fbpx
Foto: Arriva / archief

Trajecten in Noord-Nederland tijdens voorjaarsvakantie gestremd

05 feb 2025 13:16

In het noorden van het land zijn tijdens de komende voorjaarsvakantie verschillende treintrajecten gestremd wegens werkzaamheden. Er wordt gewerkt tussen Assen en Hoogeveen en tussen Groningen en Bad Nieuweschans en Veendam.

Tussen Assen en Hoogeveen is er van zaterdag 15 februari tot en met vrijdag 21 februari geen treinverkeer. De NS zet snelbussen in tussen Assen en Hoogeveen. En tussen Groningen en Hoogeveen. Tussen Assen, Beilen en Hoogeveen rijden stopbussen. NS adviseert reizigers tussen Zwolle en Groningen om de snelbus Hoogeveen – Groningen te nemen. Volgens de NS komen er op de stations borden die naar de bussen verwijzen en staan er ook medewerkers om alles in goede banen te leiden.

Ook Arriva zet bussen in

Het spoor tussen Groningen – Bad Nieuweschans en Veendam is van 15 februari tot en met zondag 23 februari gestremd. Arriva zet hier bussen in. Omdat door wegwerkzaamheden de bushalte bij station Groningen Europapark eruit ligt, moeten reizigers op- en uitstappen bij de halte Boumaboulevard.

Op meerdere plekken aan het werk

In de vakantie voert ProRail verschillende werkzaamheden uit. Bij station Beilen worden sporen en keerwanden vernieuwd. Tussen Wijster en Hoogeveen komen nieuwe dwarsliggers in het spoor.

Tussen Groningen en Bad Nieuweschans en Veendam wordt er gewerkt om het spoor klaar te maken voor een hogere snelheid van de treinen. Dit traject maakt deel uit van de toekomstige Wunderline richting Bremen. In de vakantie worden er damwanden geplaatst, sloten verlegd en overwegen vernieuwd.

3.7 3 stemmen
Artikel waardering
23 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Annemiek
13 dagen geleden

Echt nieuws over de trajecten is vandaag echter dat de aangekondigde werken voor de zomer langer gaan duren. In de wandelgangen hoor ik dat de buitendienststelling niet 51 dagen gaat duren, maar dat ze verwachten dat het minimaal tweemaal zo lang duurt.

Laatst bewerkt op 13 dagen geleden door Annemiek
Dutchn00b
13 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Ze zouden dit eens moeten durven te roepen in de Randstad. Dan zijn de rapen direct gaar, maar voor het Noorden is 51 dagen al de norm (zie Leeuwarden vorig jaar en Groningen 2 jaar geleden), laat staan nog langer. Diep en diep teleurgesteld in ProRail.

Annemiek
13 dagen geleden
Antwoord aan  Dutchn00b

De vrees bestaat een beetje dat ze bij Prorail momenteel niet durven te vertellen hoe lang het daadwerkelijk gaat duren. Ik hoor nu ook verhalen over businzet tot het einde van het jaar. Maar even afwachten tot er daadwerkelijk iets gedeeld wordt.

Daan
13 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Prorail zelf heeft het over een verlenging van dagen tot weken. Waar haal jij een verlenging van een halfjaar (juli tot einde van het jaar) vandaan?
https://www.rtvnoord.nl/verkeer/1264803/provincie-baalt-van-nieuwe-tegenslag-bij-werkzaamheden-hoofdstation-wij-gaan-niet-betalen

Laatst bewerkt op 13 dagen geleden door Daan
Annemiek
13 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

Volgens mij is er door de journalist gevraagd of we moeten denken aan dagen of weken uitstel en antwoordde de woordvoerder daarop ontwijkend: “We zijn in overleg met de aannemer en de betrokken vervoerders”. Wat ik heb gehoord, is dat de werkzaamheden op de geplande datum zullen starten, waarna ze na een week of zes stil komen te liggen vanwege het niet beschikbaar zijn van materieel.

Daan
13 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Met andere woorden je weet het niet, en maakt overdreven aannames met “de rest van het jaar”

Annemiek
13 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

Ik denk dat het verstandig is als je het even afwacht in plaats van dat je me nu weer aanvalt.

Ricardo
13 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Misschien kan je je eigen advies ter harte nemen, in plaats van oncontroleerbare roddels en geruchten die je beweerd gehoord te hebben te verspreiden en dan boos worden als je daarop wordt aangesproken.

Laatst bewerkt op 13 dagen geleden door Ricardo
Annemiek
12 dagen geleden
Antwoord aan  Ricardo

Volgens mij word ik niet boos. Ik vertel met een duidelijk voorbehoud wat ik uit verschillende bronnen dichtbij de situatie verneem. Ik denk dat de onduidelijke wijze waarop Prorail communiceert daar ook aan bijdraagt.

Ricardo
12 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Dat voorbehoud geef je pas in je tweede reactie, nadat je er eerst even 50 (verdubbeling) tot 180 dagen (businzet tot einde jaar) vertraging bij hebt verteld die je van bronnen zou hebben gehoord, maar waarvan je dus ook niet weet of het waar is. De toon in je tweede reactie en het feit dat er nogal een verschil zit tussen 50 en 180 dagen vertraging geeft eigenlijk al aan dat jouw bronnen het ook helemaal niet weten, dus eigenlijk is de reactie van Daan meer dan terecht.

