fbpx

Railjet, de internationale hogesnelheidstrein van de Oostenrijkse Spoorwegen

De Railjet is de hogesnelheidstrein van de Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB). Deze treinen kunnen snelheden halen tot 230 km/u, en rijden ook op tal van internationale trajecten. Zo verbindt Railjet Wenen met steden als Zürich, Boedapest, München, Venetië, Graz en Praag, en biedt hij ook een uitgebreid netwerk binnen Oostenrijk. De Railjet Express (RJX) is een variant die minder vaak stopt en daardoor sneller is.

Op welke internationale routes rijdt Railjet?

  • Railjet Zürich – Wenen, 1x per dag Zürich – Wenen – Boedapest en 1x per dag Zürich – Wenen – Bratislava
  • Railjet München – Wenen – Boedapest
  • Railjet Graz – Wenen – Praag, 1x per dag door naar Berlijn
  • Railjet Wenen – Venetië
  • EuroCity München – Innsbruck – Venetië / Bologna wordt vanaf april 2024 ook een Railjet-trein.
  • Railjet Wenen – Bludenz – Stuttgart – Frankfurt

Binnen Oostenrijk kun je de Railjet nemen van bijvoorbeeld Wenen naar Salzburg, Innsbruck en Graz. Treintickets voor de Railjet kun je onder andere kopen bij NS International.

Railjet Verbinding ReistijdAfstand (km)
Railjet Wenen – Salzburg2 uur 30 min300
Railjet Wenen – München4 uur400
Railjet Wenen – Zürich8 uur600
Railjet Wenen – Boedapest2 uur 40 min250
Railjet Wenen – Praag4 uur 30 min330
Railjet Salzburg – München1 uur 30 min140
Railjet Graz – Wenen2 uur 30 min200
Railjet Innsbruck – Zürich3 uur 30 min280
Railjet Boedapest – München7 uur700
Railjet Klagenfurt – Wenen4 uur320
Railjet Boedapest – Zürich11 uur900
Railjet Innsbruck – Wenen4 uur 30 min475
Railjet Wenen – Berlijn9 uur690
Railjet Salzburg – Zürich5 uur 30 min400
Railjet Innsbruck – Boedapest7 uur700
Afstanden en reistijden afgerond en bij benadering.

Welk comfort biedt de Railjet?

Economy Class Railjet (2e klas)

In de Economy Class van de Railjet zijn de stoelen niet verstelbaar. Wel zijn er stopcontacten voor elke twee personen, vaak kun je rekenen op een trolley-service voor snacks en drankjes. In de trein zijn extra bagagerekken, handig als je veel bagage bij je hebt. Leuk voor kinderen: er is een Kinderkino in rijtuig 21 of 31. Hier kunnen kinderen films kijken en lekker spelen. Kies in rijtuig 21 of 31 een stoelnummer tussen de 13 t/m 28. De Economy Class van de Railjet kun je zien als 2e klas. In de 2e klas zijn aan beide zijden van het gangpad twee stoelen.

Foto: de Economy Class van de Railjet

Foto: de Economy Class van de Railjet

First Class Railjet (1e klas)

De First Class biedt een verhoogd comfortniveau met verstelbare stoelen, meer beenruimte, een stopcontact bij elke zitplaats, gratis kranten en tijdschriften. Voor wie behoefte heeft aan rust is er een speciale stiltezone. De stoelen van de eerste klas zijn van leer. De First Class kun je, zoals de naam al aangeeft, zien als eerste klasse. Aan één zijde van het gangpad is één stoel en aan de andere zijde zijn er twee. De stoelen zijn dus breder dan bij de Economy Class.

De First Class in de Railjet.

De Railjet op station Wien Hauptbahnhof.

Business Class Railjet (1e klas)

Voor degenen die op zoek zijn naar een nog luxere ervaring biedt de Business Class de beste ervaring. De Business Class maakt onderdeel uit van de First Class, maar bovenop je 1e klas Railjet-treinticket heb je daarnaast nog een speciale toeslag nodig. Deze kost 15 euro per persoon. De stoelen zijn nog comfortabeler dan in de 1e klas en je krijgt daarnaast een gratis welkomstdrankje.

