Rover: ProRail verwacht tot oktober kwetsbaar spoor door tekort
31 jul 2021 8:00
ProRail verwacht dat de problemen met de dienstregeling als gevolg van het gebrek aan verkeersleiders zich minstens tot oktober kunnen blijven voordoen. Reizigersorganisatie Rover zegt daarover te zijn ingelicht door de spoorbeheerder.
Extra uitdaging tot 1 oktober
Het bedrijf heeft al langer te maken met een tekort aan verkeersleiders. Daardoor is het lastig om de roosters rond te krijgen en kan een enkele afmelding volgens de spoorbeheerder ervoor zorgen dat er minder treinen rijden. Zo reden er vrijdag door de onderbezetting tot 23.00 uur geen intercity’s tussen Amsterdam en Amersfoort Centraal en was dat in de nacht van donderdag op vrijdag het geval op de trajecten Utrecht – Arnhem, Ede-Wageningen – Barneveld Zuid en Utrecht Centraal – Rhenen.
Volgens Rover springen er momenteel mensen bij onder meer op posten in Roosendaal, Kijfhoek (Zuid-Holland) en Utrecht, waar veel krapte zou zijn in het rooster. ProRail bevestigt dat er tot 1 oktober “een extra uitdaging” is vanwege vakantieverlof in combinatie met de onderbezetting op de verkeersleidingsposten. “Natuurlijk doen we er wel alles aan om het te voorkomen.”
Werken op vrije dagen
ProRail probeert de problemen onder meer aan te pakken door recent gepensioneerden en treinverkeersleiders die inmiddels elders in de organisatie werken, tijdelijk weer in te zetten op locaties waar ze hard nodig zijn. Ook is het wervings- en selectiebudget dit jaar ten opzichte van 2018 bijna acht keer zo hoog.
“Onze treinverkeersleiders zetten al een tijd alles op alles om de roosters te vullen. Ze komen regelmatig zelfs werken op een vrije dag als iemand zich onverhoopt ziek meldt. Daarom doen we er ook alles aan om hun zomervakantie door te laten gaan. Tegelijkertijd zetten onze collega’s alle zeilen bij om treinuitval zoveel mogelijk te voorkomen”, aldus de spoorbeheerder.
Niet uit te leggen
Rover vindt dat de werkwijze van het spoorbedrijf minder kwetsbaar opgezet moet worden. “Het is aan de reiziger niet uit te leggen dat als iemand uitvalt, het treinverkeer stil ligt”, stelt directeur Freek Bos. “Dat vraagt om een fundamenteel andere inrichting van de systemen, waarin het vervoeren van reizigers voorop moet staan.”
ProRail moet wat de reizigersorganisatie betreft “alles uit de kast halen” om hinder op het spoor te beperken. Zo zouden er bij roosterproblemen minder treinen moeten rijden, in plaats van dat een traject helemaal stilvalt. Ook verwacht Rover dat mensen die door zulke spoorhinder alternatief vervoer moeten regelen “ruimhartig” gecompenseerd worden en dat de reisinformatie duidelijker wordt, wanneer het personeelstekort voor problemen zorgt.
Compliment voor personeel
De vereniging prijst het ProRail-personeel dat nu bijspringt vanwege de krapte. “Rover heeft begrepen dat de medewerkers op de verkeersleiding momenteel maximaal flexibel bijspringen waar nodig en heeft daar veel waardering voor.”
Directeur stapt op
De werkdruk bij de verkeersleiding zorgt voor spanning en irritatie. Deze week meldde SpoorPro dat de directeur Verkeersleiding – Roel Salden – daarom ook per 1 september opstapt. Vakbond CNV noemt de hoge werkdruk en de groeiende onvrede als reden voor het vertrek.
Ook werd deze week duidelijk dat er vorig jaar 5.000 mensen hebben gesolliciteerd naar de baan voor treindienstleider. Veel mensen vielen echter af tijdens de selectieprocedure. Uiteindelijk hebben circa 70 mensen de opleiding voltooid. Er is nu nog een tekort van circa 60 mensen. De verwachting is dat dat in 2023 is opgelost.
(c) ANP
Lijkt mij evident. Je lost niet alles op met geld en werving. Bovendien stimuleert dat mensen misschien om thuis te werken zodat we ook nog eens uit die Covid-misére komen. Vervelend, maar in deze tijd is het misschien geen sinecure.
Mensen willen ook zekerheid. Altijd die contracten voor een bepaalde tijd. Waarna je op het laatste moment weer geen contract krijgt aangeboden.
