Thalys neemt KLM-vlucht Amsterdam – Brussel over
13 sep 2019 14:41
Vanaf 29 maart 2020 zal één dagelijkse retourvlucht tussen Amsterdam Airport Schiphol en Brussels National Airport (Zaventem) vervangen worden door Thalys-treinen tussen Amsterdam Schiphol en het station Brussel-Zuid. Zo zullen 13.000 reizigers per jaar de trein in plaats van het vliegtuig nemen.
Beter voor het milieu
Volgens Thalys wordt door de vervanging de CO2-uitstoot voor deze reizigers met 96% verminderd. KLM en Thalys werken al sinds 2011 samen. KLM-reizigers kunnen al jaren de Thalys vanuit Brussel en Antwerpen naar Schiphol boeken, maar het is voor het eerst dat er een vlucht wordt geschrapt.
Afbouwen
Tussen Amsterdam en Brussel heeft KLM nu nog dagelijks vijf vluchten, dat wordt dus verminderd naar vier. Het gaat volgens de vliegmaatschappij om een eerste stap in de afbouw van korteafstandsvluchten van Schiphol naar de Belgische hoofdstad. Korteafstandsvluchten oogsten veel kritiek.
Tweede Kamer
De Tweede Kamer nam eerder dit jaar al een motie van GroenLinks aan, waarbij het kabinet wordt opgeroepen een einde te maken aan de vluchten Amsterdam – Brussel. De reis per trein tussen de twee hoofdsteden is vrijwel altijd sneller en altijd beter voor het milieu, zo is de gedachte.
Frequentie
De Thalys rijdt circa 13 à 14 keer per dag tussen Amsterdam en Brussel. De trein heeft vanuit Schiphol een reistijd van ruim anderhalf uur naar Brussel Zuid. Vanuit Amsterdam Centraal duurt de reis minder dan twee uur (1 uur en 53 minuten). Naast de Thalys rijdt ook de Eurostar twee keer per dag snel naar Brussel.
Intercity Brussel
Naast de Thalys en de Eurostar rijdt ook ieder uur (16x per dag) de Benelux-trein naar Brussel. Die doet er echter aanzienlijk langer over, 2 uur en 53 minuten tussen Amsterdam Centraal en Brussel Zuid. De Benelux stopt ook op Schiphol en de Brusselse luchthaven Zaventem. Een treinreis tussen beide luchthavens duurt met de Benelux 2 uur en 9 minuten.
Tot 500 kilometer
“Ik zit niet te wachten op vluchten van rond de vijfhonderd kilometer,” zei KLM-directeur Pieter Elbers eerder tegenover Luchtvaartnieuws Magazine. Maar tot nu toe zette de maatschappij geen concrete stappen om het aantal vluchten naar bestemmingen als Parijs, Brussel en Frankfurt terug te dringen. Daar wordt nu voor het eerst een eerste stap in gezet. Tot nu toe vond KLM de trein nog te onbetrouwbaar en te traag, en daardoor geen alternatief voor korte vluchten.
Charles de Gaulle
De Thalys rijdt ook naar de Franse luchthaven Charles de Gaulle, maar daar worden de vluchten nog niet vervangen door treinen.
Super! Stopt de Thalys tussen Schiphol – Zaventem gewoon op Rotterdam C en Antwerpen?
Met een reistijd van ongeveer 80 minuten heeft Thalys consortium 1 treinstel extra nodig. NMBS en SNCF kan 1 Eurostar TMST inzetten tussen Brussel – Parijs. Daardoor kun je 2 Thalys inzetten tussen Amsterdam – Brussel.
KLM had in het verleden een aandeel van 10% in High Speed Alliance. Het is voor KLM en Thalys een win win situatie. Thalys heeft een slag met de HST erbij. En KLM kan af van hun onrendabele lijnvlucht.
