Foto: Treinreiziger.nl/Stefan Verkerk

Thalys trekt 7,5 miljoen reizigers

klok 11 dec 2018 13:32

Voor Thalys wordt 2018 een recordjaar. Het spoorbedrijf verwacht dit jaar in totaal 7,5 miljoen reizigers te vervoeren. In 2019 wil Thalys met de bestaande treinvloot twee nieuwe verbindingen aan het netwerk toevoegen.

Overal groei

Het aantal reizigers zal over geheel 2018 circa 5 procent hoger uitkomen dan vorig jaar. Op alle routes heeft de hogesnelheidstrein meer reizigers vervoerd. Zo steeg het aantal reizigers van en naar Nederland met 6%. Sinds oktober verkoopt Deutsche Bahn weer Thalys tickets, waardoor er meer tickets zijn verkocht. Het ging eind november om een groei van 6%.

Capaciteitsuitbreiding

Thalys zal komend jaar de capaciteit op de Nederlandse route uitbreiden met 8%. De route van en naar Nederland scoort al jaren bovengemiddeld. Ook wil Thalys de capaciteit uitbreiden bij budgetmerk Izy. Tussen Brussel en Parijs stijgt het aantal ritten over het jaar met 4%. De dienstregeling van de middagrit zal bovendien wijzigen.

Thalys naar Disneyland Parijs

Thalys is inmiddels gestopt met de treindienst Amsterdam – Lille, die trein bleek na meerdere jaren nog steeds onrendabel. In plaats daarvan start Thalys per april de nieuwe verbinding Amsterdam – Marne la Vallée (Disneyland). Die trein zal twee keer per dag gaan rijden en ook stoppen bij het Parijse vliegveld Charles de Gaulle. De nieuwe verbinding komt daarmee precies 12 jaar nadat het doek viel voor de speciale Disney Thalys. Die werd per 1 april 2007 opgeheven.

Samenwerking KLM

Dit keer is het de verwachting dat de treindienst naar Disneyland het beter zal doen. Zo kunnen reizigers nu te Marne la Vallée overstappen op budgettrein Ouigo naar Zuid-Frankrijk. Bovendien zal er dit keer ook de samenwerking gezocht worden met luchtvaartmaatschappijen. KLM vliegt nu meerdere keren per dag tussen Schiphol en Charles de Gaulle, op beide luchthavens gaat de Thalys ook stoppen. Daarom vertelde Thalys eerder al aan Treinreiziger.nl in gesprek te zijn met KLM-Airfrance om de mogelijkheden tot samenwerken te bespreken.

Brussel – Bordeaux

Nieuw in 2019 zal ook de zon-Thalys Brussel Zuid – Bordeaux zijn. Die trein zal tussen eind juni en eind augustus iedere zaterdag gaan rijden. Voor Nederlanders zal die trein naar verwachting minder interessant zijn, omdat de trein vermoedelijk al vroeg uit Brussel Zuid zal vertrekken.

Thalys start in 2019 Brussel – Bordeaux (1x per week)

21 gedachten over “Thalys trekt 7,5 miljoen reizigers”

  1. Joep schreef:

    En het aantal reizigers zou nog veel hoger kunnen zijn als tussen Antwerpen en Brussel ook met hoge snelheid gereden werd.

    1. lezer schreef:

      Reken het maar voor ons uit, hoeveel sneller. Het zou niet veel schelen denk ik. Aan de andere kant: als de reis onder meer daarmee onder de magische 3 uur komt is dat een belangrijk concurrentievoordeel. Een ergere maatregel is dat de Thalys over een aantal jaren op Amsterdam Zuid gaat starten en eindigen. Voor de meeste reizigers wordt hierdoor een overstap meer ingebouwd. Tenzij je woning of hotel of woning aan één van 7 metro-stations zit. Zeker voor de vele toeristen is een extra overstap met veel bagage niet comfortabel.

      Stand van zaken in België
      Tussen Schaarbeek (bij Brussel) en Mechelen kan nu 160 km/h worden gereden over de Diabolo (een spoorlijnstelsel om luchthaven Zaventem beter aan te sluiten op het Belgisch spoorwegnet). Bij Mechelen wordt de aansluiting verbeterd zodat het station met 160 km/h gepasseerd kan worden i.p.v. 100 km/h. Volgens mij kan tussen Antwerpen en Kentich ook 160 km/h worden gereden.

      1. lezer schreef:

        Kontich i.p.v. Kentich.

        En m.b.t. Mechelen en wat de Belgen doen: het is op deze afstanden effectiever om langzame treinen op normale snelheid te laten gaan rijden, dan om treinen op normale snelheid (tegen zeer hoge kosten) nog sneller te laten rijden.

      2. Dominic schreef:

        Dat moet zeer zeker sneller kunnen. De Thalys doet er nu 35 minuten over en het is een afstand van ongeveer 65 kilometer, niet echt indrukwekkend. Bovendien loopt de Thalys ook zeer vaak vertraging op tussen Brussel en Antwerpen. Ter vergelijking; in het zuiden van Japan rijdt de Shinkansen tussen Fukuoka (station Hakata) en Kumamoto 118,4 kilometer in 32 minuten.

      3. dries molenaar schreef:

        Hoezo meer overstappen? Je gaat naar het ene of andere treinstation. Amsterdammers zelf gaan nauwelijks met de Thalys.

        1. dries molenaar schreef:

          En velen zullen op Schiphol of Rotterdam opstappen. Dat spaart weer wat reistijd.

