fbpx

Review Trainline: Deze relatief onbekende aanbieder heeft een enorm aanbod

Trainline is in Nederland een relatief onbekende aanbieder. Volgens de site kun je van een groot aantal aanbieders een treinticket kopen. Bijvoorbeeld tickets van NS, DB, NMBS, SNCF, SBB, ÖBB, FS en meer. En dat tegen precies dezelfde prijs als bij de vervoerders, stelt de site wervend. Klopt dat inderdaad? Treinreiziger.nl heeft Trainline – net als NS, DB en HappyRail – uitgebreid getest. Wat heeft Trainline ons te bieden?

Gebruiksvriendelijk

Het ontwerp van Trainline is rustig, duidelijk en overzichtelijk. Ook prettig: Trainline toont je direct acht verbindingen. Dat zijn er meer dan bij NS, die er in de regel zes laat zien. Maar nog prettiger is dat in één opslag duidelijk is welke van de acht het goedkoopst is. Dat doet Trainline beter dan bijvoorbeeld NS, HappyRail en DB. Heb je behoefte aan meer verbindingen? Dan kun je eerdere en latere verbindingen laden. Maar de oorspronkelijke acht resultaten blijven ook zichtbaar. Dat maakt het vergelijken van alle reisopties gemakkelijker. Wat betreft gebruiksvriendelijkheid vinden we dan ook dat Trainline een vette plus scoort.

Dit artikel gaat onder de afbeelding verder.

Niet altijd even voordelig als de vervoerder

Op de homepage en bij de boekingsmodule is Trainline stellig: “De treinkaartjes die wij verkopen, kosten bij de vervoerders precies evenveel”. Maar bij de veelgestelde vragen wordt die stelling al genuanceerd. De belofte blijkt alleen te gelden voor treinkaartjes van SNCF (Frankrijk), DB (Duitsland), Eurostar, Thalys, Trenitalia (Italië), Thello (Frankrijk-Italië), Italo (Italië) en Renfe (Spanje). Bij treinkaartjes van de NS, NMBS (België), SBB (Zwitserland), ÖBB (Oostenrijk), DSB (Denemarken) en CD (Tsjechië) erkent Trainline dat er prijsverschillen kunnen zijn. Volgens Trainline rekent de site de tarieven die hen wordt aangeboden door de spoorwegmaatschappijen. Die kunnen in het algemeen € 2 tot € 4 duurder uitvallen, stelt Trainline.

Internationale reizen soms tientallen euro’s duurder

Bij tickets naar Oostenrijk en Tsjechië ontstaan er in vergelijking met ÖBB en CD echter prijsverschillen van tientallen euro’s per persoon. Trainline zegt in een reactie dat niet alle boekingssystemen per aanvraag worden aangeroepen, omdat dit de systemen van de spoorwegmaatschappijen onnodig belast. Nu blijkt dat de ÖBB-tarieven een waardevolle toevoeging kunnen zijn, gaat Trainline ook de internationale ÖBB tarieven meenemen. Daardoor moet het prijsverschil met de ÖBB (grotendeels) wegvallen. Het bedrijf verwacht nog deze maand de wijziging door te voeren. Wat betreft Tsjechië heeft Trainline alleen toegang tot de flex-tarieven van de Tsjechische spoorwegen. Dat Trainline niet toegang heeft tot alle promoties en internationale tarieven vermeldt het bedrijf alleen op de Engelstalige site.

Enorm aanbod

Het aanbod van Trainline is weliswaar niet compleet, maar in vergelijking met andere aanbieders is het bedrijf best ver met de verschillende ticketsystemen aan elkaar te knopen. Dat bijvoorbeeld de internationale treinacties van de CD ontbreken is jammer, maar tegelijkertijd is er zover ons bekend geen enkele partij die dit kan. En bij Trainline kun je wel met één druk op de knop prijzen krijgen tot Zuid-Spanje en Zuid-Italië aan toe. Voor reizen vanuit Nederland naar Scandinavië en Zuid-Oost Europa (Roemenië, Kroatië, etc.) krijgen we nog geen resultaten.

Gecombineerde trein-busreizen

Ook enkele busbedrijven, zoals Ouibus (onderdeel van de SNCF) en Eurolines zijn aangesloten bij Trainline. Daardoor worden er ook reisadviezen gegeven die deels per trein, en deels per bus gaan. Dat daar ook risico’s aan kleven, wordt in onze beleving onvoldoende duidelijk. Immers, wat als de bus te laat is en je mist daardoor je trein?

