TGV krijgt concurrentie: Italianen starten treindienst Parijs – Milaan
13 dec 2021 16:10
Jarenlang dromen de Italiaanse spoorwegen er al van: een snelle eigen trein van Parijs via Lyon naar Milaan. Vanaf zaterdag is het dan eindelijk zo ver. De Italiaanse hogesnelheidstrein Frecciarossa gaat dan twee keer per dag rijden tussen Parijs en Milaan.
Eerste trein
De treindienst zal ook Lyon aandoen. Daarmee krijgt de TGV in Frankrijk voor het eerst te maken met concurrentie. Trenitalia is de eerste spoorwegmaatschappij die gebruik maakt van de Franse vrije toegangsregels die sinds december 2020 van toepassing zijn.
De eerste trein vertrekt zaterdag (18 december) om 7:26 uur uit Parijs naar Milaan. Een uur eerder, om 6:25 uur, vertrekt de eerste trein vanuit Milaan naar de Franse hoofdstad. Naast de directe treinen Parijs – Milaan zullen er volgens Italiaanse media ook drie ritten gaan rijden vanuit de Franse hoofdstad met eindbestemming Lyon. Al met al gaat het in totaal om tien ritten per dag.
Goedkope treintickets
De Italianen gaan zowel op prijs als service de concurrentie aan met de TGV. Zo zullen er al tickets beschikbaar zijn vanaf 23 euro voor Parijs – Lyon en vanaf 29 euro voor Parijs – Milaan. Ook tickets in de Business Class (1e klas) zullen tegen aantrekkelijke prijzen beschikbaar zijn. Zo kun je al voor 36 euro reizen van Parijs naar Milaan in de Business Class.
Opmerkelijk is ook dat de voordelige tickets te wijzigen en te annuleren zijn, al worden er wel annuleringskosten gerekend (20%). Naast de Standaard klasse (2e klas) en de Business Class is er ook nog een Executive Class. Hier krijgen reizigers het meest uitgebreide niveau aan services. Een ticket Parijs – Milaan in de Executive Class kost 165 euro per enkele reis.
Vergelijking
Treinreiziger.nl heeft de tarieven van de TGV vergeleken met de Frecciarossa van de Italianen. Helemaal eerlijk is die vergelijking niet: omdat de verkoop van de Frecciarossa nog maar net is gestart, zijn hier relatief veel goedkope tickets beschikbaar. Bovendien zullen de Italianen in deze fase er alles aan doen om klanten te trekken.
Parijs – Milaan | Frecciarossa | TGV |
Snelste reistijd | 6 uur en 41 minuten | 7 uur en 3 minuten |
Frequentie: | 2x per dag | 3x per dag |
Goedkoopste tickets 21 december | € 35 | € 149 |
Goedkoopste tickets 14 februari | € 29 | € 29 |
Service
Trenitalia belooft verder een hoog niveau van service te bieden. De treinen zijn uitgerust met gratis wifi, die volgens het spoorbedrijf van goede kwaliteit is. Ook is er een barrijtuig aanwezig.
Een ander voordeel is dat de Italiaanse spoorwegen rijden naar Milaan Centraal. Hier zijn er veel aansluitingen in allerlei richtingen. De Franse spoorwegen wijken met de TGV in Milaan uit naar het station Garibaldi. In dit station kan er overigens ook overgestapt worden in verschillende richtingen, al vertrekken hier minder treinen dan vanaf Milaan Centraal. Sinds zondag vertrekt de trein naar Frankfurt ook vanaf station Garibaldi.
Combi-ticket Thalys-Freccia straks? Met metro Parijs.
Combiticket Thalys-TGV is waarschijnlijker. SNCF gaat echt de enige concurrent op het gouden lijntje van Frankrijk (Parijs-Lyon) niet helpen.
SNCF en Trenitalia zijn inderdaad geen vrienden van elkaar. Toen SNCF in de consortium NTV een aantal jaren participeerde en succesvol concurreerde op de Italiaanse HSL was Trenitalia behoorlijk nijdig. Ze werkten daarna niet meer met SNCF tussen Parijs – Milaan.
Nu concurreert Trenitalia met hun fraaie Frecciarossa met de TGV. Verwacht dat de stuntprijzen eventjes zijn. Want qua comfort is de Frecciarossa nog veel comfortabeler dan de TGV.