        2. lezer schreef:

          1) Amsterdam Centraal biedt nu eenmaal veel meer (lokale) aansluitingen/overstapmogelijkheden (denk alleen al aan geheel Noord Holland, inclusief alle Haarlemmers (voor wie de Zuidtangent veel te vaak in o.a. Hoofddorp stopt op weg naar Thalys-station-Schiphol)). Zonder dat ik Amsterdam Zuid onderschat. Want ik weet dat Amsterdam Zuid, los van alle rechtstreekse binnenlandse IC’s, ook veel gunstig(er) ligt voor Amstelveen (waar grote hoofdkantoren zijn) en voor Amsterdam Zuidoost (zakelijke topbestemming met ws meer kantoren dan de Zuidas).
          2) Met een internationale bril: Amsterdam is een toeristische topbestemming dus ik keek vooral door die bril. Welk station ontsluit de meeste hotelbedden, rekening houden met populariteit….?
          3) ik ben wel benieuwd hoe groot het zakelijk verkeer is. Een Thalys heeft net zoals de meeste TGV’s naar Parijs drie wagens eerste klasse op vier wagens tweede klas. Een heel andere verhouding dan in binnenlandse treinen. Het kan zijn dat de eerste klas reiziger veel meer opbrengt en dat kan een overweging zijn voor Thalys om voor Zuid te kiezen. (ff los van het feit dat er ook veel welgestelde (oudere) toeristen zijn die eerste klas reizen).

    2. dries molenaar schreef:

      Dat zal geen fluit uitmaken. Er is nu spoor buitenom en het rijdt vlot.

      1. Dominic schreef:

        De Thalys rijdt vlot tussen Brussel en Antwerpen, serieus?! Iedereen die wel eens met dat ding gaat weet dat het alles behalve vlot rijdt tussen Brussel en Antwerpen. Als hij 10 minuten te laat uit Brussel-Zuid vertrekt en vervolgens voorrang krijgt op alle andere treinen is hij (ruim) op tijd in Antwerpen. Dat zegt wel iets over hoe vlot hij normaal gesproken rijdt.

  2. Dominic schreef:

    Mooi om te lezen en als het goed gaat is het inderdaad een fantastische verbinding; in iets meer dan 2,5 uur van Rotterdam naar hartje Parijs. Als ik een vlucht op CDG moet halen dan zou ik echter toch behoorlijk zenuwachtig worden; vertragingen van meer dan een uur zijn alles behalve zeldzaam. Zo was het afgelopen zaterdag weer raak; verschillende Thalyssen die met vele uren vertraging reden, waarbij het toppunt de Thalys van 16:25 vertrek uit Parijs was; deze kwam pas rond 02:00 ‘s nachts(!!!!) aan op Schiphol. Mensen die een vlucht hadden moeten halen op Schiphol zijn dan goed de sigaar geweest.

    1. dries molenaar schreef:

      Alsof je met auto en met het vliegtuig nooit vertraging zult ondervinden.

      1. Dominic schreef:

        Niet nooit, wel minder vaak.

        1. dries molenaar schreef:

          U weet zelf ook wel dat dat niet waar is. Vooral in België is het voortdurend razend druk met veel files op weg.

    2. dries molenaar schreef:

      U had last van al die vertraagde treinen? U zit er eventueel toch maar in één.

      1. Dominic schreef:

        Is geen hogere wiskunde Dries; hoe vaker treinen gemiddeld vertraging hebben des te groter de kans dat je er zelf last van gaat krijgen als je met dat ding gaat.

        1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          Wat dat betreft is een samenwerking met KLM-Airfrance gunstig. Dan kun je de trein als vlucht boeken, mocht het dan fout gaan, dan dient de vliegtuigmaatschappij je kosteloos om te boeken naar de volgende vlucht / trein.

        2. dries molenaar schreef:

          U bent dus helemaal niet met één van deze treinen geconfronteerd geweest maar schrijft het wel op als persoonlijk leed.

    3. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Weet je het overigens zeker dat zaterdag 8 december de trein van 16:25u zo enorm te laat was? Ik had de Thalys van 17:25u uit Gare du Nord en die was op tijd in Rotterdam, of hoog uit 2 minuten te laat.

      1. Dominic schreef:

        Heb me een dag vergist Hildebrand, was afgelopen zondag, niet zaterdag. De vertraging was er echter niet minder om :p

    4. Andy schreef:

      Ja, maar alsof Thalys wat kan veranderen aan die vertraging van afgelopen zondag. En ja, ik heb meegekregen hoe het hele verloop van treinen ging die avond en nacht. De laatste is om 03h00 aangekomen in Amstderdam. Omdat Dat de 20h25 nog moest vertrekken uit Parijs maar de LGV pas om 22h45 weer is vrijgegeven. Dat iemand zichzelf ter hoogte van Lille voor de trein heeft gegooid kan Thalys en of Eurostar niks aan veranderen. Die moeten ook maar afwachten totdat alles is opgeruimd ruw gezegd en de politie het spoor weer vrijgeeft na een onderzoek. Dat begrijpt u toch wel??? Dus zo’n verwijt vind ik niet eerlijk weerlegd.

      Wanneer de treinen door slecht onderhoud slecht zouden presteren ofzo dan is het terecht ja.

      Maar wanneer in Nederland weer eens een ICdefect de HSL word opgestuurd voor Thalys ofzo, ja dan krijg je die vertragingen ja)

      1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

        Natuurlijk kun je niemand een zelfmoord verwijten (hoog uit degene die het poogt, maar ook dat vind ik niet zo gepast). Tegelijkertijd kan dat indien je een vlucht moet halen wel hele grote financiële gevolgen hebben. Daarom snap ik dat je vooral de trein kiest als er een geïntegreerd vlieg-treinticket wordt geboden. Dan zitten er voor de reiziger geen financiële gevolgen aan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.