Weet niet hoelang verkeersleiders mogen en kunnen werken bij ProRail. Maar laten ze die verkeersleiders gewoon zoal een contract voor een lange tijd geven. Zodat ze zich rustig kunnen inwerken. En lange tijd zekerheid hebben.
De gaten in het mis-management worden dus dichtgelopen door het personeel. Respect voor hen. Goede zaak dat als eerste de afdelingsdirecteur is opgestapt. Hopelijk volgen er meer (boekhoudkundig georiënteerde) managers.
Dat is zeker. Personeel met verantwoordelijkheidsgevoel (en dat heb je als je bij zoiets werkt) moet de managerkaste gaan corrigeren. We moeten weer terug naar de situatie, waarbij managers weer contact hebben op de werkvloer en geschikte mensen op de werkvloer ook in de manager regionen op kunnen klimmen.
Klinkt als de oude NS toen het nog één groot geïntegreerd bedrijf. Mensen met praktijkkennis konden van laag naar hoog klimmen.
Nu kom je met een universitaire opleiding direct hoog binnen. Maar heb je weinig praktijkervaring.
Ja maar ik snap het probleem niet zo, je hebt het 2021 helemaal niet moeilijk gehad met je poep halve dienstregeling, en dan als je het terug naar normaal maakt komt er gezeik, PRUTSrail. Maak gewoon de IC Rotterdam- Amsterdam CS langer met 9baks ICMm’s en gewoon om de 20 minuten ofzo, en
En waarom plak je niet gewoon 2 hele treinen intercity direct aan elkaar zodat je 18 of 14 bakken hebt en dan niet elke 15 maar elke 20 of 30 minuten.
ProRail gaat over spoor. En NS over de treinen. Dus als je 2 Intercity Direct stammen wilt combineren moet je dus bij NS zijn.
Maar wie weet dat NS nu wel met ProRail gaat afstemmen welke treinseries er minder gaat rijden. En dat terwijl de dienstregeling eigenlijk bijna weer is opgestart.
Lijk me dat de PHS route zoals Amsterdam – Utrecht – Eindhoven minder treinen moeten gaan rijden. Dus weer de IC Heerlen – Enkhuizen opheffen. De IC Alkmaar – Maastricht en IC Schiphol – Venlo (totaal 4 keer p/u) kunnen het nog steeds aan. En desnoods maakt NS langere (V-IRM-M) formaties. En de werkdruk was bij ProRail Utrecht het hoogst.
De spoortrajecten met hoge(re) frequenties kunnen ze enigszins afschalen zoals
– Amsterdam C/Zuid – Schiphol – Leiden – Den Haag Rotterdam – Dordrecht
– Alkmaar – Amsterdam C
– Lelystad – Weesp – Amsterdam Zuid
– Utrecht – Den Haag/Rotterdam.
Intercity Direct kun je weer 3 keer p/u laten rijden van/naar Breda. Deze treinen zijn zelden vol. En zo zijn er nog een aantal treinseries die kunnen vervallen zoals Lelystad – Dordrecht. Die kan opgevangen worden door Groningen/Leeuwarden – Den Haag. Wie vanaf Schiphol naar Dordrecht wil kan dan ook met de IC Direct. En bij Rotterdam C overstappen. En vanaf Amsterdam C heb je de IC Amsterdam – Haarlem – Vlissingen (2 keer p/u).
Er is door de overheid honderden miljoenen geïnvesteerd om PHS op Amsterdam-Eindhoven mogelijk te maken. Dan kan NS nu moeilijk komen met het verhaal dat PHS in feite helemaal niet mogelijk is. Politici zullen dan concluderen dat invester n in spoorinfra weggegooid geld is.
Otto:
Dit zijn dan buitengewone omstandigheden. En dat komt deels ook door Covid. Maar NS kan hier niet veel aan doen. Maar is wel afhankelijk van aansturing door ProRail.
Dat kan simpelweg niet. In de ideale spoorwegwereld van ProRail kan de trein niet langer zijn dan 12 bakken nationaal en 16 bakken internationaal.
Profail!!!
Profail? Prima. Als jij:
– effe alle infrakosten betaalt
– effe alle personeelskosten betaalt
– effe alle onverwachte kosten betaalt
– effe een miljardje op je bankrekening hebt om onvoorziene kosten op te vangen
– effe het beter kan doen dan wie dan ook
Mag jij Prorail van mij Profail noemen.
Gebrek aan (goed) personeel is in Nederland niet alleen bij ProRail. Horeca, onderwijs en meer sectoren hebben er last van.
