TGV ontspoort bij Straatsburg
05 mrt 2020 12:00
Een hogesnelheidstrein onderweg van Straatsburg naar Parijs is kort na vertrek ontspoord. De autoriteiten zeggen dat zeker 22 mensen gewond raakten, onder wie de machinist. Die moest met een helikopter worden afgevoerd.
In de Elzas is een TGV ontspoord, nadat een helling deels op het spoor terecht is gekomen. Ruim 20 gewonden, onder wie één ernstig. Dat had een stuk slechter kunnen aflopen… https://t.co/OeZBd4Zpz8
— Vincent Wever (@vincent313) March 5, 2020
Het voorste deel van de TGV en meerdere rijtuigen liepen uit de rails bij Ingenheim, ruim 20 kilometer ten noordwesten van Straatsburg. De vermoedelijke oorzaak is een grondverzakking bij het spoor. De hulpdiensten rukten met groot materieel uit. Er waren bijna honderd reddingswerkers ter plaatse.
Spoorwegmaatschappij SNCF meldde dat de trein voor de ontsporing met een snelheid van zo’n 270 kilometer per uur over het spoor reed. “Maar de machinist wist de noodrem te gebruiken”, zegt een woordvoerder.
In de trein zaten bijna 350 reizigers. “We hadden het gevoel dat we in een wasmachine zaten”, zei een passagier tegen een lokale radiozender. Een andere inzittende vertelde de Franse televisie dat mensen huilden en klaagden over rugklachten.
Tekst: (c) ANP / Treinreiziger.nl. Foto: archief.
Het is een aardverschuiving geweest. Geen verzakking van het spoor. Net een metertje over het spoor.
Op zijn Frans:
un miracle technologique, les boogie uniques ont encore sauvé des vies
Inderdaad een stukje treintechniek wat hier de mensen heeft weten te beschermen.
Zeker. De jacobsdraaistellen van de TGV’s en de bijbehorende stugheid van het treinstel hebben hun nut weer eens bewezen, net zoals jaren geleden bij die ontsporing van een Eurostar. Als dit met een ICE of ander materieel was gebeurd, dan had er een tweede Eschede plaatsgevonden.
Inderdaad. Een TGV schaart niet als het van spoor afgaat.
Prettig idee al straks de ICNG ook deze techniek heeft. Maar die rijdt met 200 km p/u op een superstevige betonnen ondergrond.
Er ligt grond op de baan. Dat kan in Nederland ook gebeuren wanneer er wand zou bezwijken of een truck met lading kantelt wat dan in de bak kan vallen. Hoewel de meeste wegen langs het HSL spoor wel stevige hoge geleiderail hebben.
Er ligt grond op de baan. Dat kan in Nederland ook gebeuren wanneer er wand zou bezwijken of een truck met lading kantelt wat dan in de bak kan vallen. Hoewel de meeste wegen langs of over het HSL spoor wel stevige hoge geleiderail hebben.
De rompstevigheid van de poolse metro moet maar gedemonstreerd worden.
Dries:
Poolse metro? Het wordt in Polen in mekaar gezet namens de Franse multinational. Onderdelen worden geleverd uit Frankrijk, Duitsland en België uit de andere Alstom vestigingen.
Hoe staat het met het testprogramma van de poolse metro? We willen wel weer eens wat nieuws zien op de HSL. Geel is een mooi lentekleurtje.
Ik weet niet hoe het juist uitgedrukt moet worden. Maar is het ook geen grondverzakking? De hogere grond is naar beneden gezakt en op het spoor terecht gekomen?
De verzakking suggereert dat de baan is verzakt. Het wegzakken van grote plakken aarde uit hellingen noem je aardverschuivingen.
Het betekent helemaal niet dat er iets aan de baan verzakt is. Waarschijnlijk is die grondwal verzadigd geraakt (door bv. een te weinig doorlatende ondergrond) en is uiteindelijk verzakt en op de baan terecht gekomen. Het heeft nogal geregend de laatste tijd.
De grondwal is een natuurlijke heuvel waar de baan doorheen is aangelegd. Zie foto’s. De aardverschuiving is opgetreden omdat deze moot grond al los lag en wellicht door de tijd en door de regen aan het schuiven is gegaan.
Verzakking zoals gebruikt in de originele tekst suggereert dat de baan verzakt is. Dit is niet zo. Duidelijk schrijven is belangrijk wanneer het gepubliceerd wordt.
Persoonlijk vind ik aardverschuiving ook niet helder, maar goed. In dit geval is het een productie van het ANP.
ANP zal een vertaalfout gemaakt hebben. Het zijn daar meest geen goed opgeleide taalvirtuozen. Dat zijn de bedenkers van ‘volle bak’ als vervanging voor volle kracht en puin als vertaling voor debris.
Vinger aan de pols, ook voor Nederland. Door de vele en/of intense regenval, voorbije maanden ook op dit moment weer, zouden ook hier wel eens grondverzakkingen kunnen voordoen? De grond is nu al duidelijk verzadigd, blijkt o.a. het water dat op de bouwlanden o.a. blijft staan. Ook de drukke treintrajecten hebben hier invloed op m.i.
Als je de foto’s ziet zou je niet zeggen dat de trein een snelheid had van 270km/h. Dit had veel slechter kunnen aflopen.
De machinist heeft de noodremsystemen nog geactiveerd. Dan is de kop er snel af. Maar met 150 km/h.
Op de foto’s kun je zien dat de spoorstaven wel flink aangedaan zijn. Dat wordt wel even repareren. Wat lastig is in een bocht omdat je dan staven moet hebben met de exacte boogstraal
Maar met 150 km/h is is het nog een probleem om over zoveel meter lengte door een hoop aarde op het spoor te moeten rijden. De trein wordt gewoon uit het spoor gelicht. Doordat het in een bocht is zal de trein ook meteen rechtdoor willen rijden.
Een mooie foto vanuit de hoogte. De ontsporing is eigenlijk zeer gering ten opzichte van het geweld. De tractie is ontspoord en één wagon met één wielstel. De rest staat gewoon.
Chapeau voor de machinist en het materieel.
https://twitter.com/Prefet67/status/1235515757737447425/photo/1
En gelukkig kwam er geen trein van de andere kant (zie foto)
Hoe werkt de object of as detectie. Wellicht heeft de tractie sluiting gemaakt over beide stavenen zou de blokkade opgemekt zijn.
Of is dit voorzien in ERTMS wat ze daar niet hebben. Een ontsporing kan gemeld worden via GSM-R waarna sofort de boel op slot gaat.