Service in de Railjet

  • In de Railjet is een bar/restauratie aanwezig waar je een eenvoudige maaltijd kunt bestellen.
  • De ÖBB Railjettreinen zijn uitgerust met gratis wifi.
  • Huisdieren zijn toegestaan onder bepaalde voorwaarden en voor grotere honden zijn specifieke regels van toepassing.
  • De rolstoelplaatsen bevinden zich in de 1e klasse. De rolstoelreiziger betaalt een Economy prijs. De begeleider reist met een gratis ticket in combinatie met een ov-begeleiderspas. Naast de rolstoelplaats is er voldoende ruimte voor een hulphond.

Uitbreiding Railjet-netwerk

Vanaf april 2024 wordt de EuroCity München – Innsbruck – Verona – Venetië / Bologna ook omgetoverd tot Railjet-trein. De oude EuroCity-treinen worden vervangen door moderne Railjet-treinen.

Blauwe en rode Railjet-treinen

De meeste Railjet-treinen zijn rood. De rode treinen zijn van de ÖBB en zijn in de oorspronkelijke huisstijl. De Railjet Graz – Wenen – Praag (- Berlijn) wordt gereden in samenwerking met de Tsjechische spoorwegen. Deze Railjet-treinen zijn blauw. Ze zijn grotendeels hetzelfde en bieden een vergelijkbaar comfortniveau.

0 0 stemmen
Artikel waardering
31 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Tom
8 maanden geleden

Het artikel is toch niet helemaal compleet, door niet te benoemen dat Railjet ook een merk van de Tsjechische spoorwegen ČD is. De blauwe Railjets zijn geen eigendom van ÖBB en worden ook niet door ÖBB gereden. Ze rijden zelfs niet altijd van of naar Oostenrijk, want bij werkzaamheden vervangen ze reguliere intercity’s. De blauwe Railjets zijn eigendom van ČD en hebben andere interieurs. Het restaurant serveert het menu van ČD met Tsjechisch eten en drinken en het personeel is uitsluitend Tsjechisch. Dat is verschillend t.o.v. bijvoorbeeld de ICE’s die eigendom zijn van NS, maar behalve een paar logo’s aan de buitenkant volledig identiek zijn met de rest. ČD heeft ook de InterJet, die losjes afgeleid is van de Railjet maar hier verder niks mee te maken heeft.

Richting Berlijn rijden alleen de Railjets van ČD. ÖBB rijdt namelijk niet op Berlijn met dagtreinen. DB rijdt wel op Wenen met enkele dagtreinen. Gelukkig voor de punctualiteit rijdt ČD de meeste snelle treinen tussen Hamburg – Berlijn – Dresden en door naar Praag of verder. Wel is het ČD personeel vaak nogal stug en minder vriendelijk dan de mensen bij Deutsche Bahn.

Anoniem
8 maanden geleden

Nog een aanvulling, de blauwe rijtuigen zijn van ck , maar de blauwe locomotieven zijn
Van IBB! Ik rij er vaak ik van Wenen naar Graz en vv

J van ruitenbeek
8 maanden geleden

Nog een aanvulling, de blauwe rijtuigen zijn van ck , maar de blauwe locomotieven zijn
Van de OBB! Ik rij er vaak in van Wenen naar Graz en vv

Anoniem
8 maanden geleden

De eloc’s zijn van de oebb , de rijtuigen zijn van de CD . Ook de indeling van de eerste klas is anders , Qau personeel geen verschil tussen de oebb en de cd . De oebb stammen rijden ook tussen graz – Berlijn als de cd stam in onderhoud is . Voor de routes naar Italië is er een rode band verplicht op de neus van de loc en de stuurstandrijtuig me en daarnaast de benodigde veiligheidssystemen en toelatingen

Ad
8 maanden geleden

Maar de loks voor die blauwe Railjets zijn weer wel van de Oostenrijkers. 😉

Tim H
8 maanden geleden

Zag van de week een Oostenrijkse rapportage over het probleem met de RailJet op dit moment. OBB heeft slechts 60 treinstellen waarvan er dagelijks 58 nodig zijn voor de diensten waardoor er aanhoudend treinen uitvallen. Sowieso schijnt de OBB te weinig en gemiddeld te oud materieel te hebben waardoor er veel geklaagd wordt over uitval en onbetrouwbaarheid.

