fbpx

Terugblik storm: Vele bomen van het spoor verwijderd

klok 29 okt 2013 14:07

De zware storm maandag heeft ook op het spoor veel schade aangericht. Op meer dan 30 trajecten zijn er bomen omgevallen. Drie keer kwam een trein zelfs in aanrijding met een boom. In vijf gevallen raakte de bovenleiding door de herfststorm. In alle gevallen kon de schade voor dinsdagmorgen hersteld worden. Dat meldt een woordvoerder van ProRail tegenover Treinreiziger.nl.

Vooral in het Noorden en Noord-Holland vielen er veel bomen op het spoor. "Alleen al tussen Zwolle en Leeuwarden vielen er vier bomen op het spoor. Maar ook op andere trajecten vielen soms meerdere bomen. Bij de verkeersleidingspost Zwolle hadden we in totaal te maken met 15 omgevallen bomen" blikt ProRail woordvoerder Jouke Schaafsma terug.

Verstandig besluit
Ten noorden van Zwolle werd in de middag het treinverkeer uit veiligheidsredenen stilgelegd. Schaafsma: "Als we zien hoeveel bomen er zijn gevallen kan je concluderen dat dit een verstandig besluit was". Het had ook mis kunnen gaan. Drie treinen kwamen al in aanrijding met een omgevallen boom. Gelukkig raakte niemand daarbij gewond.

Platen
Behalve omgewaaide bomen zorgde ook vallende platen voor problemen. "Dat speelde op de stations Zwolle, Den Bosch en Amsterdam. Belangrijke knooppunten waar we door die problemen het treinverkeer enige tijd moesten staken".

Veel vertraging
Het is dan ook niet verwonderlijk dat maandag ruim de helft van de rijdende treinen vertraging opliep. Hoeveel treinen er zijn uitgevallen, durft de woordvoerder  van ProRail niet te zeggen. Volgens Treinreiziger.nl is in vergelijking met een normale dienstregeling minimaal een derde van de treinen uitgevallen. Ook dinsdag verliep de dienstregeling nog niet helemaal soepel. Toen had 37 procent van de treinen vertraging, maar alle treinen reden wel weer. Voor de toekomst heeft de spoorbeheerder de ambitie dat de punctualiteit nooit onder de 85 procent komt. Dat lijkt op dagen als maandag onmogelijk.

Reisinformatie
Veel treinreizigers vonden de verstoringen vervelend, maar hadden begrip voor de situatie. Veel reizigers complimenteerde ProRail medewerkers, die weer en wind moesten doorstaan om de sporen weer vrij te maken. Volgens redacteur Hildebrand van Kuijeren verliep de reiscommunicatie iest beter dan in het verleden. "De reisinformatie was zeker niet perfect, maar het spoorbedrijf was open en eerlijk. Zo wees NS treinreizigers erop dat de reisplanner niet altijd up to date was en werden de problemen niet gebagatelliseerd", vindt Van Kuyeren

Ook kritiek
Kritiek was er ook. Vooral zondag, toen NS de aangepaste dienstregeling aankondigde. Onnodig vond bijvoorbeeld GroenLinks Tweede Kamerlid 
Liesbeth van Tongeren. Maatschappij Voor Beter OV vindt dat na de storm nog steeds. De vereniging wijst erop dat al in de ochtend er minder treinen reden, terwijl er toen geen problemen waren. "En toen de storm in volle hevigheid losbarstte, had de uitgedunde dienstregeling ook geen enkel nut: op de meeste trajecten konden niet minder treinen
rijden, maar moest de dienstregeling geheel worden stilgelegd", schrijft Voor Beter OV. Behalve kritiek, zegt de vereniging ook waardering te hebben voor de spoormedewerkers en is men blij dat dinsdag de normale dienstregeling is hervat.

Begrijpelijk
Alhoewel niet iedereen de aangepaste dienstregeling waardeert, kan deze wel degelijk nuttig zijn, vindt redacteur Hildebrand van Kuijeren. "Tijdens het winterweer is de aangepaste dienstregeling te vaak uit de kast getrokken, maar bij een storm van deze omvang kan ik het goed begrijpen. Op trajecten waar geen bomen vielen, liep het treinverkeer niet vast. Als er meer treinen hadden gereden, zou dat sneller voor problemen hebben kunnen zorgen. Bovendien moesten treinen op sommige trajecten langzamer rijden", aldus Van Kuyeren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.