fbpx

RET krijgt Rotterdamse tram en metro tot 2026 gegund

29 aug 2013 10:09

Vervoerder RET mag in Rotterdam tot 2026 de trams en metro´s blijven verzorgen. Dat meldt de stadsregio donderdag. De partijen melden dat de kwaliteit en het aanbod onveranderd blijft. De subsidie gaat echter fors omlaag van 125 miljoen euro in 2013 naar ongeveer 30 miljoen in 2017.

De RET denkt met minder subsidie af te kunnen door groei van het aantal reizigers. Een forse reizigersgroei wordt in de toekomst verwacht als de Hoekse lijn wordt omgebouwd van spoorlijn naar metrolijn. Ook wil de vervoerder meer inkomsten genereren uit onder andere gemakswinkels. Daarnaast zegt de RET de efficiency verder te verbeteren. Bovendien is de gemeente Rotterdam – die alle aandelen van de vervoerder bezit – bereid de rendementseis met ingang van 2014 te verlagen van 10 tot 5 miljoen per jaar. 

Metro- en tramvoertuigen worden, wanneer ze aan groot onderhoud toe zijn, voorzien van stoffen of kunstlederen bekleding en ze worden herkenbaar als onderdeel van R-net, een kwaliteits- en marketingconcept voor de hele Randstad. Trams worden hierbij ook voorzien van topkoeling. Alle trams en metro´s worden in 2013 en 2014 voorzien van wifi. De bussen kregen al eerder wifi.

Formeel is het besluit nog niet definitief, maar gaat het om een voornemen. De onderhandse gunning is mogelijk omdat grote steden deze vrijheid hebben teruggekregen. Zowel de stadsregio als de gemeente Rotterdam en de RET zijn ervan overtuigd dat het openbaar vervoer in de stadsregio gebaat is bij een integraal systeem, dat wil zeggen dat de exploitatie van het railvervoer en het beheer en onderhoud van de railinfrastructuur in dezelfde handen liggen.

De bussen zijn in Rotterdam niet onderhands gegund. Deze concessie heeft de RET echter eerder al gewonnen en loopt tot december 2019.