Shortlist Blije Reizigersprijs bekend
02 okt 2014 9:54
Ook dit jaar reikt Railforum de Blije Reizigers Prijs uit aan een spraakmakende verbetering in het openbaar vervoer. De prijs is voor gerealiseerde verbeteringen in 2014 die het reizen per ov voor de reiziger plezieriger maken. De jury heeft in de shortlist negen kanshebbers bekendgemaakt.
Daarvan zullen uiteindelijk drie naar de finale gaan. Railforum – het onafhankelijke kennisnetwerk van de railsector – zal op het jaarcongres (6 november) de winnaar van de jury bekendmaken. Daarnaast zal er dit jaar voor het eerst ook een publieksprijs zijn.
De negen kanshebbende verbeteringen:
- Multimodale reisinformatie
Dankzij een project van de provincie Noord-Brabant hebben we met GoAbout voor het eerst een actuele reisplanner van deur tot deur, maar ook tal van andere apps en bouwstenen. Bijvoorbeeld Calender42, een app die je reisadvies direct in je agenda opneemt. Op plan-lab.nl (momenteel offline) zie je alle resultaten van het project, dat eveneens gesteund werd door het Ministerie van Infrastructuur. - Reizen op rekening zakelijk én privé
Reizen zonder saldo en pas achteraf betalen via factuur. De RET is de eerste vervoerder die dat samen met TLS mogelijk maakt voor consumenten. Daarbij kun je bijvoorbeeld alle OV-chipkaarten van één gezin aanmelden voor dezelfde factuur. Dat maakt reizen overzichtelijk en komt volgens Treinreiziger.nl het Best Price principe binnen handbereik. - OV-Miles: reizigers belonen
De RET beloont reizigers die met de OV-chipkaart reizen: ze kunnen met OV-Miles sparen voor allerlei interessante kortingen. - OV-Servicewinkel: één servicepunt voor alle vervoerders
Niet meer van het kastje naar de muur gestuurd worden, dat is het idee van de OV-Servicewinkel. Op één plek vind je meerdere loketten van diverse vervoerders. Daardoor kan je bij de OV-Servicewinkel met al je vragen terecht. - Internationale busdiensten, zonder overstap naar het buitenland
Anno 2014 kun je vanuit steeds meer plaatsen en ook met steeds meer vervoerders rechtstreeks per bus naar het buitenland. Zo rijdt IC-Bus sinds dit jaar tussen tussen Düsseldorf – Eindhoven – Antwerpen en tussen Düsseldorf – Roermond – Brussel. iDBUS heeft ook nieuwe busverbindingen gestart. En daarnaast rijdt MeinFernBus nu naar Nederland. De bussen bieden vaak comfortabele zitplekken met wifi en stopcontacten. - Arriva Prestatie Monitor: Samen met de reiziger op weg naar meer kwaliteit
Frequente reizigers weten als geen ander hoe een bepaalde busrit verloopt, wat er goed gaat en wat er beter kan. Arriva besefte dat ook, via de prestatiemonitor beoordelen Arriva-reizigers met hun smartphone twee keer per maand een busrit op verschillende aspecten. Hierdoor weet Arriva waar de reiziger verbetering wil. - Intuïtief reizen. Qbuzz: intuïtief reizen van deur tot deur
Makkelijk je bus herkennen. Dat wil Qbuzz door het gebruik van symbolen en vaste kleuren in de reisinformatie. Ook in de avonduren kun je goed zien waar de bus naar toe gaat. - OV-diploma voor de reiziger van de toekomst
De kinderen van nu zijn de OV-reizigers van de toekomst. Veilig Verkeer Nederland (VVN) wil kinderen daarom laten zien welke voordelen het openbaar vervoer biedt; kinderen in groep 7 en 8 kunnen daarom een OV-diploma halen. - Frontcamera’s op Arrivatreinen: De dienstregeling sneller hervat na storing
Een verstoring op het spoor, door een ongeluk of een aanrijding met een persoon. Vertraging voor treinreizigers is dan onvermijdelijk. Maar door de beelden van de frontcamera’s kan de politie sneller het onderzoek op locatie afgeronden, waardoor het treinverkeer sneller hervat kan worden.
Welke verbetering moet er volgens jou winnen? Reageer via Facebook.