Start elektrificatie van spoor tussen Almelo en Mariënberg in 2027 – Rijk en provincie tekenen akkoord over aanleg
07 okt 2025 11:14
De elektrificatie van de spoorlijn tussen Almelo en Mariënberg kan in 2027 starten. De provincie en het Rijk hebben maandag een bestuursovereenkomst getekend voor het project dat al in 2028 klaar moet zijn.
Staatssecretaris Thierry Aartsen, die maandag in Emmen ook een belangrijke stap zette voor de Nedersaksenlijn, tekende in het stationsgebouw van Mariënberg de bestuursovereenkomst met de provincie Overijssel. Het spoortraject Almelo – Mariënberg, dat dagelijks door ruim 3000 reizigers wordt gebruikt, is deel van de Nedersaksenlijn.
ProRail kan aannemer selecteren
In het maandag getekende akkoord staan de afspraken over de samenwerking, de financiering van de elektrificatie en de vervolgstappen. Voor spoorbeheerder ProRail betekent het tekenen van de overeenkomst dat er een aannemer geselecteerd kan worden zodat het werk in 2027 kan starten.
Het traject Almelo – Mariënberg ligt op de Vechtdallijn Almelo – Hardenberg waar Arriva treinen rijdt. Tussen Mariënberg en Hardenberg is er al een bovenleiding. Het plaatsen van een bovenleiding boven het enkelspoor tussen Mariënberg en Almelo is begroot op 75 miljoen euro, waar de provincie Overijssel met 52,5 miljoen euro het merendeel aan bijdraagt.
Stiller, sneller en schoner
“Met deze ondertekening zijn we weer een flinke stap verder op weg naar stiller, sneller en schoner openbaar vervoer. Reizigers en omwonenden hebben daar direct profijt van”, zei de Overijsselse gedeputeerde Martijn Dadema maandag. Staatssecretaris Aartsen noemt de elektrificatie van dit traject “een mooie stap voorwaarts om het hele spoorwegennet in Nederland elektrisch te maken. Deze elektrificatie laat zien hoe Rijk en regio samenwerken aan een toekomstbestendig spoor. Het is een investering in bereikbaarheid én een schone toekomst.”
Ook elektrificatie andere trajecten
Van de 3.000 kilometer spoor in Nederland is 551 kilometer nog niet voorzien van een bovenleiding. Vooral in Oost-Nederland liggen van het noorden naar het zuiden nog verschillende spoortrajecten die nog niet elektrisch zijn. Voor sommige trajecten lopen al projecten om hier bovenleiding aan te brengen.
Op de Maaslijn tussen Nijmegen en Venlo is het werk om bovenleiding aan te brengen dit jaar begonnen. Voor 60 kilometer niet-elektrisch spoor tussen Hengelo en Zutphen hebben de betrokken provincies onlangs 6 miljoen euro uitgetrokken om plannen uit te werken om hier tegen 2032 bovenleiding te krijgen.
Dieseltreinen luider en viezer
Op de trajecten zonder elektriciteit rijden momenteel dieseltreinen die in totaal jaarlijks 53 miljoen kilo CO2 uitstoten. Elektrische treinen stoten zo’n vijf keer minder uit. Een ander voordeel van de elektrische treinen is dat ze tot 20 decibel stiller zijn bij optrekken en afremmen.
Voor de diensten over de spoorlijn Almelo – Hardenberg schaft Arriva vijf nieuwe elektrische Flirt-treinen aan. Dat zijn dezelfde treinen die het spoorbedrijf al inzet voor de andere Vechtdallijn Zwolle – Emmen.
(c) Treinreiziger.nl
Ik heb wel eens op Thierry Aartsen gemopperd, maar als ik VVD zou stemmen, wat ik niet doe, zou hij een goede kandidaat zijn. Lekker bezig Thierry!
Niks tegen Thierry Aartsen, maar dit specifieke voorbeeld is wel lekker pronken met andermans veren natuurlijk. Zou ik overigens denk ik ook niet laten liggen als mijn coalitiepartners zouden weglopen…
Gelooft u dit nu echt zelf?
https://www.treinreiziger.nl/tweede-kamer-niet-tevreden-met-staatssecretaris-jansen-van-openbaar-vervoer-stagnatie-spoorprojecten-zet-kwaad-bloed/
Nog eentje;
https://www.tubantia.nl/almelo/tweede-kamer-grijpt-in-staatssecretaris-onder-druk-om-geld-te-vinden-voor-elektrificatie-overijsselse-spoorlijnen~a3fc43d3/
Dat is onjuist. Daar rijdt Stadler GTW, en geen Flirt.
Er worden weldegelijk Flirt’s aangeschaft. GTW’s worden niet meer verkocht en mogen ook niet meer nieuw aangeschaft worden in Nederland, gezien de veiligheidseisen alleen strenger zijn geworden. Wil absoluut niet zeggen dat de GTW een onveilige trein is. Alleen wordt idd de Flirt nog niet ingezet op de Vechtdallijnen, maar wel door Arriva in Limburg en is daarom voor Arriva bekend materieel. Verder heeft Stadler in Hengelo ook een onderhoudspost voor Flirt’s, die overigens ook door Keolis worden gebruikt.