Nieuw ticket kopen

Trainline zegt in een reactie dat er buffertijd zit in gecombineerde reizen, zodat reizigers zoveel mogelijk de aansluitingen kunnen halen. “Als een verbinding toch gemist wordt, dan kan het voorkomen dat klanten een nieuw ticket betalen”, erkent Trainline. Trainline adviseert in die situaties contact op te nemen met de klantenservice van het bedrijf. Het bedrijf voegt er aan toe dat dit ook van toepassing is als de reiziger direct bij de aanbieder koopt. Iets wat klopt, maar op het moment dat de reiziger zelf besluit een ticket te splitsen, is het ook direct duidelijk dat hij verschillende tickets krijgt van verschillende aanbieders. Dat is bij Trainline niet zo. Bovendien zijn er ook gecombineerde tickets met Intercity-bus van Deutsche Bahn. Daar speelt het probleem niet, omdat DB één geïntegreerd ticket verkoopt voor zowel IC-bus als trein. Wat ons betreft moet Trainline het duidelijk communiceren als er geen sprake is van een geïntegreerd ticket, en moet er op de risico’s gewezen worden.

Kinderen

Op andere punten is Trainline juist weer erg helder in de communicatie. Zo wijst Trainline expliciet erop dat kinderen bij DB alleen gratis meereizen met hun ouders en grootouders. Iets wat veel andere aanbieders niet of ergens weggestopt vermelden. Als de reis op een ander station begint dan gevraagd – bijvoorbeeld Amsterdam Sloterdijk in plaats van Amsterdam Centraal – dan wordt dit ook duidelijk aangegeven. Dat de metrotransfer in bijvoorbeeld Parijs niet is inbegrepen, wordt dan weer niet vermeld.

Dit artikel gaat onder de afbeelding verder.

Trainline geeft duidelijk de voorwaarden aan voor tickets met kinderen.

1e klas

Meerdere aanbieders communiceren niet de voordelen van de 1e klas, Trainline doet dat ook niet. In het boekingsproces krijg je bovendien heel beperkt feedback welke klasse treinticket je boekt. Bij het boeken van een 1e klas treinkaartje Hengelo – Bad Bentheim krijgen we bovendien te horen dat een zitplaatsreservering is inbegrepen, maar uiteindelijk blijken we een ticket te boeken zonder zitplaatsreservering. Bij langere afstanden – bijvoorbeeld Amsterdam – Bad Bentheim – krijgen we wel de beloofde zitplaatsreservering. Als de zitplaatsreservering toch niet inbegrepen blijkt te zijn, wordt dit duidelijk in de laatste stap voor de betaling (na invullen persoonsgegevens). Er staat dan ‘geen zitplaats toegekend’ in de samenvatting. Een zitplaats kost bij Trainline overigens evenveel als bij Deutsche Bahn (€ 4,50 per enkele reis en per persoon en € 9 voor een familie). Je kunt bij Trainline wel je zitplaatsvoorkeur delen, maar geen losse zitplaats boeken. Je krijgt niet altijd feedback of je zitplaatsvoorkeur wordt ingewilligd.

Dit artikel gaat onder de afbeelding verder.

Trainline geeft geen feedback welk klasse ticket er wordt gekocht. Vlak voor de definitieve aankoop gebeurt dat wel.

Filters

Trainline heeft een aantal filtermogelijkheden. Het is bijvoorbeeld mogelijk om aan te geven dat je alleen een reis wilt boeken met treinen, of alleen met bussen, of met treinen en bussen. Je kunt ook de snelste route filteren. Bij de route Amsterdam Centraal – Brussel Zuid werkte dat niet optimaal: alle rechtstreekse snelle en minder snelle treinen werden vervolgens getoond, maar verbindingen met overstap die soms sneller waren dan de rechtstreekse Benelux dan weer niet. Het is bij Trainline niet mogelijk een reis met een via-station te zoeken. De filters die Trainline aanbiedt zijn een goede eerste stap, maar mogen wat ons betreft uitgebreid worden. Verder kent Trainline een groot aantal Europese loyaliteitskaarten en kortingskaarten, waaronder de voordeelurenkaart van NS. Abonnementen met 100% korting in Nederland kent Trainline niet.