Ik denk dat er helemaal geen speciale trein gaat rijden hoor, gewoon wat restcapaciteit van Thalys in Premium tussen Amsterdam en Brussel-Zuid opvullen. Zou me niets verbazen als het om de eerste/laatste trein gaat die niet naar/van Parijs rijdt, deze trein is half leeg maar geeft wel mooi aansluiting op Schiphol voor de Belgische markt (A 8:30, V 20:30).
Eerlijk gezegd twijfel ik ook of de driver hier klimaat danwel imago is. Kan ook gewoon zijn dat de Fokkers inmiddels echt uit elkaar vallen en/of dat het slot/vliegtuig harder nodig is voor een rendabelere vlucht. En op hetzelfde moment dat ze dit aankondigen begint KLM-dochter Air Antwerp naar Londen te vliegen.
Het zou inderdaad kunnen dat de rijpad van een eerste/laatste Thalys door NS en NMBS wordt gebruikt om de Thalys via Brussel Zaventem te laten rijden. Neem je toch iets meer reizigers mee. Zie je ook bij NS treinen. Bijvoorbeeld IC Alkmaar – Maastricht begint in het eerste uurtje vanaf Den Helder.
Maar het gaat meer om het principe. Vervang deze korte vluchten tussen Schiphol – Brussel door de HST.
Jammer dat in België dan wel vluchten zijn tussen Antwerpen – Londen. Tsja dat schiet niet echt op. Maar in ieder geval mooi dat KLM het wel doet. En hopelijk schaffen ze alle vijf vluchten af. Is er ook ietsje meer ruimte op Schiphol.
In Nederland zijn er ook vluchten tussen Rotterdam en Londen. En dan stopt hier zelfs de Eurostar nog in tegenstelling tot Antwerpen…
Tsja. Als de Eurostar Antwerpen passeert val er een gat tussen Antwerpen – Londen. Want de Thalys mag niet via de Eurotunnel rijden. En Eurostar stopt niet in Antwerpen Centraal omdat ze geen terminal kunnen bouwen.
En aangezien voor een bepaalde groep geldt dat ze snel en comfortabel mogelijk op de plek van bestemming wil zijn kiezen ze voor de vliegtuig.
Tussen Eindhoven – Antwerpen rijdt de Flixbus. Omdat het gat niet opgevuld wordt door NS & NMBS. En dat op het dichtste spoornet van de wereld.
Hij gaat volgens mij niet naar Zaventem maar gewoon naar Brussel-Zuid, zie intro artikel.
Op zich is Zaventem erop aangepast (perronlengte en Thalys-markering), want er reed een aantal jaren geleden gedurende 1-2 jaar een Thalys Zaventem-Brussel-Zuid-Parijs op verzoek van Brussels Airlines voor de aanvoer vanuit Parijs op vluchten naar Afrika. Inmiddels is die samenwerking gestopt en vliegt Brussels Airlines op sommige vluchten BRU-Afrika met een tussenstop in CDG, of vanuit Afrika na aankomst ‘s ochtends in BRU nog “even” door naar CDG.
@Anoniem. Dit is uitgebreid besproken in de Belgische media. Zonder tijdsverlies kan de Eurostar, die nu door de tunnel onder Antwerpen-Centraal stapvoets langs perron 22-23 rijdt, wel degelijk stoppen in één richting (vanuit Londen). Op de reis richting Londen moeten reizigers vanuit Antwerpen overstappen in Brussel-Zuid. Dat is de huidige situatie vanuit Nederland en het succes van Eurostar op Nederland-Londen laat zien dat het geen vreemde optie is, mits duidelijk gecommuniceerd. De reistijd vanuit Antwerpen-Centraal naar Londen is dan iets meer dan 3 uur heen, 2,5 uur terug. Door het uur tijdsverschil kun je op tijd in Londen zijn vanuit Antwerpen, vertrek 6:38 of 6:55 betekent aankomst 8:57 (trein 7:56 uit Brussel-Zuid). Reizigers in Premier of met de Carte Blanchekaart kunnen tot 10 minuten vantevoren inchecken, dat wordt ook wel eens vergeten. En dat is hetzelfde prijssegment als de vlucht Antwerpen-Londen.
