fbpx
Foto: Stefan Verkerk Fotografie (archief)

Thalys stopt (tijdelijk) met Amsterdam – Parijs

Vanaf dinsdag 31 maart tot en met 30 april stopt Thalys met de verbinding Amsterdam – Parijs. De vervoerder had de frequentie eerder al terug gebracht naar één keer per dag.

Geen aansluiting

De vervoerder ziet zich genoodzaakt het schema verder uit te dunnen. “Dat heeft te maken met de maatregelen die regeringen nemen tegen corona en ook vanwege het feit dat er nauwelijks nog reizigers in de treinen zaten”, laat een woordvoerder van het bedrijf weten aan de NOS.

Thalys blijft nog wel rijden van en naar Amsterdam, maar die dienst rijdt slechts tot Brussel Zuid. Deze vertrekt dagelijks om 13:15 uur uit Amsterdam, en om 9:52 uur uit Brussel Zuid. Thalys rijdt weliswaar ook één keer per dag tussen Brussel Zuid en Parijs, maar die dienst sluit niet aan op de trein van en naar Nederland. Zo vertrekt de trein naar Parijs om 10:13 uur uit Brussel, en op de terugweg om 14:25 uur uit Parijs.

Wie wil doorreizen is dus gedwongen een nacht in Brussel te blijven, of deels te reizen met de Intercity Brussel (deze rijdt overdag nog elk uur tussen Rotterdam en Antwerpen). Waarom de treinen geen aansluiting op elkaar geven, kon een woordvoerder van de Thalys niet tegen de NOS zeggen.

Meer treinen geschrapt

Eurostar besloot al eerder alle treinen van en naar Nederland op te schorten. Sinds 23 maart rijdt ook de Intercity Amsterdam – Berlijn niet meer in Nederland. De ICE rijdt nog wel vier keer per dag tussen Amsterdam en Frankfurt (en één keer per dag door naar Basel Bad).

0 0 stemmen
Artikel waardering
41 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
treingraag
4 jaren geleden

En de Jetnights Wenen/Innsbruck? Nergens te vinden.

treingraag
4 jaren geleden
Antwoord aan  treingraag

Pardon, Nightjets dus.

Gerben Vos
4 jaren geleden
Antwoord aan  treingraag

Tussen Brussel en Wenen rijden die nog. Niet naar Innsbruck. Ook rijden ze zo te zien nog tussen Düsseldorf en Wenen.

Hanzeboog2012
4 jaren geleden

SNCF heeft vooral de regie. Waarschijnlijk kijkt SNCF en NMBS vooral naar het moment dat de Franse, Belgische en Nederlandse overheid hun burgers toestemming geven om hun treinen weer te gebruiken. Zolang dat niet gebeurt kan Thalys niets beginnen. Dit is overmacht.

Rhido
4 jaren geleden

De Int. trein Amsterdam – Berlijn rijdt ook niet. Zowel met vliegtuigen als met treinen gaat International niet. Er is door coronacrisis minder vervuilde lucht. Zul je net zien dat Weespers vast zitten in El Salvador terwijl er helemaal geen vluchten meer gaan. Met de trein is het ook niet te doen daarvoor kun je beter indien noodzakelijk met de auto gaan. Overnachten in Brussel is met de coronacrisis ook een dingeteje……..

Hanzeboog2012
4 jaren geleden

Op NS International is te zien dat de Thalys in de periode 1 mei t/m 17 mei 2 keer per dag tussen Amsterdam Centraal – Paris Nord (Vertrektijd: 13:15 en 18:15) en 3 keer per dag tussen Paris Nord – Amsterdam Centraal (Vertrektijd 7:25, 8:25, 12:25) gepland staan.

Afwachten of die dienstregeling tegen die tijd opgestart kan worden.

