fbpx
Foto: Archief (ander busbedrijf)

Smeergeld bij treinvervangend vervoer. Busbedrijf Jan de Wit deed aangifte

27 nov 2020 15:15

Busbedrijf Jan de Wit heeft in 2018 aangifte gedaan tegen een eigen werknemer wegens omkoping. De man wordt ervan verdacht smeergeld te hebben aangenomen van onderaannemers. Volgens De Telegraaf kreeg hij betaald om te frauderen met facturen voor de inzet van bussen bij de uitval van NS-treinen.

Strafzaak

Jan de Wit maakt nu de aangifte zelf openbaar. Het bedrijf zegt zelf ook slachtoffer te zijn geweest van de frauderende medewerker, die op staande voet werd ontslagen. Op de details van de strafzaak tegen de frauderende medewerker gaat de onderneming niet in zolang het proces loopt.

Jan de Wit is hoofdaannemer van de NS voor het inzetten van bussen als er door calamiteiten tijdelijk geen treinen kunnen rijden. Dat werk wordt gedeeld met andere busbedrijven.

Via kleindochter

De Telegraaf schreef dat de bewuste medewerker smeergeld ontving van die busbedrijven om in facturen meer bussen op te geven dan er daadwerkelijk reden. Met het geld zou hij luxeproducten hebben aangeschaft. “Wanneer er door NS bijvoorbeeld twintig bussen werden gevraagd en ik er vijftien kon regelen, dan zei ik tegen het busbedrijf dat hij er zeventien moest opschrijven. Twee extra dus”, biechtte hij eind vorig jaar op aan de FIOD.

Om de stortingen van de busbedrijven enigszins af te schermen, opende de medewerker een bankrekening op naam van zijn tienjarige kleinkind. Van de rekening van het minderjarige meisje worden vervolgens een Audi TT, autovelgen, aflossing van kredieten, een loungebank, een dure e-bike, vakanties en een verbouwing van de badkamer betaald, schrijft de krant. De man liep in 2018 tegen de lamp toen een ontslagen bestuurder van een van de busbedrijven in 2018 aangifte tegen hem deed wegens het aannemen van smeergeld.

(c) ANP / Treinreiziger.nl. Bron: De Telegraaf.

17 gedachten over “Smeergeld bij treinvervangend vervoer. Busbedrijf Jan de Wit deed aangifte”

  1. Johan schreef:

    Als iemand van NS nou eens poolshoogte had genomen als er weer eens lange rijen voor de vervangende bussen stonden, terwijl er op papier genoeg bussen zouden zijn ingezet, was dit sujet meteen tegen de lamp gelopen.

    1. admin schreef:

      Ze proberen de mensenmassa’s dan soms wel in goede banen te leiden.

    2. Simon schreef:

      @ Johan
      Bovendien kun je jezelf afvragen welk topje van welke ijsberg we hier zien. Toevallig doet een ontslagen bestuurder hier aangifte, maar hoe vaak komt dat voor?

    3. Wim Lubbers schreef:

      Ik vraag me inderdaad ook wel eens af of er iemand van NS aanwezig is voor toezicht.
      Ik zeg dat omdat een bus er soms niet is. Zegt zo’n steward: ‘O, die is al weg, we letten niet op de dienstregeling’. Ook heb ik meegemaakt dat er geen bus kwam: ‘Ja, hij zit aan zijn rijtijden; de volgende komt over een halfuur’. Alsof ze dat niet konden uitrekenen.

    4. johan II schreef:

      Sorry Johan, maar dat kunnen NS mensen niet. PUNT

      Ze zijn zo in de war. En procedures over de procedures over de procedures hiervan die dit alles ‘in goede banen zullen leiden’* worden aangeboden voor de concessie 2075-2090.

      *die loze belofte strooit weer voor 50 jaar zand in de ogen. Zoveel zand inmiddels, dat niemand ze nu al meer open kan doen.

      1. johan II schreef:

        ‘in de war’ heeft verkeerde associaties.
        preciezer is Ze zijn verstrikt in zichzelf en elkaar, zo verstrikt dat het vastdraait, zonder zicht op /besef van oorzaak, en dat creeert een gevoel van onmacht en zwaarte, en ook de illusie bezig te zijn met een belangrijke taak, niet begrepen voelen (kortom beetje los van de realiteit) wat de zwaarte (bijv gevoelde onmogelijkheid om kaartjes te controleren in de trein; of even het vervangend vervoer in de gaten houden, en corrigeren) nog versterkt.

        Wat allemaal logisch is in die disfunctionele cultuur, die dan ook nog (door het gevoel niet begrepen/gewaardeerd te worden) met hand en tand verdedigd moet worden. Wat dat betreft is NS een perpetuum mobile, volstrekt perfect.

        Een normaal mens zou zeggen: beetje in de war.

    5. dries molenaar schreef:

      Jaja, nu zal het de schuld van NS zijn.
      Het gaat het busbedrijf en zijn onderaannemers. En 2 op 15 is oncontroleerbaar bij een menigte rijdende bussen, wellicht ook nog van verschillende partijen.

