in dank worden afgenomen door de chronisch achtergestelden (iedereen buiten de Randstad). Je lokt klaagzangen uit en dramatisch gekreun uit de rustiger delen des lands uit, die inhoudelijk kant nog wal raken, maar als uitingen van een vermeende culturele identiteit toch gerespecteerd dienen te worden.

Annemiek
11 maanden geleden
Antwoord aan  Allan Kleiweg

Wat feiten opnoemen is volgens jou gelijk aan het aanvoeren van redelijke en rationele argumenten? Waar is je verstand.

Het is altijd lachen om mensen uit de regio Rotterdam die denken dat ze met dedain kunnen spreken over de rest van het land. Terwijl ze niet in de gaten hebben dat ze zelf in het deel van het land wonen waar men op neerkijkt.

Allan Kleiweg
11 maanden geleden
Antwoord aan  Allan Kleiweg

En exact als verwacht, bevestig je met je zure commentaartje, wat ik hierboven Bert aanreikte. Tja, wie voorspelbaar is, is ook erg makkelijk manipuleerbaar, hè ? Sinds de aanvang van de Wederopbouwperiode stroomt er een unieke energie door Rotterdam, die de stad doet bruisen en knetteren als geen ander. Toch bezoek ik ook graag steden als Breda, Eindhoven, Groningen, Maastricht, Nijmegen en Zwolle, die ook bruisen. En van mij ook geen kwaad woord over steden als Delft, Utrecht en Zierikzee, die mij al bekoren door alleen maar erg mooi te zijn.

Ik ken de geschiedenis van mijn geboortestad Rotterdam redelijk, en kan alleen beamen dat die stad van midden 19de tot midden 20ste eeuw, een vrij lelijke werkstad was waar de meeste aandacht uitging naar de haven en industrie. Een rijke bebouwing kende Rotterdam haast niet. Maar het lelijke eendje van weleer heeft zich in de afgelopen 75 jaar getransformeerd tot een prachtige en vooral krachtige zwaan; tot een heuse parel, een briljant, zeg maar gerust, een onstuitbare groeidiamant. Dat alles omdat de megahaven, Rotterdam tot een rijke stad heeft gemaakt.

Ook jouw kleding, jouw elektrieke apparaten en jouw geïmporteerde levensmiddelen, zijn door de Rotterdamse haven gekomen, evenals je eventuele Aziatische of Amerikaanse auto. En alle verbrandingsmotoren, van bromfiets, boerentrekker tot vliegtuig, reutelen dankzij de olieproducten van de vijf (!) Rotterdamse olieraffinaderijen. Rotterdam levert in z’n eentje al 10 % van de hele Nederlandse economie. En daar pluk ook jij dagelijks de vruchten van.

Annemiek, geen enkele ooit door jou voor dit platform geschreven regel, bracht mij ooit tot een glimlach. Nooit heb ik je kunnen betrappen op een verrassend nieuw perspectief of een relevante historische context. Enige empathie is je kennelijk vreemd, je teksten zijn vooral gericht op het negatief bejegenen van personen. Als irritant keffertje speel je desondanks hier een nuttige rol. Want zoals het gezegde wil; “De mooiste rozen groeien op de mestvaalt”.

Annemiek
11 maanden geleden
Antwoord aan  Allan Kleiweg

@Allan Kleiweg. Fijn dat je je zo thuis voelt in het ghetto, waar alles wordt gedaan vanuit een minderwaardigheidscomplex. Die haven is alsof je trots bent op een achtertuin die grenst aan een kerncentrale.

Allan Kleiweg
11 maanden geleden
Antwoord aan  Allan Kleiweg

Wat triest is het eigenlijk dat je jezelf meent te moeten verlagen tot krampachtige diffamatieve uitingen over een deel van ons land dat je kennelijk niet goed kent. Voor mij is je dominante gedrag (jij bepaalt wat goed en slecht is) een bewijs van onvermogen om op voet van gelijkheid met andere mensen te discussiëren. Nou ben ik vrij slecht in onderwerping, dus je treurige gesputter maakt op mij geen enkele indruk. Het ondermijnt alleen mijn respect voor je. Ik hoef het niet eens te zijn met iemands mening, om deze te kunnen respecteren. Ik hoef daarvoor de achterliggende redenering niet eens te begrijpen. Maar er zijn uiteraard grenzen.

Grappig dat uitgerekend jij een woord als ‘minderwaardigheidscomplex’ gebruikt. Als er één regio bij herhaling zich valselijk verschuild achter een vermeend slachtofferschap, dan is het toch wel aantoonbaar het noorden van ons land. Ben je je er van bewust dat onze gastheer hier, ene Engelbert, Charles-Christiaan, eh, Hildebrand van Kuijeren, ook in dat ‘ghetto’ woonachtig is ? Wat dan vervolgens voor jou geen bezwaar blijkt om van dit platform gebruik te maken. En toch voel ik een weinig compassie voor mensen die lijden aan hysterie en hypocrisie. Op naar de volgende ronde !

Tom
11 maanden geleden
Antwoord aan  Allan Kleiweg

@Allan Kleiweg om 15:34 uur:
Hildebrand woont niet meer in het noorden des lands, maar in een jou vast bekende plaats in het westen des lands, zoals hij in sommige van zijn reacties heeft genoemd.

Annemiek
11 maanden geleden
Antwoord aan  Allan Kleiweg

Prachtig, die krankzinnige vorm van rancune, die triviale zaken blijkbaar bij je oproept.

Treinverkeersleider
11 maanden geleden

Als treinverkeersleider kan ik je vertellen dat wij er alles aan doen om zoveel mogelijk te blijven rijden. Echter is dit niet meer mogelijk wanneer er sprake is van gevaar, wat voor jullie veiligheid zeer belangrijk is om daar rekening mee te houden. Ik hoop dat het morgen mee mag vallen en dat iedereen op zijn of haar bestemming aan mag komen.

Annemiek
11 maanden geleden

Mijn complimenten. Tot nu toe zijn er minder verstoringen dan op een normale dag vol overmacht op het spoor.

David
11 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Kan dit volledig beamen. Buiten een a twee treinen die met +5 binnenkomen door voorzichtig rijden (volkomen logisch) lijkt het erg goed te gaan tot nu toe.

Brabo
11 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

En dat terwijl de storm in Brabant juist een stuk heviger is dan gisteren nog werd voorspeld. Het gaat hier behoorlijk zwaar tekeer en ik kijk met enige flinke zorg naar de bijna 20 meter hoge boom vlak voor mijn huis.

Baardstaart
11 maanden geleden

Als ik de NS kaart zie rijdt er nog behoorlijk wat. Alleen rond Arnhem is het volledig puin. Het had idd vele malen slechter gekund. Zeker dat de KNMI de storm toch ietwat onderschat heeft.