Herma
4 jaren geleden

Hildebrand. Waarom in het Engels. Wij leven hier in Nederland en daar is de voertaal Nederlands.
Dank, Herma

Dries Molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Herma

Ook zo curieus is dat men in de EU instituten Engels blijft spreken terwijl het enige Engels sprekende land uit zal treden. Ook al is de leider ziek.
Laat iedereen daar subiet mee stoppen. Het is een signaal van zwakte en onderdanigheid.
Straks zijn er er niet eens tolken meer want de taal verdwijnt gewoon uit de tolken-matrix

Joris
4 jaren geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Nee hoor, Ierland en Malta hebben geen plannen de EU te verlaten.

Simon
4 jaren geleden
Antwoord aan  Joris

Beetje discutabel. Deze landen hebben ook een eigen taal.
Het zou me niet verbazen wanneer ze zich daarin zouden laten tolken.

Dries Molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Joris

Ierland en Malta zijn niet Engelssprekend en hebben hun eigen talen aangemeld.

Annemiek
4 jaren geleden
Antwoord aan  Joris

Er zijn maar drie landen die toebehoren of ooit toebehoord hebben tot Gemenebest van Naties waarin Engels niet een officieel erkende landstaal is. Ierland en Malta zijn dat niet.

Simon
4 jaren geleden
Antwoord aan  Joris

Iers en Maltees zijn beide officiële talen binnen de EG.
Ik denk dat het beter is, dat in onderhandelingen iedereen zijn eigen taal gebruikt in plaats van steenkolenengels.

Annemiek
4 jaren geleden
Antwoord aan  Joris

Engels is ook een volwaardige taal in bijvoorbeeld Malta. Leden van het parlement, moeten het Maltees beheersen, maar hoeven het niet te gebruiken. De belangrijkste kranten verschijnen in het Engels. Waar op televisie Maltees wordt gesproken, is Engelse ondertiteling standaard. Andersom niet. Dat Maltees mag worden gebruikt in bijvoorbeeld het Europees parlement, is eerder een vorm van nationalisme dan zinvol.

Als de Europese unie wil dat het volk zich nog meer van hen afkeert, moeten vooral ze een standaardtaal gaan gebruiken die meer dan de helft van de Europeanen met geen mogelijkheid kan verstaan.

Simon
4 jaren geleden
Antwoord aan  Joris

Ik begrijp denk ik wel wat u bedoelt, maar ik ben in verschillende buitenlanden met de beste bedoelingen in een taal aangesproken waarbij me pas na enige zinnen duidelijk werd dat het Engels moest voorstellen.
Wij zijn er min of meer mee opgegroeid maar voor veel andere landen is het echt een vreemde taal. Dit zult u toch ook wel eens meemaken?

Annemiek
4 jaren geleden
Antwoord aan  Joris

Minstens zo vaak maak ik mee dat handelaars en ondernemers kansen mislopen, doordat ze het Engels onvoldoende beheersen. Door onvoldoende kennis van het Engels, zijn er bijvoorbeeld nogal wat zakenlieden die beleefdheid en interesse in hun product niet uit elkaar kunnen houden. Dan denken ze dat de deal al bijna binnen is, terwijl de wederpartij alleen maar beleefd is geweest. Beginnersfouten, die met wat kennis van het Engels eenvoudig kunnen worden voorkomen.

Veel Fransen en Spanjaarden komen er pas in Nederland achter dat ze hier met hun taal geen kant op kunnen. Dan was het handig geweest als ze op school wat hadden opgelet bij de Engelse les.

Annemiek
4 jaren geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Het zou van een ongelooflijke losersmentaliteit getuigen om in een andere taal te gaan vergaderen uit rancune vanwege het feit dat de Engelsen de EU verlaten. Het levert bovendien onnodige barrières op wanneer niet de taal van de wereldwijde handel wordt gesproken. Dat de Zuid-Europese landen zo dadelijk niet bij de Britten kunnen aankloppen om hun staatsschulden aan te zuiveren, mag als een klein succesje van de Brexit worden gezien. Nederland werd nog geen maand geleden verweten te zuinig te zijn. Inmiddels wil half Europa gered worden op basis van exact dezelfde zuinigheid. Als de huidige crisis iets bewijst, is dat de EU een waardeloos instituut is in geval van nood. Een wijziging in voertaal komt er nooit door interne tegenstellingen. We zijn zo eensgezind dat de Duitsers niet zullen accepteren dat Frans de voertaal wordt en andersom al evenmin.

