Rover wil poortjes station Sloterdijk weer open
12 feb 2018 12:20
Rover wil dat NS per direct minstens één poortje op station Amsterdam Sloterdijk open zet. Sinds het sluiten van de poortjes blijkt dat een kleine groep reizigers teveel betaalt voor hun reis, wanneer ze de poortjes passeren.
Sinds de poortjes op station Amsterdam Sloterdijk zijn gesloten, moeten reizigers soms extra in- en uitchecken bij een overstap om de poortjes te passeren. Voor een kleine groep reizigers is gebleken dat hierbij een extra bedrag van iets meer dan een euro van de OV-chipkaart wordt geïncasseerd. De OV-chipkaart ziet de overstap in dit geval als “omreizen”, ondanks dat de route door de NS-reisplanner wordt geadviseerd. Dit geldt voor reizigers die tussen Alkmaar en Den Haag reizen, waarbij op Sloterdijk moet worden overgestapt. Ook trajectabonnementhouders krijgen met de extra kosten te maken, omdat de passage van de poortjes wordt geregistreerd als “buiten het abonnement reizen”.
Het probleem is volgens Rover al bijna een jaar bekend bij NS. “Toch heeft NS er in de tussentijd voor gekozen de poortjes op Sloterdijk te sluiten, zodat reizigers gedwongen zijn extra in- en uit te checken – ook als dit extra geld kost. Reizigers kunnen dat bedrag wel terugkrijgen, maar moeten dit zelf bij NS aanvragen,” legt een woordvoerder van Rover uit.
Rover wil dat NS direct minimaal één poortje openzet totdat het probleem is opgelost, zodat overstappers zonder extra kosten de poortjes kunnen passeren. Ook heeft Rover aan NS gevraagd reizigers actief voor te lichten over het probleem en waar mogelijk proactief hun vaste klanten te benaderen met een teruggave.
Reizen doe je in de meeste gevallen voor werk of voor het zien van partner (bij niet getrouwden cq. niet samenwonenden), vrienden en familie (dus hoe raar het ook klinkt: reizen is een primaire levensbehoefte). Je zit met je rug tegen de muur en de partijen die gaan over je reis kunnen overdreven gezegd doen wat ze willen. Wel fijn dat Rover tegengas geeft.
Vanaf Alkmaar naar Den Haag kun je dacht ik beter overstappen op station Zaandam, zelfde perron
Lachwekkend. De ideeën van een groep voor wie de uitvoering consequentieloos is. Men zal wel gek zijn om een poortje open te zetten en zo een groot lek te laten ontstaan om een zeer kleine groep die alleen bij Rover bestaat uit de klein bier brand te helpen.
Tsja. Je mag toch ook van een vervoerder verwachten dat het systeem de juiste prijs afrekent? Gaat inderdaad om een kleine groep. Het niet uitvoeren van een oplossing heeft ook consequenties voor reizigers.
Er zal best snel iets komen. Zo moeilijk kan het niet zijn. Feitelijk zal het op andere locaties ook kunnen zijn. Uit- en in binnen 5-10 minuten zou kunnen betekenen dat de reis wordt voortgezet als overstap et cetera.
Niet moeilijk? Het is al een jaar bekend en niettemin niet opgelost.
Technisch zal het niet moeilijk zijn. Het is een kwestie van beleid (toestaan fraude vensters) en prioroteit vinden.
Hij heeft gelijk vindt ik. Ze moet moeten gewoon weer open zijn die poortjes. Veiliger dan dit wordt het nooit. Slaat nergens op dat ze dicht zijn. We hebben ook toeristen die op vakantie zijn of kom is lastig dat je niet vrij kan lopen als je zelf 18 euro hebt geladen moet je toch 2 euri gaan betalen voor 20 euro als.
Raar verhaal. In heel de wereld heb je poortjes en in Nederland snapt niemand het. Ze kunnen niet hoog genoeg en dicht genoeg zijn. Liefst met venijnige anti-klim punten er bovenop.
Dries het heet openbaar vervoer. Afsluiting hoort daar niet bij dat is tegen de open baarheid. Wat jij voorstaat is een hele enge maatschappij. Niet mijn maatschappij
Betaling afdwingen is de normaalste zaak van de wereld. Gekwezel over open maatschappij heeft geen relevantie. Begin een privé-maatschappij en stel die open.
