Trein zonder toilet mag, maar niet wenselijk
30 mei 2019 7:22
Treinreizigers met een chronische ziekte worden niet gediscrimineerd als er geen toilet in de trein is. Tot dat oordeel komt het College voor de Rechten van de Mens. Wel vindt het College dat aanbestedende overheden er goed aan doen om voortaan treintoiletten voor te schrijven als eis in een aanbesteding.
Ontbreken toilet in regionale trein
Twee vrouwen waren naar het College gestapt omdat zij een chronische ziekte hebben met als gevolg dat zij onmiddellijk gebruik moeten kunnen maken van een toilet. Zij willen in de provincie Gelderland gebruikmaken van de regionale treinen van verschillende vervoersmaatschappijen. Deze treinen zijn echter niet voorzien van een toilet. Zij vinden dat Arriva, Breng en Connexxion hen discrimineren.
Niets in de wet
Aanbieders van openbaar vervoer zijn op grond van de Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte verplicht om doeltreffende aanpassingen te verrichten. In het Besluit toegankelijkheid van het openbaar vervoer is geregeld welke aanpassingen dat zijn. Hierin staat niet dat een toegankelijk voertuig over sanitaire voorzieningen moet beschikken. “Het College kan niet oordelen over de inhoud van wet- en regelgeving en moet deze regelgeving toepassen. Daarom kan het College niet anders oordelen dan dat de vervoersbedrijven de vrouwen niet hebben gediscrimineerd”, schrijft het College voor de Rechten van de Mens in een verklaring.
Onevenredig belastend
In de wet is geregeld dat aanbieders geleidelijk moeten zorgen voor algemene toegankelijkheid van hun aanbod voor personen met een handicap of chronische ziekte, tenzij dat een onevenredige belasting voor het betreffende bedrijf vormt. De vervoerders stellen dat zij de opdracht niet hadden gekregen als zij wel toiletten hadden aangeboden. Hun inschrijving zou dan namelijk te duur zijn geweest ten opzichte van de concurrenten. Gedurende de concessie alsnog toiletten aanbrengen is dusdanig duur dat dit volgens het Collega als onevenredig belastend kan worden beschouwd.
Aanbeveling
Toch komen er in de toekomst wel treintoiletten in de treinen in Gelderland. Tenminste, als de aanbevelingen van het College voor de Rechten van de Mens worden opgevolgd. “Het College vraagt de provincie om in de volgende aanbesteding van het openbaar vervoer in de regio de voorwaarde te stellen dat in treinen voldoende toiletten aanwezig zijn. Het College doet deze aanbeveling in zijn rol als toezichthouder op de naleving van het VN-verdrag handicap”, aldus het College. Het VN-verdrag bepaalt dat mensen met een beperking op gelijke voet met anderen moeten kunnen deelnemen aan de samenleving. Dit betekent ook dat het openbaar vervoer voor iedereen toegankelijk moet zijn, aldus het College.
Rover hoopt op aanpassing wet
Reizigersvereniging Rover voelt zich gesteund door de uitspraak van het College, en wijst erop zich al jaren in te zetten voor treintoiletten. “Uitspraken van het College hebben grote invloed op beleidsmakers, Rover heeft dan ook goede hoop dat de wetgeving dit najaar wordt aangepast en toiletten in treinen voortaan worden voorgeschreven”, zegt de vereniging.
Treinen zonder toilet
Bij NS zullen na 2025 alle treinen van een toilet zijn voorzien. De provincies Gelderland en Zuid-Holland schrijven treintoiletten nu nog niet voor, waardoor vervoersbedrijven dit ook niet aanbieden. Wel worden hier nu toiletten op stations gebouwd. Toiletloze treinen kunnen reizigers onder meer aantreffen in treinen van Arriva, Connexxion en Qbuzz rondom Apeldoorn, Arnhem, Almelo, Ede-Wageningen en Dordrecht. Ook een aantal NS-sprinters bevat nog geen toilet. In de SLT-Sprinters worden toiletten momenteel ingebouwd. De oude SGMm-Sprinters hebben ook geen toilet, maar die zullen de komende jaren plaats maken voor nieuwe Sprinters mét toilet (SNG).
SGMm-Sprinters hebben de 3-delige wél een toilet, de 2-delige niet. De 2-delige rijden meestal gecombineerd met een 3-delige.
Reactie: in de SGMm driewagenstellen (2900 serie) bevindt zich een toilet in het middendeel. De tweewagenstellen (21000 hebben inderdaad gen toilet aan boord. Deze treinen behoren thans tot het oudste rijdende materieel van NS en zal over enkele jaren allen buiten dienst gaan.
