Thalys verruimt geleidelijk dienstregeling
03 jun 2020 8:53
Vanaf 9 juni breidt Thalys het aanbod naar België en Frankrijk uit tot 20% van de gebruikelijke dienstregeling. In een volgende fase, van 12 juli tot eind augustus, wordt het aantal treinen nog verder uitgebreid tot ongeveer 50% van de dienstregeling.
Zestig procent stoelbezetting
De Thalys Zon-treinen worden gedurende de volledige zomer opgeschort. “Helaas rijdt er ook geen enkele Thalys-trein naar de stations van Marne La Vallée en de luchthaven Parijs-Charles De Gaulle, tot 29 augustus 2020”, legt Thalys uit.
Anders dan bij NS is bij Thalys 60 procent van de stoelen beschikbaar. “Dit percentage zal in de loop van juni mogelijk verder omhoog gaan. In Frankrijk is een bezetting van 100 procent al toegestaan”, legt een woordvoerder van Thalys uit. Het bedrijf zal de zitplaatscapaciteit in de trein echter pas verhogen nadat er overleg is geweest met alle betrokken landen in het Thalys-netwerk.
Afstand houden
Dat Europa niet één beleid heeft tot afstand houden blijkt ook uit de communicatie van Thalys. “Respecteer een veiligheidsafstand van minimaal 1 meter” zegt Thalys. In Nederland wordt er opgeroepen 1,5 meter afstand te houden. De Zwitserse spoorwegen gaan nog een stapje verder: 2 meter afstand houden, adviseert de SBB.
Wie wil reizen met de Thalys dient een mondkapje te dragen. Reizigers die geen mondmasker dragen, mogen niet instappen. Indien reizigers symptomen vertonen aan boord van een Thalys, dan beschikt de Train Manager over chirurgische maskers om deze reiziger te isoleren. Het spoorbedrijf laten weten dat de treinen meerdere keren per dag worden gereinigd.
Quote:
Het bedrijf zal de zitplaatscapaciteit in de trein echter pas verhogen nadat er overleg is geweest met alle betrokken landen uit het Thalys netwerk.
Als de Nederlandse norm wordt aangehouden betekent 50% minimaal minder zitplaatsen. Heb je ongeveer 377 : 2 = 188 zitplaatsen.
Voordeel van de Thalys is dat het gereserveerd moet worden. De Thalys consortium kan de regie nemen met de zitplaatsen. Heel anders dan bij de NS treinen waar toch teveel reizigers in een trein kan zitten.
Thalys hanteert inderdaad de Franse norm van 1 meter afstand.
Paar uren in de Thalys met mondkapje op lijkt mij een verstikking. Ik had al gisteren al benauwd op het kippen-endje van Weesp naar Sportpark. Denk dat je OV nog steeds beter kan mijden. In Indonesië wordt het al afgeraden om van Jakarta op lange afstanden zoals naar Surabaya te gaan reizen. Dat soort treinreizen worden daar echt geannuleerd. Volgens mij gaat men hier te laconiek nog mee om. Als je gaat zou het eerder voor noodgeval kunnen zijn maar bij voorkeur pak je toch het liefst maar de auto, ook al is het tweede hands.
Ik begrijp die Nederlandse aversie tegen mondkapjes nog steeds niet. Hier in België en in andere landen werken sommige mensen een volledige dag met een kapje op (meerdere kapjes dus), zonder morren. Ook als het warm is. Alleen op de fiets vind ik het lastig, is ook niet nodig, maar bijvoorbeeld voor vijf minuten fietsen tussen het werk en een winkel zet ik mijn kapje niet eens af. Weggooikapjes zijn wel minder zwaar dan stoffen kapjes, want minder warm/dik.
In militaire dienst liepen wij gewoon hard of deden speed-mars met een serieus gasmasker op. Wanneer een monddoekje al dwars zit is er wel wat anders aan de hand. Ook met een FFP2 kun je gewoon uren werken.
Wie nog in militaire dienst geweest is, zal ondertussen zo hard niet meer lopen met een gasmasker op.
En catering nog altijd niet? Moeten veel TA mensen duimen draaien thuis nu, wel is de Kiosk open te RSD. Kunnen de TA mensen toch ook mee weer?
En een andere groep reizigers komt niet verder dan 20 a 30 km van huis omdat ze geen rijbewijs hebben. Ik denk dat men beter rekening kan houden met deze groep reizigers dan dit soort internationaal treintransport. Als ik een rijbewijs heb en naar Belgie / Frankrijk moet neem ik wel een auto.
Kan je bij Thalys zelf een zitplaats kiezen? Lijkt me wel relaxter gevoel om met 2 reizigers een tweezittertje te hebben, en met 4 reizigers een eigen vierzitterrje, zodat je niet direct naast of tegenover onbekenden zit (zoals in vliegtuigen).