Haagse Harry
4 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Juist is het daarom mooi dat de UK pleitte is. Dan kunnen we Engels als internationale taal gebruiken zonder dat er maar één land zich superieur kan voelen omdat we toevallig de taal van het land gebruiken. Nou zal dat de UK een Hema-worst wezen, maar ga mij niet vertellen dat we, anno 2020, Frans (yuk) en/of Duits (kots) als voertaal moeten gebruiken. Dat is flauw ende kul. Ofwel: flauwekul.

Dries Molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Ach mevrouw Harry. U zult geen vreemde talen spreken. Met Frans of Duits is niets mis. En met Nederlands ook niet.

Dries Molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Doordat men op het continent Engels blijft spreken blijft bij de simpele zielen, waar er veel van zijn het VK, de illusie bestaan dat zij iets groots zijn en dat de rest maar een paar sukkels is. In de EU zou ieder zijn eigen taal moeten spreken of men doet zijn best om de taal te spreken van de gesprekspartner. De taal van een vijandige partij als het VK of de VS gebruiken is gewoon dom.

Annemiek
4 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Kun je eens een voorbeeld noemen van een vijandige daad van de Britten of Amerikanen, Dries?

Volgens mij wensen de Britten de EU het beste, maar zijn het andersom de eurocraten die koste wat kost willen voorkomen dat de Brexit een succes wordt. Dat ze daarmee de burgers en ondernemingen niet tot dienst zijn, interesseert ze geen bal. Als dat oh zo succesvolle Europese project maar blijft bestaan. Waar ze in zorgeloze tijden een (klimaat-)crisis verzinnen, doen alsof het water ons aan de lippen staat en met z’n allen achter een gehandicapt kind aanlopen. Maar waar je werkelijk niets aan hebt ten tijde van een echte crisis, want dan is het voor ieder land alleen maar ikke, ikke, ikke. Met dat walgelijke Frankrijk voorop, dat alleen maar solidair is als het de ontvangende partij is.

Dries Molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

annemiek, kijkt u hier even, het is comedy maar zo treffend. Vooral vanaf 2:15
https://youtu.be/ZVYqB0uTKlE
Het continent verdeeld houden is gewoon beleid. De Fransen werden te machtig en moesten gestopt worden. Toen ging het een poos goed met veel heibel tussen Duitsland en Frankrijk. Toen Duitsland te machtig werd gingen de Engelsen met de Fransen tegen Duitsland eerst verklaardenzij de oorlog in 1914 en later nog eens in 1939. Alles zonder eigen belang? De EU hebben ze ook jaren gesaboteerd en nu is de bevolking zo dom er uit te willen.
Trump heeft de USA inmiddels ook op een vijandige koers tegen de EU (en de rest van de wereld) gezet. Wat een volgende president doet moeten we maar afwachten. NB In 1917 gingen de VS de Fransen maar helpen omdat ze zo de massieve leningen moesten veilig stellen. Idem voor VK. De 2e WO werden ze ingetrokken door de stupide oorlogsverklaring door Hitler. Rusland had toen het tij al gekeerd bij Stalingrad. De rest was een gespreid bedje.
Het continent is beter af zonder het gestook van de poms en de bluf van de yanks.

Annemiek
4 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Wartaal.

Dries Molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Gewoon geschiedenis. En een samenvatting door de scheppers zelf in een komische setting.
De droge geschiedenis kunt u zelf wel even nalezen.