Wat KLM doet, in zo’n markt nog instappen met een vlucht Antwerpen-Londen, kan alleen dankzij zware subsidies, en omdat het om kleine vliegvelden (City Airport in Londen) gaat met een cut-off van 15-20 minuten voor de check-in. Vluchttijd is 50-55 minuten uit ervaring.
Je kon altijd al met Thalys naar Brussel-Midi en dan overstappen op Eurostar. Dan kan je ieder uur reizen.
Dat is wat voorlopig nu nog steeds zo gaat wanneer je Eurostar boekt.
@Joost:
Jouw antwoord wordt bevestigd:
https://nieuws.klm.com/klm-thalys-en-ns-slaan-handen-ineen-voor-vervanging-vluchten-tussen-brussel-en-schiphol/
KLM wil de schaarse slots die vrij komen door samenwerking met Thalys gebruiken voor langeafstandsvluchten.
Natuurlijk is het naïef om te denken dat een commercieel luchtvaartmaatschappij dit alleen voor het milieu doet. Maar het is uiteindelijk wel milieuwinst. En KLM geeft een goed voorbeeld.
Als alle vluchten van/naar Koln, Frankfurt, Brussel, Londen en zelfs Lyon vervangen zouden worden door HST zijn er al wat meer slots op Schiphol.
Amsterdam-Keulen? Kan dat dan?
Je vergat de ergste: Amsterdam-Parijs, veel meer dan tien. (Howel de Laatste al om half negen gaat???)
Dat zal er in hakken met één vlucht per dag bespaard.
De bedoeling is natuurlijk dat als in Frankrijk het luchtverkeer concurrentie krijgt en dat het aantal vluchten op dezelfde bestemming dan vermindert. Dat wil men in Duitsland ook bereiken en dit kan over de grens ook. Het hoeft niet alleen KLM te zijn. Wanneer Eurostar straks fatsoenlijk functioneert en 5-6 keer dag zou rijden heb je zoveel stoelen en die gaan allemaal van het vliegen af. Idem kan op andere bestemmingen die met drie-vier uur te betreinen zijn. Het werkt zelfs op de huidige Berlijn reis die nog wel een poosje veel langer blijft vergen. Mensen denken wellicht ook aan de rust, ruimte en dat ook met vliegen alles veel langer duurt dan het eerst lijkt.
tIs geweldig. Eén van de Vijf directe vluchten worden geschrapt.
Vergelijkbare afstand:
Keulen-Frankfort, 0 (spreek uit “nul”) vluchten, net als Londen-Birmingham.
Dat schiet lekker op zo.
Schiphol heeft ook geen treinverbinding met Keulen en Frankfurt. Veel mensen stappen over vanuit een intercontinentale vlucht. Als ze dan met twee of meer treinen moeten wordt het ingewikkeld en traag. Het is een heel klein begin, maar wellicht een eerste stap van de vierdaagse. Al zal vier dagen hier vast snel staan voor vier jaar of vier decennia.
Kun je dan vliegen van Amsterdam naar Keulen?
Deels de schuld van de Nederlandse overheid. Ze hebben de aanleg van HSL Oost gecanceld. Terecht.
Maar afgezien van twee extra sporen tussen Utrecht – Amsterdam Bijlmer is er verder geen uitbreiding geweest tussen Utrecht – Arnhem – aansluiting Betuweroute geweest. Waardoor de ICE het spoor moet delen met andere langzamere treinen. NS verwacht dat de ICE in de komende jaren nog langzamer tussen Utrecht – Arnhem zal gaan rijden vanwege toenemende frequentie.
Als de politiek geen moeite doet om het deel geschikt te maken voor 160 – 200 km p/u is het te vrezen dat de ICE nooit een aantrekkelijk alternatief wordt voor de vliegtuig. Terwijl tussen Oberhausen – Emmerich wel een derde spoor wordt aangelegd.
En dat in een tijd dat het kabinet een klimaatakkoord heeft getekend. En de rechter heeft bepaald dat de stikstofdioxide teruggebracht moet worden in Nederland. De politiek moet eens koppen met spijkers slaan. Wie weet horen we op Prinsjesdag meer over forse investeringen in OV.
