Toch geen intercitystop geschrapt in Weert
31 okt 2025 9:00
NS draait de geschrapte intercitystop in Weert terug. Het spoorbedrijf wilde, vanwege het spoorwerk in Vught, in 2026 minder intercity’s laten stoppen op station Weert. Maar na protest van de provincie Limburg en reizigersvereniging Rover, ziet NS ervan af.
Vanaf de nieuwe dienstregeling op 14 december wilde NS op vrijdag, zaterdag en zondag de helft van de intercity’s Eindhoven – Maastricht station Weert laten overslaan. Dit was volgens het spoorbedrijf nodig omdat er voor de werkzaamheden rondom Vught een snelheidsbeperking geldt.
Rover blij met besluit
Volgens Rover, dat blij is met het besluit van NS, zouden reizigers van en naar Weert eens per uur 10 tot 20 minuten langer onderweg zijn en zouden meerdere busaansluitingen verloren gaan. Rover meldt dat ProRail samen met NS een oplossing heeft gevonden om alle intercity’s in Weert te laten stoppen.
Rover is nog niet helemaal tevreden omdat de vereniging verwacht dat de aansluitingen in Den Bosch en Roermond kwetsbaar blijven. De vereniging wil daarom dat er ook in het weekend elke tien minuten een intercity rijdt tussen Amsterdam en Eindhoven. “Voor NS kost het geen extra treinstellen omdat de meeste intercity’s dan met een enkel in plaats van een dubbel treinstel kunnen rijden”, aldus Rover.
Werk in Vught duurt vijf jaar
In Vught is onlangs een tijdelijk station en tijdelijk spoor opengegaan waar de treinen de komende vijf jaar over zullen rijden. In de tussentijd wordt er een verdiept spoor aangelegd door Vught.
(c) Treinreiziger.nl
Een tijdje sloeg 1 van de 3 sprinters tussen Rotterdam en Den Haag ook Schiedam Centrum over volgens de dienstregeling. In de praktijk kwam de trein iets te vroeg aan en stond voor een rood sein langs het perron. Na een week of twee had het personeel besloten de deuren dan ook maar gewoon open te doen en was er de facto weer een stop op Schiedam Centrum.
Dat een stop op Weert de dienstregeling zou verpesten is ook maar een papieren werkelijkheid. In het weekend is het niet heel druk en als de machinist bij het voorgaande station oplet op de seconde weg te rijden en alle marge pakt om wat lekker door te rijden werk je een korte stop wel weg.
In Duitsland zouden ze wat meer rekening mogen houden met werkzaamheden in de dienstregeling, maar dit slaat weer de andere kant op door…
Het verschil is dat de IC Maastricht vrijdag t/m zondag notoir vertraagd is na Eindhoven omdat de buffer van 6 minuten die er doordeweeks is wegvalt door de 15 min.-dienstregeling. En juist vanwege die dienstregeling moet er vaak nog ontkoppeld worden op Eindhoven, omdat de capaciteit met een enkel treinstel te laag is voor Amsterdam – Eindhoven. Dus ik ben benieuwd hoe ze dit willen oplossen mét stop in Weert. NS weigert de IC Enkhuizen – Heerlen te laten rijden tussen Amsterdam en Eindhoven, terwijl dat dus het drukste deel is van het traject. Hopelijk verandert dit in de komende jaren weer, Arriva heeft al aangegeven deze IC op vrijdag en het weekend te willen rijden.
De trein zal eerder vertrekken uit Maastricht.
Het probleem is naar Maastricht, niet van.
Het probleem was het combineren van de treinen richting Amsterdam, voor combineren staat een langere normtijd dan voor splitsen.
De trein vanuit Maastricht vertrekt ook eerder vanwege de bodemproblemen bij Lutterade, die ook volgend jaar nog duren. Van mij mag mag de vertrektijd van de IC wel zo blijven, want dan zitten de vertrekkende en aankomende IC elkaar niet meer in de weg. Voor reizigers uit de richting Heerlen is de aansluiting op de IC wel iets krapper geworden.
En inderdaad, het combineren en splitsen in Eindhoven is de grote bottleneck. De tienminutentrein ook in het weekend, waar Rover voor pleitte, is een oplossing. Ik heb begin dit jaar geopperd om het eventueel combineren en spliIsen in Maastricht uit te voeren. Daar hebben ze een halfuur de tijd.
Bij mij thuis in Weert was het niettemin groot feest gisteren. Het vooruiticht van een 4 jaar durende nachtmerrie met overstaptijden van 25 minuten is voorlopig vermeden. Al blijven de aansluitingen in Roermond en Den Bosch zenuwenwerk.
arriva wil dat drukke traject met hun enkeldeks flirt treintjes gaan rijden?!?!
…chocola…
Zou mij niet slecht uitkomen als Arriva ook dit stuk bedient, vraag is of men dan de stoptrein van Maastricht naar Roermond met een twee of drie baks flirt als IC naar Weert en de Lichtstad kan laten doorrijden, ze hebben nu al te weinig personeel en zo en dan wat vertraging.
De Flirtjes kunnen 140 km/u rijden gelijk de baanvaksnelheid tussen Roermond en Eindhoven, dat is dus geen probleem, alleen hanteert men de ook de OV chipkaart en is daar wel perroncapaciteit voor in Weert en gelukkig rijdt er ook geen trein naar België ?
Het Weertse stop is net een yo-yo verhaal, dan weer niet en dan weer wel een stop, als reiziger wordt je daar ook niet wijzer van. De IC Heerlen – Eindhoven is ook niet betrouwbaar, gaat die daarna wel of niet door richting Amsterdam, ik kan er soms geen chocola van maken.
Kijk de flirts zijn prima geschikt qua snelheid, bovenleiding, beveiliging, etc.
Het probleem is meer dat het een vrij drukke route is, en een 3 delige flirt 170 zitplaatsen heeft (arriva heeft 2 en 3 delige flirt treinen).
Ondertussen heeft de kleinste (4 delige) virm dubbeldekker 410 zitplaatsen.
Je krijgt dan een trein ertussen die veel minder zitplaatsen heeft dan de rest. (arriva heeft ook niet de treinen om met 5 gekoppelde flirts te gaan rijden bijvoorbeeld) dat is meer mijn probleem.
En ik zie arriva niet zo snel dubbeldekkers overkopen van de ns, die hebben al te weinig materieel.
Mee eens, dat NS flink beter mag worden met communiceren, helemaal met toekomstplannen en hoe het nou zit met alle toeslagen en waar die te kopen zijn.
Iemand die af en toe vanuit de regio Arnhem naar Maastricht reist is een iets ruimere aansluiting in Roermond tussen enerzijds de Maaslijn en de Intercity van en naar Maastricht wel erg prettig. Die aansluiting is nu erg krap, blij dat deze aansluiting iets ruimer wordt.
Nog even wachten, menig nachtje en jaartjes wachten en straks kan men met een overstapje in Nijmegen misschien wel elektrisch door rijden naar Maastricht zonder een omweg via Eindhoven, Weert.
Nee, maar het kost wel extra stroom, personeel/machinisten, en de reizigersaantallen zijn niet genoeg voor een tienminutentrein naar eindhoven elk weekend ipv een kwartierdienst. En om ns hier nou met extra kosten te gaan opzadelen…
Blijft bijzonder die afslag die ze een paar jaar geleden bij Rover hebben genomen van nietszeggend ingedut clubje naar continue ongefundeerd schreeuwen langs de zijlijn.
Ik zie geen ” continue ongefundeerd schreeuwen langs de zijlijn” niet. Wellicht kunt zich eens wat verdiepen in de activiteiten van Rover.