De SLT wordt behalve van toiletten ook van lederen stoelbekleding voorzien, die de vunzige stoffen bekleding vervangt.
De Nieuwste FLIRT -en CAF Sprinters van NS hebben allen een toilet per treinstel. Ook de Regio NS treinen tussen Gouda en Alphen aan den Rijn bezitten een toilet! Dit zijn ook treinstellen van het type FLIRT.
Ja, vunzige stoffen kunnen we niet hebben in het OV.
Bespottelijk om daar rekening mee te houden. Hoe gaan de dames om met buiten gebruik gestelde toiletten of toiletten die langdurig bezet zijn door anderen (ook met een medische indicatie) die de hele reis maar op het toilet zitten zodat ze het kunnen gebruiken wanneer het nodig is?
Bespottelijk ??? Deze kwalificering is beneden peil. Ook ik behoor bij de personen die het een ramp vinden als er geen toilet in de trein is. Is medisch. Ook al lach je er misschien al tientallen jaren om, en ook al ga je het misschien zelfs wel bespottelijk vinden dat mensen zich hier druk om maken, maar plotsklaps (zoals bij mij) kan je iets overkomen dat het niet steeds voorhanden zijn van een toilet je knap belemmert in je functioneren. Als ervaringsdeskundige wens ik niemand zoiets toe.
Het gaat om de krompraat en drogredenen. Voor je het weet heb je hier permanent gebaren-TV en waarschuwingen voor flitslicht. Zoals in sommige landen elders. Allemaal voor anderhalve man en een paardenkop.
Vooral blijven roepen en dan krijg je er zelf last van, kom je bij patiëntenverenigingen terecht en dan pas krijg je door dat je wereldbeeld gewoonweg niet klopt.
Je mag best kritiek hebben, maar iets meer inlevingsvermogen en iets subtieler verwoorden zou ik waarderen.
Hildebrand, Treinreiziger.nl is bedoeld als site met spoorwegnieuws en daardoor voor veel mensen interessant. Nou mogen mensen ook reageren op artikelen. Op zich prima, ik heb in een eerdere reactie eens gezegd, dat vrijheid van meningsuiting een groot goed is en dat we dat moeten koesteren. Toch zie ik hier vaak dezelfde mensen reageren en veelal zeer negatief, soms beledigend, kleinerend, narcistisch of hatelijk bedoeld zonder enig inlevingsvermogen naar andere mensen. Ik zou deze mensen allereerst willen adviseren om vanavond nog het boek “Dikke ik” te bestellen (b.v. bij Bol.com, morgen in huis). Dit boek beschrijft uitvoerig het gedrag van dit soort mensen, weet alleen niet of ze zichzelf zullen herkennen. Daarnaast zou ik je willen adviseren, de reacties eerst te beoordelen, alvorens ze definitief geplaatst worden (doen heel veel moderators). Tevens zou je mensen op die manier kunnen blokkeren. Ik weet, ik hoef de reacties niet te lezen, maar dit is voor mij een leuke nieuwsbrief op gebied van spoorwegen, en soms ben ik gewoon nieuwsgierig naar andermans mening. En op b.v. Dumpert zijn dit soort reacties wel normaal, maar dat is dan ook precies de reden dat ik deze sites niet bezoek. Hopelijk iets ter overdenking zo tussen Hemelvaart en Pinksteren en de laatste dagen van de Ramadan. Alvast fijn weekend gewenst, groet, Henny
Mee eens, ik ben ook niet blij met bepaalde reacties, maar we willen hier ook niet ‘schoolmeestertje spelen’.
Alle reacties hier worden gelezen door de (eind)redactie, waar ik ook in zit, en indien reacties echt te ver gaan, dan worden ze ook verwijderd. Denk dan aan grof taalgebruik of doelbewust beledigen. Je moet ergens een grens trekken om het niet te ver te laten gaan, maar het toch erg toegankelijk te laten houden voor iedereen.
Kan dat gezeur nu eindelijk eens ophouden. Of krijgen we ook toiletten in de stadsbus?
Goed plan! Danheb ik kans op een zitplaats!
In een stadsbus heb je binnen de minuut een halte en heb je veel hogere frequenties. Verder rijden stadsbussen veel bruusker, waardoor een toilet niet opportuun is. Het is een afweging die men moet maken en bij sprinters is er duidelijk een grotere vraag naar toiletten dan bij stadsbussen.