Je negeert het punt. Pas op dat je niet in een voorlichtersrol raakt.
Of ze moeten gewoon een snelle trein laten rijden van Alkmaar via Haarlem naar Leiden en Den Haag. Nu is de overstap nodig omdat omreizen sneller is via Sloterdijk
Helemaal mee eens een snellere trein tussen schagen en den Haag
Alles boven de rivieren wordt weg bezuinigd
Boven het kanaal bedoelt u of heeft Brabant het nu beter dan de rest?
het is bizar voor woorden dat je op en knooppunt station als dit voor een overtap extra moet in en uitchecken. En dat terwijl Amsterdam Sloterdijk een station is waar alleen NS op het spoornetwerk stopt. Ik had dit ook meegemaakt afgelopen zaterdag 10 februari 2018 toen ik uit de richting Haarlem wilde overstappen richting Alkmaar. In de stationshal extra in en uitckecken in dezelfde stationshal, maar ook van af het bovengelegen Schiphol-perron van en Alkmaar is dit het geval. maar ook van de Hembooghalte de aparte stationshal naar de sporen 9 en 10 zijn er OV Chipkaartpoortjes. Ik dacht dat er alleen tussen verschillende treinvervoerders aparte in -en uitcheckpoorten staan, maar dat is dus ook op de alleen heerschappij van NS op Sloterdijk zo! Erg verwarrend voor incidentele reizigers en toeristen. Hopelijk komt hier spoedig verandering in want dit wekt ergenis en verwarring op
De poortjes voorkomen juist problemen bij die incidentele reizigers en toeristen. Doordat die verplicht in- of uitchecken zodra ze het poortje passeren, weet je zeker dat het correct gebeurt. Ook als ze overstappen van of naar de metro, doordat de OV-chipkaartgebieden gescheiden zijn.
Voorwaarde is natuurlijk wel dat de berekening van de ritprijs correct is. Dat kritiekpunt is dus zeker terecht.
In het midden van Amsterdam Sloterdijk is er de mogelijkheid zonder in- en uitchecken over te stappen van de benedenverdieping op de boververdieping en andersom. Alleen aan de perronuiteinden is die mogelijkheid er niet. Kwestie van naar het midden van het perron lopen.
Alleen op de spoorboog Schiphol – Alkmaar liggen de perrons feitelijk buiten het station en is overstappen dus alleen mogelijk door uit- en weer in te checken.
poortjes verplaatsen zou ik zeggen.
In de spits hoef je trouwens niet eens langs Sloterdijk. Dan is het veel sneller om via Beverwijk te gaan.
Niet alle reizigers rijden in de spits!
Naar het buitenland. Het gaat om de lange overstap van het verre hoge spoor naar het andere oude station.
“Het probleem is volgens Rover al bijna een jaar bekend bij NS.”
Dan fris ik graag het geheugen van Rover even op, want NS wist dat in ieder geval al voor 9 maart 2016, dus al zeker bijna twee jaar. Het probleem wordt namelijk benoemd in pagina 2 paragraaf 2 van de onderstaande brief aan Locov (waar Rover in vertegenwoordigd is).
http://locov.nl/Images/Locov%202016-63879%20Adviesaanvraag%20oplossing%20gedwongen%20overstap_tcm311-373773.pdf
Daarbij komt dat als je een trajectabonnement afsluit bij NS, NS niet eens vertelt welke stations er wel of niet op de route liggen. Er staat alleen maar (bijvoorbeeld) “Van Alkmaar naar Den Haag Centraal met NS”. Je komt daar alleen achter door het abonnement af te sluiten en dan uit te proberen welke bedragen NS in rekening brengt als je op bepaalde stations in- en uitcheckt. Dat treft bijvoorbeeld ook reizigers die in Alkmaar wonen en regelmatig naar Den Haag reizen, maar ook soms halverwege moeten zijn, zoals Schiphol of Amsterdam Sloterdijk. Je kunt zo niet uitrekenen welk abonnement het gunstigst voor je is.
De aanbevolen reis tussen den helder/alkmaar en den haag gaat via Haarlem en niet via Sloterdijk. Dus als iedereen gewoon de Reisplanner volgt dan is er niks aan de hand. Omreizen kies je zelf voor, dus ook voor de extra kosten
Wat de aanbevolen reis is, hangt af van het tijdstip van vertrek. Vul voor Alkmaar – Den Haag Centraal maar eens een tijdstip doordeweeks tussen 9:27 en 18:27 in, dan krijg je om :19 en :49 inderdaad de route via Haarlem, maar om :27 en :57 de route via Amsterdam Sloterdijk en Leiden. ‘s Avonds laat wordt zelfs een paar keer een route via Amsterdam Sloterdijk en Utrecht Centraal (!) geadviseerd.
