fbpx
Foto: Stefan Verkerk Fotografie

Spoorbonden: maandag 18 maart werkonderbreking. Treinverkeer later op gang.

klok 14 mrt 2019 17:27

De spoorbonden CNV, FNV en VVMC houden maandagochtend (18 maart) een werkonderbreking om te pleiten voor handhaving van de pensioenleeftijd op 66 jaar. Vanaf het begin van de dienst tot 07:06 uur rijden er geen treinen, meldt de onderhandelaar van vakbond CNV Vakmensen.

66 minuten geen treinverkeer

Ook na dat tijdstip is hinder op het spoor te verwachten, omdat dan pas wordt opgestart en de treinenloop op gang moet komen. Als symbolische verwijzing naar de pensioenleeftijd wordt het werk op het spoor 66 minuten neergelegd. “We geven dit signaal nu af om te voorkomen dat we straks allemaal steeds langer moeten doorwerken. Dit gaat om een fatsoenlijk en tijdig pensioen voor iedereen. Daarom hopen we dat het publiek en de reizigers begrip hebben voor de actie”, zegt FNV-bestuurder Henri Janssen.

Standplaatsen

De actie vindt plaats op de standplaatsen Den Helder, Hoorn, Alkmaar, Enkhuizen, Utrecht, Zwolle, Den Haag, Hengelo, Enschede, Arnhem, Rotterdam, Amsterdam, Eindhoven, Maastricht, Heerlen. Dat worden er waarschijnlijk nog meer.

Precieze gevolgen onbekend

De vakbonden hopen dat zoveel mogelijk leden gehoor zullen geven aan de stakingsoproep, maar welke hinder de actie precies zal geven is onbekend. De NS hoopt in de loop van vrijdag te kunnen vertellen wat de gevolgen voor reizigers zijn. Vrijdag is er een gesprek met de spoorbonden CNV, FNV en VVMC, aldus een NS-woordvoerster. “We willen weten wat de aard en de impact van deze actie is. Wat ze precies van plan zijn en wat dat betekent voor onze treinreizigers”, aldus de woordvoerster.

Rover ontstemd

Reizigersvereniging Rover is allerminst te spreken over de stakingsplannen. “De staking is disproportioneel”, concludeert Rover-directeur Freek Bos, “OV-bedrijven hebben niets te zeggen over de pensioenleeftijd maar het is de OV-reiziger die nu de dupe wordt van deze staking.” Rover roept de vakbonden op om er voor te zorgen dat reizigers maandag gewoon op het werk of op school kunnen komen.

Andere sectoren

Maandag geldt in veel sectoren als landelijke actiedag voor het pensioen. Zo zijn er acties in stads- en streekvervoer, de bouw, de metaal en de schoonmaak. Ook bij de stadsvervoerders HTM (Den Haag), GVB (Amsterdam) en RET (Rotterdam) rijden bussen, trams en metro’s naar verwachting pas vanaf 7:06 uur.

(c) ANP

26 gedachten over “Spoorbonden: maandag 18 maart werkonderbreking. Treinverkeer later op gang.”

  1. Patrick schreef:

    Aanvulling. Het gaat om het bevriezen van de AOW leeftijd op 66 jaar, dus voor iedereen niet alleen NS-ers

    1. Jur schreef:

      Waarom dan bijna alleen in het OV staken??? Of wordt er bij Shell, Philips of Nuon ook gestaakt?

  2. Rick schreef:

    Dan kom ik te laat, heel erg jammer dit.

  3. Stefan schreef:

    Typisch weer zo’n NSR–>bonden “feestje”. De regionale vervoerders(Keolis, Arriva, Qbuzz, Connexxion) die doen niet mee/daar hoor je ze niet over…..

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Ik begrijp dat streekvervoer Arriva in Limburg mogelijk ook staakt. Hoe groot de actiebereidheid is, is onbekend.

  4. Rogier de Wit schreef:

    Ik heb totaal geen begrip voor deze actie. Voor zware beroepen zoals vuilnisman kan ik me voorstellen dat je na een tijdje fysiek ‘op’ bent. Maar verder zal iedereen in de toekomst (ook ik) gewoon langer moeten werken. Mensen worden ouder en langer vitaal. Als je een zittend beroep hebt (zoals machinist of trambestuurder) lijkt me niet dat je een uitzonderingsituatie kan eisen voor jouw pensioenleeftijd tov de rest van de maatschappij.

    1. Bas schreef:

      100% mee eens! Wat een flauwekul! En mensen die op tijd op werk moeten zijn zijn hier de dupe van.

    2. Frans schreef:

      Mensen mogen langer werken moeten niks.je kan altijd je eigen keuzes maken in je leven .