      1. Annemiek schreef:

        De schuld ligt uiteindelijk bij de verantwoordelijke voor het vervoer. Ondanks dat NS hier aannemers voor inhuurt, blijft NS verantwoordelijk. Het zijn daadwerkelijk de kneuzen van NS die niet in staat zijn het op te merken dat ze jarenlang betalen voor diensten die onder hun ogen niet worden uitgevoerd, zodat een ander er met tonnen vandoor kan gaan. En het is nou niet bepaald de alertheid van NS waardoor de oplichting wordt opgemerkt. Als er niet iemand, die blijkbaar onvoldoende meegedeeld heeft in de opbrengsten, uit de school was geklapt, was dit nog jaren door blijven gaan. En dan bleven de zwakzinnigen bij NS in de illusie dat ze het allemaal keurig hadden geregeld.

      2. Johan schreef:

        Oncontroleerbaar? – Kwestie van op één van de stations iemand de nummerborden van de dienstdoende bussen laten opschrijven.

  2. Ricardo schreef:

    Tegen de NOS heeft NS verklaard dat er nu met een ander systeem wordt gewerkt waardoor de businzet wel te controleren zou zijn, omdat chauffeurs hun bussen nu moeten inchecken in een systeem. Geen idee of het echt helpt, verdere details staan er namelijk niet.

    https://nos.nl/artikel/2358280-man-verdiende-ton-door-regelen-spookbussen-bij-treinuitval.html

  3. Staatslijn K schreef:

    Het is vaak genoeg voorgekomen dat er op mijn traject vervangende bussen zouden rijden, maar er niet waren. Je mag mensen niet zomaar beschuldigen maar ik sluit het niet uit.

    Overigens ben ik meerdere malen met de bus geweest en het was steeds even waardeloos: met een volle bus op zondagavond wachten op een spitstrein, mensen zo ver van het station afzetten dat ze de weg moeten vragen, een meneer in een rolstoel moeten weigeren. Waardeloos, ik reis veel liever om. Al moet ik via Nijmegen of Breda naar Eindhoven

    1. Johan schreef:

      Soms kennen ze de route niet eens en vrijwel altijd hebben ze een foute muzieksmaak die ze per se met de hele bus willen delen.

    2. johan II schreef:

      Nu ben ik het eens niet met Johan eens. De muzieksmaak van die mensen is subliem.

      SMULLEN!

      Snap ook niet wat zo iemand met een Audi TT moet. Het summum is toch wel een bus die niet bestaat.

    3. Annemiek schreef:

      Bij werkzaamheden tussen Groningen en Meppel, hadden ze tijdens werkzaamheden op een zaterdagochtend eens zomaar alle stopbussen geschrapt; ‘iedereen moet toch zo snel mogelijk naar Meppel’, leek de gedachte te zijn. Op een gegeven moment kwam de chauffeur van het pendelbusje, dat mensen vanaf het station in Haren naar Haren transferium (waar de stopbus stopt) moest brengen, zijn mensen maar in Groningen droppen. In Beilen stonden tientallen mensen te wachten. Taxibedrijven hebben het supersnel door dat er dan knaken te verdienen zijn. NS en degene die zij aannemen, zijn werkelijk te dom om te zien dat er een probleem ontstaat.

      Standaard gaat het op de eerste dagen met treinvervangend vervoer fout. Chauffeurs die werkelijk geen sjoege hebben dat hun passagiers erop rekenen dat er enigszins een dienstregeling wordt gevolgd en dat ze niet een rondje aan het rijden zijn met bejaarden die na een productpresentatie met gratis pannen naar huis gaan. Maar dat het mensen zijn die moeten werken of andere belangrijke afspraken hebben, die door het onnozele gehannes op hete kolen komen te zitten.

      Chauffeurs die bij een instaphalte gaan staan en met 300 wachtenden plots tot de conclusie komen dat ze zodanig aan hun rijtijden zitten dat ze in de weg moeten blijven staan.

      Tijdens de vroege ritten (meestal de eerste bus) gebeurt het vaak zat dat een chauffeur zich klem rijdt onderweg naar het station in Haren, terwijl ze daar helemaal niet naartoe moeten. Of dat ze in Beilen de routebeschrijving van NS gebruiken, al dan niet in combinatie met het nemen van de verkeerde afslag van de snelweg. Die routebeschrijving klopt namelijk al jaren voor geen meter. Dat gaat zo vaak fout en de chauffeurs tonen dan zo weinig richtingsgevoel, dat je er haast een zenuwinzinking van krijgt.

    4. dries molenaar schreef:

      Volgens het verhaal gaat het om 2 op 15 onterecht gedeclareerde inzetten. Niet om wel of niet rijden in totaal.

  4. Tonny schreef:

    Hoe triest het ook is, ik geniet er wel van als de treinvervangendvervoerellende eens in de media komt.

  5. dries molenaar schreef:

    Het lijkt meer verduistering van de werkgever dan feitelijk smeergeld.
    Vreemd dat de man/vrouw zoveel geld wist te malverseren dat er een TT (nieuw?) af kon en nog veel andere bestedingen.
    De bank van het 10-jarig kind had bij zulke grote bedragen natuurlijk het witwassen moeten opmerken. Of dachten ze dat het een internetondernemertje was?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.