Wat maakt het uit zolang je binnen de in-check blijft? Het probleem is het tijdelijke uit-checken voor een overstap via twee gescheiden zones.
Aanbevolen route van Den Helder naar Den Haag is via Sloterdijk, met uitzondering van de ochtendspits.
Bovendien is die boemel van Alkmaar naar Haarlem zo zieltergend langzaam dat je dat maar 1 keer doet.
Wanneer gaan de reizigers nu eens begrijpen dat de OV-chipkaart er niet is om het OV gemakkelijker en veiliger te maken, maar vooral om te zorgen dat de inkomsten voor de OV-bedrijven op peil blijft en er op inzet personeel kan worden bezuinigd.
Kijk maar naar het verzet van de NMA tegen de single-check-in-check-out.
Onzin, het maakt alles veel simpeler, reduceert zwart- en grijsrijden en doet de opbrengst wat stijgen. Minder personeel, minder kosten en minder slechte service.
Je zal maar een Trajct Vrij hebben Haarlem – Uitgeest *dat moet via Beverwijk* maar de NS planner geeft gewoon de (snellere, maar totaal buiten je traject) route aan via Sloterdijk.
Factuur krijgen voor wat? Een reisplanner advies volgen? Gaat niet gebeuren NS!
Als Sloterdijk niet bij het traject Haarlem – Uitgeest hoort dan wil ik dat ook niet in de planner zien, en die is altijd leidend volgens eigen zeggen van NS!
Volgens de eigen regels van NS is reizen van bijv. Haarlem naar Castricum via Sloterdijk hetzelfde als via Beverwijk. Kosten mogen niet uitmaken. Uit en weer inchecken zou alleen als overstap moeten worden geregistreerd, ongeacht of er poortjes staan of niet. Omleiden over een (ver) perron is geen geldige oplossing omdat het ook kan voorkomen dat je een flesje water oid wilt kopen. Blijft geldige overstap ZONDER omrijden. Bij een goed ontworpen informatiesysteem zou dit geen enkel probleem moeten zijn. De enige conclusie is dan ook dat dit niet het geval is. Waar je recht op hebt, moet je kunnen krijgen. Recht op teruggave achteraf, of een omlooproute waarbij je dus ook niet naar de winkels kunt is niet voldoende. Lijkt me niet redelijk en/of billijk en dus voer voor de rechter. In de tussentijd is het enige dat helpt massaal WEL uit- en in te checken en vervolgens meteen de extra kosten te claimen. Iedere reis weer. Moet je zien hoe snel dit opgelost wordt.
Het wordt dus helemaal niet snel opgelost. Er wordt zelfs van alles aan gedaan om het geld terug betalen te ontmoedigen. Voorheen kon het nog dezelfde dag via messenger, nu krijg je na een week nog geen respons. Dan maar via de mail. Vijf dagen wachten en dan als antwoord krijgen dat je uit coulance je geld terug krijgt. Niets geen coulance, je hebt recht op een gratis overstap binnen het uur. Bovendien geeft het poortje aan overstap ok. En aangezien ik gebruik moet maken van de lift is er al helemaal geen andere optie om over te stappen. Zakkenvullerij is het van de NS. Immers na een jaar moet het wel gewijzigd kunnen zijn.
Op donderdag 10 november 2022 reisde ik van Den Haag HS naar Alkmaar. Daar spits-sneltreinen Haarlem-Alkmaar onlangs zijn afgeschaft, was “om” over Sloterdijk sneller. Om daar niet te hoeven uit- en inchecken ging ik van spoor 8 op de roltrap naar de hal en vandaar met de lift naar perron 11-12. Boven was het erg stil; er was schade aan de bovenleiding bij Schiphol. Omlaag naar de hal voor perron 3-4 nam ik de trap. De onderste tree was afgezet met rood-wit lint. Daar ben ik onderdoor gekropen, samen met enkele lotgenoten met wie ik in de lift stond. Heel gewaardeerd voelde ik me als klant van NS zeker niet.