Gebrekkige vertaling

Trainline heeft weliswaar een Nederlandstalige website, maar heeft geen Nederlandstalige klantenservice. Ook is betalen met iDEAL niet mogelijk, wat bijvoorbeeld wel bij NS International, HappyRail en B-Europe kan. De website is uit het Engels vertaald. In het algemeen levert dat geen problemen op. Alleen bij reizen met Eurostar en Ouigo is dat anders. Daar meldt Trainline in eerste instantie dat je 30 minuten voor vertrek kunt instappen, terwijl de boodschap moet zijn: inchecken / instappen tot uiterlijk 30 minuten voor vertrek. Trainline zegt dit te zullen gaan aanpassen.

Dit artikel gaat onder de afbeelding verder.

Conclusie

Al met al is onze conclusie dat Trainline heel hoog scoort met betrekking tot gebruiksvriendelijkheid en de compleetheid van het ticketaanbod, maar dat de communicatie beter moet. Het is prima dat Trainline gecombineerde trein-busreizen aanbiedt, maar het moet voor de reiziger duidelijk zijn welke risico’s dat met zich meebrengt. Trainline faalt daarin nu. Ook de stelling dat Trainline altijd dezelfde prijs heeft als de spoorwegmaatschappijen blijkt te optimistisch. Tegelijkertijd: wij kennen geen enkele partij die een groter en vollediger aanbod heeft als Trainline. Wellicht komt Loco2 in de buurt, maar die richt zich niet op de Nederlandse markt. Als de communicatie wordt verbeterd is Trainline wat ons betreft de beste verkoper van treintickets.

Trainline.nl

0 0 stemmen
Artikel waardering
25 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Alwin
5 jaren geleden

afgelopen zomer tweemaal tickets geboekt naar en van Frankrijk (Dordogne)
zeer goede ervaring, snelle on-line hulp waar nodig, vriendelijke mensen, lage prijs voor de tickets. En hulde voor SNCF en Thalys toen tickets omgeboekt moesten worden vanwege het weer en uitgevallen diensten.
aanrader!

Frenkel
5 jaren geleden

Al bij de eerste vergelijking gaat het hier mis: Tilburg Reeshof-London st. Pancras voor 23 mei kom is bij trainline 2 euro duurder dan NS int.

Ik vertrouw al die vergelijkingssites nooit echt, ze moeten toch ergens aan verdienen.
Hotels boek ik zo altijd rechtstreeks bij het hotel en ben in vrijwel alle gevallen goedkoper uit en/of betere voorwaarden dan bv Booking.com

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
5 jaren geleden
Antwoord aan  Frenkel

Zoals in het artikel staat aangegeven kunnen tickets met (deels) NS (en enkele andere partijen) 2 (tot 4) euro duurder uitvallen. Volgens Trainline rekenen ze de prijs die aan hen wordt berekend door, maar kiezen sommige spoorwegmaatschappijen er voor om een kleine toeslag aan derden in rekening te brengen. Het verdienmodel is in de basis commissie.
Mijn persoonlijke ervaring met hotels is vaak andersom: ik heb mij nogal eens verbaasd dat ik ondanks de beste prijs garantie van het hotel (bijvoorbeeld Bilderberg) toch tientallen euro’s per nacht goedkoper uit was bij Booking.com. In elk geval blijft het altijd opletten.

Rian van der Borgt
5 jaren geleden

Ik vermoed dat Trainline met de NMBS samenwerkt. Ik had al eens gemerkt dat ze vaak 1 euro per enkele reis duurder zijn dan NS, net als de NMBS.
de CFL gebruikt trouwens ook de NMBS-website (let maar eens op de URL) maar die telt er geen extra kosten bij op. Dat zou kunnen betekenen dat die euro extra “systeemkosten” bij Trainline niet automatisch is.

David Nijenhuis
1 jaar geleden
Antwoord aan  Rian van der Borgt

De CFL-site heeft lastige beperkingen. Zo verkopen zij geen Earlybird aanbiedingen en kun je ook geen Vrij-reizen of Nederlandse kortingskaart opties aangegeven. Ik gebruik deze site daarom alleen maar als ik een grensoverschrijdend kaartje van/naar Luxemburg moet hebben en dan nog is bieken van/naar Thionville en Metz bij SNCF al goedkoper dan bij CFL.

