ProRail wil Europese treinen naar Songfestival
15 okt 2019 9:49
ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat doen een oproep aan de gehele Europese spoorsector om mee te denken over het opzetten van speciale internationale treinen rond grote internationale evenementen. Nederland neemt het voortouw rond het Europese Songfestival.
Speciaal loket
Om extra directe treinen naar Rotterdam mogelijk te maken komt ProRail met een speciaal loket voor vervoerders om het totale Europese treinpad te regelen, wat veel administratie kan schelen. ProRail wenst directe treinen naar bestemmingen als Barcelona, Milaan, Praag, Wenen en München. Maar ook Moskou en Stockholm staan op het wensenlijstje. Onduidelijk is echter op welke routes er daadwerkelijk extra treinen zullen komen.
Nieuwe treinverbindingen
In een grijs verleden – bijvoorbeeld tijdens de viering van 150 jaar spoor in 1989 – kregen treinen zonder Nederlandse beveiliging ontheffing. Een woordvoerder van ProRail verwacht dat nu vanwege de veiligheid niet mogelijk zal zijn, maar benadrukt dat er heel veel wel kan. “Het is de bedoeling dat we in Rotterdam treinen gaan zien die er niet eerder waren”.
Staatssecretaris
Staatssecretaris Stientje van Veldhoven steunt het idee van ProRail. “Op korte afstanden binnen Europa moet de trein voor reizigers niet alleen de meest duurzame, maar vooral de meest aantrekkelijke optie worden”, aldus de staatssecretaris. “Op sommige verbindingen is dit al zo; fans van het songfestival die uit Parijs komen, staan straks binnen drie uur in het centrum van Rotterdam. Zo’n comfortabele, snelle verbinding willen we natuurlijk naar veel meer steden in de landen om ons heen.”
Andere evenementen
ProRail hoopt dat het loket voor Europese vervoerders een succes gaat worden, zodat het bij andere evenementen zoals de Formule 1 of het EK2020 herhaald kan worden.
Wel leuk. Nu maar kijken welke treinvervoerder het leukste voor de dag komt (bijv met beschildering of disco) en daar “douze points” voor geven. Iets voor de RET: op de lijn naar Ahoi ook leuke internationale trams voor en tijdens het Songfestival inzetten.
Het is alleen wel jammer dat die niet zelf naar Rotterdam kunnen rijden
Dan hierheen halen.
gewoon diverse trams uit Europa in Rotterdam in zetten in de periode van songfestival en ook uit Den Haag en ehh 020 de nieuwe 5G inzetten is gelijk mooie proef voor een nieuwe tram om te testen
De NS mogen ook wel extra trein(en) inzetten naar het Oost en Noord Nederland(tijdens SOngfestival.
Trams naar Ahoy’ ? Het zal toch de metro worden. De eerste van Nederland.
Als dat niet lukt, dan maar misschien met de postkoets? Of zijn er leukere ideeen?
Leuk initiatief om gebruik van hogesnelheidsnachttreinen te stimuleren. Maar omdat in het verleden zijn eigen stroomsysteem, beveiligingssysteem en bepaalde regelgeving had is dat niet zo simpel.
De Thalys kan in principe met ontheffing naar station Barcelona Sants AVE rijden. Want op de HSL Perpignan – Barcelona rijdt het op normaal spoor en onder 25 KV. En de ondergrondse deel van Barcelona Sants AVE heeft 6 normaalspoor lijnen.
Maar omdat de Thalys niet beschikt over ASAF (nationale Spaanse beveiligingssysteem) kan het niet tot Barcelona Sants AVE. En misschien is de airconditioning in de Thalys niet berekend op de heetste Spaanse zomertemperaturen.
Hogesnelheidsnachttreinen moet zijn hogesnelheidstrein.