Hanzeboog
8 maanden geleden
Antwoord aan  Tim H

Kan kloppen:

https://www.treinreiziger.nl/obb-presenteert-eerste-railjet-dubbeldekkers-schaft-ook-extra-cityjets-aan/

14 + 21 dubbeldekstreinen moeten nog geleverd worden. Een rechter had een fout gemaakt. Met grote gevolgen. Want de levering van dubbeldekstreinen werd fors vertraagd omdat de aanbesteding over moest!

Eend
8 maanden geleden

Ik heb van Wenen naar Zürich met Railjet
gereisd. Volgens mij is het het geen
hogesnelheidstrein. Er wordt nergens
over 200km per uur gereden. Het is gewoon
internationale trein. Volgens mij is er pas
sprake van een hogesnelheidstrein als de
trein boven de 249 km per uur rijdt.
Bovendien is het lastig instappen met
een hoogte verschil van liefst 70 cm tussen
perron en vloer van de trein. Dit is
een trein voor reizigers die gewichtheffer
wil worden.

Ernst Debets
8 maanden geleden
Antwoord aan  Eend

Het traject Zürich – Innsbruck is totaal ongeschikt voor hoge snelheden door de vele bochten en het grotendeels enkelspoor tussen Buchs SG en Ötztal.(Alleen Feldkirch – Bludenz en in de Arlberg tunnel ligt dubbel spoor.)

Hanzeboog
8 maanden geleden
Antwoord aan  Eend

Definitie van hogesnelheidstrein is 200 km of meer. Zelfs ICNG is één van de hogesnelheidstrein. Zag wel in een YouTube filmpje dat van de 100 hogesnelheidstrein de ICNG op de 97ste plaats stond. Niet vreemd als je ziet waar de ICNG met 200 km p/u rijdt.

Net als de ICNG rijdt de Railjet niet overal met hoge snelheid. Integendeel! Het is zelfs een klein deel waar Railjet echt voluit rijdt. En dat is NBS Wenen – Linz. Wel kan de Railjet moeiteloos hellingen aan met zijn maximum vermogen van 6400 KW als het 7 rijtuigen duwt/trekt.

Hanzeboog
8 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Filmpje met 100 snelste treinen:

https://youtu.be/mdrzi3lF6jE?si=77KR9UM13ewHpYtM

Al zal dat subjectief zijn. Het is gewoon op internet geplaatst.

dagreiziger
8 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

ICNG (je bedoelt Coradia Stream) een hogesnelheidstrein ? Die 200km/h is net aan en die zal die nooit halen op het Nederlandse spoor met 140 en hooguit 160 op de enige Nederlandse ‘hogesnelheids’lijn Rotterdam-Breda-Antwerpen. Want die lijn is dan ontworpen voor 300 maar er zijn vaak problemen zodat de snelheid vaak niet hogen dat 160 wordt.

lezer
8 maanden geleden
Antwoord aan  Eend

@Eend: op Wikipedia wordt deze trein als een semi hogesnelheidstrein aangeduid. In Oostenrijk kan hij volgens mij op twee kleine stukjes 225/230 km/h halen, bij Wenen in de buurt (Westbahn) en in een korte tunnel voor Salzburg uit mijn hoofd.

Hildebrand van Kuijeren
8 maanden geleden
Antwoord aan  Eend

Er is geen duidelijke definitie. Wikipedia stelt: Een hogesnelheidstrein, afgekort hst, is een trein die geschikt is voor dienstsnelheden hoger dan 200 km/h. Maar de Zweedse X2000 wordt ook regelmatig hogesnelheidstrein genoemd. Op de Engelstalige pagina staat: This article is about the Swedish high speed train.
Maar de Duitse intercity, die ook 200 kan, wordt vrijwel nergens als hogesnelheidstrein genoemd.

lezer
8 maanden geleden

“De hogesnelheidstreinen in enge zin: treinen die speciaal ontworpen zijn om op hogesnelheidslijnen dienst te doen en daar de (commerciële) maximumsnelheid te rijden of te benaderen. Snelheden variëren van 250 km/h tot en met 320 km/h.”

