fbpx

Treinreizigers blijven tevreden over NS

De klanttevredenheid van NS blijft in het derde kwartaal gelijk als in het tweede kwartaal. 79% van de treinreizigers geeft NS een 7 of hoger. Het aantal treinen dat op tijd rijdt is in het derde kwartaal gestegen naar 94,5%. Dat is vergelijkbaar met de punctualiteit van het derde kwartaal in 2007 en 2008.

NS communiceert de punctualiteitscijfers tegenwordig bij 5 minuten. Eerder werd dit gedaan bij 3 minuten. Bij de 3 minutennorm zou de punctualiteit uitgekomen zijn op 89,3%. Door de weersomstandigheden zal in het vierde kwartaal van 2009 de punctualiteit – zoals gebruikelijk – afnemen. Om reizigers zo min mogelijk hinder te laten ondervinden nemen NS en ProRail nu al preventieve maatregelen.
Het afgelopen kwartaal investeerde NS €30 miljoen in uitbreiding en modernisering van het aantal treinen. Directeur NS Reizigers Jacques Huberts: “Vier van de vijf reizigers zijn dik tevreden over onze dienstverlening. Onze klanten vinden de treinen en stations schoner, onze extra inspanningen op dat vlak werpen vruchten af. Ook blijft NS hard werken aan het beter informeren van reizigers.”

Het beter informeren van reizigers wordt door Rover en andere reizigersorganisaties als aandachtspunt gezien. En ook reizigers zijn hierover het minst tevreden: 55% van de reizigers geeft NS een 7 of hoger voor de informatievoorziening bij vertraging. Over het algemeen is Rover, net als NS tevreden over de resultaten. "Nu geeft 79% van de ondervraagde reizigers NS een 7 of hoger. Dat was in dezelfde periode vorig jaar nog 78% en in 2007lag dit op 74%. Op de meeste belangrijke onderwerpen stijgen de klantoordelen stukje bij beetje."