Onder druk van noodzaak zal men binnen een paar jaar wel wat spoorzaken moeten heroverwegen en alsnog uitvoeren.
Als het om het milieu gaat kun je beter het binnenlandse autoverkeer aanpakken in plaats van die paar vliegtuigen naar Brussel of Düsseldorf. Iets met grote aantallen.
Daar wil men schonere auto’s stimuleren, iets wat half lukt, maar nog onvoldoende.
De betrouwbaarheid kan een probleem blijken. Ook al is het perceptie. Vliegen gaat ook vaak genoeg niet van een leien dakje maar een trein wordt dat veel zwaarder aangerekend. Je hoeft maar een probleem met een zwartrijder, hooligans, koe op rail enz te hebben en de hele machinerie moet stoppen. Dan heb je nog brandjes langs de baan enz.
Baan onderhoudsperiodes zijn ook dodelijk.
De praktijk is dat men een ticket meeboekt maar de check-in pas op Schiphol of Zaventem doet. Of komen er speciale wagons met gesloten bagage-ruimte die bij aankomst in zijn geheel de molen in gaat.
Het beste zou zijn om een eigen shuttle over CDG, Zaventem en Schiphol te laten rijden. Dit kan met een korte, wellicht luxere TGV, die een aantal malen per dag heen en weer gaat. Vervelend is natuurlijk dat Schiphol nauwelijks nog ruimte heeft.
Waarom via Zaventem? Zaventem is niet echt een overstapluchthaven. Schiphol en CDG wel.
Zaventem heeft goede Afrika connecties en ligt aan het nieuwe spoor. Bovendien gaat het verhaal toch over Schiphol-Zaventem? CDG is een uur vanaf Brussel.
De vraag is natuurlijk of je dan ook op Rotterdam, Antwerpen en Midi zou moeten stoppen.
Eerst maar dit waarbij wellicht een aantal wagons voor helft in blauw geplakt zal worden.
Het grotere belang is dat de korte vluchten minder gemaakt worden. Het gaat er niet om alleen passagiers voor Schiphol op te halen en de passagiers in België een besparinkje in tijd en geld te leveren. Het verbinden van drie vliegvelden is dan het algemene belang. Overigens kun je ook nog bij grote opstapstations als Rotterdam en Antwerpen stoppen.
Het gaat om KLM vluchten, dus vanaf (hub) Schiphol. Zaventem is per definitie geen eindbestemming van mensen, is een gebouw ‘in de polder’. ‘Brussel’ is ook de bestemming van vliegtuigen (niet ‘Zaventem’).
Stoppen op Zaventem voor de Thalys is dus helemaal niet nodig. Dus kan elke huidige Thalys gebruikt worden voor dit plan.
Ik lees ook niet in het persbericht dat Thalys een extra trein zou willen laten rijden ipv de te schrappen vlucht.
Dus een Thalys naar Zaventem lijkt me lezen wat er niet bedoeld wordt, begrijpelijk wel want de woorden ‘vervangen’ en ‘overnemen’ hebben wel die letterlijke betekenis. Twijfelde zelf ook.
Is wel grappig dat de gebruikelijke verwarring en rookgordijnen die trein-communicatie zo kenmerkt (alles hangt van uitzonderingen aan elkaar) meteen al aan dit persbericht van KLM kleeft.
Zou inderdaad ook een goede verklaring willen hebben van NS. Heb zelf een linkje geplaatst van KLM. Maar weet niet of ik het zelf goed geïnterpreteerd heb.
In het persbericht van Thalys staat de geschrapte vlucht, en de alternatieve Thalys. Daarbij wordt Brussel Zuid als bestemming genoemd.
