Foto: (c) Keolis / C. Köster

Trein naar Bielefeld start voorlopig niet in Nederland

klok 15 jan 2018 20:18

Tot nader order rijdt de treindienst Hengelo – Bielefeld niet tussen Hengelo en Bad Bentheim. Er worden bussen ingezet. Treinreizigers moeten rekening houden met 30 minuten extra reistijd. Dat heeft vervoerder Keolis maandag bekend gemaakt.

Zondag werd de nieuwe treindienst geïntroduceerd, maar 11 van de 14 treinen naar Bielefeld moesten in Hengelo worden geannuleerd. Ook vandaag zijn de meeste treinen vervangen door bussen. Keolis heeft nu besloten de treindienst voorlopig te staken en vervangen door bussen. De bussen vertrekken in Hengelo 32 minuten voor de normale vertrektijd. In Bad Bentheim wordt er vervolgens aansluiting gegeven op de trein naar Bielefeld. Wie vanuit Duitsland naar Hengelo reist, komt ongeveer 30 minuten later aan in Nederland. De bussen stoppen ook in Oldenzaal.

“Er zijn technische problemen om onder de Nederlandse spanning te rijden,” vertelde een woordvoerder van Keolis eerder aan Treinreiziger.nl. Dat doet denken aan de introductie van de treindienst Arnhem – Düsseldorf. De treinen rijden in Nederland op 1500 V, terwijl in Duitsland 15 kV en 25 kV gebruikelijk is. De treinen horen op alle drie de spanningen te kunnen rijden. “Stadler is verantwoordelijk voor het oplossen van het probleem en we werken nauw met hen samen,” zegt de vervoerder.

De treindienst rijdt onder de naam Eurobahn. Wanneer de problemen zijn opgelost en de trein wel ieder uur kan gaan rijden, is onbekend. “We wachten op een herstelplan van Stadler. We zullen communiceren als we het ontvangen hebben,” zegt de vervoerder.

14 gedachten over “Trein naar Bielefeld start voorlopig niet in Nederland”

  1. hanzeboog2012 schreef:

    Verstandig. Eerst analyseren waar het fout gaat. En als uiteindelijk alles goed gaat weer opnieuw beginnen.

  2. Wildebeest schreef:

    Als het probleem langer duurt kan man dan een Keolis Flirt (Enschede-Zwolle / Zwolle Kampen) van Hengelo naar Bad Bentheim inzetten, opdat men daar kan overstappen. Hiermee voorkom je een extra busrit en kan de vertraging (of vroeger vertekken) tot een paar minuten beperkt blijven. Zover ik weet kan een NS loc en zelfs ICM Bad Bentheim halen. – Ook reed een keer een Keolis flirt op Hengelo – Oldenzaal toen ze even door de Lint’41 zaten. Ik denk dat ze qua Flirts enige ruimte hebben. Zeker ook omdat de IC (Enschede Zwolle) nog niet volledig rijdt.

    1. Molenkamp schreef:

      Daar wordt wel aan gedacht/over gesproken maar het probleem is dat de keolis blauwnet flirts niet toegelaten zijn naar Bad Bentheim (ze mogen maar tot Oldenzaal). Een andere optie is om een keolis eurobahn hier alleen in NL te laten pendelen zodat die niet hoeft om te schakelen tussen verschillende bovenleidingsystemen. Dat kán en dat mag, alleen wil DB Netz(Duitse verkeersleiding) dat niet en houdt dat dus ook tegen(vraag me niet waarom). Dan houdt je dus helaas op het moment alleen nog de optie bus over….

    2. Ben schreef:

      Hoi,

      Van zoveer ik weet kan ICM kan niet meet naar Bad Bentheim rijden na de laatste revisie. Een NS loc met prio rijtuig kan wel.

      Ben

      1. Wildebeest schreef:

        @Ben. Kennelijk dus wel. Want ik was recentelijk (paar maanden terug) van Hengelo naar Almelo gegaan met een extra trein (ICM), die de internationale trein vervangde omdat de internationale trein problemen had en die trein bleek dus van Bad Bentheim af te komen. Ik vroeg aan de reizigers waar de trein vandaan kwam en ze zeiden allemaal Bad Bentheim.