Een hogesnelheidsnachttrein lijkt mij (zeker voor Barcelona) nog best een goed idee. Als deze om 23u savonds vertrekt denk ik dat deze tussen 7 en 8 s’ochtens aankomt. Dat lijkt me prima voor en nachttrein
Op een ander artikel van Treinreiziger.NL van 7 oktober is te lezen dat de Spaanse infrabeheerder ADIF kijkt naar een mogelijkheid van een hogesnelheidsnachttrein. Tot nu toe schijnt dat niet mogelijk te zijn vanwege onderhoud aan HSL. Uiteraard ook heel belangrijk.
Maar mocht de onderzoek van ADIF positief zijn over een hogesnelheidsnachttrein kan er mogelijk een markt zijn voor een verbinding Barcelona – Amsterdam. Mits de Franse infrabeheerder meewerkt.
En de Spaanse Staatsspoorwegen heeft veel ervaring met Talgo nachttreinen. Overdag heb je 11 uur nodig tussen Amsterdam – Barcelona met een overstap in Parijs. Of een overstap in Lyon en Brussel. Een hogesnelheidsnachttrein kan iets rustiger aan doen. Waardoor afhankelijk waar de hogesnelheidsnachttrein meer of minder dan 11 uur nodig heeft.
Het wordt slapen in een stoel want HST slaaptreinen (met bedden) zijn er geloof ik niet.
De Talgo Tren Hotel kan 220 km per uur.
Bestaan ze nog na dit:
https://www.railwaygazette.com/passenger/talgo-to-convert-night-trains-for-high-speed-day-use/45907.article
China heeft diverse hogesnelheidsnachttreinen. Die halen 250 km/h.
https://www.travelchinaguide.com/china-trains/high-speed/sleepers.htm
De Talgo Hogesnelheidsnachttreinen bestaan nog. Ik heb ze deze zomer nog gebruikt om vanuit Galicië naar Barcelona te reizen, die rijdt vanaf Zaragoza gewoon over de HSL 200 of 250 km/h.
Daarna ging ik met de TGV naar Parijs en door naar Nederland. Helaas is de aansluiting op Barcelona te krap om gegarandeerd te worden. Met een beetje (Europese) politieke wil, zou internationaal nachttreinverkeer veel aantrekkelijker kunnen zijn, om te beginnen door ervoor te zorgen dat alle (en dus ook korte) aansluitingen gewoon gegarandeerd worden, desnoods laten ze je met een latere trein meerijden.
Als de staatssecretaris wilt dat de hogesnelheid(trein) de aantrekkelijkste optie moet in de spoorwereld veel gestandaardiseerd worden door
overal ETCS in te voeren
Perron overal even hoog hebben (76 cm) te hebben
een trein te hebben die in vele landen kan rijden. Goed voorbeeld zijn de Talgo treinen die zowel op normaal – en breedspoor kan rijden, verschillende stroomsystemen kan rijden, verschillende beveiligingssystemen, zowel op geëlektrificeerde als niet geëlektrificeerde spoorlijnen kan rijden enz.
Hanzeboog2012 schreef:
> Perron overal even hoog (76 cm) te hebben
= Perron overal even hoog (55 cm) te hebben.
Alleen Nederland, België en Noorwegen hebben overwegend 76 cm.
De rest in Europa heeft ofwel 55 cm, ofwel een mix van beide.
Zie je hoe het historisch gegroeid is. In de luchtvaart denken ze internationaal. In de spoorwereld dachten ze zeer lang nationaal. Die erfernis verandert je niet in een zeer korte periode.
Waar in de luchtvaart veel dingen op mekaar lijken is het in de Europese spoorwereld veel verschillen. Dat maakt het werken in de luchtvaart efficiënter en makkelijker.
En welke is het makkelijkst om nog met een rolstoel de trein binnen te geraken.
Dat is afhankelijk van de soort trein.
Trein en perron moeten bij elkaar passen.
55 cm is de hoogte van het benedendek van een dubbeldekker.
76 cm is de hoogte van vele enkeldeks treinen, zoals onze nieuwe Sprinters.
Echter, die nieuwe Sprinters zijn ook voor 55 cm perronhoogte te maken, maar dubbeldekkers i.c.m. 76 cm wordt moeilijk.
Breedspoor is er alleen in Spanje en er is geen noodzaak om overal zich aanpassende treinen te laten rijden. Rusland laten we maar even.
… en in Finland.
Dat zal treintechnisch meer naar Rusland hangen dan naar Europa. Hoewle ze zelf liever Europees zijn.
@dries molenaar
Fraaie theorie, maar de spoorbreedte in Finland is niet gelijk aan die in Rusland. De Baltische staten, Wit-Rusland en Oekraïne hebben wel Russisch breedspoor.
Ierland en Noord-Ierland hebben overigens ook breedspoor, maar het is überhaupt wat lastig om van daar een trein naar Rotterdam te krijgen.
Die Johan, wikipedia: “The Finnish railway network consists of a total of 5,919 km of railways built with 1,524 mm (5 ft) Russian gauge track.”
Met de Brexit zou het wel opportuun zijn trein-veerboten naar Ierland te laten varen. Vanuit Europoort of Frankrijk. Voorlopig zal men vanuit Europoort starten met veerdiensten voor truck’s. Dat hadden ze veel eerder moeten doen. Dat spaart zoveel km’s en werkuren.
@dries molenaar
Destijds wel ja, alleen is de Sovjetunie meer dan een halve eeuw geleden omgegaan van 1524mm naar 1520mm en dat is wat nu bedoeld wordt met Russisch breedspoor. Finland is het enige land waar het spoorwegnet nog een spoorwijdte van 1524mm heeft.
Een veerboot vanuit Ierland kan best, maar ik zie er het nut niet van in om daar een trein op mee te nemen.
Wikipedia wordt geterroriseerd door betweters en ik ga er maar van uit dat het wiki-lemma klopt.
4 mm op 1500 is gewoon binnen de speling.
Het songfestival is volgend voorjaar
En dat Prorail dan meteen ook oproept de spoorgebruikstarieven te verlagen voor alle treinvervoerders nu we toch internationaal bezig zijn, kunnen de NL bedevaarten weer meedoen en NL nachttrein ondernemers.
hear, hear!
Als er toch treinen voor het komende Eurovisie Songfestival gecharterd worden, maak daar ook bijpassende Songfestivalliedjes over! Nederland mag het evenement na 44 jaar eindelijk weer organiseren, dus zingend naar de wedstrijd in Rotterdam moet ook als een trein gaan lopen!
Wat zal het leuk zijn als er op de stationspiano s in Nederland al liederen gespeeld gaan worden die op het komende zangfestijn gezongen en gespeeld gaan worden. Dan komt iedereen zodoende meer in de stemming van deze grotere muzikale bijeenkomsten.
We hebben nu de verlengde B-lijn oftewel het vernieuwde Hoekse Lijn-metrotraject dat de kandidaten makkelijk en snel naar Hoek van Holland, Maassluis, Vlaardingen en Schiedam kan brengem. Mooie reclame voor deze Westhoek van Zuid-Holland, waar iedere artiest inspiratie van kan op doen. Ook mooie reclame voor RET, NS en de gemeenten Rotterdam en omgeving! Er is een Hotel in Maassluis, B en B in deze stad en ook Vlaardingen, Maassluis, Capelle aan den IJssel, Rotterdam en Schiedam hebben hotel of slaapaccommodaties in overvloed.
Hopelijk wordt het Songfestival komend jaar een succes, niet alleen op muzikaal vlak ! Maar ook qua toerisme in deze drukke regio!
Nog even geduld, maar in mei 2020 barst hier het feest los!
Guus Meeuwis kan zijn liedje Per Spoor zingen (Kedeng Kedeng). 😉
Het is toch het EOROVISIE songfestival?
kDacht altijd dat dat iets voor de TV was! Daar hoef je toch helemaal niet heen met de trein?
Dat is de naam, en is dus het Europese songfestival. Meeste mensen zullen inderdaad via tv kijken. Als al die mensen naar Rotterdam hadden willen komen, hadden we alle vluchten van Schiphol naar Rotterdam kunnen verplaatsen en dan nog steeds te weinig capaciteit gehad.