Desondanks gaan tussen Almelo, Mariënberg en Hardenberg GTW-treinstellen rijden. Hiervoor worden de drie tweewagenstellen van de Vechtdallijnen voorzien van ATB-NG.
Ja, ik gok dat het gewoon één poule wordt met zowel GTWs als Flirts erin, en dat die gebruikt worden voor zowel Zwolle-Emmen als Almelo-Hardenberg (en misschien later iets verder doorrijdend).
Dat kan dus niet, want alleen die 3 GTW’s worden voorzien van ATB-NG.
Je leest niet goed, Baardstaart.
Flirts (gewoon de meervouds-s erachter).
Ik hoop dat na de electrificatie ook een trein gaat rijden tussen Enschede en Emmen. Zo wordt al een belangrijke stap in de NSL gezet en zeker als ze acties gaan doen met trein en bus (Twente – Emmen – Groningen / Stadskanaal ) v.v.
Ik lees net op de site van Omroep Brabant dat er door door het overvolle stroomnet na de elektrificatie van de Maaslijn maar net genoeg stroom kan worden geleverd om de huidige dienstregeling in stand te houden. Niks extra of langere treinen. Of dat ook betekent dat de sneltrein op dat traject van de baan is, vertelt Omroep Brabant niet.
We troosten ons maar dat de treinen schoner en stiller zijn.
Gelukkig is er ook een oplossing. https://www.radiantnuclear.com/
Kleine kerncentrales zijn een prima manier om op een duurzame manier projecten van stroom te voorzien.
Zou kunnen, maar ik begrijp van TNO dat die dingen pas rond 2050 kunnen worden verwacht. Dat wil zeggen, als het er ooit van komt.
Ons elektriciteitsgebruik is nog gebaseerd op gebruik van energiecentrales die op goedkoop aardgas draaiden en waarbij je betaalbaar zink, kunstmest en kunststoffen kon maken, datacentra kon laten draaien en kasgroenten kweken.
Nu wringen we onszelf in allerlei bochten om dit vooral te kunnen blijven doen.
Horende doof en ziende blind voor het feit dat dit gas er niet meer is en nooit meer terug zal komen. Tijd om dit soort activiteiten over te laten aan landen met betere kansen.
Inclusief alle procedures zou de bouw van een kerncentrale 25 jaar duren Daarnaast is het probleem niet om meer stroom te produceren maar in het te vervoeren
Ja dat krijg je als je niet investeerd in het stroomnet, maar wel zo veel regels invoert dat het 8 jaar kost om een vergunning te krijgen voor hoogspanningskabels. (Ze bouwen kost minder dan een jaar).
Bedankt, 30 jaar aan VVD beleid.
Dat klopt, maar procedures en gebrek aan geld zijn een probleem. De overheid investeert sowieso weinig en deelt vooral gratis geld uit via subsidies, uitkeringen, toeslagen.
Het is nooit de bedoeling geweest dat de dienstregeling veranderd zou worden na elektrificatie (zie de eisen bij de aanbesteding destijds). W
Wel zou het vervoer betrouwbaarder worden.
Er rijden nu GTW’s en LINT-en op de Vechtdallijnen.
En vijf FLIRT’s voor Almelo – Hardenberg is uiteraard veel teveel van het goede. Die gaan juist tussen Zwolle en Emmen rijden ter versterking én ter vervanging van de drie GTW’s die naar Almelo – Hardenberg verhuizen. Deze drie tweewagenstellen worden hiervoor voorzien van ATB-NG.
Jammer dat er maar 3 2 baks GTW’s geschikt worden gemaakt voor de Almelo – Hardenberg lijn. Hiermee wordt de potentie van de electrificatie direct in de kiem gesmoord.
1) Het zou een goede zaak geweest zijn dat je van Almelo ook verder de Vechtdallijn op kon komen richting Coevorden, n. Amsterdam of idealiter gesproken ook naar Emmen. Jammer dat er ook niet gekeken is om dus aan de andere kant een aantal treinen door te laten rijden naar Enschede ter vervanging van de NS sprinters die in de spits van Appeldoorn naar Enschede rijden.
2) Zelfs als geen treinen verder laat rijden dan Almelo – Hardenberg is het handig om materieel achter de hand te hebben bij problemen. Dus waarom doe je niet bijv. alle (vijf) 2 baks GTW’s voorzien van ATB-NG’s Als er een evenement zou je ook materieel kunnen koppelen. Ik neem aan dat ATB-NG treinen en niet ATB-NG prima gekoppeld kunnen worden eem GTW 3 baks als ze op traditionele ATB trajecten rijden en zo ook op de lijn Zwolle – n. Amsterdam – Emmen kunnen rijden.
