Trein ontspoort, kantelt en vliegt in brand bij Voorschoten: een dode en tientallen gewonden
04 apr 2023 5:46
In Voorschoten is maandag op dinsdagnacht rond 3.30 uur een nachttrein ontspoord. Twee van de vier rijtuigen zijn gekanteld. Na de ontsporing brak er brand uit. Aan boord van de trein waren 50 treinreizigers. Zeker 19 reizigers zijn gewond geraakt, één persoon is om het leven gekomen.
Meer nieuwsberichten over het Treinongeluk Voorschoten.
Gewonden
De ontspoorde nachttrein was dinsdagochtend vroeg vanuit Amsterdam vertrokken en via Leiden onderweg naar Den Haag en eindbestemming Rotterdam. In de trein bevonden zich zo’n vijftig reizigers, zegt een NS-woordvoerder tegen het ANP.
“Er heeft een aanrijding plaatsgevonden tussen een personen- en goederentrein. Er zijn meerdere (zwaar)gewonden” meldt Veiligheidsregio Hollands Midden in eerste instantie. Later spreekt de veiligheidsregio over een aanrijding met bouwmateriaal en een kraan. Op foto’s is er ook een goederentrein te zien.
Slachtoffers
Negentien mensen zijn na het treinongeval bij Voorschoten gewond naar het ziekenhuis gebracht, meldt de Veiligheidsregio rond zes uur in de ochtend. Over de aard van hun verwondingen is niets bekend. Enkele tientallen anderen die ook gewond zijn geraakt, worden ter plaatse behandeld, aldus de veiligheidsregio. Eerder meldde een woordvoerder dat er meerdere zwaargewonden zijn.
Omroep West meldt dat er iemand is overleden, dit is door een woordvoerder van de veiligheidsregio bevestigd. Volgens de regionale omroep zijn een aantal gewonden er slecht aan toe.
Calamiteitenhospitaal
Wegens het ongeval is het calamiteitenhospitaal operationeel, meldt een woordvoerder van UMC Utrecht. Dit ziekenhuis wordt opengesteld bij grote ongelukken of calamiteiten. Het is een samenwerking tussen UMC Utrecht en de ministeries van Defensie en Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Trein gekanteld
Het voorste deel van de trein is in een weiland terechtgekomen, het middelste gedeelte ligt op zijn kant naast het spoor. In het achterste gedeelte van de trein woedde na het ongeluk een brand, die inmiddels volgens een fotograaf ter plaatse is geblust.
Onderzoeksraad
Onderzoekers van de Onderzoeksraad voor Veiligheid zijn ter plekke, dat meldt de organisatie op Twitter. Hoe het ongeluk met de trein kon gebeuren is nog onduidelijk.
Treinverkeer
Door het ongeval ligt het treinverkeer van en naar Leiden Centraal stil. Op de hogesnelheidslijn is het door het incident veel drukker dan normaal. Treinreizigers tussen Amsterdam en Den Haag krijgen het advies te reizen via Rotterdam. Tussen Den Haag Centraal, Laan van NOI en station Den Haag Mariahoeve krijgen treinreizigers het advies om de HTM-tram te gebruiken.
De verwachting is dat het treinverkeer tot zeker 16 uur gestremd zal zijn.
(c) Treinreiziger.nl / ANP
Heftig voor alle betrokkenen. Maar het feit dat dit groot nieuws is maakt dit paradoxaal genoeg juist niet heftig in zijn algemeenheid; het laat zien hoe veilig treinen rijden.
Ik hoop dat de genoemde bouwkraan niet van Prorail is, anders is er straks helemaal geen ruimte meer om treinen te laten rijden en wordt Nederland een permanente buitendienststelling…
Jammer dat er weer in volledig eigen belang wordt gedacht in plaats van het leven van een medemens. Dit laat maar weer eens zien hoe individueel de samenleving is geworden..
Hoezo? Ik begin toch met dat het heftig is?
Ach daarom meldt hij het ook anoniem
Het enige nadeel van buitendienststelling en, is dat je er wat langer over doet om je bestemming te bereiken. Je komt er nog steeds, het kost alleen een uurtje extra en vaak nog minder. Een kleine prijs voor het uitsluiten van wat nu weer enorme gevolgen blijken te zijn. Want wacht maar af; het zal een perfect storm van toevalligheden en onbetekenende foutjes blijken. Waarom zou je dat niet willen voorkomen met slechts een uurtje van je tijd?
omdat ik vermoed dat buitendienststellingen meer doden kosten. Mensen zullen eerder geneigd zijn de auto te pakken, hetgeen veel gevaarlijker is.
de kraan zal ongetwijfeld in opdracht van pro-rail gewerkt hebben. Inderdaad zal men in de toekomst vier sporen ook wel helemaal dichtgooien wanneer er aan een spoor gewerkt moet gaan worden.
