Treinen stoppen voorlopig niet in Zoetermeer
05 dec 2022 13:50
Er stoppen tot nader bericht geen treinen op station Zoetermeer. De gemeente Zoetermeer heeft een belangrijke fiets- en voetgangersbrug over onder meer de A12 en het spoor gesloten omdat die niet als veilig kan worden beschouwd. Daardoor kunnen treinreizigers het station niet bereiken.
Komende dagen geen treinen
Uit recent onderzoek is naar voren gekomen dat de constructie te zwaar is voor de ondersteuning. Op dit moment is niet te zeggen of er acuut instortingsgevaar is, aldus de gemeente. De grote overdekte brug zelf is afgesloten voor voetgangers en fietsers. Eerder waren er al scheuren ontdekt in de Nelson Mandelabrug, die ook het station Zoetermeer met beide zijden van de stad verbindt. Mogelijk komen die door fouten in de berekeningen tijdens het ontwerp.
Vanwege de onveiligheid stoppen op het station de komende dagen geen treinen meer. Treinreizigers moeten namelijk van de brug gebruik maken om van het station af te komen. Rijkswaterstaat onderzoekt hoe onveilig de situatie precies is. Wethouder Marijke van der Meer laat weten dat Rijkswaterstaat mogelijk binnen een week kan zeggen wat er nu met de brug moet gebeuren.
Voorlopig pendelbussen
In het ergste geval kan volgens de wethouder besloten worden dat al het verkeer onder de brug moet worden stilgelegd. Dat daar nu niet direct toe is besloten, heeft volgens haar te maken met de risico’s die elders ontstaan als het verkeer moet worden omgeleid. Naast het reguliere spoor en de A12, gaat ook de RandstadRail onder de brug door.
Er worden de komende dagen pendelbussen ingezet om voetgangers van de ene kant van de brug naar de andere kant te brengen. Fietsers wordt geadviseerd om te rijden. Treinreizigers moeten totdat het euvel is opgelost gebruikmaken van station Zoetermeer Oost. NS zet sinds vrijdagavond bussen in tussen Zoetermeer en Zoetermeer Oost. De reisplanner wordt per dag aangepast.
Gepland onderhoud in 2026
De Nelson Mandelabrug is begin jaren negentig in gebruik genomen. Hij werd onder meer gebouwd vanwege de tuinbouwtentoonstelling Floriade die in 1992 in Zoetermeer werd gehouden. In 2026 staat er groot onderhoud van de brug gepland.
(c) ANP
Als de brug in welke vorm niet meer te handhaven is zou men kunnen overwegen om zgn Baileybrug aan te leggen. Deze kan relatief snel gebouwd worden en ook veel lasten dragen, maar gezien de ligging is er veel organisatorische planning nodig om zowel de tramlijn, treinlijn en de snelweg buiten gebruik te nemen voor de aanbouw. Zo kan men in waarschijnlijk enkele maanden tijd de boel weer toegankelijk maken en dan op rustig uitzoeken wat er dan gedaan moet worden. Voor de sporen zouden er ook noodliften aangelegd moeten worden, maar die heb ik ook meer dan eens gezien. Ook zou men kunnen kiezen om station Zoetermeer Lansingerland als hoofdstation te gebruiken ivm de overstap op de Randstadrail en dan het Randstadrail station Driemanspolder wel zorgen dat daar wel alles aanwezig is of kiezen voor een tijdelijke overweg.
Mij lijkt een financiele tegemoedkoming voor regelmatige/vaste gebruikers van de desbetreffende stations voor de extra kosten voor hem omrijden iets wat ook prima geregeld kan worden.
Bij mijn weten is de opbouw later toegevoegd en een toegevoegde belasting. Glas is flink zwaar en de stalen portalen tellen ook flink op. De winddruk op de opbouw geeft wel flinke dynamische belastingen. Ook verticaal aan de lijzijde.
Duidelijk dat de inschatting dat het wel kon een miskleun is geweest.
Snel demonteren en verder volstaan met een kunststof windscherm. Het is toch al volslagen onduidelijk waarom dat laatste stukje onder dak moest.
Kun je er ook een bron bij noemen dat die opbouw later zou zijn toegevoegd? – Overal waar ik zoek (bijvoorbeeld https://www.architectuurpuntzoetermeer.nl/gebouw-van-de-maand-nelson-mandelabrug/ ) staat dat de overkapping met de kleuren van het gemeentewapen van Zoetermeer juist wel bij het originele ontwerp hoorde. Bovendien bestaat de overkapping voor een klein deel uit betonnen bogen. Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat die er later bovenop zijn gezet.
Tijdelijke liften werden o.a. gebruikt tijdens de bouw van Maankwartier in Heerlen en voldeed naar wens samen met een loopbrug. Het voorstel om het nieuwe station Lansingerland is als tijdelijke noodoplossing zo gek nog niet. Het station is voorbereid om later viersporig te worden gemaakt en RE 4 als lightrail door te trekken naar Rotterdam. Dit station die ik een keer bezocht heb en vanwaar men met Randstad rail 4 naar Den Haag C kan reizen, is beter dan alleen busvervoer. Het is overigens het zoveelste infra bouwwerk die met mankementen kampt in Nederland. Reizen met het OV wordt er in de nabije toekomst niet beter op. Vraag mij alleen af hoelang men e.e.a. heeft geconstateerd. Veiligheid gaat voort ook al is dat vervelend voor alle gebruikers.
Straks heben we Flintstones auto’s en treinen volgens uw suggestie.
Wat heeft dat met Flintstones auto’s en treinen te maken meneer Molenaar, ik geef alleen de feiten weer en de ervaringen die elders is opgedaan en het perspectief of het ontbreken daaraan en dat heeft NIETS met Flintstones van doen.
Ligt die ouwe voetgangersbrug niet ergens op de schroothoop en kan die ff terug?
Was ook voor de jaren 70/80 een goedkope (nood)oplossing en er zou best weer iets dergelijks gebouwd kunnen worden?!
Hoe zit het met de bediening van Zoetermeer Oost?
NS -abonnementhouders b.v. Den Haag – Zoetermeer mogen die zonder extra kosten de Randstadrail gebruiken ?
NS zal het antwoord wel weten.
De treinen stoppen nog gewoon in Zoetermeer, alleen niet meer onder die brug in kwestie maar een paar honderd meter oostelijker. Daar is een tunneltje onder de A12 door. Via dat tunneltje loop je naar Tramhalte Dorp. Is wel wat verder lopen dan over de Nelson Mandelabrug. Je kan dus nog gewoon met de trein naar Zoetermeer reizen. Alleen stap je nu uit op een andere plek wasr je nog wel de A12 kunt passeren.