Almelo – Hardenberg is niet de meest drukke lijn, maar wat meer ambitie zou absoluut geen kwaad gekunnen. Zeker omdat dit ook een belangrijk stuk is van een NSL verbinding.
Leuk, Bad Bentheim – Coevorden moet ook al van doorrijden naar Emmen. Wordt druk daar!
Er zijn trouwens maar 3 tweedelige GTW-stellen op de Vechtdallijnen. De andere 3 zijn jaren gelden verlengd.
En die evenementen kunnen prima bediend worden als straks die 6 bakken GTW zijn ingeruild voor 20 bakken FLIRT.
In de NS tijd waren er nog maar 500 reizigers per dag. Dat is nu al flink opgekrikt. Of er nog meer groei in zit weet ik niet, vergeet niet dat het aantal studenten en werkenden door de vergrijzing geleidelijk begint te dalen.
Moeten overwegen vervangen als geelektrificeerd wordt? Is dat in die 75 miljoen inbegrepen?
Of wordt dat stilletjes op wegenfondsen geschoven?
Nee, dat hoeft niet.
Wederom een lijn die prima geschikt geweest zou zijn voor een akku Flirt. Er is bovenleiding in Almelo en Mariënberg om te laden en de afstand is maar klein.
Omdat de provincie dat te duur vindt: Overijssel: voorlopig toch geen batterijtreinen
Op zich zijn voor een weinig gebruikte lijn accutreinen een goedkopere optie. In dit geval speelt echter ook mee dat het om een klein stukje (19 km enkelspoor) gaat waarvoor een aparte materieelpool ook weer erg kostenverhogend werkt. Dus kan ik de beslissing wel begrijpen.
Accutreinen zijn ook een stuk zwaarder en duurder in aanschaf dan elektrische treinen die voeding via de bovenleiding krijgen. Bij de hoge frequenties in Nederland loont het aanleggen van een bovenleiding al gauw een stuk sneller ten opzichte van accutreinen.
75 miljoen voor de elektrificatie van 19 km enkelspoor is ook aardig prijzig.
Arriva gaat de drie bestaande Vechtdal gtw 2/6 ombouwen voor ATG NG. Die komen straks te rijden tussen Hardenberg en Almelo. De Flirts gaan rijden tussen Emmen en Zwolle.
Ja dat probeerde ik ze hierboven ook al duidelijk te maken, maar het wordt niet echt opgepikt…
Ik ben ooit een keer op het nu vervallen station Geerdijk Hbf geweest! Perrons aan deze lijn zijn net als tussen Kerkrade Centrum en Eygelshoven een lang perron met halverwege een overweg. Deze perronsoort is vrij uniek, want we kennen ook de bajonet ligging twee versprongen aparte perrons aan ieder spoorzijde 1 ! Deze zag je bij station Maassluis West ( voormalig treinstation van 1970 tot 2017) en zijn thans aanwezig in onder andere Veenendaal de Klomp en Hollandse Rading. Het leuke van deze twee genoemde station, elk perron ligt in een andere provincie! De overweg is dus de grens , ook dit fenomeen is zeldzaam! Gelderland Utrecht bij station de Klomp en Noord Holland Utrecht bij H. Rading.
Dalen krijgt een extra perron plus spoor, dit station was ook ooit gedoemd te verdwijnen! Emmen Zuid Emmen zal ook wel dubbelspoor krijgen, bij het voormalige station Emmen Bargares was hier al in de 1970 er jaren al rekening mee gehouden! Coevorden krijgt voor de Grensboemel per december 2026 een eigen perron, dit blijft voorlopig ook begin of eindpunt van de trein van de Bentheimer Eisenbahn. Misschien ooit een doortrek naar en van Emmen, maar dan zal het Emmer emplacement wel aangepast moeten zijn , als de lijn straks verder naar Stadkanaal en verder gaat doorlopen. Er moet wel voldoende opstelcapaciteit aanwezig zijn, zeker als de lijn straks verlengd is!
De Lelylijn is een geheel nieuw traject, vergelijkbaar met de in de 2012 geopende Hanzelijn, die nu de ontbrekende schakel was voor het doodlopende stuk bij Lelystad richting oosten/noorden. Die zijn of worden met allerlei kunstwerken, zoals bruggen of tunnels aangelegd. Conventionele spoorlijnen hebben dus vaak gelijkvloerse overwegen, toen was het verkeer in die tijden van aanleg nog niet zo druk als anno 2025!
Mooi om te lezen over die ligging in verschillende provincies!
Dat soort weetjes maken voor mij dit spoorliefhebbersforum extra leuk 🙂
Mooi nieuws. En nu op naar heropening van station/halte Geerdijk. Heb begrepen dat de Reizigersvereniging ALMA samen met andere instanties druk bezig is om dat voor elkaar te krijgen
Dat zou een wonder zijn….
Dus ALMA: Succes!!!!!