Ik vind het eigenlijk vreemd dat dit nu pas wordt aangekondigd. Juist, Trenitalia is al jaren bezig om die open-acces vergunning te krijgen, maar nu lijken ze ook heel serieus al paden hebben gekregen en toelating voor de ETR1000. Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat aflopen, zeker gezien de weinig geoptimaliseerde structuur van SNCF. Het betekent in ieder geval dat je in theorie voor 39 euro van Brussel naar Milaan kan, met IZY en standard class Rode Pijl. Niet slecht. Weet iemand trouwens waarom de italianen er in slagen om 20 minuten van deze reis af te halen? Ik vermoed dat het niks te maken heeft met de 360 km/h max die deze treinen aankunnen. Hoewel dat natuurlijk wel marketinggewijs fraai zou staan, harder rijden dan de TGV. Voor zover ik weet is echter het hele traject uitgevoerd als 300km/h. Uiteindelijk, met Lyon-Turijn tunnel, is 4 uur beoogd voor Parijs-Milaan. Dat zou revolutionair zijn voor reizen naar Italië, die dan echt binnen een dag mogelijk worden. Brussel-Rome in 11 uur (directe dienst wel) zou dan mogelijk zijn.
Op zich is het wel eerder aangekondigd en zijn de treinen in 2019 of 2020 ook gesignaleerd voor toelatingsritten. Alleen is er nooit een concrete startdatum genoemd. Ik vind het inderdaad wel heel kort vooraf. Misschien expres vanwege corona en om de concurrent niet wijzer te maken dan dat hij al is. Maar ik denk dat het laatste niet echt een reden kan zijn, dus ik vind het ook wel verbazingwekkend dat men het niet 1 of 2 maanden vooraf aankondigt. Ik heb geen analyse gedaan naar de rijpaden, maar ik kan mij voorstellen dat een stop meer of minder ook uitmaakt. Ook heb ik de ligging van Milaan Centraal versus Garibaldi niet bekeken.
Deze Italiaanse trein maakt gebruik van de HSL tussen Turijn en Milaan, wat de TGV niet doet (die heeft geen toelating om daar te rijden).
Heeft de TGV Reseau geen ERTMS? HSL Milaan – Turijn is beveiligd met ERTMS. De ETR 1000 heeft wel ERTMS.
Heeft het er misschien mee te maken, dat de Frecciarossa wel op de HSL mag tussen Turijn en Milaan? Ik dacht namelijk dat de TGV in Italie op het klassieke spoor bleef, vandaar ook de stop in Novara.
is Frankrijk wel het eerste land waar de meeste verschillende soorten hogesnelheidstreinen uit verschillende landen rijden, namelijk de ICE, Ave, ETR1000 de Eurostar en Thalys.
Hoera, we krijgen in Europa een “spaghetti express”, dat wordt genieten geblazen of wordt het een spaghetti met een stukje stokbrood erbij ?
Als het echt doorgaat wel een alternatief voor een vliegreisje Parijs – Italië en dat is of je “met die Italiaan of Fransen gaat” alleen maar gunstig. Worden er combi tickets verkocht heengaande een TGV en terug een Frecciarossa ?
Tussen de regels door lezen we dat de Italianen vervolgens op hun beurt de concurrentie van Milano Centrale weghouden. Zij (SNCF TGV en SBB Giruno) mogen vanuit Porta Garibaldi vertrekken. En daar zijn echt minder goede (landelijke) aansluitingen, en zeker geen high speed treinen. Misschien goed als “Treinreiziger” dergelijke “details” in zijn artikel ook vermeld.
Zijn er al Interrail toeslagen bekend voor deze FR1000?
Niet bij mij. In het systeem van NS/NMBS was deze trein gisteren ook nog niet boekbaar. (Andere treinen van Trenitalia wel).
SNCF doet er goed aan de TGV kaartjes in het kort grensverkeer betaalbaar tr maken. Zo kost Modane-Bardonecchia evenveel als Modane-Milaan. Hetzelfde probleem is er bij Karlsruhe-Strasbourg, (om maar over Saarbrücken-Forbach en Frasne-Vallorbe te zwijgen). Lang niet overal kun je naar een regionale grensoversteek uitwijken en ben je op de prperdure TGV aangewezen.