Annemiek
4 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Aldus Dries Molenaar, die liever Russisch had gesproken of Duits, omdat de Engelsen vijandig waren in de oorlog, ofzo. Maar die om de oorlog de Britten en Amerikanen blijkbaar nog steeds als vijandig ziet of in elk geval als reden om maar geen Engels te gebruiken…

Dries Molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Ach annemiek, het bekende verhaaltje over Duits of Russisch. Zouden Engelsen en Fransen WO1 niet gestart hebben dan zou er ook geen tweede zijn gekomen. De Russische revolutie zou niet ontstaan. Duitsland zou niet onder de Nazi’s gekomen zijn want die zouden er helemaal niet ontstaan zijn. Het Midden-Oosten zou niet met een lineaal verdeeld zijn. De wereld zou er heel anders en waarschijnlijk vriendelijker uit zien.

NB Nederland zou niet bezet zijn geworden en er zouden geen 100.000 mensen gesneuveld zijn en de 100.000 joden zijn niet vermoord zijn geworden.
NB2 Zouden de Engelsen niet zoveel koloniën gehad hebben dan was de wereld nog veel meer anders ontwikkeld.

Maar goed, we zitten met de brokken. Laat von der Leyen stoppen met toespraken in het Engels.

Annemiek
4 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Wat jij het bekende verhaaltje noemt, is een directe reactie op de flauwekul die je hier zelf vertelt, omdat je altijd het laatste woord wilt hebben en niet kunt toegeven dat je geen gelijk hebt. Ik vroeg je om aan te geven waarom de Britten en Amerika vijandig zouden zijn en je grijpt direct terug naar de wereldoorlogen, waaruit dat dan zou blijken. Dat is de reden die je geeft dat we volgens jou geen Engels moeten praten. Daarboven heb je echter al aangegeven dat er met Duits niets mis is. Als er echt een land is dat zich in de Tweede Wereldoorlog vijandig heeft opgesteld ten opzicht van Nederland, dan is het wel Duitsland. De stad die je hier altijd zo poogt te promoten is nog steeds zo gemankeerd als de pest, omdat de luftwaffe op bezoek is geweest. Dat was dan geen vijandige daad? Of ben je tot in het extreme met twee maten aan het meten?

Je geeft aan dat de Britten pas te hulp kwamen nadat de Duitsers aan het oostfront verloren hadden. Dat vonden de Nederlanders toen zo geweldig, omdat ze terecht (zo blijkt uit de terreur onder het bewind van Stalin na de oorlog) nog banger waren voor het communisme dan voor de nazi’s. Als de Britten en Amerikanen West-Europa niet hadden bevrijd, was de enig mogelijke andere uitkomst dat de Russen dat zouden doen. En die zouden wel raad geweten hebben met figuren als jij.

Grappig trouwens dat je probeert een punt te maken tegen gebruik van het Engels, middels een 40 jaar oud filmpje in het Engels.

Ik weet dat je het niet kunt laten om te reageren, maar dit is mijn laatste bijdrage aan deze onzin.

dries molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Annemiek, Yes Minister is nu éénmaal een zedenschets uit het VK. Humor was wel sterk ontwikkeld in die dagen dat de BBC nog vrij was van politieke controle en politiek correctheid
.
Zouden de britten WO1 niet gestart hebben dan was er geen WO2 gekomen. Rotterdam zou niet door de Duitsers zijn gebombardeerd, overige steden als Eindhoven, Den Haag zouden niet door de geällieerden gebombardeerd zijn. Steden als Arnhem en Groningen zouden niet platgewalst zijn bij de poging tot late en overbodige bevrijding. Het uitvechten op Nederlands gebied was nergens voor nodig. Men had zich gewoon op Duits gebied moeten houden. Net als de Amrikanen die alleen maar essentiële eilanden veroverden in de opmars in de pacific.

NB wellicht zou er geen eeuw van vrede geweest zijn. Iets anders had dan wel mis kunnen gaan. Wanneer China niet communistisch was geworden had het zich gewoon ontwikkeld en had 50 jaar geleden al de economisch macht gegrepen. Wat misschien niet overal zo goed zou gevallen zijn. Net als nu
Alternatieve geschiedenis is aardige nevenstudie.