“Maar er kan ook in ruimere zin worden gesproken over hogesnelheidstreinen: er zijn veel tussenvormen (tussen een gewone trein en de hierboven genoemde hogesnelheidstreinen) die incidenteel ook als semi-hogesnelheidstrein worden aangeduid. Snelheden kunnen variëren van 200 km/h tot en met 250 km/h.”

Treinen die niet de maximale snelheid halen op de HSL maar ontworpen zijn voor de meer regionale treindiensten via een HSL. Voorbeelden hiervan zijn de Javelin, de mislukte V250 en de Intercity Nieuwe Generatie. Voor de Avant en Alvia treindiensten in Spanje worden de treintypes 104, 114, 120, 121 en 130 gebruikt.[3]
Een andere tussenvorm zijn treinen die ontworpen zijn om op bestaande spoorlijnen te rijden die voor hogere snelheden zijn aangepast zoals de Railjet in Oostenrijk, of de oudere Intercity 125 in Groot-Brittannië met als benaming: de “High Speed Train”.
(Hogesnelheids-)kantelbaktreinen: treinen met een techniek, waardoor de wagenbakken in richting van de middelpuntzoekende kracht gekanteld worden. Hierdoor kan de trein met hogere snelheden dan normaal door krappe bogen rijden (dit vindt alleen plaats op bestaande spoorlijnen aangezien HSL’s niet met krappe bogen worden aangelegd). Deze treinen zijn in Italië ontwikkeld en daar ook veel in gebruik (de zogenaamde Pendolino). De Zweedse X2000-treinen (Snabbtåg) van SJ AB, de Zweedse hogesnelheidstrein: ook deze is uitgevoerd met de kantelbaktechniek. Ook in het Verenigd Koninkrijk verzorgen kantelbaktreinen type “Class 390″ tussen Londen en Glasgow diensten waarbij de maximumsnelheid op 200 km/h ligt.
Gewone treinen kunnen overigens, op aangepaste bestaande baanvakken en mits deze niet te bochtig zijn, ook een snelheid van 200 km/h per halen, zoals de Duitse Intercity (IC).”

lezer
8 maanden geleden
Antwoord aan  lezer

Tussen een ‘echte’ hogesnelheidstrein en een semi-hogesnelheidstrein is een principieel verschil.
Een ‘echte’ rijdt de max. snelheid op een HSL.
De semi rijdt in veel landen de maximale snelheid op aangepaste of opgewaardeerde, omgebouwde, bestaande baanvakken (in Duitsland de bekende Ausbaustrecken). Duitsland heeft zelfs twee super ausbaustrecken waar de bekende maximale snelheid geldt voor aangepaste baanvakken 230 km/h. Hogere snelheden vanaf 250 worden in de grote landen op een HSL gereden.

De overlap zit hem inderdaad en vooral bij het kantelpunt van 200 km/h, zowel gereden door gewone Duitse IC’s als door semi-hogesnelheidstreinen.

lezer
8 maanden geleden
Antwoord aan  lezer

^^

De laatste paragrafen zijn ook wiki quotes.
Vergeten aanhalingstekens te zetten.

lezer
8 maanden geleden
Antwoord aan  lezer

Met de term semi die het NRC ooit introduceerde kun je treinen duidelijker categoriseren.

Voor mij is het een relatief onbekende term, maar ik zie op google dat die in het verleden ook werd gebruikt voor semi-ambtenaren.

Juist omdat velen aangeven dat er weinig eenduidige definities zijn. Terwijl iedereen toch ook weer aanvoelt dat je de de Britse diesel high speed treinen moeilijk op een lijn kan zetten met een Franse TGV die met 300 km of meer door het land raast.

Hanzeboog
8 maanden geleden

Heb zelf gereisd in Railjet tussen Wenen – Linz en Salzburg – München. Één van de comfortabelste treinen van Europa. Rijdt snel, stabiel, stil, comfortabel en punctueel. Begrijp wel waarom de Railjet in het verleden werd voorgesteld als een HSL trein.