Het is iha droevig gesteld met buitenlandse kortingsopties. Dieptepunt is DB die weliswaar veel opries kent, maar alle opties heeft vastgezet. Zo kun je nooit BahnCard met een buitenlandse kortingsoptie (alleen RailPlus dan) combineren, waardoor een groep altijd onnodig teveel betaalt. Ik heb DB daar al een paar keer over aangeschreven, maar zij weigeren halsstarrig zulke simpele dingetjes recht te zetten.

Rian van der Borgt
5 jaren geleden
Antwoord aan  Frenkel

Ik heb Tilburg Reeshof – Londen ook even geprobeeerd. NS geeft voor Tilburg – Brussel het tarief “Connect” (*) en Trainline een “early bird” die 2 euro duurder is. Het zou kunnen dat Trainline dat Connect-ticket niet kan of mag verkopen; EBS in belgië bieden ze bv. ook nog steeds niet aan.
Anderzijds zie ik bij NS dat ze ook lang niet altijd dat Connect-ticket aanbieden, bv. op vrijdag 24 mei zie ik reizen met een early bird tot Brussel, terwijl die dan duurder is dan op donderdag en dus het Connect-ticket zou moeten worden aangeboden. Maar NS geeft zelf ook toe dat de prijsvorming naar Londen te complex is voor de boekingsmodule, die daardoor soms niet de goedkoopste oplossing aanbiedt.

(*) https://public-pf.b-europe.com/nl/Producten/Details?id=6949aa4b-da06-4b48-8ea0-d718f94c15cc

will
5 jaren geleden

Utrecht centraal- bern bij ns 240 euro, bij trainline 79 euro is dat juist

Elisabeth
5 jaren geleden

Ik heb treinkaartjes besteld en betaald voor Thalys van Schiphol naar Parijs en doorreis naar Chartres. Nu moet ik die uitprinten bij een Franse kaartjesautomaat? Ik begrijp er helemaal niets van. Slechte service!

Gedupeerde reiziger
5 jaren geleden

TRAINLINE REAGEERD NERGENS OP
In februari tickets gekocht voor een retourtje Berlijn. Door de staking van 28 mei reden de treinen niet.
Via de website diverse malen geld retour gevraagd. NOOIT MEER EEN REACTIE ONTVANGEN.
Via Paypal een claim ingediend, maar ook nu ZONDER REACTIE.
Er is geen mogelijkheid om in contact te treden.

Damian
5 jaren geleden

Mooi artikel. Toch een ding: relatief onbekende aanbieder is het zeker niet, ik gebruikte thetrainline al voor 2014. In het VK is deze intermediair een begrip en gebruikte dit aan de lopende band om een berg geld te besparen. In het VK krijg je ook geen directe e-tickets, maar krijg je alleen een unieke boekingscode die je in de kaartjesautomaat moet invoeren. Ze hadden daar nog van die reclames: choo-choo-choose your destiny. Maar ik begrijp dat je de jaren ook voordelige kaartjes voor heel Europa kunt kopen. Die site is een echte uitkomst, het is alleen jammer dat je bij de NS nooit een mooie korting zult krijgen.

Tineke
4 jaren geleden

Via trainline drie internationale tickets gekocht. Na betaling met creditcard gaf website aan dat de tickets niet geleverd konden worden en geld terug zou worden gestort binnen 5 dagen. Ja maar wel nu een som van ruim 700 euro afgeschreven, leuke manier om van de rente te verdienen. Slechte zaak dat ze pas na betaling aangeven dat de tickets niet leverbaar zijn. Hoop dat ik mn geld inderdaad terug krijg.

emmy
3 jaren geleden
Antwoord aan  Tineke

heb je inmiddels een terugboeking gehad? mij overkwam net hetzelfde ….

Nancy
4 jaren geleden

TRAINLINE REAGEERD NERGENS OP!!!!. Treinkaartjes gekocht voor 25-dec-2019. Via SNCF kreeg ik op 20-dec-2019 een e-mail (alleen in het frans natuurlijk) dat mijn traject gecancelled is vanwege een staking. Gelijk contact opgenomen met Trainline, maar helaas totaal geen reactie. Ik heb zelfs meerder malen gemaild naar ze, want een telefoonnummer is niet te vinden op hun site, maar helaas.
Weg geld!