Weert ontbeert nog steeds een goede verbinding naar Belgje, zowel per spoor als bus. De Limburgse stad houdt alle IC stops en dat is wel prettig op deze IC lijn, waarbij het rond de spitsuren ook erg druk kan zijn. Ik denk dat NS de Sprinter hier houdt voor de dienst op Eindhoven Centraal en verder, tussen Weert en Roermond zijn er geen tussengelegen stations, wie weet in de toekomst wel. Ik denk dat de stopper van Arriva welke eindigt en begint te Roermond, beter verlengd kan worden naar Venlo en Nijmegen, wanneer de Maaslijn na jaren vertraging, hopelijk eind 2027 elektrisch is! Dan heb je een doorgaande dienst naar zuidelijk Limburg en vervalt de lastige overstap, zoals het nu tussen de Maaslijn dieseltrein en de elektrische variant van hetzelfde Arriva. Mocht er in de toekomst tussenstations komen tussen Weert en Roermond en wordt de trein uit Dalheim hier naar toe verlengd, zal er een extra perron moeten komen! Dat telt ook denk ik wel als de Hamont-lijn in Weert komt, hoewel er ook sprake is van een tweede station in Weert waar de sporen naar Hamont en Eindhoven C. samenkomen of splitsen. Dan is het handiger om deze twee verbindingen crossplatform op dat nieuwe station af te handelen. Scheelt weer een extra perron in Weert en een doorgetrokken tunnel onder het spoor, hoewel dat wel handig is bij een eventuele woonwijk aan de overzijde van dit station. Ook voor Roermond zal dat makkelijker zijn, scheelt weer een hoop omlopen tussen beide zijden van het NS Station. Als er tussen Roermond en Weert nieuwe stations komen, kan deze NS Sprinter van en naar Eindhoven C. worden doorgetrokken en op een nieuw perron aanmeren in Roermond
De lobbyisten voor een treinverbinding van Weert naar Belgie hebben onderzoek laten doen naar het aantal reizigers dat mogelijk van deze treinverbinding gebruik zou maken. Zou maximaal om 800 reizigers per dag gaan. Beter is een busdienst in te stellen, die ook op de Markt in Budel stopt.
Rijdt er dan geen busje naar België van Weert, en is 800 reizigers per dag niet wat weinig ?
Er is geen busverbinding.
Om de verbinding een stuk interessanter te maken kun je de trein met een bocht voor Weert langs beter naar Eindhoven laten rijden. In de plannen voor station Eindhoven Centraal is ruimte voor 2 nieuwe 2 zijperrons.
Tussen Weert en Hamont moet dan wel een pendeltreintje rijden voor reizigers uit Limburg. In Hamont is nog wel ruimte voor een keerspoor.
De verbinding Hamont-Antwerpen (met aansluitingen onderweg o.a. richting Hasselt, Leuven en Mechelen/Brussel) is niet bepaald aangenaam. Al na 2 stations is de trein stampvol en tussen Hamont en Herentals veel en soms lange stops.
Zijn niet verbindingen waar men op zit te wachten. Verder kunnen de Belgische Desiro’s niet op Nederlands spoor.
Antwerpen – Hamont is een soort semi-boemel.
Meer treinen kunnen niet, want op het oostelijk ligt slechts een spoor.
Er is geen sprake van een reactivering van de lijn Dalheim-Roermond. Een beetje ambitie is wel goed, maar je moet met al dit soort wilde plannen wel bedenken dat ze veel geld kosten en dat er maar een beperkte groep reizigers baat bij heeft. Beter zou het zijn om wat meer bijsturingsmogelijkheden qua infra te reactiveren… Daar heeft een veel grotere groep reizigers (en goederenvervoerders) veel meer baat bij, tegen een lagere investeringsprijs.
In plaats van te luisteren naar dit soort amateuristisch hobbyisme kan beter volop worden ingezet op de verbetering van Venlo naar Mönchengladbach. Een belangrijke schakel, maar een flessenhals.
Inderdaad, daar hebben we meer aan.
NS heeft een oplossing gevonden, welke dan? Op deze website is het wel leuk als die informatie ook naar voren komt.