Je kan het niet eens zijn met die vraag, maar persoonlijk denk ik dat de afweging hier eerder doorslaat richting wel een toilet inbouwen. Het college voor de rechten van de mens lijkt dezelfde mening te hebben.
Beste Brabo die vergelijking slaat nergens op om toiletten in een stadsbus daar zit je gemiddeld 15 minuten in terwijl je in een trein wel een stuk langer in zit als voorbeeld Arnhem – Winterswijk ruim 1 uur. En Dordrecht – Geldermalsen ook ruim 1 uur. Je zult maar in die reis periode naar het toilet moeten dan moet je het al die tijd ophouden een onwenselijke situatie!
Toiletten moeten gewoon standaard in alle treinen zitten. In de 3 delige SGMm treinen zitten geen toiletten en de 2 delige die rijden al niet meer alleen 3 delige stellen tot 2025.
Ik adviseer die reizigers ook om altijd incontinentiemateriaal te gebruiken.
Volgens de statistiek zit men 17 minunten in een sprinter.
Gemiddeld. Dat kan dus zijn doordat de helft er 5 minuten in zit en de andere helft 29 minuten. Bijvoorbeeld.
Dat geldt voor de bus ook, daar zijn ook lijnen waar je meer dan een uur in kunt zitten.
En ik maar aanhoren dat de overheid log, bureaucratisch en klantonvriendelijk is. En dat het bedrijfsleven slash de markt jong en energiek is en staat te trappelen om de consument een enerverende ervaring te geven!
En nu zie ik mensen touwtrekken over de vraag of mensen nu langer in een bus zitten of in een trein.
leugens, grote leugens & statistieken
Het complete maatschappelijk leven voor mensen met een handicap toegankelijk maken is een onmogelijke eis, zeker als dat betekent dat iemand die bedlegerig is door ziekte in elke bus moet kunnen reizen. Hoe ver gaan we daar als samenleving in, dat blijft altijd de afweging.
Beste Lex van Rootselaar. Het gaat hier om een kwestie van geld. Een toilet in een trein betekent een paar zitplaatsen minder. De concessienemer (de treinmaatschappij) is best bereid een toilet in de trein te plaatsen en doet dat ook als dat een eis van de concessie is. Maar enkele concessiegevers (de desbetreffende overheden) zijn uit op het goedkoopste contract en stellen een toilet daarom niet als eis. Bijna in heel Nederland hebben alle treinen gewoon een toilet (eis van de aldaar concessie-gevende overheden), alleen niet in de Achterhoek, rond Arnhem en rond Dordrecht.
Er is niet onbeperkt geld ook al denkt u dat.
Makkelijk praten over andersmans geld. Het gaat om extra zitplaatsen waar iedereen wat aan heeft en om toiletten waar bijna niemand gebruik van zal maken.
Al die reacties over of we wel zo ver moeten gaan voor mensen met een beperking, dat het zoveel geld kost. Ehh… Wat?!
Zo’n toilet in een trein is echt niet alleen voor mensen met een beperking. Als je een paar uur lang in de trein moet zitten, is elke reiziger blij dat hij naar de wc kan. Ik zit elke week 2×2,5 uur in de trein en ben dan maar wat blij dat ik niet hoef uit te stappen en daarmee nog een half uur langer moet reizen.
Verder is er een grote groep mensen die soms vaker of sneller naar de wc moet dan gemiddeld. Mensen die ziek zijn, maar ook zwangere vrouwen, ouderen en ook veel vrouwen die ongesteld zijn moeten tijdens die dagen soms vaker naar de wc. Is het echt zoveel moeite om voor deze enorme groep (plus elk ander mens) een toilet gereed te hebben?
Bovendien is dit ook een kwestie van hygiëne. Zonder toilet voorzie ik een probleem met mensen die in de coupe kotsen of plassen, omdat je dat uiteindelijk niet binnen zal houden. Het moet ergens heen.
Ik had verwacht dat elk mens dat wel eens de trein pakt, blij zou zijn met een toilet aan boord. Maar blijkbaar is andermans geld voor sommigen belangrijker dan zoiets basaals als een toilet voor iedereen.
De vraag is waar het ophoudt met steeds meer eisen. Overal op straat toiletten, toiletten in iedere bus, toiletten langs iedere wandelroute, etc? Eindeloos voorzieningen eisen en maar zeggen dat de belastingbetaler die moet betalen is iets te simpel. Één toiletbezoek in de trein kost op dit moment €8, dus laat de gebruiker dat maar betalen.
