Home

Rechter: treinkaartje geen recht op zitplaats

Iemand die een treinkaartje koopt, koopt daarmee niet het recht op een zitplaats. Dat heeft een rechter bepaald in een zaak aangespannen door ConsumentenClaim tegen de Nederlandse Spoorwegen (NS).

Inspanning

Volgens de rechtbank geeft het kaartje recht op vervoer. “En dat resultaat wordt ook behaald. De wijze waarop dat vervoer plaatsvindt, is niet in de wet bepaald”, aldus de rechter in het vonnis. NS Reizigers maakt volgens de rechter verder aannemelijk dat “zij zich in voldoende mate inspant om het vervoer zo veilig mogelijk plaats te laten vinden”.

Utrecht – Amsterdam Zuid

ConsumentenClaim, een bedrijf gespecialiseerd in massaclaims, daagde de NS voor de rechter wegens overvolle treinen. Uit een inventarisatie in november 2016 op het intercitytraject tussen Utrecht en Amsterdam-Zuid zouden veel mensen (45 procent) langer dan een kwartier hebben moeten staan. Soms konden reizigers niet instappen omdat de trein al vol was. Omdat in treinen geen handgrepen zaten, was er volgens de claimorganisatie ook sprake van onveilige situaties. ConsumentenClaim beschuldigde de NS ervan winst maken belangrijker te vinden dan het behoorlijk vervoeren van haar reizigers.

Staan hoort erbij

In een reactie zegt de NS dat “staan in de spits er in het drukke Nederland helaas bijhoort, hoe vervelend dat ook is”. Het vervoersbedrijf zegt dat meer dan 95 procent van de reizigers in de spits een zitplaats heeft. ConsumentenClaim noemt de uitspraak teleurstellend. Wel zegt de organisatie dat de NS mede onder druk van de procedure veel verbeteringen heeft doorgevoerd, waarmee reizigers “toch gedeeltelijk hebben gewonnen”.

Vooraf twijfels

Vooraf waren er al twijfels over de claim. Onder andere Treinreiziger.nl wees erop dat NS wel enkele maatregelen genomen had om het aantal volle treinen terug te dringen, en in de algemene voorwaarden is vastgelegd dat de reiziger recht heeft om vervoerd te worden. Het bedrijf belooft weliswaar zijn best te doen voldoende zitplaatsen in te zetten, maar geeft geen harde garantie.

© ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 6 juni 2018 13:36

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug