Tien dagen stremming op Maaslijn – opnieuw werk voor elektrificatie
28 okt 2025 9:18
In het weekend begint een nieuwe periode van werkzaamheden op de Maaslijn. Van zaterdag 1 november tot maandag 10 november is de Maaslijn tussen Nijmegen en Cuijk gestremd zodat aannemer Swietelsky de funderingen kan leggen voor bovenleidingsportalen.
Tijdens de stremming zet vervoerder Arriva stop- en snelbussen in tussen Nijmegen en Cuijk. In het weekend rijden er alleen stopbussen tussen deze twee stations. Reizigers krijgen het advies voor vertrek de reisplanner te raadplegen waar de busdiensten in zijn verwerkt.
Overdag en ‘s nachts aan het werk
Dit jaar is begonnen met de elektrificatie van de spoorlijn tussen Nijmegen en Venlo. Momenteel moeten de funderingen worden gelegd van de bovenleidingsportalen. In de eerste tien dagen van november gebeurt dit van station Nijmegen tot aan de spoorbrug over de Maas in Mook en Middelaar. Het werk is zowel overdag als ’s nachts.
Behalve dat er funderingen worden gelegd, worden er ook viaductafschermingen geplaatst in Nijmegen. Deze schermen verhinderen dat mensen de bovenleiding onder het viaduct kunnen aanraken. Dit gebeurt straks bij elk viaduct langs de Maaslijn. Het spoorwerk heeft daarom ook gevolgen voor het wegverkeer omdat de Heyendaalseweg en Groenewoudseweg in Nijmegen tijdelijk afgesloten worden.
Vertraagd project in 2027 afgerond
De elektrificatie van de Maaslijn moet in 2027 zijn afgerond. Daarmee is het project flink vertraagd want aanvankelijk was gepland dat het traject in 2020 elektrisch zou zijn. Covid en de gevolgen van de oorlog in Oekraïne zorgden voor extra vertraging van het project. In augustus werd besloten Arriva 89 miljoen euro uit te keren als extra schadevergoeding voor het stallen van de al gekochte treinen.
(c) Treinreiziger.nl
Ik lees hier dat de fundamenten worden ‘gelegd’ maar ik had begrepen dat de funderingen voor de palen langs de Maaslijn ‘getrild’ zouden worden. Een nieuwe methode die hier voor het eerst zou worden toegepast. Is er iets veranderd?
er is niks veranderd, ze worden getrild niet gelegd (het had, de funderingen worden aangelegd moeten zijn).
Dank u.
Viaducht = viaduct
Zijn geduchte viaducten 🤣
Funderingen voor de Maaslijn die getrild worden, heeft te maken met een geluidsreductie dan als er geheid zal worden. Deze techniek wordt wel vaker toegepast in drukbevolkte gebieden of, waar de grond minder stevigheid biedt! Fijn dat het langverwachte project na jarenlange vertraging, nu wel goed op stoom is gekomen. Corona en een lopende oorlog in de Oekraïne had men ook niet verwacht, maar helaas sloegen deze noodloten toe. Corona is dan wel zo goed als voorbij, althans niet meer zo heftig als toen, de oorlog is helaas nog steeds niet ten einde. Nu het werk aan de vernieuwing bezig is komen we steeds een stukje in de vernieuwing van dit huidige dieselnet in elektrische tractie! Als het project dan zonder vertraging in 2027 gereed is, kunnen we geluidloze, sneller en comfortabeler met de nieuwe FLIRTS reizen. De huidige dieseltreinen zullen wel weer verkocht of verhuurd worden elders, maar voorlopig moeten we het met die GTW en LINT-treinstellen doen tussen Nijmegen, Venlo en Roermond v,v, Ik hoop als het project voltooid is dat de treinen worden doorgekoppeld aan de huidige FLIRTS treindienst van en naar Sittard en verder! Met andere woorden: Je hoeft niet meer extra over te stappen van de ene naar de andere Arriva-stoptrein te Roermond, zoals nu!
De Lintjes aangevuld met 2 Groningse GTW-tjes zijn al onze kant opgegaan (naar de lijn Zutphen – Hengelo – Oldenzaal) en deze Lintjes zijn helaas ver op, waardoor er steeds meer treinen van Gelderland/RRReis en nu een van Limburg naar deze lijn wordt gehaald. Aangezien de Zutphen – Oldenzaal nog een tweede vijfjarige noodconcessie nodig heeft om de tijd tot electificatie van deze lijn nodig (2030-2032) heeft zie ik de Limburgse GTW diesels onze kant opkomen en daarna gaan ze wel naar een of ander Centraal Europees land voor het laatste deel van hun leven. Aangezien Arriva het niet slecht doet denk ik dat de aanbesteding aan Arriva bijna een kat in het bakje is en Arriva is de enige die over voldoende diesel materieel beschikt.
Keolis die vroeger deze lijn reed heeft zijn Lintjes al verkocht aan Roemenie.