Ten eerste: sommigen hier hebben zelf kennelijk geen enkele ziekte of kwaal. Tel dan uw zegeningen. Ten tweede: wacht maar tot u ze wel heeft. Ten derde: zulke kosten worden omgeslagen over zoveel mensen, dat kost je de kop miet.
Dat heet de zaken omdraaien. Toiletten waren er altijd al en er is druk van commerciële partijen richting de klant om daar vanaf te zien. Uiteraard zullen spindocters klaar staan om klanten neer te zetten als onredelijke mensen.
Zie verder mijn opmerkingen over de grijze liberaliseringsplaat hierboven. (overheid log, bureaucratisch en klantonvriendelijke vs uitbesteding/markt/verzelfstandigen want dat is hip en klantvriendelijk!
Het mag niet wenselijk? :X
Natuurlijk hoort er een toilet in de trein te zitten. Een trein is een plek en moment van rust, de natuurlijke plek voor natuurlijke ontlasting, onthaasting en ontstressing.
De stadsbus niet, de slingerende streekbus ook veel minder. Zelfs het station veel minder, omdat mensen er meestal niet ontspannen zijn, een trein moeten halen.
Die gemiddeld 17 minuten in de sprinter lijken me ruim voldoende voor dit pré (unique natural selling point) tov auto, Uber of Cesna.
Voor ieder mens, laat staan minder validen of mensen met prostaat klachten.
Herkennen jullie dat niet?
Blijf me verbazen over de bijna autistische vorm waarin OV en menselijk gedrag bekeken wordt, zelfs door welsprekende politici of NS-woordvoerders.
En als je het toch over minuten hebt:
De reis waarin mensen onderweg zijn is meestal aanzienlijk langer dan de 17 minuten sprinter. Met allemaal plekken waar niet ontlast kan worden, tenzij met stress of consumptie/betaling op een station/café. Zelfs stress voor boetes als je een boom of bosje uitzoekt tegenwoordig.
NS is alleen verantwoordelijk voor zijn eigen stukje. Dat mensen voor en na transport hebben geeft geen plichten. Het moet duidelijk ook nog gratis.
Dat noem ik autistisch Dries (wil autisten hier niet mee beledigen, maar doel op neiging tot fixatie zonder groter geheel, de ontspanning, te kunnen zien).
Het gaat om mensen. De totale reis. Die moet je zo slim mogelijk inrichten.
Dat is win-win voor iedereen, ook voor NS (en Dries als belastingbetaler, en ook voor de planeet of Ruttes geweldige klimaatdoelstelling).
Het hoeft niet gratis. Zou wel sympathie opleveren, bij horeca mag je ook naar het toilet als je klant bent. Hoewel het nog ergere krenten/bangerikken zijn dan de NS.
Nogmaals, hoeft niet gratis, naar het toilet in trein of station met je OV-chipkaart lijkt me wel te regelen.
Al duurt dat waarschijnlijk 30 jaar met NS en TLS en dan komen ze er nog niet uit. Weer met van dit soort onzinnige tochten naar het College voor de Rechten van de Mens. Met de Kameel.
Nou, over 30 jaar neem ik wel de Alpaca als ‘panoramavoertuig’
Waarom zou het toilet in de trein of op het station per se met de OV-chipkaart moeten, als het ook contactloos met de pinpas kan?
Wil er tevens voor pleiten de conducteur als gastheer/vrouw OP te WAARDEREN door hem verantwoordelijk te maken voor het schone toilet van zijn trein.
Zelf schoonmaken dus als er geen zwartrijder in zit, maar een andere drol of een plasje plas. Of creatief passagiers inschakelen, heitje voor karweitje.
Er ontstaat dan waarschijnlijk een heel andere dynamiek, conducteur staat dan pal voor de totaalbeleving in de trein, er zal zelfcorrigerend (zelfreinigend) gedrag gaan optreden.
Mensen zullen andere mensen aanspreken als het toilet vies is achtergelaten. Dan heeft de conducteur ook eindelijk recht van spreken als ie jongeren aanspreekt over voeten op de bank e.d. Want nu doet ie dat terwijl de wc goor is.
In ruil mag de pensioenleeftijd omlaag, en mag het conducteursvak bij de zware beroepen. Dat gunt iedereen hem/haar.
En als slagroom op de vuurpijl zal de conducteur eindelijk weer zich gewaardeerd voelen, en zich verantwoordelijk en blij voelen, en samen met zijn klanten.
In plaats van een zielige smartphone kijkende zombie, bij voorkeur zich ophoudend in groepjes achter kopjes koffie.