Eerst maar zien wat de oorzaak was.
Ik las ook dat er bij grip 3 ook een code 50 werd afgegeven voor medische hulp aan de slachtoffers ik heb de hele nacht wakker gelegen wat een complete nachtmerrie is dat toch eigenlijk. Aan de andere kant voel ik ook, verdriet moest bijna om janken. Maar gelukkig ken ik niemand die in de getroffen trein zat.
Prorail heeft ook een speciaal nummer geopend. Bel indien nodig naar Telefoonnummer 088-2690000.
De veiligheidsregio heeft een telefoonnummer mocht je geen contact kunnen krijgen met verwanten. Dat nummer is 088-2690000.
…MEDELEVEN…
Ik wens ALLE slachtoffers HEEL VEEL STERKTE EN BETERSCHAP TOE en dat de omgekomen slachtoffer in vrede moge rusten en de nabestaanden heel VEEL STERKTE EN KRACHT toe !
Ook alle hulpverleners wens ik heel veel sterkte toe !
Ik heb zelf met mijn vader in 2006 een treinbotsing op station Maastricht meegemaakt en moest hevig bloedend met gekneusde ribben per ambulance naar het Maastrichtse ziekenhuis worden vervoerd. De impact van zo’n gebeurtenis heeft lange tijd veel invloed op alles wat je doet in het leven en het reizen !
Sindsdien geldt voor mij en mijn medemensen het credo : Veilig en gezond op de plaats van bestemming komen ongeacht met welk vervoermiddel ook, ter land, ter zee en door de lucht ! Daarom leef ik intens mee met de slachtoffers van dit vreselijk ongeluk en moeten we er niet licht over doen en moeten we ALLE STEUN geven waar het kan en zijn mijn gedachten en medeleven bij hen allen ! STERKTE ! ! !
Als eerste enorm veel sterkte voor alle betrokkenene, familie, vrienden ….
Ik vernam het pas vanochtend, toen ik de digitale media opende.
Er wordt terecht gezegd dat het spoor in Nederland zeer veilig is, want het laatste grote ongeluk, die ik me kan herinneren is de botsing bij Dalfsen met een hoogwerker en een GTW trein, waarbij de machinist omkwam. Dit gebeurde in 2016!!! Zowel toen als nu gaat het om een aanrijding met een zwaar voertuig bij een overweg, die niet thuishoort op het spoor.
Heb vroeger veel trein gereisd, maar gelukkig nooit een ernstig ongeluk meegemaakt, waarbij iemand omkwam.
Ik las dat men verwacht dit rond 16:00u gefixt te hebben. Als Prorail en andere organisaties het onderzoek, de ravage opruimen en de sporen rijklaarmaken dan hebben ze een boven natuurlijke prestatie geleverd. Ik denk dat het herstel wat langer gaat duren. Ik verwacht zelf enkele dagen.
Op OpenStreetMap en Google Earth valt te zien, dat er op die plek, vlak ten zuiden van de perrons van Voorschoten, een soort overweg ligt, die uitkomt op een dienstweggetje langs het spoor. Mijn theorie: die kraan was klaar met werk en op zijn autobanden de overweg aan het oversteken naar die dienstweg, werd toen gegrepen door de goedentrein, kwam terecht op het meest westelijke spoor, waar even later de passagierstrein langs denderde.
Je theorie blijkt (helaas) te kloppen.
Stomme fout eigenlijk met fatale gevolgen. Wat jammer voor de beste man en zijn familie dat hij zijn pensioen niet gehaald heeft.
Zo ver is het onderzoek helemaal nog niet. Prorail heeft alleen vastgesteld dat de treindienstleider geen toestemming had gegeven om de kraan te laten oversteken en dat de goederentrein de kraan heeft geraakt. Hoe dat (toch) is gebeurd is nog niet bekend.
Wie wel eens een You-tube film bekijkt bijvoorbeeld Cabview Holland met snelheidsmeter, ziet dat het baanvak snelheid hier maximaal 130-140 km per uur is. Zelfs al is de snelheid komend van Leiden naar Den Haag ter hoogte van Voorschoten wat lager, de impact is gigantisch en vooral ik op het 8 uur ochtend journaal videobeelden zag van een van de reizigers, dacht ik terug aan 24 juni 2006 toen ik met “slechts” 38 km aan boord van een MAT 64 tegen een andere MAT 64 aanreed. Vier dagen later moest ik weer met de trein terwijl de klap nog nadreunde had ik er als mantelzorger moeite mee, zelfs anno 2023 zit ik niet meer met plezier in een trein en staande al helemaal niet.