Verklaring van NS:
https://nieuws.ns.nl/klm-verlegt-grens-met-vervangen-vliegtuig-voor-trein/
Ik begrijp nog steeds niet over welke trein het gaat. De eerste trein Brussel-Schiphol en laatste trein Schiphol-Brussel zou logisch zijn, maar die eerste trein komt wel te laat aan op Schiphol (8:30) om alle aansluitingen te bieden in de “ochtendknoop”. Dat is het argument dat KLM altijd aanvoerde om toch vlak voor 7:00 al BRU-AMS te vliegen. Daarmee kun je vanaf 8:30 aansluitingen bieden op AMS. Met de trein kan het pas vanaf ongeveer 9:30, vanwege incheck bagage. Eventueel zou KLM de balie van Air France in Brussel-Zuid kunnen gebruiken en de bagage verzegelen en meteen doorgeven op Schiphol, dan kan een (Europese) vlucht om 9:00-9:15 gehaald worden maar dit is wel heel krap.
Intercontinentaal is het al helemaal moeilijk. Ik vloog eens van Brussel via Amsterdam naar Paramaribo. Mijn vlucht uit Brussel vertrok om 10:00, later dan de laatste inchecktijd op Schiphol (9:00) van de vlucht naar Paramaribo om 12:00. Ik zou dan in dit scenario de eerste Thalys van 6:52 moeten nemen.
Waarom wordt de lijn amsterdam-disneyland niet doorgetrokken naae bordeaux ipv een aparte trein brussel-bordeaux???
Dan zullen al die mensen niet in de trein passen. Wellicht kan er gekoppeld gereden worden maar wat is dan de winst?
Omdat zo’n lijn Amsterdam-Bordeaux alleen gereden kan worden met Thalys P(K)BA treinstellen. En er zijn niet genoeg Thalys-treinstellen, ze zijn bijna allemaal in bedrijf, vandaar dat Thalys nu al TGV’s inzet op Brussel-Parijs als de shuttle Brussel-Straatsburg voor het Europees Parlament rijdt, en oude Eurostars op IZY Brussel-Parijs.
Ook is het nu al een aantal jaren zo dat in de zomer (juli/augustus) de dienstregeling tussen Parijs en Brussel naar 90 minutentakt gaat ipv 30 of 60, dit om onderhoud te kunnen doen. Ze hebben gewoon niet genoeg treinstellen.
Brussel is bereikbaar als verlenging van Franse TGVs, zoals recent is gebeurd met de trein Lille-Straatsburg die nu vanuit Brussel vertrekt. Maar met die TGVs kun je niet naar Nederland.
Thalys rijdt in de zomer één keer per week op zaterdag Brussel-Bordeaux, Brussel-Marseille en de skitreinen in de winter. Zaterdag is namelijk de enige dag dat ze treinen overhebben, doordeweeks en op zondag is er teveel verkeer tussen Parijs en Amsterdam/Keulen.
Sorry moet Amsterdam-Marseille zijn, Zon-Thalys rijdt vanaf Amsterdam in de meeste weken.
Amsterdam-marne doortrekken naar bordeaux scheelt juist 1 stel, de aparte verbinding brussel-bordeaux hoeft immers niet meer gereden te worden.
> de aparte verbinding brussel-bordeaux hoeft immers niet meer gereden te worden.
Maar die verbinding kan met een “gewone” TGV gedaan worden omdat Brussel-Zuid aan het Franse TGV net zit en er dus geen speciale treinstellen, die Belgische of Nederlandse spanning aankunnen, voor nodig zijn.
Als je vanaf Amsterdam of zelfs Antwerpen naar Bordeaux wilt heb je WEL een P(K)BA treinstel (dwz een Thalys) nodig en daar zijn er te weinig van OM die verbinding te kunnen maken.
Het gaat om de Thalys die om 17:34 op Schiphol stopt en om 19:08 op Brussel-Zuid aankomt.
En de Thalys die om 17:52 Vanaf Brussel-Zuid vertrekt en om 19:25 op Schiphol aankomt.
De KLM-vluchten om 16:55 Vanaf Schiphol en 18:20 Vanaf Brussel Airport komen te vervallen. De andere vluchten blijven nog.