En ja, de communicatie van ProRail maakt het niet duidelijk, maar wat moeten ze dan communiceren? Niets en dan over een paar maanden opeens aankomen met “het gaat veel langer duren, dit is de nieuwe planning”? Nu een nieuwe tijdsperiode noemen waarvan ze zelf niet eens weten of het correct is?

Mochten jouw bronnen het trouwens correct hebben, hebben die dan niet iets van een geheimhoudingsplicht in hun contract staan? Want dit soort informatie gaat wel redelijk richting een overtreding waarvan duidelijk is dat jouw bronnen beter zouden moeten weten.

Daan
11 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Ik denk dat het verstandig is om pas claims te maken als je iets van onderbouwing hebt.

Martinistadjer
13 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

Dagen zal het niet worden, dan zou je na 45 dagen zeggen dat er wat problemen zijn geweest en bla bla bla, het duurt helaas een weekje langer helaas en excuses.
Dit gaat echt langer duren.

Daan
11 dagen geleden
Antwoord aan  Martinistadjer

Waarschijnlijk niet nee. Maar twee tot drie keer zo lang vind ik wel erg overdreven om daar nu al van uit te gaan.

Michiel
13 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Dat zal niets te maken hebben met niet durven te vertellen maar simpelweg met nog niet weten. Aan zo’n planning is maanden of zelfs jaren gewerkt, je stelt niet eventjes in een paar weken een nieuwe planning op. ProRail kan het in het oog van het publiek in dit soort situaties dan ook nooit goed doen. Als men wacht met het naar buiten brengen tot men de nieuwe planning heeft uitgewerkt dan krijgt men kritiek omdat men het pas zo laat naar buiten brengt, brengt men het direct naar buiten dan krijgt men kritiek omdat men nog niet kan zeggen wat de planning dan wel wordt.

Annemiek
13 dagen geleden
Antwoord aan  Michiel

Volgens mij masseren ze nu eerst een beetje in dat het langer duurt, om vervolgens net te doen alsof het geen nieuws is als gepubliceerd wordt hoe groot de schade daadwerkelijk wordt. Voor de betreffende werkzaamheden was een planning en ze hebben nog een jaartje extra de tijd gehad om eraan te werken, aangezien het allang klaar had moeten zijn.

Laatst bewerkt op 13 dagen geleden door Annemiek
lezer
13 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Of mentale onderhandelingsruimte: een zorg laten ontstaan dat het wel eens einde van het jaar kan worden, en dan wordt elke einddatum die vroeger in het jaar valt door het algemene publiek cq betrokkenen als een verbetering verwelkomt en als zodanig ervaren.

Ik zeg niet dat ProRail hier een handje in zou hebben maar in zijn algemeenheid en bij business to business kunnen dit wel handigheidjes zijn.

Bert
13 dagen geleden
Antwoord aan  Dutchn00b

Eh ik weet niet hoor, maar Den Haag – Rotterdam ligt toch vrij centraal in de randstad. En daar lopen de projecten bij Delft en Schiedam gigantisch uit met vele weekenden (na weken geen verkeer buiten schoolvakanties) extra businzet als gevolg… Geen kwestie van roepen; daar is het gewoon al aan de gang.

Klaas-Jozef
13 dagen geleden

“ Het staat buiten kijf dat we de langere buitendienststelling betreuren en dat we balen van de extra hinder voor de reiziger en omgeving.”
🙄https://www.prorail.nl/nieuws/verlenging-buitendienststelling-groningen

Laatst bewerkt op 13 dagen geleden door Klaas-Jozef
lezer
13 dagen geleden
Antwoord aan  Klaas-Jozef

Meeleven met de klant, maar geen schuld bekennen, is een standaard instructie, ik zeg het nu vooral als observatie.

Bepaalde problemen of onwenselijke zaken worden benaderd als extern natuurverschijnsel. Ik wil me niet teveel in deze kwestie verdiepen maar je kan deze check voor jezelf doen als consument of tussenpersoon als je een dispuut hebt met een bedrijf.

Laatst bewerkt op 13 dagen geleden door lezer
Daan
13 dagen geleden
Antwoord aan  lezer

Kijk prorail kan stuktron niet dwingen hoe ze monteurs aannemen en werven.

En de vvd vond het een goed idee om porail niks meer zelf te laten doen, maar alles aan te besteden. Dat blijkt toch niet zo handig te zijn.
Voor klachten graag bij de partij voor amerikanisatie/vvd zijn.

lezer
13 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

1) Niet alleen de VVD, er zijn vanaf de jaren 90 heel veel linkse stemmers geweest die gewoontegetrouw of traditiegetrouw op een linkse partij hebben gestemd zonder te kijken of de ideologische koers van die partij ondertussen niet verlegd was, ik heb het zeker niet alleen over de PvdA.

2) Kun je het toelichten betrekking tot ProRail? Hadden ze een taakstelling om het aantal semi-ambtenaren te verminderen, of het aantal werknemers an sich, of hebben ze gewoon een budgetcut gehad?

lezer
13 dagen geleden
Antwoord aan  lezer

Weet nog wel dat Stukton vroeger een NS-dochter was. Dus de prioriteiten van die organisatie moesten uiteraard bij de NS -orders liggen. Maar volgens mij was het ook een beetje een Europees ideaal om de vrij sterke banden tussen nationale spoorwegen, hun dochters, en de nationale staten een beetje losser te maken.

Vogel
12 dagen geleden

En daar gaat de laatste inhaaloptie/opstel tussen Groningen en Meppel. Ik ben benieuwd of het enkel een verbetering is.