De whiplash duurde jaren voordat het genas en de verwondingen met bloed uit mijn voorhoofd en kneuzingen vele weken. Nu zit ik liever achterwaarts in de rijrichting, want voorwaarts waardoor je naar voren kan knallen bij een noodremming is onveiliger en de kans op letsel relatief ernstiger dan achterwaarts, maar soms kun je niet anders en moet ik wel voorwaarts zitten of staan. Daarom leef ik mee met de slachtoffers en hoop dat ze alle steun en liefde zullen krijgen die ze verdienen ! Ook de hulpverleners die hun best proberen te doen om de mensen te helpen verdienen nazorg, want zo’n gebeurtenis waar helaas een dodelijk slachtoffer is gevallen, gaat niet in je kouwe kleren zitten en vooral de administratieve afhandeling en het onbehaaglijk gevoel als men weer eens met een trein moet stappen laat diepe sporen na, bij de een veel en bij de ander minder. Ik was toen mantelzorger, nu nog deels, maar ben altijd blij als ik weer veilig en gezond thuis kom zelfs na het halen van een pakje boter bij de supermarkt. Voor allen : Stay Safe and Healthy !
Diverse media melden brand in de achterste bak van het gekantelde treinstel. Er is echter geen enkele rook- of brandschade te zien. Ik vermoed dat de auto die op het pad naast het spoor stond door de klap in brand is geraakt. Vanaf de andere zijde lijkt het dan inderdaad op brand in de trein.
De passagierstrein reed op het moment van aanrijding 132 km/u, dus ik denk dat de trein zeker als veilig mag worden bestempeld, gezien de relatief kleine schade. Ondanks versporing op grote snelheid lijken alle bakken toch vrijwel intact gebleven.
Het wordt tijd dat treinen fatsoenlijke koplampen krijgen, zodat je in het donker kunt zien wat je nadert.
Ik denk niet dat je op basis van het aantal gewonden in de trein kunt stellen dat dit type trein veilig is. Er is weinig fantasie voor nodig om vast te kunnen stellen dat een ongeval heel anders was afgelopen als het met een volle spitstrein was gebeurd. Dan kun je namelijk direct denken aan tientallen slachtoffers. De bakken zijn niet vrijwel intact, ze zijn volledig total loss. Die zie je echt niet meer in de dienstregeling terugkeren.
Niet intact, nee, maar ze zijn niet opengereten, verfrommeld of gebroken en hebben dus de passagiers best goed beschermd tegen alles buiten de trein. Het valt me bovendien reuze mee dat de voorste twee bakken van zo’n wiebelige, hoge VIRM zijwaarts het weiland in zijn geschoven zonder om te rollen.
Op welke manier zie je dat de trein 132 km/h reed? Dat zou me enigzins verbazen aangezien met werkzaamheden de baanvaksnelheid toch altijd verlaagd wordt?
Zie https://treinposities.nl/voertuig/ns_virm_9405/historie/1680602400/details
En nee, de baanvaksnelheid wordt niet altijd verlaagd bij werkzaamheden.
Al voorzie je het hele spoorwegnet van straatlantaarns of laat je treinen alleen overdag rijden, dan nog kun je in een trein niet altijd een remweg vooruitkijken. Een trein zou met 132km/h pak ‘m beet op deze plaats moeten gaan remmen om voor station Voorschoten stil te staan: https://youtu.be/4VNiohv-L_I?t=173 . Je kunt vanaf daar amper het station zien liggen. Als je het filmpje even laat lopen, zie je dat station Voorschoten in een flauwe bocht naar rechts ligt, waardoor de plaats van het ongeval pas vlak voor het station in zicht komt. Bedenk daarbij dat de verongelukte reizigerstrein nog een spoor verder naar rechts reed en dat de machinist daarin minder hoog zit.
Wie kan mij uitleggen hoe er om 3.30 een personentrein kan rijden op dat traject? Bij mijn weten rijden er daar tussen 2.00 en 5.00 helemaal geen treinen ….
Je kunt ook even de reisplanner raadplegen:
https://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertrek=Leiden%20Centraal&vertrektype=treinstation&aankomst=Den%20Haag%20HS&aankomsttype=treinstation&type=vertrek&tijd=2023-04-04T03:00