David Nijenhuis
4 jaren geleden

Als het gaat om een Connection-ticket (Belgisch station tot opstapstation van de internationale trein) dat je naderhand wilt kopen, kun je in dit geval het beste je Thalys, Eurostar, of Nightjet-kaartje bij NMBS boeken. Alleen dan kun je naderhand het aansluitende ticket (Connection-ticket dus) aan het dossier toe laten voegen. Dat kan zowel telefonisch (wel duur!) als bij een internationaal loket van NMBS. Als het goed is, betaal je voor aanvullingen op reeds gekochte internationale tickets geen dossierkosten.

Jeroen
3 jaren geleden

Ik heb hele slechte ervaringen met dit bedrijf en kan het dan ook ten sterkste afraden. Het betrof foutieve afschrijvingen van mijn creditcard waarvan ik het geld nooit meer heb terug gezien. De service is dramatisch, pappen en nathouden, daar komt het op neer. Ook de geboekte treinroutes bleken uiteindelijk niet haalbaar qua overstaptijd. In alle opzichten een ramp dus.

emmy bergsma rahantoeknam
3 jaren geleden

Ik heb net treinkaartjes geboekt voor de Thalys van Amsterdam naar Parijs vice versa, direct na betaling kreeg ik een mail dat ze de kaartjes niet konden boeken en me het geld in 5 dagen zullen terugbetalen, heel irritant en klantonvriendelijk, zijn er mensen die hierboven ook al zoiets hebben meegemaakt dat ze het geld daadwerkelijk terug kregen?

emmy
3 jaren geleden

de terugboeking is gelukkig net gedaan

Hildebrand (Treinreiziger.nl)
3 jaren geleden
Antwoord aan  emmy

Dat is dan gelukkig heel snel. Ze zijn internationaal een best grote speler. Overal kan er iets mis gaan, maar het zijn geen oplichters

Teuni
2 jaren geleden

Slechte ervaring met Trainline. Wij hebben onze kaartjes gecanceld 2 maand van te voren. We hebben geen refund gehad. Als je mailt zeggen ze iedere keer dat het overgemaakt is. Nu al 3 keer. Op website staat dat je het 5 dagen terug hebt. Niet dus

Yoka
2 jaren geleden

Tot 2 maal toe trein Den Haag – Lausanne geboekt en betaald. Tot 2 maal toe direct de melding dat de boeking mislukt is. Geld van de 1e boeking is inmiddels teruggestort. Vreemde zaak.

Hans Coppen
2 jaren geleden

Ticket bij trainline geboekt maar problemen met de tenaamstelling. Eind van het liedje: een kaartje op de verkeerde naam dat niet te wijzigen en niet bruikbaar is. 211 euro over de balk gegooit en zij doen niets. De tenaamstelling gebeurt automatisch en wordt niet duidelijk gecommuniceerd. pas hiermee op! boek de eurostar bij eurostar daar vragen ze tenminste fatsoenlijk naar de tenaamstelling.

Richard
2 jaren geleden

OPLICHTERS, criminele organisatie in samenwerking met de THALYS company. Kaartje naar Parijs gekocht voor 9 september 2022, helaas treinstaking dus geen treinen. Geprobeerd bij Thalys mijn geld terug te krijgen, daar zei men dat ik via TRAINLINE had geboekt???????????????
Gewoon op de Thalys site mij kaartje gekocht!!! Staat ook nergens op mijn ticket dat ik bij Trainline heb geboekt. Bij Trainline aangeklopt, kan maanden duren voordat ik mijn geld terug krijg, hoezo Europees recht binnen 14 dagen geld terug omdat trein niet reed!

Hildebrand (treinreiziger.nl)
2 jaren geleden
Antwoord aan  Richard

Op het ticket staat inderdaad niet het verkooppunt. Je kan wel kijken aan wie je betaald heb. Bij NS duurt het 2 maanden voordat je geld terug krijgt, bij Thalys kan ook langer dan een maand duren. Is dat netjes? Nee. Is dat service? Nee. Moet dat anders? Ja. Maar om dan te spreken van criminelen en oplichters is wel erg overdreven.

Marianne van Leeuwen
1 jaar geleden

Ik heb een hele slechte ervaring met The Trainline. Ik had tickets geboekt naarLonden. Omdat de NS staakte werd de heenreis gecancelled. Ik kon daardoor de rest van de reis ook niet maken. Ik heb meteen contact opgenomen en ben een half jaar lang van het kastje naar de muur gestuurd. Uiteindelijk kreeg ik bericht dat ik al mijn geld kwijt ben: 650 euro…