Rhido
4 jaren geleden
Antwoord aan  Herma

“Vanwege de huidige situatie is het treinverkeer van en naar Italië, Slowakije, Tsjechië, Slovenië en Zwitserland tot nader order volledig opgeschort, treinen naar Duitsland rijden met beperkingen: momenteel nog steeds zoals gepland: NJ 446/447, NJ 490/491, NJ 40421 NJ 40421/40490, NJ 50425/50490.
Let op: passagiersverkeer naar Duitsland is vanaf nu alleen nog mogelijk voor mensen met een geldig Duits reisdocument of mensen met een verblijfsvergunning in Duitsland. Onbevoegde personen moeten op alle grensovergangen naar Duitsland treinen verlaten instructies van de Duitse federale politie. ‘

Rhido
4 jaren geleden
Antwoord aan  Rhido

Dit is de vertaling wat Hildebrand in het Engels heeft geschreven. mvg, Rhido

Srb
4 jaren geleden
Antwoord aan  Herma

Helma is altijd erg gezellig op feestjes

Rhido
4 jaren geleden
Antwoord aan  Srb

Is dat zo? Experience is the best teacher……

Anoniem
4 jaren geleden

Ik zit me meer zorgen te maken om alle Nederlanders en de economische omstandigheden waar we straks terechtkomen.
De rechtstreekse Eurostar is nu ook vertraagd en nu weer een bericht op treinreiziger.nl dat de Thalys niet rijdt.

Jacco
4 jaren geleden

Bizar gewoon. Absolutely crazy dat er niks up and running is.

CB
4 jaren geleden
Antwoord aan  Jacco

@Jacco, wees blij. Ik zit nu besmet thuis en het is écht geen pretje!!

Dries Molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Jacco

De mensen mogen er niet in en reizen wordt ontraden. Logisch dat het flink uitgedund wordt. Niettemin zou het goed zijn wanneer er een minimum verbinding blijft bestaan zodat mensen die genoodzaakt zijn toch kunnen reizen.

CB
4 jaren geleden

Sorry voor de dubbele post:

Dat Thalys Brussel-Parijs overigens geen aansluiting overneemt van de Thalys Amsterdam-Brussel is puur strategisch trouwens. Zorg je voor aansluiting, loop je immers een grote kans op besmettingsgevaar elders omdat dan natuurlijk iedereen die ene trein pakt. Dat moet je niet willen. Woordvoerders en Corporate Communications units kunnen dat natuurlijk nooit zomaar hardop zeggen, zeker niet met belangenbehartigers die in je nek hijgen 😉

En nogmaals: ik ben zelf besmet, zit nu thuis, en dit is het beste wat ze kunnen doen.

Arnie
4 jaren geleden

Ik ben benieuwd hoe Flixbus dit gaat overleven. Hun businessstrategie was door mbv monopolistisch geweld het hele busnetwerk van Europa en deels van Noordamerika in handen te krijgen en zo geschiedde. Er rijdt nu tot zijn minst tot 20 april niets meer en daar zal het niet bij blijven, want mocht het virus tegen die tijd zijn verdwenen dan verwacht ik dat nog weinig passagiers staan te trappelen om een toch-al-niet-voordelig-meer flixbus ticket te kopen. Ik maakte me voorheen al flinke zorgen om de hygiëne tijdens zo’n volgepakte busrit, kun je nagaan hoe ik er nu over denk. Ik vind ook dat er veel te onrealistisch wordt verwacht dat de malaise na twee weker wel over zou zijn, dit gaat nog maanden langer duren.

Joost2
4 jaren geleden
Antwoord aan  Arnie

Daar heb ik dan toch een ander beeld bij. In mijn omgeving is er helemaal niemand die verwacht dat dit binnen twee weken voorbij is. Volgens mij is het grootste deel van de bevolking overtuigd dat dit lang gaat duren.