Deze vluchten worden vooral gebruikt door KLM-passagiers of passagiers van partners van de KLM die op Schiphol overstappen op een aansluitende vlucht of terugkeren van een vlucht.
Deze passagiers krijgen een speciaal ticket dat pook geldig is in deze Thalys.
Dus reizigers van/naar Brussel moeten een half uur eerder weg vanaf Brussel-Zuid (17:52 ipv 18:20) om dezelfde avondaansluitingen op Schiphol te halen, en zijn een ruim uur later in Brussel na aankomst in de middag op Schiphol (19:08 ipv 17:45). Met andere woorden, KLM schrapt gewoon de minst populaire feeder omdat het op dat tijdstip relatief rustig is, om twee slots op Schiphol om 16:25 en 19:10 aankomst leeg te maken. Bravo!
@Joost even een voorbeeld. Gaston uit Brussel
neemt nu vanaf luchthaven Zaventem de KLM-vlucht van 18:20 uurnaar Schiphol, om daar over te stappen op een intercontinentale vlucht van de KLM.
Hij neemt nu de trein om 16:07 uur vanaf Brussel-Zuid om tijdig op Zaventem aanwezig te zijn.
In de nieuwe situatie hoeft Gaston pas om 17:52 op Brussel-Zuid in de Thalys stappen naar Schiphol.
Voor de vlucht van 18:20 moet men ruim van tevoren op de luchthaven zijn om in te checken, door de controle te gaan en naar de gate te lopen. Overigens moeten veel overstappers op Schiphol weer door de controle,omdat ze naar het niet-Schengen deel moeten.
Laat de Thalys ook via Luchthaven Zaventem rijden als snellere alternatief voor de huidige IC Brussel IC Brussel zal ook verlegd kunnen worden eens in de twee uur naar station Brussel-Luxemburg in de Europese wijk. (Via Josphat-tunnel).
De Eurostar treinen kunnen niet aan de Brusselse luchthaven stoppen, vanwege hun lengte en de kortere lengten van dit ondergrondse station aan de perrons
De vier treinen Den Haag HS-Brussel Zuid en terug kunnen ook stoppen in Delft en Schiedam Centrum, waar studenten en Hoekse Lijn -reizigers comfortabel kunnen overstappen op en van de trein uit België.
Dat maakt deze extra toegevoegde treinverbinding Hofstad naar Belgische hoofdstad en terug nog aantrekkelijker.
@Arjan Krabbenbos. Thalys via Zaventem in ongewenst. Kost te veel extra tijd voor al die reizigers die daar niet moeten zijn en zo snel mogelijk naar Parijs willen. Het slechts om enkele reizigers die vanuit Nederland naar Zaventem willen. Bovendien is er een aansluiting op Antwerpen-centraal.
De Benelux laten stoppen in Delft en Schiedam is echt onzin. Een ICD is geen studentenboemel
Overigens zou opgehouden moeten worden met die vier afwijkende Benelux-treinen vanaf Den Haag HSte weinig reizigers naar en van België.
Rotterdam Centraal biedt overstap. Voor de duidelijkheid alle Benelux-treinen vanaf Amsterdam
@Bert:
NS wilt de Benelux het liefst ook alleen vanaf Amsterdam Centraal laten vertrekken i.p.v. 4 keer per dag vanaf Den Haag HS.
@ Arjan Krabbenbos. Je kunt niet via de Josphattunnel van Brussel-Noord, Brussel-centraal en Brussel-Zuid naar Brussel-Luxemburg. Betekent dus keren en via een lange bocht door Schaarbeek.
Je bent vanaf Brussel-Centraal met de metro snel in de Europese Wijk. Echt maar een paar haltes.
Tussen Amsterdam en Brussel heeft KLM nu nog dagelijks vijf vluchten, dat wordt dus verminderd naar vier. Het gaat volgens de vliegmaatschappij om een eerste stap in de afbouw van korteafstandsvluchten van Schiphol naar de Belgische hoofdstad.
