Tijdelijk spoor en station in Vught maandagmiddag in gebruik genomen
20 okt 2025 18:58
Met ruim een halve dag vertraging is maandagmiddag dan toch het nieuwe (tijdelijke) station en spoor in Vught in gebruik genomen. En dat gebeurde toch nog een beetje feestelijk. De ingebruikname had eigenlijk maandagochtend om 5 uur moeten gebeuren maar dat lukte niet door een probleem met de bovenleiding.
Maandagmiddag 15.28 uur stopte de eerste trein op het nieuwe station Vught, dat zo’n 500 meter zuidelijker ligt dan het oude monumentale station. Sinds 17.00 uur rijden alle treinen weer volgens schema door Vught.
Dagelijks 1500 reizigers
Het nieuwe station, dat dagelijks door ongeveer 1500 reizigers gebruikt wordt, is toegankelijk, duurzaam en ook aan sociale veiligheid is gedacht, meldt NS. Het station is bereikbaar met een trap, hellingbaan of lift. De incheckpaaltjes, bankjes en prullenbakken zijn vanaf het oude station verplaatst naar het tijdelijke station Vught. Ook spoorstaven, spoorbomen, dwarsliggers en bovenleidingfundaties zijn hergebruikt.
Stremming van zestien-en-een-halve dag
Het spoor is zestien dagen, plus deze halve maandag, gestremd geweest om de laatste hand te leggen aan station en tijdelijk spoor. De perrontunnel bij station Vught werd gesloopt, overweginstallaties zijn verplaatst naar tijdelijke overwegen, het tijdelijke station is afgemaakt en er zijn wissels geplaatst.
Uiteindelijk bleef alles op de laatste actie hangen; het opnieuw onder stroom brengen van de bovenleiding. Dat bleek in de nacht van zondag op maandag niet te lukken. Nadat het probleem was gevonden en hersteld moest er ook nog getest en roestgereden worden waardoor de ingebruikname lang op zich liet wachten.
Dimitri Kruik, regiodirecteur bij ProRail, ontving maandagmiddag samen met wethouder Mark du Maine in Vught de eerste trein met een tas koeken van aannemer BAM. Projectmanager Ton Bierbooms noemt ’de indienststelling van het tijdelijke spoor een belangrijke stap voor het project’. “De afgelopen jaren hebben we met elkaar hard toegewerkt naar dit moment.”
Tot 2029
Het tijdelijke station en tijdelijke spoor moeten zo’n vijf jaar dienst doen. Omdat het spoor nu dichter bij de huizen ligt, rijden de treinen door Vught maximaal 80 kilometer per uur. In de tussentijd legt spoorbeheerder ProRail een nieuwe spoorlijn verdiept aan. Volgens planning wordt dat nieuwe spoortraject en het oude station in 2029 weer in gebruik genomen.
(c) Treinreiziger.nl
Fijn dat nu met een verlate opening , de treinen wel weer zijn gaan rijden! We hebben al meer projecten gehad met tijdelijke spoorlijnen zoals ten tijden van de bouw der Rotterdamse Willemstunnel. Ook Delft heeft een mooie spoortunnel gekregen, die net als Rotterdam gefaseerd van twee naar vier sporen. Ook Schiphol Airport ooit begonnen met enkele buis voor Amsterdam Zuid en per 1981 richting Leiden Centraal, waar ook later een tweede tunnelbuis werd aangelegd. Het zijn echte huzarenstukjes, Pro Rail doet heus zijn Best wel, ook deze Best (e) Brabantse plaats heeft een spoortunnel, maar ook het Rijswijk bij Den Haag , waar vroeger een twee sporige, drukke bovengrondse spoorweg lag. Ik hoop wel dat het monumentale stationsgebouw straks een mooie invulling krijgt. Bijvoorbeeld een restaurant, dagbesteding of pension. Delft heeft in het historische stationsgebouw een Pavarotti IJssalon en Restaurant, Best heeft volgens mij geen voorzieningen meer en Rijswijk heeft de Nederlandse Pyramides in een stations complex. Ben benieuwd straks naar het nieuwe spoor en stationsomgeving bij Vught, dat over 6 jaar klaar moet zijn. Misschien wordt dat ook wel iets vertraagd in gebruik genomen, want ja, de techniek staat voor niets! We wensen iedereen succes met het vernieuwingsproject en hopen dat de overlast zo weinig mogelijk de kop gaat opsteken!
Ik bedoel dan nu het station van Vught mee, dat nu jaren even geen reizigers ziet staan! Het fraaie , witte stationsgebouw met de zwarte naamletters , moet over 5 jaar weer een leuke functie voor zijn hernieuwde reizigers hebben, Stationhuiskamer, Brownies en Downies, Creatieve dagbesteding, cafe, pension of kunstatelier noem wat voorbeelden op! Zo blijft het ook een bruisend gebied en er is geen dood of eng punt meer om in de avonden op de trein te wachten,
Met 1500 reizigers per dag zal er weinig komen ook al omdat het niet in de loop ligt. Ondernemers gaan liever aan het Marktveld of het Moleneindplein zitten.
Ik ben het deze keer volledig met Paul Lamote eens.
Het aantal reizigers in Vught is wel erg teruggelopen sinds de eeuwwisseling. Toen waren er dagelijks nog een kleine 2500 reizigers.