  5. De Leeuw schreef:

    De werkenden zouden zich die dag juist bij het protest op het Malieveld moeten aansluiten. Want de werkenden hebben allemaal last van de steeds verder oplopende pensioenleeftijd.
    Maar helaas blijft het in Nederland: Als IK maar kan doen en daar kom waar ik moet zijn, dan is het goed. En de rest kan mij verrotten.

    1. Tim schreef:

      De meeste werkenden hebben wat meer opleiding dan de gemiddelde NS’er en zijn daardoor minder vatbaar voor links populistisch vakbondspraat.

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Laten we niet gaan speculeren over het opleidingsniveau van anderen.

      2. Frans schreef:

        De leugens van de vvd zijn niet veel beter.

    2. Johan schreef:

      In tegendeel. De verhouding tussen werkzame jaren en levensverwachting na pensioen moet zo snel mogelijk hersteld worden om te voorkomen dat het hele piramidespel klapt voordat alle huidige werkenden met pensioen zijn.

  6. Hen3 schreef:

    Wil mee gaan denken aan het milieu, in plaats van diesel verstoken voor eerste keer tickets gekocht, van woonplaats naar Amsterdam CS en dan THalys van 7:15 en verder België in. (>160,-) Gaat men staken 🙁 =>> te laat bij afspraak, veel kosten (80,-) voor annuleren. Dag trein, dit was eens en niet weer!!!!

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Had u één ticket gekocht vanuit uw woonplaats via Amsterdam Centraal naar uw bestemming? De Thalys zal naar verwachting ondanks de staking wel gewoon rijden. Bij een doorgaand ticket heeft u mogelijk recht op gratis omboeking (weet ik niet zeker), bij een gesplitst ticket helaas niet.

  7. Fruud schreef:

    Worden de treinen ‘s nachts wel klaargezet voor het eerste ritje van 7:06 uur? Of worden de treinen vanaf 7:06 uur klaargezet?

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      De treinen zullen (naar ik verwacht) wel klaar zijn, maar het rooster van de conducteur en machinist klopt niet meer. Misschien vertrekt een machinist normaal om 5:00 uur uit Groningen naar Rotterdam, en drie uur later vanuit Rotterdam weer terug naar Groningen. Als die machinist nu pas om 7:00 uur begint met werken, kan hij nooit om 8:00 uur meer vertrekken uit Rotterdam. En de trein die daarvoor gepland staat, is dan ook nog niet in Rotterdam. Wel zijn er mogelijk weer andere treinen beschikbaar. Maar voor de bijsturing vergt het dus dat ze ongeveer alle roosters van conducteurs en machinisten in de war moeten schoppen, en ook van het materieel. Als je bedenkt dat normaal vrijwel alles volgens schema rijdt, of met minder dan 10 minuten vertraging, is de bijsturing er niet op berekend om voor iedereen tegelijk de roosters te gaan aanpassen.

  8. Carla de Vries schreef:

    Net als ik naar Schiphol moet vanuit Hengelo! Maar hopen op het beste, en dat ik mijn vlucht haal!

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Ik zou u adviseren eerder op pad te gaan, of de auto te nemen. Ook is wellicht flixbus een optie.

  9. W schreef:

    Vervelend dat ik op de site niet kan vinden et hoeveel extra reistijd ik rekening moet houden.
    Er staat: Wat betekent dit voor uw reis? Maar al vul ik dit in om 6 uur, er komt geen verwachting van extra reistijd terwijl ik toch over Amsterdam en Utrecht moet reizen. Heb al een treinkaartje met korting gekocht. Vervelend!

    1. W schreef:

      Ik wil de trein van 7.55 naar van Haarlem naar ‘s-Hertogenbosch. Wat is uw advies?

      1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

        Heeft u een goedkoop treinkaartje gekocht waarmee u in de spits mag reizen? In elk geval: voor niemand is precies duidelijk wat de hinder zal zijn. Ik zou rekening houden met een uur extra reistijd.

        1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

          (Het kan echter net zo goed minder zijn, en met beetje pech misschien meer. Maar met een uur speling kom je denk ik best ver)

  10. W schreef:

    Bedankt voor de reactie! Maar voor zevenen vertrekken lijkt me niet zinvol gezien het tijdstip van de staking. Ik heb besloten met de auto te gaan. Kan ik het geld voor de gekochte treinkaartjes terugkrijgen? (inderdaad goedkoop treinkaartje waarmee ik in de spits mag reizen; alleen dat al heeft een uur gekost om uit te zoeken… Dus ik wil het geld graag terug!)

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Even bellen met de NS klantenservice of een schriftelijk verzoek indienen . Volgens EU regels mag je van de reis afzien als +60 dreigt. Het is overigens onbekend hoe groot aandeel stakers versus werkwilligen is. Ik ben voor mijn andere bezoekers benieuwd waar je een voordelig treinkaartje hebt gekocht dat ook in de spits geldig is. Ik ken ze namelijk niet:)

    2. W schreef:

      Geen reactie meer? 🙁

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.