Lange afstanden en lange reistijden met Railjet is geen probleem. Het comfort van deze trein is met die stoelen zodanig dat je rustig de hele dag zonder rugpijn kunt reizen. Je moet een hernia hebben als je met Railjet niet kan reizen.

Hanzeboog
8 maanden geleden

Railjet is een (inter) nationale trein tussen Oostenrijk – Duitsland/Zwitserland/Hongarije/Tsjechië/Slowakije.

Het is in alle opzichten een commerciële succes. De trein is snel, comfortabel, punctueel, betrouwbaar. Met één Taurus locomotief gebaseerd op de Siemens Eurosprinter locomotief met 7 Railjet rijtuigen heeft het ook een goed boekingssysteem.

Vele treinreizigers kunnen er wat mee. Tenzij je echt goedkoop wil reizen. Want het is geen budget trein. Maar wie wat voor een treinreis over heeft kan prima met de Railjet reizen.

J. Van Ruitenbeek
8 maanden geleden

Hoge snelheid!!!. maar op de sudbahn bij Semmering gaat hij maar 45 of 50 km per uur, wegens de vele scherpe bochten

JW Slijm
8 maanden geleden
Antwoord aan  J. Van Ruitenbeek

Om dat op te lossen wordt de Semmeringtunnel aangelegd en komt er een HSL tussen Klagenfurt en Graz.

Eric
8 maanden geleden

Als ik me het goed herinner, had de OBB ooit een veel te grote bestelling gedaan. Siemens wilde de bestelling niet terugnemen, dus de oostenrijkers liepen met het spul te leuren, je kreeg haast geld toe.
Dat was ten tijde van ons Fyra debacle.
NS liet de kans lopen, waarom ook alweer?
Was het niet iets met de maximum snelheid? Wie het weet mag het zeggen

Hanzeboog
8 maanden geleden
Antwoord aan  Eric

Geen idee. Maar zelfs een Railjet op basis van versoberde NS specificaties zal aanzienlijk duurder zijn dan de huidige ICNG.

Die dure (Taurus) locomotief met dure Railjet rijtuigen voor die kleine stukjes aanschaffen zal niet rendabel zijn voor NS. Dergelijke treinen renderen in Oostenrijk – Duitsland/Zwitserland.

Ad
8 maanden geleden
Antwoord aan  Eric

Dat er geen Siemens loks op de Nederlandse HSL zijn komen te rijden komt o.a. doordat Siemens toendertijd niet een beveiliging kon leveren om tijdens het rijden om te schakelen van ATB naar ETCS ( en omgekeerd).
Maar er heeft er wel een ooit een testrit gereden trouwens

Hanzeboog
8 maanden geleden
Antwoord aan  Ad

Taurus 1216 die nieuwe wereldrecord reed voor locomotieven.

Jammer dat die Taurus niet kon wisselen van ATB naar ETCS v.v.

Daarna garandeerde Bombardier NS dat hun Traxx 186 locomotieven dat wel konden. We weten achteraf wel beter…. Het heeft héél lang geduurd voordat het goed ging met omschakelen van stroomsystemen en beveiligingssystemen in spanningssluizen en fasescheidingen.

Nldinpraag
8 maanden geleden

Hoezo staat de railjet Praag wenen niet hierop, die gaat elke 2 uur.

Lord biscuit
8 maanden geleden

Wie veel met de trein in Europa reist, heeft kunnen ontdekken dat de Railjet rijtuigen fantastisch zijn. Dit had een perfecte trein voor de HSL lijn, als opvolger van de ICR kunnen zijn, maar nee, Nederland heeft nog steeds de illusie dat je voor een dubbeltje op de 1e rij kan zitten. Na het Fyra drama, zitten we nu met de wesp met een stoelindeling van een stoptrein.

Frans E.R. Eekhout
8 maanden geleden

Mooie trein en die eerste klas daar zou ik best een meerprijs voor over hebben. Die blauwe kleur van Railjet doet mij ook denken aan het KLM kleurenschema…