fbpx

Thalys vanaf oktober vaker naar Brussel maar te weinig naar Parijs

Thalys introduceert in oktober twee extra treinen tussen Amsterdam en Brussel. Daardoor rijden er vanaf 7 oktober 7 tot 13 hogesnelheidstreinen per dag tussen de Nederlandse en de Belgische hoofdstad. Naar Parijs blijft de frequentie bij 9 treinen per dag, één minder dan zou moeten.

Sinds de Fyra Amsterdam – Brussel half januari werd geschrapt heeft Thalys te maken met een extra grote reizigersvraag. NS en NMBS verzochten Thalys vervolgens om de frequentie tussen Amsterdam en Brussel op te hogen.

Meer capaciteit
Thalys spreekt in een persbericht triomfantelijk over 17% extra capaciteit, dat neer zou komen op 8.000 extra zitplaatsen. Echter, volgens de concessie moeten er 10 Thalys-treinen per dag rijden tussen Amsterdam, Brussel en Parijs. In dat opzicht gaat er één extra trein rijden tussen Amsterdam en Brussel en blijft er vanuit Amsterdam één trein te weinig rijden naar Parijs.

Onderhoudswerkzaamheden
Tot juli vorig jaar reed de Thalys 10x per dag naar Parijs. Daarna werd de frequentie tot eind april 2013 verlaagd naar 9x per dag vanwege onderhoudswerkzaamheden. Na de onderhoudswerkzaamheden heeft Thalys echter stilletjes besloten om de frequentie niet terug te brengen.

Geen boete
Bang voor een boete hoeft Thalys niet te zijn, want de concessie is niet gesloten met Thalys maar met NS-dochter HSA. Die voldoet sinds 2007 niet aan de afgesproken concessie-eisen, maar het ministerie heeft besloten om voorlopig niet in te grijpen. De huidige concessie-eisen zullen in oktober waarschijnlijk versoepeld worden. Daarna zou het ministerie op termijn wel willen handhaven.

Frequentie
De twee extra Thalys-treinen tussen Amsterdam en Brussel gaan rijden per 7 oktober. Daarmee rijden er van maandag tot en met donderdag 11 hogesnelheidstreinen per dag tussen beide steden. Op vrijdag neemt de frequentie zelfs toe tot 12 ritten per dag van Brussel naar Amsterdam en 13 keer de andere kant op. Op zaterdag en zondag gaan er geen extra treinen rijden. Daardoor zijn er op zaterdag slechts 7 verbindingen en op zondag 10. 

Duurder
In vergelijking met de Fyra is de Thalys vaak veel duurder. Toen de Fyra reed kostte een enkele reis Amsterdam – Brussel minimaal 25 euro en maximaal 54 euro. Bij de Thalys kost een enkeltje minimaal 4 tot 25 euro meer. Bovendien is het treinkaartje minder flexibel. Daar staat tegenover dat reizigers nu ook kunnen kiezen voor de Intercity Den Haag – Brussel. Die is juist goedkoper dan zowel de Fyra als Thalys. Ook die trein gaat per 7 oktober vaker rijden, van 8x per dag nu naar 10x per dag dan. Op termijn moet die trein weer ieder uur gaan rijden, zoals de Benelux Amsterdam – Brussel tot december 2012 ook deed. 

Treinkaartjes
Treinkaartjes voor de extra Thalys-treinen zijn vanaf 18 juli te koop via nsinternational, Thalys en NMBS-Europe.

  • Tip: Trein naar Brussel? Kijk dan op onze Trein Brussel pagina.

Dienstregeling

  • Extra ritten Amsterdam C – Brussel:v. 12:19u en 20:19u.
  • Op vrijdagen is er vanuit Amsterdam naar Brussel bijna een uurdienst. Alleen om 7:19u en 10:19u ontbreekt er nog een trein.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.