ProRail: Zwitserland leert ook van ons
07 dec 2012 14:19
Het is onterecht om te denken dat andere landen geen problemen hebben door weersomstandigheden. Dat stelt ProRail in een blog. Volgens de spoorbeheerder leren andere landen van de Nederlandse aanpak.
ProRail schrijft op haar blog: “Maar wat maar weinig mensen weten, is dat de Zwitsers ook van ons leren. Met het drukbereden spoornetwerk in Nederland, is de verkeersleiding en het wisselverwarmingssysteem een van de beste in de wereld.” Wat Zwitserland precies van Nederland leert, wordt verder niet duidelijk. Zwitserland heeft net als Nederland een zeer druk spoorwegnet. In Zwitserland vervallen er alleen minder treinen en rijden er meer treinen op tijd.
Toch kan de situatie tussen Nederland en Zwitserland moeilijk met elkaar vergeleken worden. Omdat er veel vaker sneeuw valt, zijn de Zwitsers er veel beter op voorbereid. De Zwitserse SBB kent bij winterweer geen aangepaste dienstregeling. Problemen worden in het algemeen snel opgelost. Kleine spoorwegmatschappijen hebben soms wel meer hinder van het winterweer. Zo moet de MGB – exploitant van een deel van de GlacierExpress – regelmatig de treindienst staken vanwege lawinegevaar. In 2009 werd een trein zelfs geraakt door een lawine.
ProRail heeft echter wel gelijk dat weersproblemen zich voordoen in alle landen. In Zweden moest in 2010 zelfs het leger worden ingezet om de sporen enigszins sneeuw vrij te krijgen. De Zweedse spoorwegen kregen in dat jaar felle kritiek. Net als in Nederland was het parlement toen niet te spreken over de weersproblemen, waarop er een onderzoek werd ingesteld.
ProRail stelt verder: “Wissels kunnen vastvriezen of verstopt raken, treinen kunnen kapot gaan door de sneeuw en vorst en als er hierdoor ergens een stremming ontstaat, kan er zo een sneeuwbalreactie optreden bij de rest van de treinen. Ook in Zwitserland.”
Eerder dit jaar maakte Treinreiziger.nl een artikel over de Zwitserse sneeuwaanpak. Daarin gaf een woordvoerder van de SBB aan dat het Zwitserse spoor is ontworpen voor temperaturen tot 20 graden onder het vriespunt. “Als er dan toch een storing ontstaat, dan is het vaak een combinatie van kou, sneeuw en wind” stelde een woordvoerder. De woordvoerder voegt daar desgevraagd aan toe dat grote stations als Zürich, Bern of Basel nooit door weersomstandigheden geheel onbereikbaar zijn geworden.