De kop had dus moeten zijn: ‘KLM behoudt 4 dagelijkse vluchten Amsterdam-Brussel’
Een kop is nieuws. Nieuws is de vlucht die vervangen wordt door trein.
Je kunt natuurlijk over de kop discussiëren. Het is enkelvoud, en wie een beetje op de hoogte is weet dat er meer dan 1x per dag gevlogen wordt. Het is toch wel echt nieuws dat KLM voor het eerst een vlucht schrapt en mensen naar de trein verwijst. Bovendien brengen wij nieuws met accent op de trein. Een kop KLM behoudt 4 dagelijkse vluchten vindt ik minder goed passen op een treinenwebsite.
Uitstekend onderbouwd!
Dankjewel voor het compliment.
Voor de goede orde, het ging mij niet om het plaatsen door jullie, maar de borstklopperij van KLM.
Je zou de reistijd van IC brussel tussen Amsterdam en Brussel met 20 min kunnen verkorten door een aparte pendel Breda -Antwerpen en tussen Rotterdam en Noorderkempen niet meer te stoppen in Breda. En wat te doen aan de achterlijke hoeveelheid stopstations in Belgie (8 versus 4 in Nederland).
@Arie,
Helemaal mee eens!
Noorderkempen, Antwerpen-Berchem, Zaventem Natinaal en Brussekl-Noord moeten eruit.
Breda en Zeventem zijn wat mij betreft de belangrijkste stations die geschrapt moeten worden. Noorderkempen is beetje gek, maar daar gaan denk ik 2 minuten mee verloren, terwijl Breda en Zaventem beide richting de 10 minuten kosten.
Wat mij betreft ieder uur Amsterdam – Brussel, zonder stop te Breda, Noorderkempen en Zaventem. Daarnaast zou wat mij betreft een tweede trein kunnen rijden, vanuit Den Haag of Eindhoven naar Antwerpen of Brussel.
Als de nieuwe ICNG dienst gaat doen, dan kunnen de oude treinen wellicht een dienst Breda-Noorderkempen-Antwerpen gaan onderhouden.
De oude treinen zijn in 2025 afgeschreven, althans de rijtuigen. Maar er zijn straks 20 treinstellen die naar België kunnen.
Beneluxtrein Amsterdam C – Brussel Zuid via Schiphol, Rotterdam C, Antwerpen C, Antwerpen Berchem, Mechelen en Brussel Noord/Centraal zal ervoor zorgen dat het aandeel van de Thalys tussen Brussel – Amsterdam minder wordt.
Daarom kwam de Fyra debacle hun goed uit. Maar Thalys consortium is met hun Thalys TGV heel erg flexibel. Stel dat 25% – 50% van de treinreizigers overlopen van de Thalys naar de Beneluxtrein tussen Brussel – Amsterdam verlaagt de Thalys consortium simpel de frequentie tussen Parijs – Amsterdam. Dan kunnen ze hun 26 Thalys TGV inzetten tussen Parijs – Brussel/Antwerpen.
En eventueel kan SNCF de Thalys inzetten tussen Brussel – Frankrijk. Al is de Thalys daar niet echt voor bedoeld.
@Arie:
Die 8 stations in België komt omdat de nieuwe functie van de Beneluxtrein is dat het geintegreerd moet worden van NMBS in het Belgische spoornet. Net als de Berlijn trein geintegreerd is tussen Hengelo – Amsterdam in IC Schiphol – Enschede en Deventer – Amsterdam.
Tussen Antwerpen C – Brussel kan simpel tijdswinst geboekt worden als luchthaven Zaventem overgeslagen wordt door de Beneluxtrein. NMBS kan voor Belgische treinreizigers ook een extra binnenlandse IC inleggen. Die is vaak ook veel punctueler.
Antwerpen C – Noorderkempen – Breda moet bediend worden. Momenteel kan alleen de Beneluxtrein dit. NS heeft de ICNG België nog niet. En NMBS voorlopig de M 7 niet. En die zal dan ook aangepast moeten worden. Wat extra tijd kost met ontwikkelen, testen en toelating in twee landen.