  3. Anoniem schreef:

    Misschien schiet mij nu een heel goed idee te binnen ; is het geen optie om voorlopig diesel treinen te laten rijden ? Dan hoeft er voorlopig niet op stroom gereden te worden. Immers : ‘Elektriciteit van ieder land zou elkaar toch niet moeten bijten ?’ Ik heb dit nooit eerder gehoord. Want de Thalys rijdt iedere dag op de stroom van 3 landen, Nederland, België en Frankrijk. Al zou de dieseltrein eventueel niet op het gehele traject Hengelo-Bielefeld met volledige snelheid kunnen rijden zou hij al handig zijn tussen Hengelo en Bad Bentheim wat maar net over de grens ligt. En wie dan door wil reizen naar Bielefeld dan daar over te stappen.

  4. Don Sanne schreef:

    Misschien schiet mij nu een heel goed idee te binnen ; is het geen optie om voorlopig diesel treinen te laten rijden ? Dan hoeft er voorlopig niet op stroom gereden te worden. Immers : ‘Elektriciteit van ieder land zou elkaar toch niet moeten bijten ?’ Ik heb dit nooit eerder gehoord. Want de Thalys rijdt iedere dag op de stroom van 3 landen, Nederland, België en Frankrijk. Al zou de dieseltrein eventueel niet op het gehele traject Hengelo-Bielefeld met volledige snelheid kunnen rijden zou hij al handig zijn tussen Hengelo en Bad Bentheim wat maar net over de grens ligt. En wie dan door wil reizen naar Bielefeld dan daar over te stappen.

    1. dries molenaar schreef:

      Het echte leven is net zo moeilijk als het bedienen van deze website. Waarom plakt u de hele eerdere pagina in een response?
      Waar zou men die treinen vandaan moeten halen?

  5. dries molenaar schreef:

    Wat een relaxte responses. Bij NS of Fyra moest het bedrijf gelijk opgeheven worden en de vergunning aan een ander gegund.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Mooi herhalen van standpunten, Dries. Maar ik hoop dat je zelf ook ziet dat beide zaken niet vergelijkbaar zijn.

  6. Tim schreef:

    Vreemd dat exact hetzelfde type treinstel bij Zevenaar wel van spanning kan wisselen. Er is volgens Duitse media trouwens ook groot tekort aan machinisten omdat een aantal daarvan voor zijn examen is gezakt. Komende week is er een herkansing.

  7. Kees van Leeuwen schreef:

    Tip:Op de facebook-pagina van oldenzaalinbeeld.nl staat een zeer verhelderend verhaal van Keolis-mcn. Richard Koopman.

  8. a.mengerink schreef:

    Had men de uitval niet eerder kunnen ‘ontdekken’?
    Op het moment-supreme als ze gaan rijden, dan komen ze er achter dat het niet lukt, om het baanvak Bad Bentheim – Hengelo te berijden. Heeft men (ruim) van tevoren geen testritten gedaan? Oh ja…..nog even iets over Keolis, of wel ‘Blauwnet’; deze voert ook de treindienst Oldenzaal-Zutphen uit, deze treinen zitten tussen 07.00 en 09.30 en 15.00 en 18.00 uur zo vol met o.a. scholieren, dat je als oudere beter op hat dak kunt gaan zitten, zoals men o.a. in India doet. Ook op zondagavond, tussen 19.00 en 22.00 uur, zitten de ‘blauwe treintjes’ mudvol met allemaal studenten die terug gaan naar de UT Twente te Enschede. Ziet Keolis niet, of weet men het niet, dat deze treinen dan overlopen??
    Doe er dan een treintje bij aan, eventueel zonder diesel in de tank!! Laat de oudere reiziger, die ook meebetaald, wel even een zitplaats hebben in deze treinen!!

    1. Tim schreef:

      Hoeveel capaciteit Keolis moet inzetten bepaalt niet Keolis maar de Provincie Overijssel in het contract met Keolis. Extra treinen kopen en inzetten is prima mits de Provincie dan ook de extra kosten betaalt. Voor niets gaat de zon op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.