Maar waarom MOETEN er ueberhaupt zo nodig treinen heen? Je kunt thuis ook naar een ander programma kijken immers. 😀
@Peter.
De organisatie heeft 3000 hotelkamers in Rotterdam gereserveerd voor alle deelnemers betrokkenen bij de organisatie en bijzondere gasten. Dan is er ook nog de pers.
Ahoy Arena heeft 16.000 zitplaatsen. Er zijn twee halve finales en een finale. De bezoekers komen uit heel Europa. Gaat dus om een groot aantal mensen die vervoerd moeten. De trein is een uitstekend middel om ingezet te worden voor dit vervoer.
Ik vraag me af hoe ProRail dat wil gaan doen aangezien er niet veel treinen zijn die Het Nederlandse beveligings systeem hebben. En dat ProRail zegt dat ze geen ontheffing geeft werkt ook de oplossing om via de hsl te komen met ertms en het laatste stukje op Rotterdam centraal zonder beveiliging te rijden tegen. Misschien een simpele atb-e module inbouwen die museum locomotieven in sommige gevallen ook hebben. Hetzelfde in ieder geval een gedoe worden om dat te regelen.
Bij de grens kun je toch gewoon een Nederlandse loc voor de trein zetten? Je kan zelfs de andere loc meenemen. Die moet op de terugreis natuurlijk wel vooraan komen.
HEt zal nog een een gedoe worden. Het zal uiteindelijk maar van een paar lokaties lukken tenzij iedereen het heilige vuur krijgt en ze ook uit Spanje en Italië zouden komen. Wanneer en hoelang komen ze, zijn er meerdere treinen en waar worden die gerangeerd voor de retourrit. En kunnen al die mensen hotels vinden? Of moeten het Jazz treinen met slaapplaatsen worden?
Milaan, Praag, Wenen, Munchen moet toch ook kunnen met getrokken treinen?
En op grote delen van deze verbindingen ontbreekt HSL.
Mee eens. Er zijn tegenwoordig zoveel interoperabele locomotieven op de (lease)markt dat dit geen probleem zou moeten zijn.
Ook zijn er tegenwoordig veel machinisten met meerdere bevoegdheden actief die deze treinen over grote afstanden mogen rijden.
Locs zijn het probleem niet. Rijtuigen ook niet.
Wel een probleem is dat er geen Europees eenheidsstuurstandrijtuig bestaat, waarmee elke locomotief kan worden bediend, ongeacht het land waar die vandaan komt.
Als de rijrichting verandert (bv. bij kopstation), moet de loc dus omlopen of worden gewisseld.
Of aan beide kanten een loc net als nu bij de InetercityDirect
Ach, als op dit soort afstanden de loc een keertje om moet lopen is dat toch geen groot probleem? Als het al voorkomt.
@Simon
Dan moet je wel wissels hebben om een locomotief om te laten lopen en die worden zo’n beetje met de maand schaarser in dit land.
@ Johan
Op begin- en eindstations worden dit soort treinen meestal afgerangeerd om te worden gereinigd.
Dan kan ook de loc worden omgereden.
De kopstations onderweg liggen in het buitenland.
Daar rijden meer getrokken treinen en zullen nog wel wissels liggen.
Ik ben met u eens dat de ontvangst van getrokken treinen wel steeds moeilijker wordt in Nederland.
@Simon
Omlopen en schoonmaken, daar moet bij Stadion Feijenoord toch wel ruimte voor zijn?
Goed initiatief! En hopelijk ook de inzet van nachttreinen.
Laat de NS de 1700’en die december 2019 overbodig worden graag niet naar de sloop afvoeren, zodat ook deze kunnen worden ingezet voor buitenlands getrokken materieel op het Nederlandse spoor.
Klink als iets dat veel geld gaat kosten en de nodige risico’s op storingen met zich meebrengt.