Foto: Stefan Verkerk

ProRail staakt omstreden veiligheidscampagne

klok 08 apr 2019 12:12

ProRail staakt de omstreden veiligheidscampagne ‘Victim Fashion – Created by accident’. De spoorbeheerder zegt dat het doel van de campagne is bereikt.

Kritiek

ProRail toonde nagemaakte beschadigde kleding die jongeren droegen toen ze slachtoffer werden van een treinongeluk. De spoorbeheerder wilde zo tieners waarschuwen voor de gevaren op het spoor, maar er kwam veel kritiek op de campagne.

“Onnodig hard”

De campagne deed veel stof opwaaien. Veel machinisten en nabestaanden van slachtoffers van een treinongeluk schrokken van de beelden die werden gebruikt. Ook staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) veroordeelde de nieuwe veiligheidscampagne en noemde deze “onnodig hard”.

Realistisch

ProRail zegt nu dat de boodschap bij de jongeren is aangekomen. De spoorbeheerder zegt zich “bewust te zijn van de heftigheid van de campagne”. Er is volgens ProRail gekozen voor een “impactvolle en realistische benadering” om zo door te dringen tot de “leefwereld van een lastig te bereiken doelgroep”.

NS

NS liet eerder weten overvallen te zijn door de campagne, maar zegt nu blij te zijn dat ProRail met de campagne stopt. De twee partijen zijn in gesprek gegaan. “De NS heeft, in het belang van onze collega’s, aangegeven de volgende keer vroegtijdig bij het opzetten van een campagne betrokken te willen worden”, aldus de NS.

8 gedachten over “ProRail staakt omstreden veiligheidscampagne”

  1. Eduard de Jong schreef:

    Campagne was onsmakelijk, weerzinwekkend, walgelijk en ongepast. Goede aanleiding om per direct afscheid te nemen van degene(n), die verantwoordelijk zijn voor een dergelijke wanprestatie, waarbij Eringa het enig juiste voorbeeld kan geven.

  2. BiggerNub schreef:

    Wel raar. Roken is slecht voor je gezondheid en daar moeten dit soort beelden gebruikt worden om een bepaalde doelgroep te bereiken.
    En dit is opeens smakeloos. Hoewel het doel is om een bepaalde doelgroep van dood en invaliditeit te doen willen beschermen.
    Dus als het om roken gaat mag je wel geamputeerde armen longen en benen laten zien. Maar hier mag je niet laten zien wat een trein kan doen met je leven(kleding).
    Dit heet duidelijk weer meten met 2 maten.

    1. Martijn Kösters schreef:

      Een anonieme long in welke toestand dan ook zal niemand aan een traumatische ervaring zoals een ‘aanrijding met een persoon’ doen herinneren.

      Ik kan me goed voorstellen dat deze campagne voor machinisten en hulpverleners kwetsend is.

      1. Van Stoffelen schreef:

        Eerder andersom. Als ik machinist was, zou ik willen dat alle mogelijke middelen ingezet werden. Opdat zoveel mogelijk andere machinisten gespaard blijven.
        Het lijkt tegenwoordig wel trend om problemen vooral te negeren en lekker hard schande te spreken van de mensen die er iets aan willen doen.

        1. johan II schreef:

          U hebt geen idee hoe trauma werkt.

          Een goede campagne bereikt mensen zonder mensen te misbruiken. Heeft geen nadelen.

          De verwarring is dus irrelevant, want gevolg van domme keuzes (het lijkt OV wel, ha!).

          De campagne is in oorsprong al dom en ondoordacht. De campagne is immers volgens ProRail gericht op ‘spoorlopers en ander waaghalzen’. Dat zijn andere mensen dan ‘zelfdoders’.

          De discussie gaat nu wel over zelfdoders omdat de reclamemakers, incl Prorail directie en woordvoerders, (kleding van) zelfdoders gebruiken. Kortom scoren over de ruggen van ‘zelfdoders’. En dus hun nabestaanden, betrokken machinisten en hulpverleners.

          Zelfdoding is sowieso bijna altijd traumatisch voor nabestaanden. Is schandelijk, dit te misbruiken voor andere doelgroep.

          Er is trouwens geen zelfdoder die het een zorg zal zijn hoe zijn kleren eruit ziet na zijn/haar dood. Dus in die doelgroep heb je sowieso nul effect (terwijl ProRail dat wel suggereert “door te dringen tot de leefwereld van een lastig te bereiken doelgroep”).
          Dat is mede het trieste, men heeft zich volstrekt niet verplaatst in de mensen (het lijkt OV wel, ha!), niet een seconde over nagedacht, gevoeld. Gewoon de wolk van je eigen briljante ego volgen,’de briljante strateeg, reclamemaker, opvoeder, fotograaf, of wat dan ook, de briljante Pier met suggestieve prietpraat als “impactvolle en realistische benadering”, “bewust te zijn van de heftigheid van de campagne”, “leefwereld van een lastig te bereiken doelgroep” en ander aantoonbare kolder/grootspraak.

          De arrogantie spreekt uit alles, ook uit de verklaring ij het terugtrekken van de campagne.
          Alles negeren, alles stante pede vertalen als precies in hun opzet passend. Ongetwijfeld werkelijk menend dat de reuring (het overstuur zijn van machinisten/nabestaanden) wijst op hun opzet/visie. Ultieme politiek.

          Volkomen blind.

          En de wereld weer een beetje ongevoeliger maken.

        2. johan II schreef:

          Ben heus wel een fan van Pier hoor, met zijn onbevangen daadkracht. Laat zich wel makkelijk zand in de ogen strooien, door ‘deskundigen’, en zijn eigen (ultra miniscule 😉 ego kietelen.

  3. Roald schreef:

    Zo kennen we Pier en zijn kompanen weer. Rücksichtlos en kort door de bocht, alles voor het eigen gelijk.

    Wij zijn er voor de infrastructuur en niet voor wie daar mee te maken hebben.

    1. Van Stoffelen schreef:

      Nouja, Prorail krijgt wel de schuld als de overwegen niet veilig genoeg zijn. Terwijl de overweg er vaak niets aan kan doen dat mensen willens en wetens de lichten en bomen negeren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.