Maar dat is geen excuus voor ProRail. Want waarom zijn ze niet eerder begonnen met werven van nieuw personeel? Terwijl allang bekend was dat een aantal medewerkers uit zou stromen. Bij zo’n functie als verkeersleider kun je niet in 1 dag ingewerkt zijn. Een woordvoerder van ProRail kon een vraag van een NOS medewerker niet echt weerleggen toen hem gevraagd waarom ProRail niet eerder nieuw personeel heeft aangenomen en ingewerkt.
Natuurlijk moet je wel de goede personeel op de juiste plek hebben. Dit werk moet gewoon goed uitgevoerd worden. Een middenweg is wat dat betreft er niet.
Tja,opleiding 8 maanden en dan doen wat de ‘automatisering’ zegt (met wat bijsturen, dat dan weer wel).
Nachtelijke werkzaamheden uitstellen (we hebben geen tdl om Ut-Ah buiten dienst te stellen, en er rijden toch geen treinen?!) en die werkzaamheden naar overdag te verplaatsen lijkt me een dooddoener, want overdag heb je een veel groter probleem dan ‘s nachts (waar dus die ene zieke tdl voor nodig is?)
Lees en huiver (humor of niet?) https://community.ns.nl/dienstregeling-59/per-7-september-geen-aansluiting-meer-van-2900-op-3600-in-den-bosch-66331/index3.html het lukt ProRail al niet om zoiets simpels op te lossen.
NS personeel heeft het nakijken en doet soms iets dat eigenlijk niet mag (stoppen op spoor 4 in Ht terwijl dat 4a moest zijn!)
Paniek! Want er staat ineens een cross-platform overstap voor je neus die de reisplanner weigert te tonen (en ProRail weigert te faciliteren).
Wie draait voor de kosten op? ProRail zal wat inkomsten missen door niet gereden treinen, maar zal enorme bedragen besparen op personeel. Het zou mij niets verbazen als dit een win-win situatie voor ProRail is.
De enige oplossing is het rigoureus doorrekenen van de kosten. Zoals in ieder commercieel contract moet er een boetebeding zijn. Als ProRail een forse boete aan de NS moet betalen, dan zorgen ze er wel voor dat dit niet weer gebeurd.
Marktwerking op het spoor is goed, maar dan moet je net als in de markt ook alle kosten verhalen!!!
Inderdaad: helaas is het vertrouwen in steeds meer sectoren beschadigd en is juridificering van alles steeds meer een noodzakelijkheid. Steeds meer boeteclausules (helaas!) omdat anders professionals (in welke branche dan ook) in alle rationaliteit naar het ‘sorry’-woord zullen grijpen en het “we werken er hard aan”. Want deze kreten zijn altijd goedkoper dan leveren. Dus de verleiding (voor een rationaal denkend iemand!) is altijd om heel sterk aan de wind te varen tot het mis gaat.
Tjongejonge wat een stel linkse rakkers hier toch weer!
Nogmaals: dit los je niet op met werving of extra geld erbij, de enige oplossing zit hem in de attitude. We zitten in een tijd van bezuinigen en crises, dus de oplossing zit hem in thuiswerken en attitude verandering. We zijn hier niet op het kasteel van Sinterklaas.
Ik doe nog even een aanvulling: ik vind ons rete verwende prinsjes en prinsesjes. Blijkbaar kunnen we geen genoegen meer nemen met minder als de situatie daarom vraagt. Teleurgesteld in mijn medelanders.
Cultuurverandering moet een belangrijk doel zijn van omvorming tot ZBO van ProRail. Eigenlijk moet het weer een saai en degelijk bedrijf worden. Pas dan kan er ook weer een echte veiligheidscultuur ontstaan (ipv mediahype-n met betonblokken bij overwegen).
Wat kan rover soms zeiken. Echt ik wordt soms zo moe van die organisatie
Rover komt op voor het BELANG van de reiziger, dat dat niet altijd in lijn ligt met het BELANG van de vervoerder/infrabeheerder is evident.
Dat kan je gezeik vinden, je er ook naar luisteren en kijken wat je kan doen om het op te lossen.
Ik moet mijn werkgever gaan vertellen dat ik de komende maanden een reisbingo heb, mijn collega’s moeten paraat zijn om diensten op te kunnen vangen omdat ProRail zijn zaakjes niet op orde heeft en ik niet kan garanderen dat ik op een bepaalde tijd aanwezig ben.
Ik als reiziger noem dit een walgelijke wanvertoning met een flagrante minachting van de reiziger.
Aanval is de beste verdediging. Er wordt niet geleverd en uiteraard zijn dan de klanten en de reizigersorganisaties de boosdoeners (te links, en te verwend en ze weigeren Corona als altijd geldig excuus te aanvaarden).