Stadler bouwt werkplaats in Hengelo voor Syntus
19 jul 2017 9:54
De Zwitserse fabrikant Stadler gaat het onderhoud van de nieuwe FLIRT-treinen verzorgen. Dat heeft de fabrikant bekend gemaakt.
De 16 nieuwe treinen zijn ook door Stadler gebouwd en zullen vanaf december worden ingezet tussen Zwolle en Kampen en Zwolle en Enschede. Nu verzorgt NS daar nog de treindienst, maar in december neemt Syntus het over van NS. Het gaat om negen driedelige treinstellen en zeven vierdelige treinstellen. Ook NS en Arriva zetten in Nederland treinen in van het type FLIRT. In totaal zullen straks meer dan 100 FLIRT-treinen in Nederland te zien zijn.
Het onderhoudscontract tussen Stadler en Syntus heeft een looptijd van 15 jaar. Bij het nieuwe depot in Hengelo zullen straks 5 mensen werkzaam zijn.
Toch begrijp ik iets niet helemaal. Vanaf December zou de naam Syntus toch verdwijnen en plaats maken voor Keolis, ook op de treinen tussen Enschede en Kampen?
Dan is het toch ook logisch om die naam vanaf nu overal te voeren?
Naar ik begrepen heb, worden bij nieuwe concessies niet meer meegedaan met de naam Syntus, maar blijft de naam Syntus nog wel bij lopende concessies.
Oke bedankt,
als ik het goed begrijp zal de naam dus nog wel verdwenen maar is Syntus nog wel gebruikt in de concessie documenten.
Je kan het zo zien, de naam Syntus zal langzaam gaan verdwijnen. Pas in 2032 zal de naam Syntus helemaal verdwenen zijn, is nu de verwachting. Alles wat ze nu winnen wordt Keolis. Alles wat ze al hebben gewonnen, blijft (voorlopig) Syntus.
OV-magazine schrijft op 1 juni 2017:
‘Syntus vervangt in december al de naam door Keolis Nederland. Dat gebeurt in de concessie Almere en de treindiensten Zwolle–Enschede en Zwolle–Kampen.
Dat maakte Syntus-topman Emile Broersma vandaag bekend tijdens de presentatie van de nieuwe treinen voor de Overijsselse spoorlijnen bij Stadler in Erlen. Die dragen nu nog het Syntus-logo, maar dat zal voor december vervangen zijn door Keolis Nederland. “Ergens moet je een keer een knip maken”, aldus Broersma. Anders zou de naam Syntus nog tot 2032 in het Nederlandse ov te zien zijn.’
Dat is de aaneleiding voor mijn vraag. De naam zal dus wel langzaam veranderen, maar de naamvoering voor de spoorlijnen tussen Kampen en Enschede zal dus wel Keolis worden, vandaar dat ik in dit artikel eerder Keolis had verwacht in plaats van Syntus. Ik vind de verandering maar een beetje verwarrend.
Dan is mijn informatie verouderd. Eerder was 2032 nog de verwachting. https://www.ovmagazine.nl/2016/08/merknaam-syntus-maakt-plaats-voor-keolis-1553/
En verder: op dit moment wordt de naam Syntus nog gebruikt. Ook in het persbericht wat hieraan ten grondslag licht wordt gesproken over Syntus. Het is nog geen december 😉 Maar ik snap de verwarring. Had zelf dus gemist dat in december de naam al volledig zou verdwijnen.
Weer wat geleerd dan 🙂
Bedankt!
Ook dat is niet geheel juist: in alle concessies die op dit moment al lopen blijft de naam Syntus gehandhaafd. Vanaf december wordt voor nieuwe concessies de naam Keolis gebruikt, voor het eerst dus op Zwenzwoka en in Almere. De naam Syntus blijft dus nog tot december 2023 (einddatum concessies Twente en Provincie Utrecht) naast de naam Keolis in gebruik.
5 mensen aan het werk??? Drie voor de leiding en om toe te zien. Twee voor het feitelijke werk.
Mooi, hé, Keolis. Bij ons op de lijn Hengelo – Zutphen, heet het hele spul: TWENTS, met daaronder ‘een service van Syntus’. Trouwens; als dat ge-elektrificeer: wanneer is Hengelo-Zutphen aan de beurt? Volgens eerdere plannen zou deze lijn al in de midden jaren ’90 van de vorige eeuw DUBBELSPOOR en ELECTRISCH worden!! Ik vindt persoonlijk dat deze spoorlijn zo langzamerhand een beetje ‘ondersneeuwt’!! Dus Keolis: doe er eens wat aan!! Ook de enkelvoudige lint treinstellen; sommige zitten in de dag uren stampvol; doe er dan een treinstel bij aan; vooral op de zondagavond vanuit Zutphen, en bij mooi weer! Maar goed; er rijdt bij ons nog een trein….