Personificaties van slachtofferschap, boos op iedereen, wanwege gebrek aan waardering.
Een echte vent/vrouw zorgt voor het toilet van zijn gasten. En reken maar dat mensen dat waarderen, ja ook randgroepjongeren. Vraag maar aan Rico, of Badr.
Eindelijk respect voor de conducteur. Free at last.
SP en FNV e.d. kan eindelijk laten zien uit welk hout ze gesneden zijn.
Met beide voeten in de shit of net als alle andere partijen met het hoofd in hun wolken.
Bedankt Johan, voor deze mooie bijdrage, ik heb er van genoten.
Ga zelf andermans toiletten schoonmaken terwijl je daar niet voor aangesteld ben.
Laat dat schoonmaken van het toilet toch aan de schoonmakers over, die hebben de spullen daarvoor en laat de conducteurs de gastheer/gastvrouw en controleurs zijn. Want ik denk niet dat die waardering er opeens gaat zijn als de conducteur de wc gaat schrobben en daardoor geen tijd heeft voor de reiziger…
Bedankt Johan!
Sorry wat een gebrek aan empathie veelal.
Ja er zijn mensen met verschillende chronische aandoeningen die een toilet nodig hebben. Ik hoop dat jullie oa nooit mee hoeven te maken wat dit is. Dat je vergaat van de pijn als de druk op je blaas zo groot wordt als hij zelfs maar voor een bodempje vol zit. Dat ze voordat ze ergens heen gaan al minimaal 20 X thuis naar het toilet geweest zijn en al tig x ‘s nachts. Dat deze mensen al jarenlange trajecten hebben doorlopen in ziekenhuizen, ik zal niet in details treden maar echt zo’n pijn hebben als ze dus niet snel naar het toilet kunnen. De alsjeblieft ja een toilet in de trein en ik wil er best voor betalen.
Wanneer deze nood gelenigd moet worden kun je op veel meer plaatsen toiletten verwachten/eisen. Dat gaat niet zo makkelijk want daar heb je geen landelijk bedriijven met directies die eventueel via de politiek of media onder druk te zetten zijn. Het best zou dan zijn dat horeca verplicht hun toiletten beschikbaar stellen voor passanten en dat winkelbedrijven verplicht een toilet op de begane grond hebben. U begrijpt dat gaat niet gebeuren zonder wetgeving. Als men iets niet wil dan is het een openbaar toilet.
Alstublieft, geen lange verhalen meer schrijven. Doeslief!
Wees menselijk…. en besef, dat voorzieningen die je nu zelf (nog niet) nodig hebt, volgende week plotseling na een ongeval of bij een medisch intredende beperking voor jou een noodzaak kunnen worden……..
Ha ha, doeslief! De mensen in bovenstaande reacties zijn zo narcistisch en vervolmaakt, die menen dat alles in het leven draait om hun mening of om geld. En zelf krijgen ze niet wat, ziektes en ongemakken zijn voor anderen die door hun worden beschouwd als het zeurende deel der natie. Tot ze zelf toch iets zullen krijgen, dan wordt de wereld te klein en schelden ze op alles wat los en vast zit, omdat er voor hun probleem niks geregeld wordt.
Ik hoop dat niemand die zich laatdunkend uit zelf keer hoge nood krijgt en er is een WC in de trein.
Hallo er zijn genoeg mensen die n medische chronische indicatie hebben, en je kunt er zeker niet altijd rekening mee houden maar mensen die t niet hebben zijn gezond, dus oordeel niet over andere,men moet al veel inleveren en uitzoeken, als je n dag weggaat, Als je ziek bent moet je al improviseren en deze mensen hebben ook rechten en zeker n wc.
https://pilpnjcm.nl/dossiers/treinen-zonder-toilet/
“In 2010 laaide er in de media kritiek op toen bleek dat er bij een nieuw model van NS sprinters geen toiletten aan boord zouden zijn. Als reactie heeft de toenmalige Staatssecretaris aangegeven dat er vanaf 2015 geen treinen zonder toilet meer mogen worden aangeschaft. Daarnaast moeten alle huidige sprinters uiterlijk in 2021 zijn voorzien van een toilet.”
Iedere trein en ieder treinstation minimaal 1 toilet, toegankelijk zolang er treinen rijden. Als dat zitplaatsen kost – jammer dan. Liever een trein later nemen dan geen toilet. Daarnaast wellicht speelse reclamespotjes op de tv die het publiek bijbrengen hoe wel en vooral hoe NIET om te gaan met zulke gemeenschappelijke ruimtes. Educatie (x).