Station Aken, Foto: Stefan Verkerk
Per trein naar Aken? Dat kan gewoon met de ov-chipkaart. Ook de NS-abonnementen zijn geldig van en naar deze stad. Vanaf Maastricht en Heerlen rijdt er elk uur een directe trein naar Aken! Treinkaartjes zijn verkrijgbaar vanaf € 6! Ook vanuit Brussel en Keulen kun je rechtstreeks naar deze stad.
Op zoek naar een treinticket naar Aken? Dan kun je zowel een e-ticket kopen bij NS International of reizen met de ov-chipkaart. Reis je vanuit Heerlen? Dan betaal je slechts € 6. Vanuit Maastricht is het iets meer: circa € 12.
Wil je vanuit Amsterdam met de trein naar Aken? Dan kost een treinticket € 31,80. Je kunt dan flexibel reizen en je hebt toegang tot alle treinen (op de route via Heerlen). Kies je voor de ov-chipkaart? Dan reis je tot Sittard of Heerlen met NS, en dien je daar om te checken van NS naar Arriva. Vanuit Heerlen reis je verder met de drielandentrein van Arriva. In Aken kun je ook weer bij Arriva uitchecken. Ook NS-abonnementen, zoals Dal Voordeel, Dal Vrij en Weekend Vrij, zijn geldig van en naar Aken.
Bij Nederlandse actiekaartjes geldt: vaak moet je opgeven van of naar welk station je reist. Dan kun je Aken niet invullen. In dat geval kun je wel overwegen om te verzilveren naar Eygelshoven Markt, en voor het laatste stukje een aanvullend ticket te kopen via de Arriva-website, voor minder dan € 5.
Wil je vanuit België per trein naar Aken? Dat is ook geen probleem. De ICE en Thalys rijden vanuit Brussel Zuid en Luik rechtstreeks naar deze Duitse stad. Je kunt al een enkele reis kopen vanaf € 18,90. Je ticket is alleen geldig in de gekozen ICE (of Thalys). NS International verkoopt tussen België en Aken. Let wel, als je met een andere trein de grens wilt passeren, bijvoorbeeld met de trein Welkenraedt – Aachen Hbf, dan kan NS International je niet helpen, B-Europe daarentegen wel.
Reis je vanuit de Randstad naar Aken? Dan zijn er meerdere mogelijkheden. Je kunt de directe trein Enkhuizen – Amsterdam – Heerlen nemen. Die geeft in Heerlen 2 minuten aansluiting op de trein naar Aken. Dat is wel vrij krap. Daarom is ons advies om tien minuten eerder te vertrekken, met de trein Alkmaar – Amsterdam – Maastricht. Liever niet overstappen? Dan blijf je tot Maastricht zitten en heb je een ruime aansluiting op de sneltrein naar Aken (19 minuten). Je bent dan vanuit Amsterdam 3,5 uur onderweg.
Is dat je te langzaam? Dan kun je ook in Sittard uitstappen en overstappen op de Arriva-stoptrein naar Heerlen (overstaptijd 3 minuten). In Heerlen stap je dan over op de trein naar Aken, ook van Arriva (overstaptijd 5 minuten). (Let op: de NS-reisplanner adviseert vaak in Sittard over te stappen op de NS-Intercity naar Heerlen. Dat kan ook, maar dan heb je in Heerlen slechts 2 minuten de tijd om over te stappen op de sneltrein naar Aken. Daarom kun je in Sittard beter eerst kijken of je mee kunt met de stoptrein van Arriva, als die aansluiting vervalt kun je alsnog de NS-intercity naar Heerlen gebruiken.)
Elk uur rijdt er een sneltrein van Maastricht, via Valkenburg en Heerlen naar Aken. Deze trein wordt ook wel de Drielandentrein genoemd. De trein start vooralsnog in Maastricht, maar in de toekomst is het de bedoeling dat deze trein gaat starten in Luik, vandaar de naam Drielandentrein. Het is de bedoeling dat per december 2022 de directe trein Luik – Maastricht – Aken een feit is. Eerder noemde Arriva deze trein ook wel de Limax (Liege Maastricht Aachen express).
Hieronder de basisdienstregeling. Er kunnen kleine afwijkingen zijn. Als er gewerkt wordt aan het spoor kan er op een deel van de route busvervoer plaatsvinden.
ma-vr | ma-za | ma-zo | ma-zo | ||
Maastricht, v. | 6:19 | 7:19 | 8:19 | elk | 23:19 |
Meerssen, v. | 6:24 | 7:24 | 8:24 | uur | 23:24 |
Valkenburg, v. | 6:30 | 7:30 | 8:30 | t/m | 23:30 |
Heerlen, v. | 6:43 | 7:43 | 8:43 | 23:43 | |
Landgraaf, v. | 6:49 | 7:49 | 8:49 | elk | 23:49 |
Eygelshoven Markt, v. | 6:53 | 7:53 | 8:53 | uur | 23:53 |
Herzogenrath, a. | 6:59 | 7:59 | 8:59 | t/m | 23:59 |
Aachen West, a. | 7:07 | 8:07 | 9:07 | 0:07 | |
Aachen Hbf, a. | 7:13 | 8:13 | 9:13 | 0:13 |
ma – vr | ma-za | ma-zo | ma-zo | ||
Aachen Hbf, v. | 5:46 | 6:46 | 7:46 | elk | 22:43 |
Aachen West, v. | 5:51 | 6:51 | 7:51 | uur | 22:50 |
Herzogenrath, v. | 6:00 | 7:00 | 8:00 | t/m | 22:59 |
Eygelshoven Markt, a. | 6:05 | 7:05 | 8:05 | 23:05 | |
Landgraaf, a. | 6:08 | 7:08 | 8:08 | elk | 23:08 |
Heerlen, a. | 6:13 | 7:13 | 8:13 | uur | 23:13 |
Valkenburg a. | 6:29 | 7:29 | 8:29 | t/m | 23:29 |
Meerssen, a. | 6:34 | 7:34 | 8:34 | 23:34 | |
Maastricht, a. | 6:40 | 7:40 | 8:40 | 23:40 |
De Thalys Parijs – Keulen – Dortmund en de ICE Brussel – Frankfurt stoppen beide te Aken. Daardoor zijn er diverse directe treinen tussen Brussel en Aken. Deze treinen stoppen bovendien ook in Luik. De ICE stopt in Brussel zowel in Brussel Zuid als Brussel Noord, de Thalys uitsluitend te Brussel Zuid. De ICE doet er 1 uur en 12 minuten over om van Brussel in Aken te komen.
This post was last modified on 25 december 2020 12:42
Bezuinigingen dreigen het openbaar vervoer in Nederland onherstelbaar te beschadigen. Hiervoor waarschuwt reizigersvereniging Rover die…
Belangenorganisaties willen dat de NS de dienstregeling voor 2026 verbetert voor reizigers van en naar…
De nieuwe NightJet van ÖBB doet vanaf 28 mei dienst op de verbinding tussen Amsterdam…
Met een rapportcijfer van 7,8 blijft de waardering van het openbaar vervoer in Nederland hoog.…
Amersfoort is de volgende gemeente die gratis openbaar vervoer gaat aanbieden voor een doelgroep. Op…
Het geheel herbouwde station Den Helder Zuid is maandagochtend heropend. Er werd twee weken lang…