Waarom niet een ICNG België Brussel – Breda – Amsterdam/Eindhoven? Tussen Brussel – Breda twee gekoppelde ICNG België. En vanaf Breda de ICNG eerst naar Eindhoven. Kan ICNG naar Amsterdam keren. Dit is slechts een fictief voorbeeld.
Er zijn straks meer mogelijkheden door nieuwe NS en NMBS treinmaterieel.
Ze kunnen de Beneluxtrein ook integreren in de IC 22. Die rijdt de oude route via Vilvoorde:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Station_Antwerpen-Centraal
Met 20 ICNG-treinstellen moet het inderdaad nogelijk zijn om een treindienst Amsterdam-Brussel te rijden, zonder Breda, Noorderkempen en Zaventem en een treindienst van Breda (mogelijk ook Eindhoven), Noorderkempen en Antwerpen.
Is een dienst Breda Antwerpen infrastructureel mogelijk? Is er capaciteit op de sporen op het laagste niveau van Antwerpen Centraal om 20 minuten te staan?
Ik durf niet met zekerheid te zeggen, maar er is natuurlijk een pendel noorderkempen – Antwerpen geweest, naast Benelux (die toen via Roosendaal reed) en Thalys, dus ik verwacht van wel. De leeftijd kan uiteraard ook anders gepland worden.
Ja dat begrijp ik dat de Benelux is geïntegreerd in de binnenlandse Nmbs dientregeling, maar dat zou niet moeten. Het is een internationale IC trein. Niet bedoeld om bij elke ‘prullenbak’ te stoppen. Stel voor dat IC brussel in Nederland ook stopt in Prinsenbeek, Lage Zwaluw en Rotterdam Zuid. Zelfde geldt voor IC-berlijn daar moeten in zowel Nederland als Duitsland minimaal 3 stations uit.
Het Belgische spoor zou ook een IntercityDirect moeten kennen. Veel intercity-diensten bij onze zuiderburen zijn feitelijk semiboemeltreinen. Vooral nadat de Interregio eruit is gegaan.
Een goed voorbeeld is Brussel – Gent 29 minuten zonder tussenstop.
Hoe zit het met de M7? Een persbericht gaf aan dat deze dubbeldekkers naar Nederland zouden kunnen rijden. Latere berichten gaven aan dat dit niet zou gaan.
Vanaf 2007 heeft een aantal jaren de burgemeester Leers-expres gereden van Maastricht via Luik naar Brussel. Deze trein was geen succes, maar er werd wel gereden met moderne Intercity-rijtuigen. Volgens mij wordt deze langste trein van Belgie nu ingezet op Eupen – Oostende.
M7: Ik zal nog eens checken, volgensmij is het profiel van de trein een probleem in Nederland.
De Maastricht – Brussel Express: werd eerst als succes verkocht, en alhoewel de vraag min of meer gelijk bleef, is de stekker eruit gehaald omdat de stiptheid te slecht was. Ik weet niet precies welk materieel toen werd ingezet.
Locomotief reeks 13 met 7 I – 11 rijtuigen.
Dit zijn de meest recente ontwikkelingen van de M 7:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/06/26/zwetende-reizigers-en-snikhete-wagons-hoe-staat-het-met-de-airc/
Quote:
Maar die bestelling kampt met vertraging omdat de constructie te lang duurt. “De eerste testritten met reizigers waren gepland in mei 2019”, zegt Crols. “Die testritten zullen nu voor maart 2020 zijn. Daardoor zal de afsluiting van de officiële levering ook worden opgeschoven naar 2022.
Bron: Groot Belgisch Treinen Forum
Regiorunner is 4670 mm hoog. Werd vroeger van gezegd dat het buiten profiel was. Maar het heeft altijd gereden. De hoogte van M 7 is 4632mm (Zie Wikipedia M 7). Dus wat zal het probleem zijn?
Al zijn de forumleden van het Groot Belgisch Treinen Forum ook niet van overtuigd dat de M 7 in Roosendaal/Nederland kan rijden.